Gå til innhold

Forsinket pubertet? Noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært bekymret for min datter som straks fyller 13 år og som ikke viser noen tegn til pubertet (bortsett fra noen få hår under armene). Hun er også liten av vekst, og har bestandig vært spinkel.

Både jeg og faren, samt søsken er gjennomsnittlig kroppsstørrelse. Hun er ellers frisk og fysisk (svært) aktiv og sterk. Meget småspist, spiser under halvparten av hva andre barn og under gjør. 

Det er et følsomt tema, og hun plages nok også selv av dette selv om hun ikke sier noe. Hva bør vi gjøre? Er det noen som har erfaring med sein utvikling og som kan berolige meg?

Anonymkode: e135e...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vente et par år, noen kommer sent i puberteten, og at hun har fått litt hår under armene betyr jo at ting skjer..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er svært bekymret for min datter som straks fyller 13 år og som ikke viser noen tegn til pubertet (bortsett fra noen få hår under armene). Hun er også liten av vekst, og har bestandig vært spinkel.

Både jeg og faren, samt søsken er gjennomsnittlig kroppsstørrelse. Hun er ellers frisk og fysisk (svært) aktiv og sterk. Meget småspist, spiser under halvparten av hva andre barn og under gjør. 

Det er et følsomt tema, og hun plages nok også selv av dette selv om hun ikke sier noe. Hva bør vi gjøre? Er det noen som har erfaring med sein utvikling og som kan berolige meg?

Når jentene har blitt 18-19. år gamle og fortsatt ikke har fått mens, da snakker vi om forsinket pubertet. Ikke når jenta er 13. 

Anonymkode: 245d9...08b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hallo behøver da ikke være forsinket. Flere av vennene til ho på 18 fikk ikke før i 10 klasse

Anonymkode: 74064...ac8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

13 år er da ikke sent å ha kommet så langt i puberteten enda. Jeg har selv alltid vært slankere og småspist enn de fleste på min alder, og jeg var nok også senere i puberteten enn hva jeg opplevde mange på trinnet mitt var. I tillegg til senere ute enn hva som var normalt sammenlignet med familie/søsken. Jeg fikk ikke mensen før rundt 15 års alder. Så lenge hun er frisk og har det bra ellers, så finnes det ingen grunn til bekymring. Er 23 år nå og fungerer på lik linje med andre unge kvinner, så selv om jeg hverken fikk særlig med hverken pupper eller mensen før litt ut i tenårene, så har det gått helt fint likevel

Anonymkode: 47e44...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Her er det flere som blander pubertet og menstruasjon.

For jenter kalles det forsinket pubertet når det ikke er tegn til pubertet etter 13,5 år. 

din datter viser tegn til pubertet fordi hun har utviklet kjønnshår (hår under armen er også kjønnshår). Menstruasjonen kommer som oftest lenge etter første tegn på pubertet. Kjønnshår er de første tegnene til startet pubertet. 

det at hun er lav, ikke har utviklet hofter eller brystet, har antagelig sammenheng med at hun ikke får i seg nok næring, spesielt fett. Kroppen har ikke overskudd til å utvikle seg når den ikke får i seg nok/riktig næring. 

hvilken kmi har hun (Hvor høy er hun, og hva er vekten hennes)?

Anonymkode: fee8a...bfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 146 cm høy, og veier vel rundt 35 kg. KMI 16,3, så hun er undervektig. Samtidig sterk og muskuløs, men ingen fett på kroppen nei….

AnonymBruker
Skrevet

Hun er lav, men absolutt innenfor referanseområdet/normalen for jenter på 13-14 år. KMI på 16,3 er akkurat innenfor normalen for en 13 år gammel jente. KMI under 13,9 vil være undervekt for en 14 åring (kmi kalkulator fra helsenorge) 

Noen utvikler seg bare senere enn andre, det betyr ikke at det er noen fare. Helsesykepleiere henviser til oppfølging dersom vekst avviker. Der tar man røntgen for å avgjøre skjelettalder. Det høres ikke ut som om det er nødvendig i din datters tilfelle så lenge hun følger sin egen kurve (hvilket jeg antar hun gjør siden du sier hun alltid har vært spinkel). 

om du er veldig bekymret, så tar du det likevel opp med fastlege.

Du kan spørre om resept på ernæringsdrikker, men antagelig vil du ikke få det. Du kan likevel kjøpe det selv på apoteket. Min erfaring er at Scandishake fungerer best da den er tett med vitaminer og mineraler. Barn legger raskt på seg ved bruk av denne. Dette er bestillingsvare fra apotekene. Apoteker har generelt  svært lite utvalg av ernæringsdrikke i hyllene, så jeg ville sett på nettsortimentet om du ønsker å prøve det, evt dratt på et sykehusapotek. 

Anonymkode: fee8a...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...