Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster sier hele tiden at hun har dårlig råd og ikke har mye igjen etter at regninger er betalt. Men hun går på Wegovy som koster ca 3000 kr i måneden og hun går til frisøren hver 6-8 uke for klipp og farve og striper og det koster over 2000 kr. Har man da dårlig råd?

Anonymkode: 4dcf0...236

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min søster sier hele tiden at hun har dårlig råd og ikke har mye igjen etter at regninger er betalt. Men hun går på Wegovy som koster ca 3000 kr i måneden og hun går til frisøren hver 6-8 uke for klipp og farve og striper og det koster over 2000 kr. Har man da dårlig råd?

Nei. Da har man dyre vaner. Det er noe annet.

Anonymkode: 05056...40a

• Liker 28
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dyre vaner ender ofte i dårlig råd, mange farger håret hjemme feks

Anonymkode: 54510...30e

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Vegovy er helse relaterte utgifter, tenker ikke at det er luksus å unne seg å ikke være sykelig overvektig. 

Anonymkode: 18a1b...e48

• Liker 28
  • Nyttig 10
Skrevet

Mange med dårlig råd i Norge har dårlige vaner.

Min leieboer klarer ofte ikke å dekke inn husleie. Men røyker 60 sigaretter hver dag.

Anonymkode: 8ac2d...0f6

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei - jeg vil ikke si at det er å ha dårlig råd..i mine øyne har man dårlig råd når man ikke kan ta vare på helsen generelt (dvs kjøpe sunn mat, gå til tannlegen, kjøpe nødvendige medisiner, gå til legen når man trenger osv). 

Jeg anser ikke slankemedisin som nødvendig - i den grad det er mulig å gjøre noe med problemet uten medisin (som man uansett bør gjøre uavhengig av medisin eller ikke), heller ikke frisørbesøk anser jeg som nødvendig - fordi man kan løse det selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun får dårlig råd av og ha dyre uvaner kanskje?  Hun sparer kanskje en del på mat da. Det er litt vanskelig og si om noen har god eller dårlig råd ut i fra så lite info , det er altså ca 4000 i måneden hun bruker på dyre uvaner ( om vi skal se på wegovy som det, og anta at hun ikke hadde brukt mer penger på mat uten ) . Hadde 4000 gitt henne god råd? Hun er ikke fattig hvis hun har råd til og gå til frisør, men samtidig tenker jeg at hvis frisørtime velter lasset er ikke økonomien god heller. 

søsteren min har dårlig råd og går på wegovy. Hun har spiseforstyrrelser, så uten hadde hun brukt de pengene om ikke mer, på mat isteden. Synes det var et dårlig eksempel om det er medisinske grunner til bruken av dyre medisiner. 

Anonymkode: 2e639...f18

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor god eller dårlig økonomi en person har, er da avhengig av hva de får inn av penger og hva som går ut til faste utgifter ved å bo, spise og leve. Når de pengene er gjort opp, så er resten til «lek og morro». Hvor mye lek og morro man kan ha er jo helt avhengig av hva som blir igjen og hvordan man prioriterer lek og morro pengene sine. 
Di søster bruker kr. 5 000 på av sine lek og morro penger slik du beskriver. Om hun har dårlig økonomi er umulig å mene det minste om med så lite info. 

Anonymkode: ae8a0...5b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Din søster mener nok, som de aller fleste andre som sier de har «dårlig råd» at de ikke får pengene til å dekke den livsstilen de ønsker seg.

Men din søster er også voksen. Hun tåler helt fint å justere livsstil etter inntekt og/eller å justere inntekt etter ønsket livsstil.

Det er uansett ikke din sak hva din søster velger (og ikke velger) å bruke pengene sine på. Noen synes mat er verdt store deler v lønna, andre at bolig er verdt mesteparten av pengene, andre foretrekker å bo billig og bruke pengene på klær, ferie eller fest. Det er deres penger, og dermed greit alt sammen.

Dersom hun velger å til stadighet klage over dårlig råd til deg og du ikke synes det er greit så sier du bare at det - ikke er greit. Og så gjør du deg selv utilgjengelig for hennes klaging. Man kan ikke klage til andre - slekt og venner inkludert - uten deres samtykke. Og uansett hva du gjør: ikke lån henne eller noen nære penger. Folk tåler helt fint å leve på havregryn en måned eller to om det er konsekvensene av deres livsvalg.

Anonymkode: 86c4b...ad9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vegovy er helse relaterte utgifter, tenker ikke at det er luksus å unne seg å ikke være sykelig overvektig. 

Anonymkode: 18a1b...e48

Tja, det er jo billigere å spise mindre og bevege seg mer..

Anonymkode: 99ae7...de9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er det, men du vet at dette er KG og her har folk hormoner som gjør dem overvektige. Disse hormonene fantes ikke på 50-tallet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

det er stor forskjell på å gå til frisøren og gå på wegovy det får man jo bare hvis man trenger men frisør turene syns jeg er unødvendig 

jeg har en søster som også klager på dårlig råd og hun går også mye til frisør og kjøper dyre luksus ting pluss nettopp kjøpt seg en dyr rase katt 

Anonymkode: 64074...aca

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

den har jeg hørt får og nei det stemmer ikke. her har vi to stk som har gått på sprøyta og null endring på matbudskjettet, sunn mat er faktisk veldig dyrt og vi har alltid hatt helt normal matbudsjett på 7000 mnd for 2voksne og det dekker all mat, drikke, alt til hus som doppir og vaskemidlerog kattemat. og vi har gått ned mye i vekt hele 80kg men null endring på matbudsjettet

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke kalle wegovy og frisør hver andre måned luksusvaner selv om KG liker å mene at frisør er unødvendig og  kun er for rikinger. Wegovy betyr jo også mindre matutgifter og bedre helse og dermed mindre helserelaterte kostnader på sikt. 

Så ja om hun stort sett er tom på konto etter regninger, mat og disse to tingene så vil jeg jo si hun har litt dårlig råd.

Anonymkode: 97bae...1ff

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

den har jeg hørt får og nei det stemmer ikke. her har vi to stk som har gått på sprøyta og null endring på matbudskjettet, sunn mat er faktisk veldig dyrt og vi har alltid hatt helt normal matbudsjett på 7000 mnd for 2voksne og det dekker all mat, drikke, alt til hus som doppir og vaskemidlerog kattemat. og vi har gått ned mye i vekt hele 80kg men null endring på matbudsjettet

Sunn mat er ikke dyrt. Halvfabrikata, snacks og godteri er dyrt.

Anonymkode: 76a94...fae

Skrevet

Hun prioriterer feil, og da dår man jo dårlig råd. Har selv millionlønn men nekter å betale flere tusen til frisør. Har derfor en enkel sveis jeg kan klippe selv, og av og til tar jeg en glansvask hjemme. Ikke går jeg til andre behandlinger, heller. Sparer heller i fond og bolig (rask nedbetaling). Jeg bruker penger på andre ting, da. Noe på reiser og god mat, men det meste går til reinvestering.

Det er forsket på pengebruk og ressurser, og det er vanligere hvis man føler man har dårlig råd at man da bruker penger på «ufornuftige» ting, som tatoveringer, extensions, hårbehandlinger, merkeklær, snus, brus, etc etc. Pengene man har brenner mer i lommen, kan man kanskje si. Så opprettholdes syklusen med at man har dårlig råd.

Anonymkode: 39c8d...474

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Folk gjør dette hele tida: plukker ut spesifikt 1-2 (dårlige) vaner og spør om man da har god/dårlig råd. Og sier ingenting om hva pengene ellers går til. 

Man har dårlig råd om man har mye mindre igjen enn andre etter at faste regninger er betalt. 

Ellers får man klippet seg til 400 kr også. 

Anonymkode: aad4e...cd6

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynner å bli ganske irritert over alle som påstår at de har dårlig råd og politikere som konstant snakker om dyrtid. ja, det er blitt dyrt å handle mat. Men strømmen er for tiden ganske rimelig, og klær er stort sett alltid på salg. Og fordi om mat er dyrt, så går det an å følge med på tilbud og benytte nedsatt disker og 2G2G.

Inntrykket mitt er at folk som påstår de har dårlig råd, ofte også har dårlig evne til å ta ansvar for egen situasjon. Da er det enklere å skyve ansvaret over på noe annet. At de ikke følger særlig godt med og ikke har så mye peiling, kommer veldig godt frem når de konsekvent snakker om høye strømpriser. Til og med når den er i minus.

Dessverre er det noen politikere som heller ikke følger så godt med, eller som rett og slett bare sier det de sier for å tiltrekke seg kunnskapsløse velgere. Og når politikere sier det i beste sendetid, da blir "folk sliter" en sannhet.

Anonymkode: b7423...d9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man har dårlig råd om man har mye mindre igjen enn andre etter at faste regninger er betalt. 

Da må i så fall de faste regningene være helt like. A kan ha en felleskostnad på kr 8000,mens B har en felleskostnad på kr 5000. A kan være lite flink til å bruke strøm smart, og får dermed en høyere regning på strøm enn B. A kan velge å ha mobilabonnement hos Telenor og betale altfor mye, mens B shopper rundt og finner et rimeligere abonnement.

Problemet med påstanden "Jeg har dårlig råd", er nettopp at folk ser på sluttsummen, ikke hva de har brukt av penger på vei frem mot sluttsummen.

Anonymkode: b7423...d9b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Din søster mener nok, som de aller fleste andre som sier de har «dårlig råd» at de ikke får pengene til å dekke den livsstilen de ønsker seg.

Anonymkode: 86c4b...ad9

Da begynner betegnelsen «dårlig råd» å vanne seg ut, hvis man bruker det fordi man ikke kan leve den livsstilen man ønsker seg. På kanten til misbruk.

I mitt hodet er dårlig råd når man må snu på krona, og at man ikke har annen kapital å bruke. Fattig anser jeg de som ligger under fattigdomsgrensa, og de som nesten ikke eier nåla i veggen.

Anonymkode: 4dc0b...03e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...