AnonymBruker Skrevet 20. juli #1 Skrevet 20. juli Er på en badeplass og her er det mange småbarnsforeldre som har med seg alt fra babyer og barn på 2-3 år. Nå er det to barn på ca 1 år +/÷, som skriker noe voldsomt, de sitter fastspent i trille, den ene er naken og den andre har på seg en body. Ikke er kalesjen trukket over hodet, ikke har de solhatt, solbriller eller noe som beskytter armer og bein mot den sterke solen. Barna er sikkert trøtte og kokende varme, så jeg får helt fnatt når jeg ser på de. Det ene barnet sitter og hyler i trillen mens foreldrene har vært i vannet i 10-15 minutter og barnet har skreket hele tiden. Foreldrene til det andre barnet triller rundt på det gråtende barnet som ikke har klær på. Jeg har så lyst å gå bort og si at de må gå i skyggen eller gå hjem, og blir sjokkert over hvor blåste mange foreldre er. Kan legge til at begge foreldreparene har solbriller og caps/ bøttehatt på, men barna deres har ingenting på. I dag har vi 32 grader her og det er vindstille, og små barn burde ikke sitte fastspent i trille i stekende sol uten noe på hodet, armer og bein. Anonymkode: f60d6...492 8 5
Mrs Robinson Skrevet 20. juli #2 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har så lyst å gå bort og si at de må gå i skyggen eller gå hjem, og blir sjokkert over hvor blåste mange foreldre er. Så hvorfor gjør du det ikke? Det du beskriver grenser til omsorgssvikt 15 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli #3 Skrevet 20. juli Et barn sitter hylende i en trille i 15 minutter mens foreldrene bader, og du gjør ingenting? Anonymkode: 35c4e...03a 19 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli #4 Skrevet 20. juli Bedre du reagerer enn å skrive her Anonymkode: 41df2...090 9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #5 Skrevet 20. juli Enig at det er merkelig at de ikke reagerer, men vær så snill og si ifra og be de sette barna i skyggen! Anonymkode: 31dac...c17 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #6 Skrevet 20. juli Mrs Robinson skrev (4 minutter siden): Så hvorfor gjør du det ikke? Det du beskriver grenser til omsorgssvikt Fordi det satt besteforeldre eller venner av barnets foreldre ved siden av vognen og ikke gjorde noe. Jeg har gitt beskjed før og fått kjeft tilbake, derfor vegrer jeg meg. Det var ca 50 andre personer som var nærmere barnet enn hva jeg var, men ingen brydde seg. Jeg gikk bort til faren til det barnet som var nakent og som satt i trille, mens han trillet rundt og rundt for å få det til å være stille. Jeg sa at han måtte ta med barnet bort i skyggen og avkjøle det med kald drikke, for barnet kokte. Faren sa at barnet var trött og skulle sove. Jeg sa at barnet burde ha kalesje over seg, hatt /solbriller og ikke ha bare armer og bein. Farens snudde om med trillen og trillet bort. Ts Anonymkode: f60d6...492 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #7 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er på en badeplass og her er det mange småbarnsforeldre som har med seg alt fra babyer og barn på 2-3 år. Nå er det to barn på ca 1 år +/÷, som skriker noe voldsomt, de sitter fastspent i trille, den ene er naken og den andre har på seg en body. Ikke er kalesjen trukket over hodet, ikke har de solhatt, solbriller eller noe som beskytter armer og bein mot den sterke solen. Barna er sikkert trøtte og kokende varme, så jeg får helt fnatt når jeg ser på de. Det ene barnet sitter og hyler i trillen mens foreldrene har vært i vannet i 10-15 minutter og barnet har skreket hele tiden. Foreldrene til det andre barnet triller rundt på det gråtende barnet som ikke har klær på. Jeg har så lyst å gå bort og si at de må gå i skyggen eller gå hjem, og blir sjokkert over hvor blåste mange foreldre er. Kan legge til at begge foreldreparene har solbriller og caps/ bøttehatt på, men barna deres har ingenting på. I dag har vi 32 grader her og det er vindstille, og små barn burde ikke sitte fastspent i trille i stekende sol uten noe på hodet, armer og bein. Anonymkode: f60d6...492 Gi beskjed til foreldrene, dette er farlig for barna og går under omsorgssvikt Anonymkode: b20fc...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #8 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sa at barnet burde ha kalesje over seg, hatt /solbriller og ikke ha bare armer og bein. Så varmt som det er nå, hjelper det lite å ha kalesjen over en vogn som står rett i solen, det blir kokvarmt innunder der. Solhatt bidrar også til kokt hode. Små barn bør være i skyggen. Anonymkode: e9d73...1a2 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #9 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så varmt som det er nå, hjelper det lite å ha kalesjen over en vogn som står rett i solen, det blir kokvarmt innunder der. Solhatt bidrar også til kokt hode. Små barn bør være i skyggen. Anonymkode: e9d73...1a2 Alt er bedre enn å ikke ha noe beskyttelse på barnet, og aller helst bør ikke små barn være eksponert for sterk sol Ts Anonymkode: f60d6...492
AnonymBruker Skrevet 20. juli #10 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er på en badeplass og her er det mange småbarnsforeldre som har med seg alt fra babyer og barn på 2-3 år. Nå er det to barn på ca 1 år +/÷, som skriker noe voldsomt, de sitter fastspent i trille, den ene er naken og den andre har på seg en body. Ikke er kalesjen trukket over hodet, ikke har de solhatt, solbriller eller noe som beskytter armer og bein mot den sterke solen. Barna er sikkert trøtte og kokende varme, så jeg får helt fnatt når jeg ser på de. Det ene barnet sitter og hyler i trillen mens foreldrene har vært i vannet i 10-15 minutter og barnet har skreket hele tiden. Foreldrene til det andre barnet triller rundt på det gråtende barnet som ikke har klær på. Jeg har så lyst å gå bort og si at de må gå i skyggen eller gå hjem, og blir sjokkert over hvor blåste mange foreldre er. Kan legge til at begge foreldreparene har solbriller og caps/ bøttehatt på, men barna deres har ingenting på. I dag har vi 32 grader her og det er vindstille, og små barn burde ikke sitte fastspent i trille i stekende sol uten noe på hodet, armer og bein. Anonymkode: f60d6...492 Jeg hadde kommentert. Har selv en på 12 mnd som var ute i dag. Med uv body, solhatt, i skyggen med kalesjen over i vogna. Litt i vannet så i vogna igjen. Turte ikke å være ute så lenge, hjemme er hn kun ute i skyggen. Er nøye med å kjenne på temperatur hele tiden. Så fort hn gråt og virket sliten så dro vi hjem. Anonymkode: 721e7...581 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli #11 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg hadde kommentert. Har selv en på 12 mnd som var ute i dag. Med uv body, solhatt, i skyggen med kalesjen over i vogna. Litt i vannet så i vogna igjen. Turte ikke å være ute så lenge, hjemme er hn kun ute i skyggen. Er nøye med å kjenne på temperatur hele tiden. Så fort hn gråt og virket sliten så dro vi hjem. Anonymkode: 721e7...581 Jeg snakket til faren til det barnet som var helt naken, og ble trillet rundt og rundt. Faren sa at barnet gråt fordi det var trøtt, jeg sa at barnet gråt fordi det var trøtt og overopphetet, og at han burde gå inn eller i skyggen. Faren var ikke enig i dette, og gikk bort fra meg Ts Anonymkode: f60d6...492 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #12 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så varmt som det er nå, hjelper det lite å ha kalesjen over en vogn som står rett i solen, det blir kokvarmt innunder der. Solhatt bidrar også til kokt hode. Små barn bør være i skyggen. Anonymkode: e9d73...1a2 Enig i dette. Har selv en baby på et halvt år, og han har stort sett kun hatt på bleie disse dagene. Har hatt vogna mest mulig i skyggen med elektrisk vifte på, da har han vært passe varm. De gangene han har vært med i sola har han hatt på UV-drakt, solhatt og solbriller, men det tas av med en gang han skal oppi vogna igjen, ellers bidrar det til at han blir ekstra varm. Jeg har dog «syndet» og tatt på baby solkrem på utsatte plasser. Anonymkode: 0c3d0...e5e
AnonymBruker Skrevet 20. juli #13 Skrevet 20. juli Helt forferdelig at goreldre ikke setter babys behov forann sitt eget. Skjønner at foreldre ønsker å kose seg på stranda, men hva gjør en baby der hele dagen om det ikke får skygge? Og viser tydelig ubehag? Dy jeg blir svett av disse foreldrene. Hadde jeg vært forelder til barnet satt "aleine" men hadde andre kjente rundt som ikke gjorde noe, hadde jeg gått å tatt barnet mitt selv, fint st andre ønsket å passe baby mens foreldrene kunne badet skikkelig uten baby, men ikke søren om jeg hadde latt det gå stille forbi at barnet satt å gråt i solsteiken. Men dette setter jo litt perspektiv, en viss influencer som har baby på 6 uker (?) Blir kritisert fordi hun velger å ha babyen hjemme med seg, og er da inne, mens pappan tar med storebror på stranda en tur. Godt å se at det finnes flere her (etter hva jeg leser i tråden) som mener det er greit å holde babyer borte fra stranda. Anonymkode: d9e41...d73
Yuvia Skrevet 20. juli #14 Skrevet 20. juli Altså i alle mine år har jeg aldri sett hva du beskriver. Norske foreldre er enormt flink til å dekke til ungene og bruke høy faktor. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #15 Skrevet 20. juli Jeg ser det samme, ts, mange ganger daglig. Gjort det i hele sommer. Foreldre som triller babyer/små barn på tur i solsteiken, med både vognpose, tjukke vogntrekk, saueskinn og ørten pledd, imens barnet er vendt mot sola uten noe form for beskyttelse. På en lengre trilletur har jeg fort gått forbi 5-6 stk som lar barnet sitt steike, hver gang. Stranda er verst, de setter sine svarte barnevogner midt i solsteiken og lurer på hvorfor ungen hyler. Babyer uten uv-drakt eller telt, maks en liten hatt som også gjør de dritvarme. Jeg har sagt fra, og blitt ignorert, kjefta på og ledd av. Som om jeg var hysterisk. Jeg håper de kan kjøre en nasjonal kampanje eller noe snart. Dette er nåtidens svar på røyking rundt barn. Anonymkode: c2e02...bee 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli #16 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser det samme, ts, mange ganger daglig. Gjort det i hele sommer. Foreldre som triller babyer/små barn på tur i solsteiken, med både vognpose, tjukke vogntrekk, saueskinn og ørten pledd, imens barnet er vendt mot sola uten noe form for beskyttelse. På en lengre trilletur har jeg fort gått forbi 5-6 stk som lar barnet sitt steike, hver gang. Stranda er verst, de setter sine svarte barnevogner midt i solsteiken og lurer på hvorfor ungen hyler. Babyer uten uv-drakt eller telt, maks en liten hatt som også gjør de dritvarme. Jeg har sagt fra, og blitt ignorert, kjefta på og ledd av. Som om jeg var hysterisk. Jeg håper de kan kjøre en nasjonal kampanje eller noe snart. Dette er nåtidens svar på røyking rundt barn. Anonymkode: c2e02...bee Og det latterlige er jo at foreldrene har både solhatt og solbriller selv , mens babyen blir grillet. Jeg er litt "moralens vokter" føler jeg, for jeg blander meg inn hvis jeg ser barn eller ungdom som mobber hverandre, jeg ber sjåfører som lar bilen stå på tomgang lenge uten noe spesielt grunn slå av diesel eller bensinmotoren sin, jeg ber folk plukke opp søpla si når de kaster det fra seg og går videre, og jeg blander meg inn når babyen til fremmede gråter i solen. Det er slitsomt å bry seg og i dag prøvde jeg ikke å bry meg og passe mine egne saker slik som alle de andre, men sår barnegråt er forferdelig å høre på. Ts Anonymkode: f60d6...492
AnonymBruker Skrevet 20. juli #17 Skrevet 20. juli Jeg har sett skrikende småbarn på stranda hver dag siste uken. De vil ikke være der. Samtidig skjønner jeg det er nitrist å sitte inne i varmen som er nå og det er 22 grader i havet. Anonymkode: 86772...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #18 Skrevet 20. juli Sende inn et debattinnlegg i en stor avis? Kanskje åpner noen opp øynene. Anonymkode: 8d22f...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #19 Skrevet 20. juli At begge foreldrene bader i sjøen i 15 minutter mens baby sitter i vognen og hyler, den tror jeg faktisk ikke på. Anonymkode: dd30d...16c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #20 Skrevet 20. juli Yuvia skrev (2 timer siden): Altså i alle mine år har jeg aldri sett hva du beskriver. Norske foreldre er enormt flink til å dekke til ungene og bruke høy faktor. Jeg er helt enig, men i år har det vært nakne unger på stranda fra morgen til kveld. Ingen i den situasjonen TS beskriver, men da altså ingen form for solbeskyttelse (sikkert solkrem da). Med rumpa bar og i stekende het sol time etter time. Men som hun nevner, så har det vært gruelig varmt og ganske så vindstille, og jeg skulle gjerne fjerna klærne, jeg også... Jeg synes likevel det er uansvarlig å la barna løpe med rumpa bar av flere grunner, deriblant dette med sol og varme. Anonymkode: d87e1...bb7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå