Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes så mye om å få hele folket ut i arbeid. Man sier til de arbeidsledige og de syke, at de må ut i jobb. Ja, de må også jobbe til de er eldre.  Men hva skal alle sammen jobbe med når stadig flere manuelle jobber erstattes med roboter, når bedrifter flagger ut og heller etablerer seg der arbeidskraften er billig, eller at det der  produserer ikke lenger er etterspurt.  Alle disse tingene har så store konsekvenser.  

Det er allerede utstrakt bruk av roboter i industrien, men det kommer til å bli mye mer av det, også i andre oppgaver.

Jeg kom over en ny robot som nå er på vei til å spise mengder av jobber som i dag kommer mange studenter til nytte for å spe på studielånene rundt omkring.

Man blir jo tankefull, men egentlig ville jeg bare dele.

Pizzaroboter inntar Norge

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Borgerlønn har blitt foreslått før, men her på KG er det blitt avvist, og man blir møtt med hånlatter hvis man foreslår reviderte trygdeordninger, eller hvis man påpeker at mange etterhvert blir arbeidsledige pga automatisering og KI. 

Selv har jeg ikke prøvd de dyreste versjonene av ChatGPT e.l., bare gratisversjoner, så jeg vet ikke hvor gode de egentlig er. (Sam Altman, Mark Zuckerberg og resten av toppsjefene i KI-sektoren skryter selvsagt hemningsløst, men de er jo selgere som pusher et produkt; naturligvis skryter de av det.) Gratisversjonene hallusinerer fortsatt mye, gjør mye feil, og sliter med å forstå enkle prompts. De er upålitelige og egentlig ubrukelige til det meste, bortsett fra ren underholdning. 

sikt tror jeg KI blir veldig stort, så jeg beholder aksjene mine i Nvidia i uoverskuelig fremtid. Avkastningen fra disse aksjene blir kanskje det nærmeste jeg kommer en borgerlønn. (Har jobb i tillegg, bare så det er sagt.) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er nok heller AI som tar over for kontorarbeid.