Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes så mye om å få hele folket ut i arbeid. Man sier til de arbeidsledige og de syke, at de må ut i jobb. Ja, de må også jobbe til de er eldre.  Men hva skal alle sammen jobbe med når stadig flere manuelle jobber erstattes med roboter, når bedrifter flagger ut og heller etablerer seg der arbeidskraften er billig, eller at det der  produserer ikke lenger er etterspurt.  Alle disse tingene har så store konsekvenser.  

Det er allerede utstrakt bruk av roboter i industrien, men det kommer til å bli mye mer av det, også i andre oppgaver.

Jeg kom over en ny robot som nå er på vei til å spise mengder av jobber som i dag kommer mange studenter til nytte for å spe på studielånene rundt omkring.

Man blir jo tankefull, men egentlig ville jeg bare dele.

Pizzaroboter inntar Norge

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Borgerlønn har blitt foreslått før, men her på KG er det blitt avvist, og man blir møtt med hånlatter hvis man foreslår reviderte trygdeordninger, eller hvis man påpeker at mange etterhvert blir arbeidsledige pga automatisering og KI. 

Selv har jeg ikke prøvd de dyreste versjonene av ChatGPT e.l., bare gratisversjoner, så jeg vet ikke hvor gode de egentlig er. (Sam Altman, Mark Zuckerberg og resten av toppsjefene i KI-sektoren skryter selvsagt hemningsløst, men de er jo selgere som pusher et produkt; naturligvis skryter de av det.) Gratisversjonene hallusinerer fortsatt mye, gjør mye feil, og sliter med å forstå enkle prompts. De er upålitelige og egentlig ubrukelige til det meste, bortsett fra ren underholdning. 

sikt tror jeg KI blir veldig stort, så jeg beholder aksjene mine i Nvidia i uoverskuelig fremtid. Avkastningen fra disse aksjene blir kanskje det nærmeste jeg kommer en borgerlønn. (Har jobb i tillegg, bare så det er sagt.) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er nok heller AI som tar over for kontorarbeid.

Det er mye vanskligere å erstatte en rørlegger med en robot enn en kontorarbeider med AI software.

Det som kommer til å skje er at de rike blir rikere mens vanlige mennesker blir rævkjørt. Om man truer disse selskapene med skatt for å gi borgerlønn for eksempel så flytter de bare ut av landet og satser i et land med lavere skatt, så blir vi sittende igjen i steinalderen mens de skyter fra oss.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Synes denne er litt skummel 😳😱

• Liker 2
Skrevet
Perine skrev (4 timer siden):

Det er allerede utstrakt bruk av roboter i industrien

Ja, men det er mye arbeidsplasser for mennesker i industrien likevel.

Borgerlønn må komme etter hvert som automatiseringsgraden blir høy nok til at det ikke lenger er jobber nok til mennesker. Men jeg tror det er minst 20-30 år fram i tid.

Skrevet

Jeg jobber med å rette opp i feil etter AI, og jeg blir ikke arbeidsledig med det første for å si det sånn…

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Dette er ikke noe nytt med AI, dette er digitalisering og automatisering som har skjedd i masse bransjer de siste 50 årene. AI er et verktøy som jeg selv bruker hver dag og det er ikke noe vidunder det krever sterkt kvalifiserte personer for å bruke effektivt i storskala.

Mindre manuelt og mer digitalt/automatisert drift.

1) Mer eller mindre den komplette fysiske musikk og film bransjen er borte, med unntak av Kino som jeg tror også er på tur ned. 

2) De som laget reklameinlegg i aviser og postkassser den bransjen døde relativt fort da apper tok over hele greia og mengden papir ble irriterrende i postkasse. Samme med aviser de er i full retrett og 3 ganger så mang leser digitalt og de som lager aviser er mer eller mindre nå arbeidsledige.

3)Hvor mange ansatte har en bilprodusent i dag i forhold til 50 år siden da robotene invaderte fabrikkene samtidig som produksjonen eksploderte med mindre/samme ansatte.

4)Jeg husker vi hadde masse tekniske ansatte for å digitalisere ting på 90 tallet, nå gjør jeg alt av digital printing og produkter selv med software som erstattet alle tekniske assistenter, de nedbemannet dem alle på 2000 tallet med få unntak.

Det er sånn det er, lev med det eller bli overflødig eller finn noe som gjør deg uerstattelig.

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
NakenPanda skrev (6 timer siden):

Dette er ikke noe nytt med AI, dette er digitalisering og automatisering som har skjedd i masse bransjer de siste 50 årene. AI er et verktøy som jeg selv bruker hver dag og det er ikke noe vidunder det krever sterkt kvalifiserte personer for å bruke effektivt i storskala.

Mindre manuelt og mer digitalt/automatisert drift.

1) Mer eller mindre den komplette fysiske musikk og film bransjen er borte, med unntak av Kino som jeg tror også er på tur ned. 

2) De som laget reklameinlegg i aviser og postkassser den bransjen døde relativt fort da apper tok over hele greia og mengden papir ble irriterrende i postkasse. Samme med aviser de er i full retrett og 3 ganger så mang leser digitalt og de som lager aviser er mer eller mindre nå arbeidsledige.

3)Hvor mange ansatte har en bilprodusent i dag i forhold til 50 år siden da robotene invaderte fabrikkene samtidig som produksjonen eksploderte med mindre/samme ansatte.

4)Jeg husker vi hadde masse tekniske ansatte for å digitalisere ting på 90 tallet, nå gjør jeg alt av digital printing og produkter selv med software som erstattet alle tekniske assistenter, de nedbemannet dem alle på 2000 tallet med få unntak.

Det er sånn det er, lev med det eller bli overflødig eller finn noe som gjør deg uerstattelig.

Apropos bilfabrikker, jeg har vært på omvisning på BMWs fabrikk i Leipizig. En ny og moderne fabrikk. De har et sted mellom 8 og 10.000 ansatte. Vel ja deler er automatisert men andre deler overhode ikke. Karosseriverkstedet der hvor karroseriet settes samen er over 90% gjort av roboter. Mens i monteringshallen er det kun 6% som er gjort av roboter, resten må gjøres manuelt. Der er det mye arbeid som roboter IKKE kan gjøre.

De har og en ganske så stor IT avdeling diverse IT folk som rett og slett fikser på robotene. Stadig ting som må ordnes med de.

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (12 timer siden):

En slik bedrift vil faktisk kreve en del ansatte. De trenger mekanikere for å vedlikeholde maskinene, utviklere for å drifte og videreutvikle programvaren, samt støttefunksjoner som kundeservice, HR og ledelse. Roboter av denne typen har eksistert lenge og er ikke i ferd med å erstatte store mengder arbeidsplasser.

Det som derimot er i ferd med å endre arbeidsmarkedet, er AI-agenter. Det er en ChatGPT-lignende modell som har tilgang til og kontroll over en datamaskin. I dag spør man gjerne ChatGPT: "Hvordan gjør jeg X i Excel?", men det er fordi verktøyet ikke har tilgang til systemene dine. Når det først får tilgang, kan det utføre mange av de oppgavene som i dag gjøres av mennesker, spesielt rutinearbeid som å hente data, lage Excel-rapporter og sette sammen PowerPoint-presentasjoner.

Dette er en helt ny teknologi. ChatGPT-agenter ble lansert for bare noen dager siden, og foreløpig er det lite konkurranse i markedet.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja ta oss tilbake til tiden hvor vi trengte smed i hver landsby for å sko hester og heisoperatører.

Det var tider det!

Realiteten er at samfunnet er hele tiden i endring. Det inkluderer behov for yrker og arbeidere. Å tro noe annet er naivt.

En dag vil kanskje ChatGPT og andre store språkmodeller fungere selvstendig og erstatte jobber. Men vi er langt i fra der enda.

Jeg bruker ChatGPT og CoPilot daglig. Brukt rett gjør det meg mer effektiv. Men noen erstatter er det ikke enda. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Kjetil E skrev (6 timer siden):

Apropos bilfabrikker, jeg har vært på omvisning på BMWs fabrikk i Leipizig. En ny og moderne fabrikk. De har et sted mellom 8 og 10.000 ansatte. Vel ja deler er automatisert men andre deler overhode ikke. Karosseriverkstedet der hvor karroseriet settes samen er over 90% gjort av roboter. Mens i monteringshallen er det kun 6% som er gjort av roboter, resten må gjøres manuelt. Der er det mye arbeid som roboter IKKE kan gjøre.

De har og en ganske så stor IT avdeling diverse IT folk som rett og slett fikser på robotene. Stadig ting som må ordnes med de.

Det stemmer nok, men tenk ratioen mellom ansatte og mengden biler de nå produserer, så vil man se at antall ansatte per bil produsert er betydelig lavere en før. De er dog i snitt bedre betalt og kompetente vil jeg tro og nye støttefunksjoner trengs jo som du nevner.

Vi får se hvordan neste bølge med automatisering i bil bransjen går nå Kina flommer markedet med passe gode billige el biler som har enda mindre ansatte per bil produsert og sterkt automatisierte, og standarisete fabrikker.

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (18 timer siden):

Det snakkes så mye om å få hele folket ut i arbeid. Man sier til de arbeidsledige og de syke, at de må ut i jobb. Ja, de må også jobbe til de er eldre.  Men hva skal alle sammen jobbe med når stadig flere manuelle jobber erstattes med roboter, når bedrifter flagger ut og heller etablerer seg der arbeidskraften er billig, eller at det der  produserer ikke lenger er etterspurt.  Alle disse tingene har så store konsekvenser.  

Det er allerede utstrakt bruk av roboter i industrien, men det kommer til å bli mye mer av det, også i andre oppgaver.

Jeg kom over en ny robot som nå er på vei til å spise mengder av jobber som i dag kommer mange studenter til nytte for å spe på studielånene rundt omkring.

Jeg er ikke så bekymret for robotene. Mer bekymret for normenns holdning til lavstatusjobber. Det finnes forsatt massevis av jobber, men mange normenn er så kravstore at de vil ikke ha disse jobbene, så det kommer i stedet arbeidskraft fra utlandet for å ta alle de titusenvis av jobbene som "ikke er gode nok" for normenn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det var noen her for en del år siden som hardnakket påstod at AI/roboter ville overta jobber som for eks renhold. 

På en side kunne jeg jo håpe det. Hadde gjerne hatt en robot i hus som gikk og vasket hele dagen.

Men jeg greier oppriktig ikke å se for meg at en maskin skal greie å rulle/gå rundt på en arbeidsplass, være det en skole, kjøpesenter, kontorkompleks, hotell etc å vaske effektivt og forstå kontekst og løse problemer. Det er for mange hundre variabler hver dag. 

• Liker 1
Skrevet
aksase skrev (48 minutter siden):

Det finnes forsatt massevis av jobber, men mange normenn er så kravstore at de vil ikke ha disse jobbene, så det kommer i stedet arbeidskraft fra utlandet for å ta alle de titusenvis av jobbene som "ikke er gode nok" for normenn

Hva så med folks ulike evner? Mange lavstatusjobber er veldig slitsomme og kan være vanskelige om man har f.eks. dårlig motorikk. 

• Liker 1
Skrevet
miniomelett skrev (3 minutter siden):

Det var noen her for en del år siden som hardnakket påstod at AI/roboter ville overta jobber som for eks renhold. 

På en side kunne jeg jo håpe det. Hadde gjerne hatt en robot i hus som gikk og vasket hele dagen.

Men jeg greier oppriktig ikke å se for meg at en maskin skal greie å rulle/gå rundt på en arbeidsplass, være det en skole, kjøpesenter, kontorkompleks, hotell etc å vaske effektivt og forstå kontekst og løse problemer. Det er for mange hundre variabler hver dag. 

Du får nok ikke (enda) en robot som gjør alt fra å luke i blomsterkassene på utsiden på dagtid og vasker kontor på kveld/natt nei.

Men mange bedrifter har skaffet seg robotvaskere som tar en runde på gulvet etter arbeidstid. Men erfaring mange gjør seg er at det ikke er godt nok alene og begrensningene ligger oftest i batterikapasitet og ikke evne til å navigere, planlegge og utføre den begrensede delen av jobben.

Og jeg ser daglig en enorm utvikling på mange områder av min arbeidsplass. Hvor vi før kanskje trengte 10 stk arbeidere som fysisk gjorde praktiske oppgaver, så trenger vi ofte i dag 2 stk på prosjektplanleggingen, 1 på innkjøp og adm koordinering, 2 som støtter jobben med å være fysisk til stede, og 5-6 stk som har spesialisert seg på drift/styring eller vedlikehold av utstyr og maskiner. Så ofte har vi gjerne gått opp i antall personer som trengs for å gjøre en jobb. Og de mange gangene vi går ned i behovet på antall folk så krever det ofte mer av hver enkelt av både utdanning og erfaring så lønna svarer til det.

• Liker 2
Skrevet

Vi har robot på jobben - som utfører rutine oppgavene våre. Så har man et team som jobber med å effektivisere roboten og korrigere feil, som stadig forårsaker at den stopper. Når en variabel endres (ekstern leverandører) må man manuelt korrigere denne variabelen hos roboten foreløpig. Men jeg ser jo at robotene/ChatGPT tar over for eks advokattjenester, rådgivningstjenester, bank/finans, etc. Jeg bruker det mye selv ift juridiske spørsmål.

Fordelen med dette er at advokattjenester kanskje kan bli billigere når de konkurreres ut av ChatGPT. 😉 

• Liker 1
Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Jeg er ikke så bekymret for robotene. Mer bekymret for normenns holdning til lavstatusjobber. Det finnes forsatt massevis av jobber, men mange normenn er så kravstore at de vil ikke ha disse jobbene, så det kommer i stedet arbeidskraft fra utlandet for å ta alle de titusenvis av jobbene som "ikke er gode nok" for normenn.

Det er jo litt rart med det da, for det er jo faktisk stor kamp om beinet når det lyses ut butikkjobber, rengjøring, enkelt kontorarbeid, vaktmestere og andre ufaglærte stillinger på heltid og deltid.  Jeg har lest om at de som trenger noen til dette, ikke orker å sitte og lese flere hundre søknader.  Det er jo litt underlig. 

Jeg har også lest at det er vanskelig å få norske ungdommer til å jobbe i landbruket, men det kan ha med lønn å gjøre.  Jeg krøp rund i åkrene og jobbet i alle skoleferier, men da var jeg jo sånn 10-15 år. Det var lett å få slike jobber.  Jeg forstår at det ikke er like attraktivt når de skal ha voksne ansatte. Bøndene driver mye større nå, og det vil nok bare øke, men de investerer dyrt, og  blir mer og mer avanserte, da må også det som gjelder for arbeidstakerne henge litt bedre med.  

Jeg har jo selv vært med på digitaliseringen i staten, og alltid sett på dette som en spennende og vellykket greie, som jeg var heldig å få være med på i veldig mange år, men jeg kan godt falle litt i tanker over utviklingen sånn stort sett..  

Skrevet
NakenPanda skrev (4 timer siden):

Det stemmer nok, men tenk ratioen mellom ansatte og mengden biler de nå produserer, så vil man se at antall ansatte per bil produsert er betydelig lavere en før. De er dog i snitt bedre betalt og kompetente vil jeg tro og nye støttefunksjoner trengs jo som du nevner.

Vi får se hvordan neste bølge med automatisering i bil bransjen går nå Kina flommer markedet med passe gode billige el biler som har enda mindre ansatte per bil produsert og sterkt automatisierte, og standarisete fabrikker.

Det har du nok helt rett i, må jeg og få si. Er folk i Tyskland og har innteresse for slik vil jeg annbefale omvisning på en av bilfabrikkene til BMW. I tillegg til i Leipzig vet jeg og at slike turer arrangeres på fabrikken deres i Munchen ihvertfall. Meget inntresant tur.

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til og forherligelse av brudd på norsk lov (drapshandlinger), brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder (AI-genererte svar) og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...