Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er krav om nattero i offentlig rom mellom 23:00, og 06:00 alle dager utenom helligdager som har andre regler. At barn er ute og leker og bråker  kl 7 i helgen er helt innenfor og noe hi må leve med. Hun kan selvfølgelig høre om naboene kan holde barna inne lenger, men sier de nei må hi godta det.

Anonymkode: 05177...3c2

Men folk med normal folkeskikk og oppdragelse tillater ikke at barn hyler og skriker ute i bakgårder osv kl. 7 om morningen. Da får man reise i en park eller skogen el.l. 

Godt eksempel fra i dag morges rundt kl. 8 i mitt borettslag, en unge som sto og hylte etter pappaen sin 2-3 ganger. Da kom faren og jeg hørte han si "skriking er ikke lov i  bakgården", tydelig og bestemt. Dette er å vise normalt hensyn til andre mennesker.

Men tråden her viser jo tydelig at mange i dag ikke har denne oppfattelsen av folkeskikk, og derfor får vi et samfunn som blir mer og mer egoistisk og fortapte lærere som sliter med ustyrlige unger. Bedre å klistre en adhd diagnose eller noe på barna si.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

:rope: Barn trives heller ikke i tropevarmen. 
:rope: bruker ungene i ditt nabolag ropert, alle som en? Lukk vinduet og tenk på at du selv en gang var barn. Hva gjorde du den gang da, en søndagsmorgen? 
Lukk vinduet. Og lukk ørene, eller stå opp og begynn dagen. Ungene er heller ikke på kg og ser kjefta kjerringens klagesang. 

Anonymkode: 1ef6e...ecc

Ts kan ikke lykke igjen vinduet når det er 27 grader på rommet.

Anonymkode: fd196...d48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du overdriver på alle måter fælt nå! 

Stakkers deg som har det så ille der du bor. Flytt ut i skogen, eller på en øde øy der du må bruke båt for å komme til folk.  Å så ille du har det :ironi:

Anonymkode: 1ef6e...ecc

Så nedlatende du er. Når noen skriker og roper utenfor vinduet ditt så får du ikke sove og det er for jævlig irriterende.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei det er de som ikke tåler bråk som må flytte. 

Anonymkode: 38cd3...4f3

Det er nok mest logisk at mennesker som ikke ønsker å ta hensyn til andre eller forholde seg til normal høflighet flytter til et avsidesliggende sted. 

Det burde være like selvsagt at man ber ungene la være å skrike og rope tidlig på morgenen i helgene som at man ikke starter motorsagen eller kvistkvernen kl 07 en lørdag.

Anonymkode: f8a05...a8a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn med ADHD som er inne om morgenen, og bråker generelt lite ute. Verre med venner på besøk som har fri oppdragelse og hyler å skriker uansett hvor mye jeg prøver å irettesette dem. De har fått klar beskjed om at de ikke får komme før kl 11 i helger/ferier, for å ikke plage naboer. 

Virker som om mange foreldre syns det er helt greit å skrike og hyle så lenge man er ute. Barn må jo få være barn🙄

Det blir på samme måte som at jeg ikke slipper ut hønene fra hønsehuset før kl 10.

Anonymkode: 630ff...569

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (32 minutter siden):

Men folk med normal folkeskikk og oppdragelse tillater ikke at barn hyler og skriker ute i bakgårder osv kl. 7 om morningen. Da får man reise i en park eller skogen el.l. 

Godt eksempel fra i dag morges rundt kl. 8 i mitt borettslag, en unge som sto og hylte etter pappaen sin 2-3 ganger. Da kom faren og jeg hørte han si "skriking er ikke lov i  bakgården", tydelig og bestemt. Dette er å vise normalt hensyn til andre mennesker.

Men tråden her viser jo tydelig at mange i dag ikke har denne oppfattelsen av folkeskikk, og derfor får vi et samfunn som blir mer og mer egoistisk og fortapte lærere som sliter med ustyrlige unger. Bedre å klistre en adhd diagnose eller noe på barna si.

Jeg er ikke enig med deg da barn skal få lov til å være barn, og voksne får legge seg slik at de tåler at andre lever livet sitt som A menneske. Jeg har alltid vært tidlig oppe, og det er helt uaktuelt at jeg skal vente til kl 10 med å gjøre ting jeg må med hus og hage. Jeg holder meg alltid innenfor lovverket, og lager aldri bråk på røde dager, men utover det klipper jeg gresset kl 8 på en lørdag uten å ofre naboen sin søvn en tanke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så nedlatende du er. Når noen skriker og roper utenfor vinduet ditt så får du ikke sove og det er for jævlig irriterende.

Men det er ikke hverken ulovlig eller helseskadelig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig med deg da barn skal få lov til å være barn, og voksne får legge seg slik at de tåler at andre lever livet sitt som A menneske. Jeg har alltid vært tidlig oppe, og det er helt uaktuelt at jeg skal vente til kl 10 med å gjøre ting jeg må med hus og hage. Jeg holder meg alltid innenfor lovverket, og lager aldri bråk på røde dager, men utover det klipper jeg gresset kl 8 på en lørdag uten å ofre naboen sin søvn en tanke. 

Herregud for et selvsentrert menneske du er 😳

Din logikk blir da altså at jeg kan fyre opp kantklipper en min utenfor soveromsvinduet til naboens baby på kveldstid, bare jeg gjør meg ferdig før kl. 23, for da er jeg innenfor lovverket?

Anonymkode: a31b9...105

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor man i nærheten av folk så må man tåle lyd. 

Egentlig sånn uavhengig av tid på døgnet så må man tåle lyd. Selv så bor vi sentralt i storby og her er det lyd hele døgnet. Når noen legger seg står andre opp og går på jobb. Noen sitter nede i vannkanten og koser seg og skråler i varmen klokken 03 og andre sover. Barna er oppe og klar for lek fra 0630, noen slår plenen 08. Dette er jo livet, det er helt strålende. :D 

Anonymkode: 8112a...8fa

• Liker 1
Skrevet

Hadde slike naboer . Tok en prat med naboene å spurte om de kunne være greie å ikke hyle og skrike så tidlig . De tok det greit. Ga de en pakke med is etter noen dager. Vi ble gode venner😎☀️🍦🍦🍦

Anonymkode: 62b41...5a2

Deg er det plass til som mekler i konfliktrådet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er nok mest logisk at mennesker som ikke ønsker å ta hensyn til andre eller forholde seg til normal høflighet flytter til et avsidesliggende sted. 

Helt uenig! 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det burde være like selvsagt at man ber ungene la være å skrike og rope tidlig på morgenen i helgene som at man ikke starter motorsagen eller kvistkvernen kl 07 en lørdag.

Før kl 07 kan du være stille men etter kl 07 så er det fritt fram. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt uenig! 

Før kl 07 kan du være stille men etter kl 07 så er det fritt fram. 

Ja, hvis du trives med å være en jævla pikk, så

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan unger være ute. Om bare foreldrene lærer dem at roping og hyling ikke er ok. Prating og latter plager lite. Det er den forbaska hylingen som er grusom.

Skjønner ikke hvorfor ikke barn blir oppdratte til å ta hensyn for tiden. Jeg har voksne barn nå, og de holdt ikke på sånn.

Anonymkode: b781a...b2e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn kan være barn uten å hyle og skrike ute tidlig om morgenen. Det er bare foreldre som ikke evner å sette grenser som bruker dette «barn må få være barn» som unnskyldning for å selv slippe å oppdra barna sine til å bli velfungerende individer. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, hvis du trives med å være en jævla pikk, så

Nei,loven er på min side. Så må jeg så må jeg. Du får ikke gjort noe med det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei,loven er på min side. Så må jeg så må jeg. Du får ikke gjort noe med det. 

Nei, får ikke gjort så mye med det dessverre, men du er fortsatt en jævla pikk når du holder på sånn. Your bad. Jeg på min side foretrekker å utvise folkeskikk, og sørge for å opprettholde et gemyttelig forhold til naboene mine. Vinn-vinn for alle parter. Du skjønner, det er ingen verdens ting i loven som sier at det er forbudt å være en grei nabo som bruker huet og tar hensyn til omgivelsene. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så enkelt å være småbarnsforeldre. Jeg skjønner at det er slitsomt når naboene roper og skriker, men for oss som har barn som ikke gjør det er det heller ikke greit. Vår nabo klager over at det lager lyd når barnet går over gulvet. Er sikker på at naboen hadde klaget om vi heller var utenfor på morgenen, selv om barnet ikke roper, for skrittene høres enda bedre på en platting. Er vi fæle som går litt frem og tilbake? Er ungen forferdelig om det faller en leke i gulvet? Betyr det at barnet av og til løper i 2 minutter at barnet ikke er bra nok oppdratt? 

Anonymkode: 1f958...84b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, får ikke gjort så mye med det dessverre, men du er fortsatt en jævla pikk når du holder på sånn. Your bad. Jeg på min side foretrekker å utvise folkeskikk, og sørge for å opprettholde et gemyttelig forhold til naboene mine. Vinn-vinn for alle parter. Du skjønner, det er ingen verdens ting i loven som sier at det er forbudt å være en grei nabo som bruker huet og tar hensyn til omgivelsene. 

Jeg ville ikke tatt fem øre for å anmelde deg for å klippe gresset søndag,så da antar jeg at du syns det er greit ? 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så enkelt å være småbarnsforeldre. Jeg skjønner at det er slitsomt når naboene roper og skriker, men for oss som har barn som ikke gjør det er det heller ikke greit. Vår nabo klager over at det lager lyd når barnet går over gulvet. Er sikker på at naboen hadde klaget om vi heller var utenfor på morgenen, selv om barnet ikke roper, for skrittene høres enda bedre på en platting. Er vi fæle som går litt frem og tilbake? Er ungen forferdelig om det faller en leke i gulvet? Betyr det at barnet av og til løper i 2 minutter at barnet ikke er bra nok oppdratt? 

Det høres kanskje ut som naboen deres er veldig sensitiv, og jeg har også selv erfart at barn kan glemme seg og løpe litt inne. Men 2 minutter løping er ikke «å glemme seg» og helt unødvendig å tillate.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det der handler jo om noe ganske annet. Dere har jo naboer som ikke tåler at det kan høres at de ikke bor i enebolig. Har bodd i bygård selv, og lyder fra naboer, som barn som gråter fordi de er lei seg eller har slått seg, det dras ned i toalettet, man mister noe i gulvet - det er en del av det å bo sånn. Jeg syntes det var plagsomt med alle de innendørs nabolydene, så jeg flyttet i enebolig.

Tråden handler om å slippe åsgårdsreia ut i hagen og la den herje i fri dressur og vekke nabolaget kl 7 på morgenen.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...