encore Skrevet 20. juli #21 Skrevet 20. juli Jeg bruker- og slår et slag for- vaskeark. Det er plassbesparende og plasTbesparende ☺️ Har et lite, kombinert bad- og vaskerom, og det var digg å få vekk de flaskene.. 1 2
Million Skrevet 20. juli #22 Skrevet 20. juli (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bruker bare flytende fordi jeg ikke liker griset som blir oppi den beholderen av pulveret (blir liksom pulverrester på kanten osv). Bruker Vilje sin flytende for sensitiv hud per nå. Har også brukt sånne vaskeark tidligere (concept zero) fordi det er miljøvennlig, men de man får kjøpt i butikken inneholder parfyme og siden vi har små barn så utgår parfymert vaskemiddel. Anonymkode: 609a8...060 Man får tilsendt doseringsskje/måleskje av produsentene av vaskepulver som regel, dersom man ber om det. Eller kjøper en selv på Europris e.l. Jeg har hatt denne vaskemaskinen jeg har nå i seks år, og brukt måleskje hele tiden. Kun en eneste gang har jeg sølt utenfor doseringskammeret i maskinen, da glapp jeg skjeen ved et uhell. Da var det bare å ta ut hele skuffen, skylle og tørke den og sette den inn igjen. Gjort på noen få minutter. Og som sagt; med måleskje skjer det nesten aldri at det blir søl. De som søler pulver er de som står og tømmer rett fra esken, uten kontroll på verken mengde eller hvor raskt pulveret kommer ramlende ut. Det er sløseri. Og lite miljøvennlig, for man har virkelig lite kontroll på om mengden er liten nok, eller om det blir altfor mye. Noe som er lite miljøvennlig, som sagt, men også unødvendig sløsing med pulver og penger. NB! Måleskjeene har målestreker inngravert og dosering står på pakningen med vaskepulver, så man får det rett. Endret 20. juli av Million 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #23 Skrevet 20. juli Jeg bruker flytende A+, kjøper de store flaskene på Europris eller når vi er i Sverige. Varer lenge, vasker rent og lukter ikke så mye at jeg får tårer i øynene🤣 Liker flytende bedre enn pulver fordi pulveret klumper seg i vaskemiddelskuffen eller legger seg som klumper i vaskemaskinen😆 Min mor var også kontrollerende og strikt. Jeg vokste opp med at håndklær feks skulle brukes til det siste. Det betydde hullete håndklær hvor deler av frotten var borte. Jeg "arvet" en del gamle håndklær da jeg flyttet og etter en stund med å gnu på disse gamle håndklærne fikk jeg en skikkelig oppvåkning: Jeg bodde jo for meg selv og tjente egne penger, herlighet, jeg kan jo KJØPE mine egne håndklær og kaste de gamle. Jeg følte meg altså så fri og så vill og gal.. Anonymkode: e00ee...c80 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli #24 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Av gammel vane (eller av streng indoktrinering..) har jeg alltid bare brukt Omo til å vaske klær. En liten bakgrunnshistorie her: jeg er vokst opp med en ekstremt streng og kontrollerende mor. Den eneste måten å gjøre ting på, er hennes måte. Og det kommer til syne i sånne teite ting som hvilket vaskemiddel jeg har lov til å bruke. (Hvem jeg kan være venn med, hvordan man lager mat, hvordan man holder orden i huset, hvordan man forholder seg til andre familiemedlemmer osv.). Greia mi nå er at jeg er på vei til å bryte ut av hennes kontrollerende klør, og begynner skape mitt eget liv. (Som 34-åring 😂) Men jeg vet ikke hva jeg liker, hva som er bra etc. det er vanskelig å forklare - men jeg har aldri kunnet stille spørsmål til ting som vaskepulver. Jeg har bare kjøpt Omo, fordi det er det jeg er vokst opp med er det eneste "riktige". Men nå ser jeg jo at det er en verden av muligheter… Og egentlig kunne jeg tenke meg å prøve vaskemiddel fra Rituals, eller C-soap! Men hva er egentlig forskjellen? Og hvorfor bruker noen flytende og noen pulver? Jeg har en "tanke" i hodet at Rituals og C-soap(og egentlig alle andre vaskemiddel?) bare er fulle av parfyme (har aldri reagert på parfyme), og at det eneste som gjelder er Omo. Men jeg forstår at dette egentlig bare er mammas stemme… Jeg vet det høres rart ut, men den kontrolleringen har altså utslettet meg i så stor grad at jeg egentlig ikke vet hva jeg foretrekker. Jeg har alltid trodd jeg liker fersken-iste, men det er jo bare fordi det er det mamma liker. Og det gjentar seg i vaskemiddelverden. Og nå prøver jeg å finne meg selv.. Hva er ditt foretrukne vaskemiddel? (Både pris, lukt, pulver vs flytende etc) Hvorfor har du valgt dette? ps: Jeg bruker ikke skyllemiddel, så det ønsker jeg ikke tips om. Jeg har mest klær av ull, bomull og lin(veldig lite akryl, polyester etc) - og treningsklærne mine er i polyester(finnes vel lite annet). Til ull bruker jeg Milo eller Vilje sitt ullvaskemiddel, til treningsklærne har jeg Omo sport og fritid i flytende form. Jeg har et barn på fire år med mest ullklær og bomull, og samboeren min bruker for det meste bomull og jeans. Ingen av oss har spesielt ømfintlig hud eller reagerer på slikt. Håper dere vel dele deres tanker og valg. Jeg rives og slites mellom alle tanker, og trenger kanskje mest "tillatelse" til å bruke noe annet enn Omo…, og input på hva annet som finnes der ute. Anonymkode: 443c8...896 Effekt sitt flytende vaskemiddel 4 liter til 89 kr på europris Anonymkode: 11247...90e
AnonymBruker Skrevet 20. juli #25 Skrevet 20. juli OMO pulver. Jeg har prøvd flytende, andre merker (ikke dyrere) og jeg har ikke funnet en som vasker like rent. Flytende ble fort dyrt og overkonsumert her. Kjøpte A+ pulver fordi det var billig på Europris. Måtte kaste fordi det vasket ikke rent. Er vokst opp med Via (som jeg fortsatt kjøper når jeg er i sverige). Anonymkode: e2461...3c8
AnonymBruker Skrevet 20. juli #26 Skrevet 20. juli Jeg bruker Neutral til alt bortsett fra ull der bruker jeg Milo. Syns mange vaskemidler lukter sterkt parfymert, og det orker jeg ikke. Byttet til Neutral etter at huden min begynte å klø av Omo og Blenda. Anonymkode: 7ac8d...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #27 Skrevet 20. juli Jeg anbefaler deg rett å slett å bare ta ett. Øv deg på å ta egne valg. Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men begynn i det små, velg et vaskemiddel du selv har lyst til å velge, ikke fordi noen her inne har valgt det, men fordi DU vil ha det. Anonymkode: 5f4f1...472 2 1
Druid Skrevet 20. juli #28 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er ditt foretrukne vaskemiddel? Primært Omo, men det er mer vane,;jeg vet hvor mye jeg kan variere doseringen ut vask. Og jeg handler inn under tilbudskampanjer. Flytende middel bruker jeg kun på utvalgte av konas klær. Jeg ser etter enzymbaserte vaskemiddel, de man kan bruke lav temperatur på vask. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #29 Skrevet 20. juli Det er en hel verden av vaskemiddel som finnes så jeg synes som de andre her at du bare kjøper en type for å teste så kan kjøpe en annen type neste gang. Hvis du vil kan du se etter aspekter som er viktig for deg,være seg miljøvennlighet, dyretesting, parfyme/parfymefri o.l Du kan lage deg en liste og krysse av for hva du synes om de ulike vaskemidlene og finne din favoritt. Best i test for deg liksom? Selv liker jeg parfymefri, helst svanemerket og flytende vaskemiddel. Jeg bruker Klar parfymefri, Vilje, Blenda, Änglamark, Neutral. Alt etter hva som er på tilbud. Jeg tåler ikke Omo, Bio tex eller Ariel. Jeg liker i grunn beste Klar parfymefri, men den er så dyr at det er ikke ofte den blir kjøpt inn. Lykke til med prosessen! Anonymkode: af19a...a00 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #30 Skrevet 20. juli Anbefaler at du ikke spør andre så mye om dette, men prøver deg frem selv for å finne det DU liker. (Sier ikke det er lov å spørre om råd altså, men lurt at du selv prøver deg frem på det meste her nå) Lykke til. Anonymkode: 30c14...14a 3
kissmequick Skrevet 20. juli #31 Skrevet 20. juli Jeg bruker klar, de har pappemballasje og er nøytralt og godt. Både ull og vanlig. Har Miele-maskin som selvdoserer, så fyller på med hele kartongen på en gang.
nordlending Skrevet 20. juli #32 Skrevet 20. juli (endret) Stort sett blenda sensitive (flytende), men har akkurat kjøpt i pulverform for å prøve (på tilbud, og en del billigere enn flytende). Har også brukt klar og et annet merke som var parfymefritt. Endret 20. juli av nordlending
Blåttvann Skrevet 20. juli #33 Skrevet 20. juli (endret) Anbefaler deg å prøve deg frem, finn ut hva DU liker. Selv bruker jeg Neutral pulver, fordi det er parfymefritt og svanemerket. Bruker måleskje og søler ikke pulver noe sted. Endret 20. juli av Blåttvann
AnonymBruker Skrevet 20. juli #34 Skrevet 20. juli Jeg bruker vaskeark fra happyfresh. Liker at de er enkle og kan brukes på all type vask. Og happyfresh fordi jeg abonnere og få de tilsendt på døra, samt at jeg liker lukten. Og så er jeg enig i at du fra nå bør starte din egen prosess med å finne ut hvordan du vil leve, basert på hva du synes er lurt eller liker. Prøv å dytte mamma ute av syne og sinn, du står stødig som deg selv ❤️ Anonymkode: 1ff6a...40c
Elle Melle Skrevet 20. juli #35 Skrevet 20. juli Jeg bruker sportsvask til treningstøy og ofte til annet mørkt tøy også, fordi mørkt tøy oftere lukter ufresht nå om sommeren. Bruker gjerne Coop sin kopi. Bruker blenda vaskepulver til håndklær og kjører på høyest mulig temperatur av og til. Pulver vasker renest, men siden vi alle har litt sensitiv hud liker jeg ikke å bruke noe som er vanskeligere å skylle ut i ting som skal ligge mot kroppen lenge. Milo eller Coop sin kopi til ull og håndvask. Noe flytende parfymefritt, det varierer litt hva, til alt annet. Å bruke bare supersensitivt, flytende parfymefritt på lav temperatur og kjapp vask tok livet av den første vaskemaskinen vår (den fikk et ekkelt lag av bakterier og graps filtet sammen på utsiden av trommelen), så jeg har lært verdien av kokvask og pulver innimellom.
AnonymBruker Skrevet 20. juli #36 Skrevet 20. juli Vaskeark kjøpt hos SAS, får Eurobonuspoeng ✈️🥰 Anonymkode: 0441c...341
smurfebuss Skrevet 20. juli #37 Skrevet 20. juli Jeg bruker Rema eller Neutral sitt flytende vaskemiddel. Flytende fordi jeg synes jeg griser for mye med pulver. Til ull bruker jeg Milo eller Rema sitt ullvaskemiddel. Litt skyllemiddel bruker jeg og. Ikke enorme mengder, men for at klærne ikke skal bli så stive/elektriske (har ikke tørketrommel). Til tenåringsguttklærne bruker jeg faktisk et eget vaskemiddel. Klærne hans stinker ofte svette, så der bruker jeg Omo active (husker ikke om det heter det) og et skyllemiddel for teknisk tøy. Det tar lukta. Jeg er vokst opp med pulver og store mengder skyllemiddel og tørketrommel. Ante ikke at pulver vasker renere enn flytende, så kanskje jeg må se den veien igjen. Kjører ca en kokvask i uka (håndklær og kluter), så tror ikke maskinen lider.
AnonymBruker Skrevet 20. juli #38 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruker Klar. Klærne blir rene og den lukter godt😀 Anonymkode: cc686...251 Stemmer 100% for denne. Miljøvennlig og foreløpig eneste jeg ikke får utslett av. I tilegg, nylon vask, og på stell sitronsåpe er gull. Som også er miljøvennlige alternativer. Med klar såpen blir tøyet mitt også veldig mykt. Hater å bruke skyllemiddel. Det får klærne til å stimke når de ligger litt. Det stinker om det ikke har ligget i skapet også, og syntes tøyet blir seigt. På stell og nylonvask, kan også brukes på mye annet også. Feks nylonvask, kan brukes på dusjvegg, gulv, speil, komfyr ullvask osv osv. Så har du klar, sitronsåpe fra på stell og nylonvask, kan du vaske det meste. Anonymkode: cdb20...595
AnonymBruker Skrevet 19. august #39 Skrevet 19. august Hei! takk for alle svar og alle innspill - jeg satte veldig stor pris på de. Og så ble jeg overveldet og klarte ikke svare… 😂 MEN! Nå skal dere høre. Jeg har kjøpt meg en dunk vaskemiddel fra Rituals. Det lukter godt. Det føltes ulovlig, nærmest FEIL å bruke det, men alt i alt godt. Jeg har også begynt å utfordre på andre måter. Sengetøyet vaskes med OMO, men jeg tromler det med to vaskeballer med litt lavendelolje på. Det lukter så godt! Jeg føler meg rebellsk. Det gir meg nytelse å gå i mot min mors regler og væremåte. Som en liten sabotasje, som en slags rebellsk oppførsel jeg aldri fikk lov til som ung. Anonymkode: 443c8...896 2
Capazitet Skrevet 19. august #40 Skrevet 19. august Omo pulver her. Syns det luktar betre av vasken enn Neutral. Og billeg skyllemiddel frå Europris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå