Gå til innhold

Valg av vaskemiddel - en helt ny verden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av gammel vane (eller av streng indoktrinering..) har jeg alltid bare brukt Omo til å vaske klær. 

En liten bakgrunnshistorie her: jeg er vokst opp med en ekstremt streng og kontrollerende mor. Den eneste måten å gjøre ting på, er hennes måte. Og det kommer til syne i sånne teite ting som hvilket vaskemiddel jeg har lov til å bruke. (Hvem jeg kan være venn med, hvordan man lager mat, hvordan man holder orden i huset, hvordan man forholder seg til andre familiemedlemmer osv.). 

Greia mi nå er at jeg er på vei til å bryte ut av hennes kontrollerende klør, og begynner skape mitt eget liv. (Som 34-åring 😂)  Men jeg vet ikke hva jeg liker, hva som er bra etc. det er vanskelig å forklare - men jeg har aldri kunnet stille spørsmål til ting som vaskepulver. Jeg har bare kjøpt Omo, fordi det er det jeg er vokst opp med er det eneste "riktige". 

Men nå ser jeg jo at det er en verden av muligheter… Og egentlig kunne jeg tenke meg å prøve vaskemiddel fra Rituals, eller C-soap! Men hva er egentlig forskjellen? 

Og hvorfor bruker noen flytende og noen pulver? 

Jeg har en "tanke" i hodet at Rituals og C-soap(og egentlig alle andre vaskemiddel?) bare er fulle av parfyme (har aldri reagert på parfyme), og at det eneste som gjelder er Omo. Men jeg forstår at dette egentlig bare er mammas stemme… 

Jeg vet det høres rart ut, men den kontrolleringen har altså utslettet meg i så stor grad at jeg egentlig ikke vet hva jeg foretrekker. Jeg har alltid trodd jeg liker fersken-iste, men det er jo bare fordi det er det mamma liker. Og det gjentar seg i vaskemiddelverden. Og nå prøver jeg å finne meg selv..

Hva er ditt foretrukne vaskemiddel? (Både pris, lukt, pulver vs flytende etc) Hvorfor har du valgt dette?

ps: Jeg bruker ikke skyllemiddel, så det ønsker jeg ikke tips om. Jeg har mest klær av ull, bomull og lin(veldig lite akryl, polyester etc) - og treningsklærne mine er i polyester(finnes vel lite annet). Til ull bruker jeg Milo eller Vilje sitt ullvaskemiddel, til treningsklærne har jeg Omo sport og fritid i flytende form. Jeg har et barn på fire år med mest ullklær og bomull, og samboeren min bruker for det meste bomull og jeans. Ingen av oss har spesielt ømfintlig hud eller reagerer på slikt. 

Håper dere vel dele deres tanker og valg. Jeg rives og slites mellom alle tanker, og trenger kanskje mest "tillatelse" til å bruke noe annet enn Omo…, og input på hva annet som finnes der ute. 

Anonymkode: 443c8...896

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

(Og med det sagt innser jeg at jeg sikkert kunne laget en tråd i hvert eneste underforum med samme spørsmål, bare om familierelasjoner, mat og drikke, kosthold og trening, kropp og helse, klær og sko, hus og hage etc etc. 

Jeg vet ikke hvor mamma slutter, og hvor jeg begynner. 

Denne tråden er egentlig bare meg som prøver å bryte ut i små doser. Og nå er det tydeligvis vaskemiddel som står for tur. 

Det virker kanskje smått og rart, men det er faktisk en viktig del av min tilfriskningsprosess).

• Hjerte 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare på de andre spørsmålene dine, for jeg bruker bare Blenda Sensitive på grunn av allergi.

Jeg bruker den flytende varianten fordi det lettere skylles ut av klærne.

Anonymkode: 1d06b...81a

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker Blenda😊 bare fordi det er fri for parfyme. Kunne sikkert brukt et annet uten parfyme også men har blitt en vane å kjøpe det. Kjøper store pakker, de er av og til på tilbud hos Europris. 

Det kan være lett å dosere for mye da vil vasken lukte vaskemiddel hvis du bruker med parfyme. Jeg liker ikke den lukta

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker Blenda Sensitive vaskepulver, altså helt uten parfyme. Orker ikke gå rundt i klær som oser syntetisk parfyme av vaskepulveret. Det lukter sterkt altså, for oss som ikke er vant til å bruke det. Skjønner at folks neser blir litt døyvet av denne lukten fordi man blir så vant til det. Men jeg liker altså best vaskepulver (og skyllemiddel) uten parfyme i. Mye bedre.

Det er jo personen sin personlige lukt vi skal kjenne, ikke vaskepulveret. Bruker personen en god deo og en god dusjsåpe er vel det mer enn nok parfymerte dufter på en person, om man ikke skal blande inn vaskepulver i miksen i tillegg? Bare spør :)

• Nyttig 1
Skrevet

Bruker mye forskjellig, men aldri pulver fordi det griser sånn. Liker best sånne puter og da helst omo eller ariel. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker det som er på tilbud. Bruker både pulver og flytende. 
Akkurat nå bruker jeg A+ 😀

Synes Rituals og C-soap er alt for dyrt til vanlig vask. 

Anonymkode: 2a715...b3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mye Anglemark flytende parfymefri. Synes pulver blir så grisete

Bruker også vaskepapir fra Concept zero. De lukter mildt, men godt. 

Anonymkode: 98fbb...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Ps, har prøvd Rituals. Du skal virkelig like lukten. Ble for mye for meg, eller kanskje jeg ikke har en favorittduft derfra

Anonymkode: 98fbb...ee7

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Av gammel vane (eller av streng indoktrinering..) har jeg alltid bare brukt Omo til å vaske klær. 

En liten bakgrunnshistorie her: jeg er vokst opp med en ekstremt streng og kontrollerende mor. Den eneste måten å gjøre ting på, er hennes måte. Og det kommer til syne i sånne teite ting som hvilket vaskemiddel jeg har lov til å bruke. (Hvem jeg kan være venn med, hvordan man lager mat, hvordan man holder orden i huset, hvordan man forholder seg til andre familiemedlemmer osv.). 

Greia mi nå er at jeg er på vei til å bryte ut av hennes kontrollerende klør, og begynner skape mitt eget liv. (Som 34-åring 😂)  Men jeg vet ikke hva jeg liker, hva som er bra etc. det er vanskelig å forklare - men jeg har aldri kunnet stille spørsmål til ting som vaskepulver. Jeg har bare kjøpt Omo, fordi det er det jeg er vokst opp med er det eneste "riktige". 

Men nå ser jeg jo at det er en verden av muligheter… Og egentlig kunne jeg tenke meg å prøve vaskemiddel fra Rituals, eller C-soap! Men hva er egentlig forskjellen? 

Og hvorfor bruker noen flytende og noen pulver? 

Jeg har en "tanke" i hodet at Rituals og C-soap(og egentlig alle andre vaskemiddel?) bare er fulle av parfyme (har aldri reagert på parfyme), og at det eneste som gjelder er Omo. Men jeg forstår at dette egentlig bare er mammas stemme… 

Jeg vet det høres rart ut, men den kontrolleringen har altså utslettet meg i så stor grad at jeg egentlig ikke vet hva jeg foretrekker. Jeg har alltid trodd jeg liker fersken-iste, men det er jo bare fordi det er det mamma liker. Og det gjentar seg i vaskemiddelverden. Og nå prøver jeg å finne meg selv..

Hva er ditt foretrukne vaskemiddel? (Både pris, lukt, pulver vs flytende etc) Hvorfor har du valgt dette?

ps: Jeg bruker ikke skyllemiddel, så det ønsker jeg ikke tips om. Jeg har mest klær av ull, bomull og lin(veldig lite akryl, polyester etc) - og treningsklærne mine er i polyester(finnes vel lite annet). Til ull bruker jeg Milo eller Vilje sitt ullvaskemiddel, til treningsklærne har jeg Omo sport og fritid i flytende form. Jeg har et barn på fire år med mest ullklær og bomull, og samboeren min bruker for det meste bomull og jeans. Ingen av oss har spesielt ømfintlig hud eller reagerer på slikt. 

Håper dere vel dele deres tanker og valg. Jeg rives og slites mellom alle tanker, og trenger kanskje mest "tillatelse" til å bruke noe annet enn Omo…, og input på hva annet som finnes der ute. 

1. Pulver er billigere

2. Flyrende passer bedre til noen typer tekstiler, feks når en vasjer dyner og puter.

Jeg liker også bedre flytende til å håndvaske tøy med

Jeg bruker parfymefrie vaskemidler, for eksempel fra Neutral eller Ängkamark. Kjøper gjerne pulver for farget i stor pakning fra Europris eller Lyreco.

C-coaps sin er også god, men dyrere. Jeg vasker mye klær, så pris har litt å si. 

Omo har jeg aldri brukt. 

Jeg kjøpet plastskeier til pulver fra Europris, da et det enkelt å dosere. 1 skei til hvitt og 1 skei til farget. 

Endret av Virrevirrevapp
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Blenda Sensitive, Rituals ble virkelig FOR mye for min nese🥴 Og så liker jeg å bruke eddik som skyllemiddel i ny og ne for å få bort sånn vond lukt som sitter i håndklær - funker som gull

Anonymkode: b95de...a60

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker Klar. Klærne blir rene og den lukter godt😀 IMG_6152.thumb.jpeg.86ffee31589b32d4a2014f9470152fd7.jpeg

Anonymkode: cc686...251

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker litt forskjellig, og kjøper når det er på tilbud. Omo er helt greit det også, men mye å velge i ja. Men jeg ser ikke noe poeng i å bruke et dyrt vaskemiddel, for klær blir rene uansett.

I tillegg bruker jeg mindre enn det de anbefaler av dosering, for synes det blir altfor mye ellers.

Jeg bruker helst flytende, og ihvertfall på 40 graders vask. På 60 graders vask kan jeg bruke pulver, om jeg har det. Innbiller meg at pulver løser seg bedre opp i varmere vann enn 40 grader.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker neutral vaskepulver. Viktig for meg at det er uparfymert og allergivennlig. Syns OMO stinker, beklager. 

Anonymkode: 912e7...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beuker Neutral eller andre parfymefrie alternativer fordi jeg forsøker å redusere parfymebruken.

Jeg tror parfyme er negativt for både mennesker, dyr og miljø. Vi omgir oss med så mange lukter at det blir overveldende for mange. I vaskemiddel er det en undøvendig tilsetning som ikke har noe med hygienen å gjøre så da kan den utgå.

Min mening og preferanse bare. Ingen allergier mot parfyme. Som bonus opplever jeg at når jeg bruker parfymerte produkter fordi jeg vil lukte feks av en god bodylotion så kommer denne bedre frem når den ikke må konkurrere mot parfymen fra andre produkter som vaskemiddel, såpe og så videre. 

Ellers bruker jeg flytende og noe kapsler fordi det blir mindre søl av det enn pulver. Pulver blir også klumpete av å lagres der jeg lagrer det på badet.

Anonymkode: 383f4...aaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker Blenda Sensitive, Rituals ble virkelig FOR mye for min nese🥴 Og så liker jeg å bruke eddik som skyllemiddel i ny og ne for å få bort sånn vond lukt som sitter i håndklær - funker som gull

Anonymkode: b95de...a60

Vask håndklærne dine på kokvask, så slipper du sur lukt pga bakterier. Og vask dem oftere.

Anonymkode: 56c08...fd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal prøve deg frem jeg. Kjøpe ett, og se om DU liker det. Og selv om du liker det så kan du kanskje likevel kjøpe et annet vaskemiddel neste gang- kanskje du liker det også?

Jeg bruker både pulver, flytende og sånne kapsler. Det er jo billigst med pulver, så kjøper kanskje det oftere. Jeg bruker eget flytendr til treningsklær. 

Jeg bruker ofte OMO/blenda, men kan også kjøpe Vanish, klar eller andre merker. Jeg liker at det er litt lukt av vaskepulveret, så derfor kjøper jeg det. Da barna var mindre kjøpte jeg parfymefritt. 

Anonymkode: 8e336...3bd

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker neutral og er fornøyd med det på alle vis. Ikke så spennende, men funker bra og er ikke tilsatt så mye.

Anonymkode: b64fa...fb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker bare flytende fordi jeg ikke liker griset som blir oppi den beholderen av pulveret (blir liksom pulverrester på kanten osv). Bruker Vilje sin flytende for sensitiv hud per nå. Har også brukt sånne vaskeark tidligere (concept zero) fordi det er miljøvennlig, men de man får kjøpt i butikken inneholder parfyme og siden vi har små barn så utgår parfymert vaskemiddel. 

Anonymkode: 609a8...060

AnonymBruker
Skrevet

Dette handler kanskje egentlig ikke så mye om vaskemidler, men om en sunn prosess du er i. Da er det bare å prøve seg frem, å oppdage en større og mer spennende verden med all slags vaskemidler og ulike iste-smaker! Lytt til din egen indre stemme og følelser fremover, og legg mer merke til andre automatiske valg du har tatt, holdninger og meninger du har overtatt fra moren din. Du trenger å bli kjent med deg selv. Bedre nå enn aldri.

Selv bruker jeg et genialt vaskemiddelsystem fra Miele, der vaskemiddelet settes inn i maskinen i store ampuller. Maskinen doserer da selv etter hvor skitten vasken er. TwinDos heter dette, og jeg går aldri tilbake til dyre OMO og Blenda. 

Anonymkode: fa6ab...1e1

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...