Gå til innhold

Hvordan få seg venner i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er venneløs og snart 50 år. Utenfor arbeidslivet er jeg også.
Jeg savner venninne jeg kan treffe spontant.En venn som jeg vet er der for meg.

Hvor skal jeg finne venner i voksen alder? 
Finnes det noe venneforum?

Venner søkes? 
Jeg er ikke på sosiale medier. Og går ikke i noen sosiale grupper. Er beskjeden å sliter med å prate med fremmede. 

Anonymkode: b0677...c9c

• Hjerte 3
Skrevet

Søke profesjonell bistand først? Du er ikke på sosiale medier, holder deg unna sosiale grupper og sliter med å snakke med fremmede - og samtidig søker du venner. Er nærmest håpløst. Eller mener du online vennskap? 
Facebook er fin, her har du mange grupper med mennesker som vil ha venner. Men du må jo over den terskelen at du ikke vil være sosial 

Anonymkode: 1b160...778

• Liker 1
Skrevet

Gå inn på vennegrupper på sosiale medier. Finn plasser på ditt hjemsted hvor de har dine interesser , strikking, løping, kafébesøk osv Ønsker deg lykke til og håper du finner venner som passer deg.

• Liker 1
Skrevet

Gode venner starter som bekjente. Å bygge opp et vennskap som er der for hverandre tar år. Mange som søker venner begynner å støtte seg på den andre altfor tidlig.

mitt råd: velg en aktivitet som du liker og  gjør denne aktiviteten sammen med andre regelmessig. Over tid vil du bli kjent med andre og knytte bånd. 

Anonymkode: c149a...85f

• Nyttig 1
Skrevet

Første bud er at du må jobbe aktivt for å oppsøke det sosiale.  Det som er hundre prosent sikkert er at ingen finner deg heller, når du selv har gjort deg utilgjengelig. Og med det har du egentlig  satt opp en vegg som sier du ikke ønsker  venner og bekjentskaper.  Da du har i praksis stengt alle ute.

Anonymkode: cea06...3c6

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ikke er i jobb, så er en forening, interessegruppe eller frivillig arbeid noe for deg kanskje? Har du en interesse, for eksempel håndverk, musikk, sport, historie eller lignende så kan det være lettere å finne venner i en gruppe eller forening. Men også innen frivillig arbeid vet jeg flere som er utenfor arbeidslivet har funnet venner.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er beskjeden å sliter med å prate med fremmede.

Alle potensielle venner er først fremmede. Du må ut av komforsonen din, bli med på aktiviteter, finn en hobby du kan gjøre i fellesskap. Tren deg på å snakke med andre, vær imøtekommende og oppriktig interessert i andre mennesker. Lær deg small talk, det er ofte veien inn til å bli bedre kjent. Og ikke la deg stoppe av motgang. Vennskap må jobbes med, hele tiden (mange glemmer dette).

Det er mange potensielle venner der ute, nå er det opp til deg. Dette klarer du! 

Anonymkode: 41f70...054

Skrevet

Jeg kan anbefale å bli frivillig, eller bare prøve en aktivitet som du eventuelt kan bli frivillig i over tid. Jeg er selv turleder i DNT og det har virkelig hjulpet på et tynt nettverk. 
Er ikke helt i mål, men det kommer seg 😊 Jeg er veldig aktiv innenfor friluftsliv så det passet meg perfekt. 

Jeg tror du må prøve å sosialisere deg. Kan være turgruppe, annen trening, bokklubb (biblioteket har ofte litt forskjellig), kor, religiøst. Vet noe som heter Tjukkasgjengen er veldig lavterskel og ofte en fin gruppe. Søk opp på nett og se om de har gruppe nær deg. Der går en bare tur sammen. Helt enkelt, men veldig hyggelig. (Trenger ikke å være «tjukkas» for å bli med 😅😉)

En del kampsport og CrossFit er også kjent for godt miljø, men sånt vil variere. 

Facebook kan en si mye om, men at mye skjer der om informasjon om ulike ting som skjer er i hvert fall en realitet. Å ha en konto bare for å få med seg ting kan være lurt. 

Lykke til 😊

Anonymkode: bccf9...ce5

• Liker 1
Skrevet

Ett vennskap er gi og ta. Om du ønsker at noen skal være der for deg, bør du også tenke over hva du vil kunne tilføre en vennskap relasjon. 

Om du tenker først på dine egne behov vil potensielle venner fort føle seg som ubetalte støttekontakter. Fokuser på at andre rundt deg skal ha det bra så vil vennskapene blomstre. 

Det fins flere arenaer for voksne å møte andre. Se deg rundt i ditt nærmiljø. Eventuelt digitalt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...