AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:45 #1 Skrevet lørdag kl 21:45 Forskning viser at dersom noen innenfor ditt nettverk av venner opplever samlivsbrudd, så øker sjansen med 75 % at du selv vil oppleve samlivsbrudd. Forskning viser at i 50 % av alle samlivsbrudd er det kvinner som tar initiativet til samlivsbruddet. Årsaken til at flest kvinner tar initiativet kan vera samansatt, men kvinner flest "snakker vel oftast saman " på en annen måte en menn i sosiale lag, Forskning viser også at dersom foreldre opplever samlivsbrudd øker også sjansen for at barna opplever det ssamlivsbrudd. Mange voksne barn opplever foreldre som eit forbilde,og de nedsnakket gjerne samlivsbrudd. https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365 Hvordan kan et samlivsbrudd være smittsomt? Normendringer: Et brudd i et forhold kan påvirke oppfatningen av hva som er normalt og akseptabelt i et forhold, spesielt hvis bruddet oppleves som positivt eller som en befrielse for noen. Sosialt press: Når venner eller familiemedlemmer opplever et brudd, kan det føre til at andre vurderer sitt eget forhold mer kritisk, og kanskje føler et press til å vurdere om deres forhold er like lykkelig. Ulike fortellinger: Noen ganger kan historier om brudd og nye forhold oppleves som attraktive, noe som kan påvirke andres syn på egne forhold. Anonymkode: 8f15d...afc
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:54 #2 Skrevet lørdag kl 21:54 Innlegget ditt inneholder ikke noe spørsmål, bare løse påstander. Jeg antar derfor at du lurer på om skilsmisse er smittsomt. Siden alle kjenner noen som har skilt seg, men halvparten holder sammen likevel, kan man ikke konkludere med at det er smittsomt. Statistisk sett har den ene parten i et ekteskap skilte foreldre, også de som ikke ender opp med å skille seg. Anonymkode: a1196...255 3
Snok1 Skrevet lørdag kl 21:56 #3 Skrevet lørdag kl 21:56 Takk for din dype innsikt fra forskningsverdenen. Skilsmissefrekvemsen har vel ligget på litt over 40%siden 1980-ish, men med en svak nedgang de siste år? Korrigér meg om jeg husker feil.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:58 #4 Skrevet lørdag kl 21:58 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Forskning viser at i 50 % av alle samlivsbrudd er det kvinner som tar initiativet til samlivsbruddet. Årsaken til at flest kvinner tar initiativet kan vera samansatt, men kvinner flest "snakker vel oftast saman " på en annen måte en menn i sosiale lag, Er 50% flest? Anonymkode: c393b...fc7 1 2
Flintis Skrevet lørdag kl 22:37 #5 Skrevet lørdag kl 22:37 Tror ikke det er direkte smittsomt, men anektotisk vet jeg om en liten kjedereaksjon ved at er par skilte seg og hun ble med mannen i et annet par som skilte seg osv.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:17 #6 Skrevet lørdag kl 23:17 Vil nok tro det har ringvirkninger. Det påvirker folk hvordan andre løser problemene sine. Anonymkode: f624e...10d 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:28 #7 Skrevet lørdag kl 23:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 50% flest? Anonymkode: c393b...fc7 Fra artikkelen: I 50 prosent av tilfellene var det kvinnen, i 35 prosent av tilfellene var det mannen, og i 15 prosent av tilfellene var de enige. Anonymkode: 0cbb1...2d5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:42 #8 Skrevet lørdag kl 23:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskning viser at dersom noen innenfor ditt nettverk av venner opplever samlivsbrudd, så øker sjansen med 75 % at du selv vil oppleve samlivsbrudd. Forskning viser at i 50 % av alle samlivsbrudd er det kvinner som tar initiativet til samlivsbruddet. Årsaken til at flest kvinner tar initiativet kan vera samansatt, men kvinner flest "snakker vel oftast saman " på en annen måte en menn i sosiale lag, Forskning viser også at dersom foreldre opplever samlivsbrudd øker også sjansen for at barna opplever det ssamlivsbrudd. Mange voksne barn opplever foreldre som eit forbilde,og de nedsnakket gjerne samlivsbrudd. https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365 Hvordan kan et samlivsbrudd være smittsomt? Normendringer: Et brudd i et forhold kan påvirke oppfatningen av hva som er normalt og akseptabelt i et forhold, spesielt hvis bruddet oppleves som positivt eller som en befrielse for noen. Sosialt press: Når venner eller familiemedlemmer opplever et brudd, kan det føre til at andre vurderer sitt eget forhold mer kritisk, og kanskje føler et press til å vurdere om deres forhold er like lykkelig. Ulike fortellinger: Noen ganger kan historier om brudd og nye forhold oppleves som attraktive, noe som kan påvirke andres syn på egne forhold. Anonymkode: 8f15d...afc Jeg har lest at det er kvinnen som står for nærmere 60% av brudd. Dette handler nok mer om at kvinner ikke finner seg i like mye de (måtte gjøre) før vi var mer likestilte økonomisk. I oss voksne sin generasjon (oss mellom 25-55) er det fortsatt noen menn som har vokst opp med en mor som stod for det meste i hjemmet og eneansvaret om det tredje skiftet var vel en selvfølge. Disse forventer gjerne det samme av sine kvinner. Hvorpå kvinnene setter foten ned og forlater forholdet om det ikke blir bedre. Kan godt være kvinner/venninner snakker sammen og støtter hverandre i bruddet. Men tror neppe det er snakk om en smitteeffekt som årsaken. Jeg kjenner ihvertfall ikke til noen smitteeffekt blant jentegjengene mine. Her har kanskje 20% av oss vært igjennom samlivsbrudd etter 8-10 år av forholdet. Det er derimot vært spredt når bruddene har skjedd og ikke minst årsaker. Men generelt ser jeg ofte at det som får igjen er uenigheter om husarbeid og arbeidsoppgaver innad i familien. Ellers er det voksing i fra hverandre, utroskap og uenigheter rundt arbeid. Hvorvidt de skal skifte jobb, den ene må/vil jobbe mer eller mindre eller den ene ønsker å flytte mht jobb. Anonymkode: 84979...82b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:58 #9 Skrevet lørdag kl 23:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forskning viser at dersom noen innenfor ditt nettverk av venner opplever samlivsbrudd, så øker sjansen med 75 % at du selv vil oppleve samlivsbrudd. Forskning viser at i 50 % av alle samlivsbrudd er det kvinner som tar initiativet til samlivsbruddet. Årsaken til at flest kvinner tar initiativet kan vera samansatt, men kvinner flest "snakker vel oftast saman " på en annen måte en menn i sosiale lag, Forskning viser også at dersom foreldre opplever samlivsbrudd øker også sjansen for at barna opplever det ssamlivsbrudd. Mange voksne barn opplever foreldre som eit forbilde,og de Anonymkode: 8f15d...afc Kilder? Anonymkode: a1196...255 1
Fremmed fugl Skrevet i går, 06:58 #10 Skrevet i går, 06:58 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kilder? Anonymkode: a1196...255 Kilde ligger i linken. Forskning.no har har brukt en søsterpublikasjon fra Danmark som promoterte en dansk studie (forskning.no er et reklameblad).
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #11 Skrevet i går, 09:03 Jeg har sett dette utspille seg, ganske tett på. Da et par annonserte at de skulle skille seg, og så ble faktisk ei jeg kjenner godt i et vennepar av dem redd og nesten litt sånn irritert på det, for når det paret raknet så kunne hun nesten se hele korthuset falle sammen. Og så ble de jo skilt de også, som hun fryktet. Og et tredje vennepar. Det er jo ikke så veldig ulogisk på sett og vis. Folk er redde for å skille seg, man trenger kanskje å se tett på at noen gjør det og overlever. Og så har man en venn å gjøre det sammen med. Det var mennene som forlot konene i dette tilfellet, og de har jo snakket masse sammen, delt erfaringer og støttet hverandre i det. Anonymkode: 2c97e...e89
Irak Skrevet i går, 10:40 #12 Skrevet i går, 10:40 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forskning viser at dersom noen innenfor ditt nettverk av venner opplever samlivsbrudd, så øker sjansen med 75 % at du selv vil oppleve samlivsbrudd. Forskning viser at i 50 % av alle samlivsbrudd er det kvinner som tar initiativet til samlivsbruddet. Årsaken til at flest kvinner tar initiativet kan vera samansatt, men kvinner flest "snakker vel oftast saman " på en annen måte en menn i sosiale lag, Forskning viser også at dersom foreldre opplever samlivsbrudd øker også sjansen for at barna opplever det ssamlivsbrudd. Mange voksne barn opplever foreldre som eit forbilde,og de nedsnakket gjerne samlivsbrudd. https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365 Hvordan kan et samlivsbrudd være smittsomt? Normendringer: Et brudd i et forhold kan påvirke oppfatningen av hva som er normalt og akseptabelt i et forhold, spesielt hvis bruddet oppleves som positivt eller som en befrielse for noen. Sosialt press: Når venner eller familiemedlemmer opplever et brudd, kan det føre til at andre vurderer sitt eget forhold mer kritisk, og kanskje føler et press til å vurdere om deres forhold er like lykkelig. Ulike fortellinger: Noen ganger kan historier om brudd og nye forhold oppleves som attraktive, noe som kan påvirke andres syn på egne forhold. Anonymkode: 8f15d...afc Om samlivsbrudd er smittsomt så hadde jeg tenkt at det var et lite solid forhold. Da er man veldig impulsiv synes jeg. Derimot så kan brudd i nærmeste omgangskrets føre til at man gransker seg selv, og sitt eget forhold. Det kan være klokt og lurt å tenke gjennom hvilke grunner det er som gjør at man velger å være et par. Så da kan man stille seg noen grunnleggende spørsmål. 1. Hva setter jeg pris på hos partneren min? 2. Om jeg elsker partneren min... Hva er grunnen til det? 3. Får partneren min fram noen sider hos meg selv som jeg setter pris på? Alle må ta ansvar for egen adferd. Nr 3 er mer som en bonus. Da vet man at det er rett for en selv, og det er en viktig erkjennelse.
AnonymBruker Skrevet i går, 15:01 #13 Skrevet i går, 15:01 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har lest at det er kvinnen som står for nærmere 60% av brudd. Dette handler nok mer om at kvinner ikke finner seg i like mye de (måtte gjøre) før vi var mer likestilte økonomisk. I oss voksne sin generasjon (oss mellom 25-55) er det fortsatt noen menn som har vokst opp med en mor som stod for det meste i hjemmet og eneansvaret om det tredje skiftet var vel en selvfølge. Disse forventer gjerne det samme av sine kvinner. Hvorpå kvinnene setter foten ned og forlater forholdet om det ikke blir bedre. Kan godt være kvinner/venninner snakker sammen og støtter hverandre i bruddet. Men tror neppe det er snakk om en smitteeffekt som årsaken. Jeg kjenner ihvertfall ikke til noen smitteeffekt blant jentegjengene mine. Her har kanskje 20% av oss vært igjennom samlivsbrudd etter 8-10 år av forholdet. Det er derimot vært spredt når bruddene har skjedd og ikke minst årsaker. Men generelt ser jeg ofte at det som får igjen er uenigheter om husarbeid og arbeidsoppgaver innad i familien. Ellers er det voksing i fra hverandre, utroskap og uenigheter rundt arbeid. Hvorvidt de skal skifte jobb, den ene må/vil jobbe mer eller mindre eller den ene ønsker å flytte mht jobb. Anonymkode: 84979...82b Den genrasjonen som vokste opp med eneforsørgerstatusen m/ mødre hjemme, og fedre som tjente til livsopphold for familien er nå iferd med å dø ut. Mange fedre hadde lange økter på sjøen medan mor var hjemme hos barna. Forøvri var det vel nokså vanleg av mange kvinner tok seg tjenestejobber på gårder, og "huspostjobber" før de giftet seg.. Mange kvinnfolk hadde deltidsjobber på fiskebruk, langs kysten, men det var sesongarbeide.og de jobbet på butikker, det var Lensmenn, Sysselmann, og det var ikkje eit kjønndelt arbeidsmarked.https://utdanning.no/utdanningsvalg_artikkel_kjonnsdelt_arbeidsmarked Utfordringen tidligere var mangel på kvinnlige arbeidsplasser, og det var oftast dårleg betalte jobber så de hadde ikkje råd til videregående utdannelser, og "det var slik det var". Etterhvert har kravmentaliteten blitt så høg at begge foreldre må idag vera yrkesaktive for å få det til å "gå rundt" økonomisk. Følgen er blitt at det kreves andre utfordringer i forhold til planlegging, prioriteringer i hjemmet en tidligere. Anonymkode: 8f15d...afc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå