Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er fascinert over hvor mye som bare antas, vedtas og til med lovfestes, på vegne av lærere. Akkurat som de er en yrkesgruppe uten mål og mening, som bare kan få nye oppgaver, avskiltes og erstattes av ufaglærte. Vi hadde forrige regjering som avskiltet lærere, så har vi nåværende regjering som har «gitt lærere retten til å gripe inn». Denne «rettigheten» til å gripe inn i voldshendelser har vi fått helt uten tilhørende rettigheter som opplæring i hvordan man griper inn og risikoen for å få en på tygga i slike basketak må vi selvsagt ta på egen kappe. Så har vi det nyeste tilskuddet i valgkampen, altså å gi førsteklassinger ekstra skoletime. For det tenkte en politiker som omtrent aldri har satt sine ben i et klasserom var en super ide. Og bare sammenligningen mellom skole og sfo, er helt hårreisende. Det at en time på sfo, som ikke har en faglig agenda, likestilles med en skoletime der vi må forholde oss til læreplanen er helt feil. Jeg nedsnakker ikke sfo nå, men det er vidt forskjellige ting. 

I alle disse sakene, og sikkert enda flere, er fellesnevneren den samme. Det er politikere eller såkalte fagfolk som ikke har noe peiling på norsk skole, som kommer med lovforslag, lovendringer og forskrifter som lærerne må følge. Det er ikke en sjel som faktisk spør lærerne, om hva de synes. For det er de som står i det hver eneste dag. Det er de som tar i mot volden, slagene, trakasseringen, budsjettkutt og for å ikke snakke om utskjellingen når det går galt. 

Hvorfor gidder man ikke å gjøre det mest åpenbare? Å spørre fagfolk, som i dette tilfellet er LÆRERE! Og hvor i alle dager er fagforeningene våre?! Hvorfor har jeg aldri hørt dem engasjere seg i debatten om vold mot lærere? Om å styrke lærernes rettigheter imøte med de voldelige elevene? Jeg har kollegaer som har blitt banka opp på jobb, og deretter fått beskjed om å skjerpe seg, fordi de er årsaken til volden. Voldsutøveren blir trigget av deres væremåte, eller at voldshandlinger blir legitimert fordi relasjonen til eleven ikke er god/eleven er sårbar/ usikker eller har en diagnose. Hvor er våre rettigheter? Hvor er rettsvernet vårt?! Og hvor i alle dager er fagforeningene?!

Endret av Stacy__
Skrivefeil
  • Nyttig 6
Skrevet
Stacy__ skrev (3 minutter siden):

Jeg har kollegaer som har blitt banka opp på jobb, og deretter fått beskjed om å skjerpe seg, fordi de er årsaken til volden. V

Er dette virkelig sant? 

• Liker 1
Skrevet
yamask skrev (Akkurat nå):

Er dette virkelig sant? 

Ja, dessverre. De har fått beskjed om at de fremprovoserer volden de selv blir utsatt for, fordi de ikke har en god relasjon til eleven eller at eleven er utrygg på vedkommende. Eller de klassiske «hva gjorde du i forkant»  

• Liker 1
Skrevet

Ungdomsskole lærer her. Jeg vet om en lærer på skolen min som var dyttet ned trappa og holdt i håret av en 10.klassing uten å melde om hendelsen. Jeg vet det er feil, men sikker på at eleven skal få større resurser rundt seg en det en lærer får. Jeg ser også hvordan andre lærere bare velger å sykemelde seg eller bytte jobb uten å snakke høyt om grunnen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du setter fingeren på noe av det mest problematiske ved å være lærer for tiden. 
Vi snakker om det i profesjonsfellesskapene, svært få opplever å ha ryggdekning fra ledelsen når situasjoner oppstår. 
Jeg ble lagt i bakken av en elev som var dobbelt så stor som meg, jeg måtte i møte og fikk kritikk fordi jeg ikke lot de to elevene slåss seg ferdig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Melodiana skrev (13 timer siden):

Ungdomsskole lærer her. Jeg vet om en lærer på skolen min som var dyttet ned trappa og holdt i håret av en 10.klassing uten å melde om hendelsen. Jeg vet det er feil, men sikker på at eleven skal få større resurser rundt seg en det en lærer får. Jeg ser også hvordan andre lærere bare velger å sykemelde seg eller bytte jobb uten å snakke høyt om grunnen.

Det er akkurat dette, man ikke skal gjøre, spør du meg. Rapporterer vi ikke volden, så skyver vi det bare under teppe. Dette hjelper hverken læreren eller eleven her, som må lære seg sosial kompetanse og sinnemestring. Og så er det viktig å melde inn avvik for å dokumentere volden, den dagen læreren går på en smell, psykisk eller fysisk, fungerer avvikene som dokumentasjon for en eventuell yrkesskade. Men jeg skjønner at folk ikke gidder å skrive avvik i vårt yrke, da de ofte lukkes med en gang og begrunnes med at «volden ble framprovosert av lærer selv pga manglende relasjon»

• Liker 2
Skrevet
Kålrota skrev (13 timer siden):

Du setter fingeren på noe av det mest problematiske ved å være lærer for tiden. 
Vi snakker om det i profesjonsfellesskapene, svært få opplever å ha ryggdekning fra ledelsen når situasjoner oppstår. 
Jeg ble lagt i bakken av en elev som var dobbelt så stor som meg, jeg måtte i møte og fikk kritikk fordi jeg ikke lot de to elevene slåss seg ferdig. 

Jeg har heldigvis ikke opplevd vold selv, annet enn helt «normal» verbal trakassering og hets, dette er jo ingenting, tatt i betraktning, hva lærere egen blir utsatt for. Men jeg frykter den dagen jeg står der og blir lagt ned i bakken selv, og har absolutt ingen rettigheter. For det er jo realiteten for oss lærere. Det er absolutt ingenting som beskytter oss, hverken fysisk eller juridisk føler jeg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er dessverre helt riktig. Jeg er på vei bort.

• Liker 1
Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Det er dessverre helt riktig. Jeg er på vei bort.

Du er nok ikke alene der, dessverre. Jeg har mange kollegaer og venner som har søkt seg bort fra læreryrket de siste årene. Jeg har nok tenkt tanken selv, men har bestemt meg for å gi det ett år til, og «vernet» meg selv litt, har bedt om å være faglærer og slippe kontaktlærer ansvaret. Så får jeg se om det hjelper, hvis ikke begynner jeg å søke andre stillinger fra neste år. Jeg elsker å være lærer, men i perioder koster det mer enn jeg er villig til å ofre for helt gjennomsnittlig lønn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er et resultat av feminiseringen av samfunnet. Alt er nå basert på følelser, skam og frykten for å såre noen. Det finnes ingen igjen, verken menn eller kvinner, som kan eller tør å ta de vanskelige avgjørelsene. At de nå sier at lærere kan gripe inn er bare ord på et papir uten at noen i etterkant kan peke på hvem som har sagt hva. Ordene er der for at vi skal føle at vi gjør noe bra.

Dette ser du i hele den vestlige verden, spesielt i Europa som er på god vei mot en kulturell og økonomisk ruin. Trump tar avgjørelser basert på logikk, vel og merke han sin logikk. Han er også hatet av alt som kan krabbe å gå av feministiske og svake vestlige ledere.

• Liker 2
Skrevet
Stacy__ skrev (55 minutter siden):

Du er nok ikke alene der, dessverre. Jeg har mange kollegaer og venner som har søkt seg bort fra læreryrket de siste årene. Jeg har nok tenkt tanken selv, men har bestemt meg for å gi det ett år til, og «vernet» meg selv litt, har bedt om å være faglærer og slippe kontaktlærer ansvaret. Så får jeg se om det hjelper, hvis ikke begynner jeg å søke andre stillinger fra neste år. Jeg elsker å være lærer, men i perioder koster det mer enn jeg er villig til å ofre for helt gjennomsnittlig lønn.

Et typisk kvinneproblem. Mennene har sluttet fordi de så hvilken vei det gikk. Kvinner velger å bli fordi de ikke ønsker å "såre" noen. De blir værende til de ender opp sykemeldte etter at kortisolen har kokt hjernen så lenge at det blir vanskelig å stå oppreist. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Minner meg om da Høyre gjorde så lærerne i offentlig skole skulle dokumentere mer og få enda mindre handlefrihet. Samtidig ville de at private skoler skulle få gjøre som de ville. Hvorfor ikke ha samme greie for begge, og lytte til lærere? Vi ser forsåvidt det samme i helsevesenet. Plutselig skulle det være mindre tvang i psykiatrien. Lurer på hvor mange som døde som følge av det 

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (33 minutter siden):

Minner meg om da Høyre gjorde så lærerne i offentlig skole skulle dokumentere mer og få enda mindre handlefrihet. Samtidig ville de at private skoler skulle få gjøre som de ville. Hvorfor ikke ha samme greie for begge, og lytte til lærere? Vi ser forsåvidt det samme i helsevesenet. Plutselig skulle det være mindre tvang i psykiatrien. Lurer på hvor mange som døde som følge av det 

Høyre sier jo enda at «lærerne må tørre å bli sett i kortene». Men det finnes knapt et yrke som blir sett så mye i kortene som vi gjør. Vi dokumenterer jo alt vi gjør, og så testes elevene, får å sjekke om lærerne har gjort jobben sin. På vår skole må vi også lage ferdige undervisningsopplegg  i samtlige fag vi underviser i og legge de ut på OneNote en uke i forveien. Dette i tillegg til årsplaner som legges ut. Hver gang vi snakker med en elev må det dokumenteres i et dokument. Er det mobbesak på en elev må hver skoletime og friminutt dokumenteres. Så skriver vi skriftlig hvordan hver enkelt elev ligger an i hvert enkelt fag, skriftlig halvårsvurdering kalles det på vår skole. 

Så det eneste vi mangler nå er vel videoovervåking i klasserom. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...