naom Skrevet 19. juli #1 Skrevet 19. juli Jeg er så lei av av verden bare ser på mens palestinske barn sulter ihjel! Nå i nyhetene har de sagt at hamas har flere ganger prøvd a fa slutt på denne krigen men Israel er ikke villig selv om Hamas har sagt at de er villige til å frigi alle gislene hvem er det som er så dumme at de tror at Nethenyahu bryr seg om gislene. Han er opptatt med å fordrive og sulte palestinere slikt at Gaza kan bli en del av Israel. Følg med folkens dette handler om ta over enda et stykke av Palestina. 50% av befolkningen i Gaza er barn.Nå har vi hørt fra IDF soldater at de ble beordret til å skyte sivile i matkø. hør på hva denne soldaten har å si 1 5
Svava Skrevet 20. juli #2 Skrevet 20. juli (endret) Hvilke betingelser tror du Hamas har gitt? De ønsker selvsagt å fortsette og styre i Gaza. Det gir i alle fall ikke fred for palestinerne. Man ser hvordan de styrer med jernhånd der de torturerer og dreper palestinere som er kritiske til styret. Om Hamas fortsetter ved makten er det også bare et tidsspørsmål før de prøver å angripe Israel igjen og vi har en ny krig. Hamas må bort fra makten om det skal være håp om en langvarig fred. Endret 20. juli av Svava Skrivefeil 13 8
markpe Skrevet 22. juli #3 Skrevet 22. juli naom skrev (På 19.7.2025 den 21.27): Jeg er så lei av av verden bare ser på mens palestinske barn sulter ihjel! Hva mener du verden må gjøre? Det er slått fast for lenge siden at Israel ikke bøyer av for press og sanksjoner fra verdenssamfunnet. Hvorfor skulle de det når de er overbevist om at statens eksistens står på spill? Nord-Korea har blitt sanksjonert tilbake til steinalderen uten at de endrer politikk av den grunn. For dem er det uaktuelt å la seg presse fordi de mener statens eksistens er truet. Når et land hardnakket mener at deres eksistens er truet. Hva mener du verdenssamfunnet da skal gjøre for at de skal endre politikk? Det finnes ingen annen vei enn å tvinge Israel med makt. Det vil si å gå til krig mot Israel og deres støttespillere. Koste hva det koste vil. Det er ikke sikkert vi vil vinne en sånn krig. Men vi vil i alle fall ha kjempet den rette siden av moralen. Selv om det koster oss livet og landet vårt er i grus. Hva mener du alle andre i verden skal foreta seg? Hva er du villig til å ofre for å få slutt på det forferdelige som skjer? 2
Bacteria Skrevet 22. juli #4 Skrevet 22. juli markpe skrev (4 timer siden): Hva mener du verden må gjøre? Det er slått fast for lenge siden at Israel ikke bøyer av for press og sanksjoner fra verdenssamfunnet. Hvorfor skulle de det når de er overbevist om at statens eksistens står på spill? Nord-Korea har blitt sanksjonert tilbake til steinalderen uten at de endrer politikk av den grunn. For dem er det uaktuelt å la seg presse fordi de mener statens eksistens er truet. Når et land hardnakket mener at deres eksistens er truet. Hva mener du verdenssamfunnet da skal gjøre for at de skal endre politikk? Det finnes ingen annen vei enn å tvinge Israel med makt. Det vil si å gå til krig mot Israel og deres støttespillere. Koste hva det koste vil. Det er ikke sikkert vi vil vinne en sånn krig. Men vi vil i alle fall ha kjempet den rette siden av moralen. Selv om det koster oss livet og landet vårt er i grus. Hva mener du alle andre i verden skal foreta seg? Hva er du villig til å ofre for å få slutt på det forferdelige som skjer? Da er det flere steder vi må intervenere. Vet du hva som skjer sør i Syria nå, på grensa til Israel? Om lag 80 drusiske kvinner er kidnappet av Sunnis godt hjulpet av regjeringsstyrker. Medlemmer av denne minoritetsgruppen blir folkemyrdet as we speak, bl.a. ved å bli tvunget til å hoppe fra balkongene sine. Dette er noe av bakgrunnen for at Israel i forrige uke bombet presidentpalasset i Syria .Hører vi noe fra NGOer om dette? Nei. (kilde: Mansour Ashkar) Meanwhile i Gaza: Hamas sitt hemmelige politi(!) venter på folk som har hentet nødhjelp fra GHF, stjeler nødhjelpen og klærne til folk og banker dem opp pga «illojalitet». (Kilde: Ahmed Alkhatib) Ikke et ord fra palestinavenner og Albanese. Dette er hykleri på høyt plan. 6 8
Bigote Skrevet 22. juli #5 Skrevet 22. juli (endret) Bacteria skrev (1 time siden): Ikke et ord fra palestinavenner og Albanese. Dette er hykleri på høyt plan. Utnytter du virkelig disse kvinnenes pågående lidelser og de som har blitt banket opp i en personlig agenda for å kjøre en svertekampanje mot Albanese og pro-palestinere?' Dette er fryktelig respektløst.. Ellers hadde det vært fint om du faktisk linket til kildene dine.. Prøvde å søke informasjon på nyheteneppå navnene, men fant dem ikke... (Av og til er ikke et navn alene en god kilde) PS: Du må ikke glemme at Syria ikke er en del av mandatet til Albanese i FN. Hun er en spesial rapportør for de okkuperte områdene i Palestina, og jobben hennes er å kaste lys på dette... Ellers fortjener dama fredspris for å utrettelig kjempe de undertrykkede palestinernes sak på tross av hun må ta mye dritt fra de som støtter den syke regjeringen til Israel. Endret 22. juli av Bigote 6 1
Bacteria Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli (endret) Respektløst?! Er det ikke respektløst å kun sverte Israel, og fremstille det som om Israel nærmest uprovosert bomber Syria, mens man fortier et overfall på en minoritetsgruppe? (NRK) Det må være lov å påpeke hykleri uten at du kommer trekkende med hersketeknikkene dine… Jeg nevnte Albanese spesifikt ift det som Hamas gjør mot sivile på Gaza. Hadde Albanese brydd seg om sivile palestinere og ikke vært antisemitt hadde hun også stått opp mot Hamas sine ugjerninger. Det er fryktelig avslørende. Selvsagt fortjener ikke Albanese noen fredspris, like lite som Trump fortjener den. Mansour Ashkar er israelsk druser, han har konto på IG og der har jeg selv sett videoen med de to brødrene og deres fetter som ble skutt og truet i døden. Alkhatib er fra Gaza, han er pragmatisk palestiner som kritiserer begge parter. Han er på FB, og det er ikke vanskelig å finne videoen med klesløse og robba gazanere. Hans kilde er en journalist på Gaza, edit: Ahmed Fouad Alkhatib er hvertfall ikke vanskelig å finne om du bruker Google. Han har ute en drøss med innlegg der han kritiserer både Hamas og den israelske regjeringen. https://www.facebook.com/share/v/16bvfPr11C/?mibextid=wwXIfr Her er videoen. Primærkilden er en journalist på Gaza hvis navn står på selve filmen. Endret 22. juli av Bacteria 6 4
Bigote Skrevet 22. juli #8 Skrevet 22. juli (endret) Bacteria skrev (1 time siden): Respektløst?! Er det ikke respektløst å kun sverte Israel, og fremstille det som om Israel nærmest uprovosert bomber Syria, mens man fortier et overfall på en minoritetsgruppe? (NRK) Det må være lov å påpeke hykleri uten at du kommer trekkende med hersketeknikkene dine… Hvilke hersketeknikker? Å bruke grusomheter i Syria for å sverte Albanese på et område som ikke engang angår hennes eget mandat er lavmål og respektløst ovenfor ofrene.. Albanese er faktisk en person som har større kjennskap til grusomhetene som palestinerne kontinuerlig har opplevd før og under krigen enn de fleste av oss da det er jobben hennes å forholde seg til dette. Ellers skjer det kontinuerlig grusomheter mot Palestinere som ikke blir fordømt av de som støtter Netanyahus regjering uten at jeg ser at folk slenger " hykler" i ville veier for å sverte dem for å ikke aktivt fordømme dette. Ellers står jeg fortsatt fast ved at det burde opprettes NRK-tråd / at de som kontinuerlig klager over dem kanskje burde vurdere å slutte å konstant lese nyhetene deres.. NRK-opphenget er og vil forbli noe jeg virkelig ikke klarer å forstå meg på... Bacteria skrev (1 time siden): Jeg nevnte Albanese spesifikt ift det som Hamas gjør mot sivile på Gaza. Hadde Albanese brydd seg om sivile palestinere og ikke vært antisemitt hadde hun også stått opp mot Hamas sine ugjerninger. Albanese har flere ganger sagt at hun har vært i mot bruken av terroren til Hamas.. Albanese er IKKE antisemetitt, og måten begrepet antisemetisme har blitt dratt ned i gjørma på dårlige grunnlag for å avlede og sverte meningsmotstandere er forkastelig mot jødene som har opplevd dette. Jeg legger til en link av en Holocaust- overlevende som tar opp det problematiske med mye av retorikken mange som støtter regjeringen til Israel bruker: Anbefaler å høre på det han sier og ikke henge deg for mye opp i tittelen Endret 22. juli av Bigote 1 4
Bigote Skrevet 22. juli #9 Skrevet 22. juli Brunello skrev (1 time siden): Begge parter har like mye skyld i konflikten. Kan du begrunne dette fra et historisk perspektiv? Jeg sier ikke at du tar feil eller ikke, men jeg er nysgjerrig på hva du baserer konklusjonen din på. 1
Svart skjerm Skrevet 22. juli #10 Skrevet 22. juli Bortsett fra Netanyahu så er Israel lyset i denne barbariske middelalderske regionen. Gi meg ett arabisk land med demokrati og demokratisk tankegang. Og svaret sier seg selv… 7 4
Bigote Skrevet 22. juli #11 Skrevet 22. juli (endret) Svart skjerm skrev (49 minutter siden): Bortsett fra Netanyahu så er Israel lyset i denne barbariske middelalderske regionen. Gi meg ett arabisk land med demokrati og demokratisk tankegang. Og svaret sier seg selv… Du er klar over at Netanyahu er den mest liberale i sin egen regjering på tross av hans, korrupsjon + støtte til Lehi og Avraham Stern? - Ben Gvir har utalt seg om et ønske å sende alle Palestinere til Europa og har delt ut våpen til Israelske bosettere for å støtte deres terror på VB. Samt har han åpent støttet drapet på den Israelske ministeren som frontet fred med Palestinerne. - Smotrich har vel blir arrestert for terrorvirksomhet tidligere etter funn i hans eget hus., og har under hans tid i regjering truet med å ødelegge kualisjonen om Israel ingår fredforhanndlinger med Hamas.. Dette er vel resultatet av den demokratiske prosessen og politiske holdninger innad i Israel.. Rent demokratisk har Israel en del flauser i forhold til rettslig og demokratisk diskriminering på områder Israel har kontroll over der det har bodd Palestinere... Om man ser hvordan holdningene til Lehi og Irgun har overlevd i Israelsk politikk gjennom så mange år syntes jeg regelrett synd på de liberale Israelerne som tar avstand fra grusomhetene som skjedde i deres navn. Det er faktisk viktig for de som støtter Israel å være klar over at det er disse tre sin krigføring som argumenteres for og forsvares. Endret 22. juli av Bigote 3
Bacteria Skrevet 22. juli #12 Skrevet 22. juli Bigote skrev (1 time siden): Hvilke hersketeknikker? Å bruke grusomheter i Syria for å sverte Albanese på et område som ikke engang angår hennes eget mandat er lavmål og respektløst ovenfor ofrene.. Albanese er faktisk en person som har større kjennskap til grusomhetene som palestinerne kontinuerlig har opplevd før og under krigen enn de fleste av oss da det er jobben hennes å forholde seg til dette. Ellers skjer det kontinuerlig grusomheter mot Palestinere som ikke blir fordømt av de som støtter Netanyahus regjering uten at jeg ser at folk slenger " hykler" i ville veier for å sverte dem for å ikke aktivt fordømme dette. Ellers står jeg fortsatt fast ved at det burde opprettes NRK-tråd / at de som kontinuerlig klager over dem kanskje burde vurdere å slutte å konstant lese nyhetene deres.. NRK-opphenget er og vil forbli noe jeg virkelig ikke klarer å forstå meg på... Albanese har flere ganger sagt at hun har vært i mot bruken av terroren til Hamas.. Albanese er IKKE antisemetitt, og måten begrepet antisemetisme har blitt dratt ned i gjørma på dårlige grunnlag for å avlede og sverte meningsmotstandere er forkastelig mot jødene som har opplevd dette. Jeg legger til en link av en Holocaust- overlevende som tar opp det problematiske med mye av retorikken mange som støtter regjeringen til Israel bruker: Anbefaler å høre på det han sier og ikke henge deg for mye opp i tittelen Har sett hele videoen. Jeg er ikke enig i alt, men i mye, det jeg er mest enig i er at det var dypt smakløst å sette på seg den gule stjerna i UN. Det jeg synes mangler i analysen er den rolle som arabisk imperialisme, islamisme og jihad har. Hvilken rolle det iranske regimet spiller for eksempel. De 6 mill jødene som ble industrielt tatt livet av hadde heller ikke sendt en jødisk terror-gruppe inn i tyske bosetninger for å voldta, torturere, myrde og kidnappe. Høres litt ut på videoen som angrepet på Gaza kom helt ut av det blå. Men ja, interessant å høre på hans perspektiv. Takk for video! 3
Bacteria Skrevet 22. juli #13 Skrevet 22. juli Bigote skrev (16 minutter siden): Du er klar over at Netanyahu er den mest liberale i sin egen regjering på tross av hans, korrupsjon + støtte til Lehi og Avraham Stern? - Ben Gvir har utalt seg om et ønske å sende alle Palestinere til Europa og har delt ut våpen til Israelske bosettere for å støtte deres terror på VB. Samt har han åpent støttet drapet på den Israelske ministeren som frontet fred med Palestinerne. - Smotrich har vel blir arrestert for terrorvirksomhet tidligere etter funn i hans eget hus., og har under hans tid i regjering truet med å ødelegge kualisjonen om Israel ingår fredforhanndlinger med Hamas.. Dette er vel resultatet av den demokratiske prosessen og politiske holdninger innad i Israel.. Rent demokratisk har Israel en del flauser i forhold til rettslig og demokratisk diskriminering på områder Israel har kontroll over der det har bodd Palestinere... Om man ser hvordan holdningene til Lehi og Irgun har overlevd i Israelsk politikk gjennom så mange år syntes jeg regelrett synd på de liberale Israelerne som tar avstand fra grusomhetene som skjedde i deres navn. Er enig i at Bibi slett ikke er den mest ekstreme i regjeringen. Noe det virker som mange ikke forstår. Grunnen til at Israel har sklidd i autoritær retning, er etter min oppfatning terroren de har opplevd samt befolkningsutviklingen i Israel, der østlige jøder har blitt en større andel enn de mer vestlige og demokratisk innstilte ashkenazi-jødene. 1 1
Bigote Skrevet 22. juli #14 Skrevet 22. juli Bacteria skrev (49 minutter siden): De 6 mill jødene som ble industrielt tatt livet av hadde heller ikke sendt en jødisk terror-gruppe inn i tyske bosetninger for å voldta, torturere, myrde og kidnappe. Høres litt ut på videoen som angrepet på Gaza kom helt ut av det blå. Nei, men sionistene utsatte Palestinerne for tilsvarende.. Det som skjedde i skyggen av opprettelsen av Staten Israel er en gigantisk ripe i Israels egen historie. Mye av dette ga også grunnlag for at volden i konflikten manifesterte seg, og ringvirkninger av dette eksisterer i stor grad i dag også.. Det er derfor jeg er lite fan av at man omtaler 7. oktober-angrepet som en isolert hendelse i bildet av konflikten gjennom uttalelser som " Hamas startet!" . ( jeg sier IKKE at terroren til Hamas var rettferdiggjort) Om du ønsker en forståelse for Palestinerne historie i konflikten og bakgrunnen for deres negativitet mot Israel anbefaler jeg denne dokumentaren. Denne dokumentaren er vridd mot Palestinsk sympati så det er sagt , men den etniske rensingen av Palestinerne er et historisk faktum. Det eksisterer mye debatt om Al Nakba, men fornektelsen av dette er ren propaganda.. Det finnes alt for mange uavhengige øyenvitner som har utalt seg i fra begge sider til å tvile. 2 2
Mr&Ro Skrevet 22. juli #15 Skrevet 22. juli naom skrev (På 19.7.2025 den 21.27): Jeg er så lei av av verden bare ser på mens palestinske barn sulter ihjel! Bare slapp av. De palestinske selvstyremyndighetene synes at sultne palestinske unger er helt topp i reklamen for sin sak. Da Yasir Arafat døde hadde han en formue på 1,3 milliarder dollar stjålet fra giverland inkludert Norge. Midler øremerket barne og kvinnehelse ble åpenlyst overført til palestinske mellommenn i Jordan og Egypt før de endte opp i Paris til enken etter Arafat. Det er en god grunn til at de store hjelpeorganisasjonene ikke er så keene på å offentliggjøre den totale hjelpen som kommer til Gaza. Det vi får se er en gladnyhet at et nabolag i Gaza får rent vann ut av en krane, mens det er gått med millioner i bestikkelser og fiktive kjøp av bakmennene. 7 6
K.B. Skrevet 22. juli #16 Skrevet 22. juli naom skrev (På 19.7.2025 den 21.27): Jeg er så lei av av verden bare ser på mens palestinske barn sulter ihjel! Nå i nyhetene har de sagt at hamas har flere ganger prøvd a fa slutt på denne krigen men Israel er ikke villig selv om Hamas har sagt at de er villige til å frigi alle gislene hvem er det som er så dumme at de tror at Nethenyahu bryr seg om gislene. Han er opptatt med å fordrive og sulte palestinere slikt at Gaza kan bli en del av Israel. Følg med folkens dette handler om ta over enda et stykke av Palestina. 50% av befolkningen i Gaza er barn.Nå har vi hørt fra IDF soldater at de ble beordret til å skyte sivile i matkø. hør på hva denne soldaten har å si Det er en så sinnssyk tragedie at jeg nesten ikke klikker inn på nyheter om konflikten lenger, det er bare rett og slett for jævlig å lese om. Israel er en piraya stat ledet av korrupt fascist, vi bør kutte alle bånd til dette landet. 2 1 1
K.B. Skrevet 22. juli #17 Skrevet 22. juli Brunello skrev (4 timer siden): Begge parter har like mye skyld i konflikten. Nei det har de ikke. Du må faen meg sette deg inn i realitetene. 3
Madame Butterfly Skrevet 22. juli #18 Skrevet 22. juli markpe skrev (15 timer siden): Men vi vil i alle fall ha kjempet den rette siden av moralen. Sånn som Hamas, Hezbollah, Hoothiene, ISIS folket i Syria? De kjemper på den rette side av moralen? Det er Israel som er på feil side av moralen? Det er den andre nevnte gjengen vi må støtte, fordi om det skulle kostet oss landet vårt? Snart skal vel moralens vokter i Tyrkia bistå ISIS krigerne i Syria med å ta Jerusalem 🤔 8 3
Bigote Skrevet 22. juli #19 Skrevet 22. juli Madame Butterfly skrev (1 time siden): Det er Israel som er på feil side av moralen? Det er den andre nevnte gjengen vi må støtte, fordi om det skulle kostet oss landet vårt? m Two wrongs dosent make a rigth. Virkeligheten fungerer ikke slik at om man er kritisk til den ene så støtter man automatisk den andre.. Dette er ekstremt svart/hvit-tenkning. Ellers har i realiteten aldri Israel vært under fare for å miste sitt eget land så sammenlikningen er en skivebom... Tror du undervurderer hvor sterke USA er militært. Den største faren Israel har for sin egen eksistens er å gjøre seg for upopulære i USA.. Har inntrykk av at mange amerikanere stiller seg veldig kritisk til Israels innflytelse på deres egen politikk. 3 1
I Grosny Skrevet 22. juli #20 Skrevet 22. juli Svava skrev (På 20.7.2025 den 8.21): Hvilke betingelser tror du Hamas har gitt? De ønsker selvsagt å fortsette og styre i Gaza. Det gir i alle fall ikke fred for palestinerne. Man ser hvordan de styrer med jernhånd der de torturerer og dreper palestinere som er kritiske til styret. Om Hamas fortsetter ved makten er det også bare et tidsspørsmål før de prøver å angripe Israel igjen og vi har en ny krig. Hamas må bort fra makten om det skal være håp om en langvarig fred. Det har du sikkert rett i, men man må få vekk det Israelske regimet også. Hamas viste sin blodige side i terrorangrepet for et par år siden, men nå er det Israel som langt overgår Hamas i terrorhandlinger. Å drepe 1000 mennesker i matkø er ren terrorhandling og fjerner all ære fra det regimet som utfører slike handlinger. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå