AnonymBruker Skrevet 21. juli 2025 #21 Skrevet 21. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): AnonymBruker skrev (1 time siden): 20 år med terapi vil jeg si er relevant å utforske årsaken til hvorfor det ikke har hatt effekt. Offentlig eller privat. Anonymkode: 25fe6...6ec Visse typer traumer, inkl relasjonsstraumer/skader kan gjøre at man må gå i terapi livet ut. Sånn sett er 20 år ikke noe spesielt mye. 20 år i terapi uten å få den hjelpen man trengte er ikke et mysterium – det er en systemsvikt. Komplekse traumer, særlig relasjonstraumer, krever spesialisert forståelse og trygghet, ikke evigvarende samtaler uten retning. Når folk går i terapi i tiår uten bedring, handler det ofte om at man har fått feil ramme, feil tilnærming eller feil person. Mange har blitt feilutredet, satt på medisiner i årevis, og sendt rundt i et DPS-lotteri der pasienten må tilpasse seg systemet, ikke omvendt. Det er flere og flere som reagerer på dette opplegget nå, les deg opp og kom ut av terapibobla. Terapi livet ut høres idiotisk ut. For det er det. Målet bør være bedring, styrking og selvstendighet – ikke evig avhengighet av en terapeut for å holde seg i vater. Når man sier at terapi må vare hele livet, bør det ringe en bjelle: Hvorfor virker det ikke? Hvorfor er du avhengig av terapi for å være i vater? Hvem tjener penger på at du ikke er i vater? Jo, psykokologen. Har du ikke lært noe etter 20 år? I så fall: hva har du lært? Jo: ny runde med terapi. Vet du hvordan resten av verden ser på en person som går 20 år i terapi uten å lære noe? Er du realitetsorientert, løfter blikket og ser ut i verden, eller går du inne i ditt eget hode og er et offer? Du må gjøre jobben SELV. Det er ikke mer synd på deg enn det er på andre, sånn er holdningen ute i verden. Lykke til. Anonymkode: 25fe6...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2025 #22 Skrevet 21. juli 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Komplekse traumer, særlig relasjonstraumer, krever spesialisert forståelse og trygghet, ikke evigvarende samtaler uten retning. Når folk går i terapi i tiår uten bedring, handler det ofte om at man har fått feil ramme, feil tilnærming eller feil person. Helt sant. Jeg kjenner faktisk ingen som har fått god hjelp med komplekse traumer i det offentlige, unntatt Modum Bad. Det er helt tragisk. Mitt lokale dps kan ingenting om traumer, likevel har de «behandlet» feks krigsskadde flyktninger i årevis. Anonymkode: 5797c...a6a 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2025 #23 Skrevet 21. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 20.7.2025 den 9.14): Der traff du noe veldig viktig og riktig for meg! Tusen takk for dette innspillet, det tar jeg med meg videre ❤. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg skal være i livet nå og i tiden som kommer, ikke så mye å rote enda mer i fortiden. Ts Anonymkode: 2104b...cdf Tenk på både fortiden og fremtiden som et ankerpunkt. Et ankerpunkt kan være både noe som holder deg stabil og på kurs, men kan også være noe som holder deg fast tilbake. La ditt ankerpunkt være den du vil være i fremtiden og strekk deg etter det. Ikke la fortiden være det som forankrer deg på plass. All verdens terapi vil kun være et verktøy, du må selv enten kutte deg løs eller dra deg fremover. Anonymkode: 5c9e7...e03 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2025 #24 Skrevet 21. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 21.18): Jeg har vært i forskjellige typer behandling opp gjennom 20 år Jeg er bare så lei av å høre meg selv snakke om det samme. Anonymkode: 2104b...cdf Kanskje du nå har snakket deg ferdig og er klar for å gå videre? Anonymkode: 58a03...22e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå