Gå til innhold

Lei av terapi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i forskjellige typer behandling opp gjennom 20 år, med ulike diagnoser, forskjellige terapiretninger. Opplevd bedring der og da, men aldri bedring over tid. Så i løpet av det siste året har jeg endelig fått riktig diagnose og har funnet en psykolog (privat). Har vært på en bli kjent-time og skal etter planen starte opp snart. Men, så kjenner jeg plutselig på at jeg er så lei av å sitte og snakke om de samme tingene, og jeg kjenner på en motstand. Men vedkommende skal være flink, jeg har endelig fått riktig diagnose og jeg vil sikkert få god hjelp. Kanskje er akkurat det som skal til for at jeg endelig skal få det bedre og det ville vært helt fantastisk. Jeg er bare så lei av å høre meg selv snakke om det samme. Noen råd? Hoppe i det, utsette oppstart, noe annet? 

Anonymkode: 2104b...cdf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er drittlei å snakke om det samme for n'te gang til enda en fagperson - det er fullt forståelig. Det er nok likevel best å bare hoppe i det, og håpe det blir siste gangen du trenger å gjenta deg selv.

Anonymkode: c5c22...57b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hei! Kanskje du har blitt dårligere av all snakkingen? At det har komplisert ting? Jeg hadde det slik med en terapeut, til slutt virker alt helt umulig og håpløst. Kanskje du heller skal prøve fysisk aktivitet, og heller ta medisiner for lidelsen du har fått diagnosert? Eller kanskje det er lurt å velge kognitiv terapi, slik at timene kan konkretiseres?

Lykke til, TS🌼 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det traumer og relasjonsskader det er snakk om? Er i så fall i lignende situasjon selv. Får mer og mer ut av å være i naturen, ta det rolig, innrette livet etter begrensninger. Er drittlei terapi og psykologer. Faen for noe overvurdert tull

Anonymkode: 2c8ec...55a

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er i en lignende situasjon! Intensiv behandling her med to timer i uken over noe lengre tid. På en måte føler jeg at jeg trenger det da jeg fremdeles har mye å jobbe med, men føler at jeg også klarer å jobbe med mange av utfordringene på egenhånd. Og behandling er veldig slitsomt! Kjenner det er godt å ha «fri» fra behandlingen nå om sommeren. Men er også livredd for å slutte da dette er offentlig og det vil ta månedsvis å bli henvist på nytt om jeg i det hele tatt få tilbudet igjen. Hehe, vet ikke helt hva jeg vil med dette, men jeg kjenner meg i allefall igjen! 

Anonymkode: ca413...02f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvis du har gått til diverse terapi i 20 år, vil jeg tro du også har fått en del input og mentale redskaper. 
For å lære seg å faktisk bruke dette på en nyttig måte, så må du ut av terapirommet. Snakke mindre, men teste ut redskapene desto mer. Prøv og feile. Erfare, tilpasse og få det inn i daglig bruk.

Bare et innspill fra meg som tenker at terapirommet kan bidra til å danne et grunnlag, eller gi støtte og veiledning, men der den største jobben foregår UTENFOR terapirommet.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er lei av å snakke om deg selv og problemene dine ville jeg overlatt plassen til en som trenger det mere. Du har jo tross alt brukt helsevesenets ressurser i 20 år. 

Anonymkode: 6b578...9c5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som at terapi hjelper for deg. Det kan gjøre deg verre også, å snakke om problemene og la kroppen kjenne på det igjen og igjen. 

Anonymkode: 7393f...e3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vært i forskjellige typer behandling opp gjennom 20 år, med ulike diagnoser, forskjellige terapiretninger. Opplevd bedring der og da, men aldri bedring over tid. Så i løpet av det siste året har jeg endelig fått riktig diagnose og har funnet en psykolog (privat). Har vært på en bli kjent-time og skal etter planen starte opp snart. Men, så kjenner jeg plutselig på at jeg er så lei av å sitte og snakke om de samme tingene, og jeg kjenner på en motstand. Men vedkommende skal være flink, jeg har endelig fått riktig diagnose og jeg vil sikkert få god hjelp. Kanskje er akkurat det som skal til for at jeg endelig skal få det bedre og det ville vært helt fantastisk. Jeg er bare så lei av å høre meg selv snakke om det samme. Noen råd? Hoppe i det, utsette oppstart, noe annet? 

Tillat deg å kjenne på det faktum at du kommer til å finne ut av det. Det hjelper noen ganger å bli eldre. Du kommer til å lande flere kamper" det og det får jeg ikke til ig det kan jeg leve med" og du kommer til å kjenne på at det og det har jo på en måte ordnet seg. Det geniale er at du sitter på løsningen, men man trenger gode støttespillere.

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke om det er aktuelt for deg, men har du vurdert EQ terapi? Slipper å snakke og at kun dialog er terapiformen. Hvis du nå ender opp med å møte opp til time, er det lurt å være ærlig om det du skrev i innlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Føler du diagnosen du har fått nå er "riktig" fordi den beskriver utfordringene du har best, eller fordi du er mest enig i den? 

Det kan være et nytt (?) og kanskje fruktbart inngangspunkt for terapien. 

Terapi hvor man snakker er ikke riktig for alle, hvis ikke snakkingen fører til noe konkret. Kanskje er en terapiform hvor fortid er fortid, med mer fokus på fremtiden og hvem du vil være riktigere for deg. Det kan være veldig krevende, fordi det betyr at du må legge fra deg det som har vært, men veldig nyttig hvis du er klar for det.

Jeg opplevde at jeg slet med både ruminasjon og prokrastinering. Kunne snakke mye om hvorfor det ble sånn, men som terapeuten min sa, så er det en fin forklaring. Men hvis man vil slutte med det, så må fortia forbli en forklaring og jeg måtte slutte å bruke det som en unnskyldning. Det var rett og slett ikke fruktbart å henge igjen i fortiden lenger. 

Anonymkode: 5c9e7...e03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Terapi hvor man snakker er ikke riktig for alle, hvis ikke snakkingen fører til noe konkret. Kanskje er en terapiform hvor fortid er fortid, med mer fokus på fremtiden og hvem du vil være riktigere for deg. Det kan være veldig krevende, fordi det betyr at du må legge fra deg det som har vært, men veldig nyttig hvis du er klar for det.

Der traff du noe veldig viktig og riktig for meg! Tusen takk for dette innspillet, det tar jeg med meg videre ❤. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg skal være i livet nå og i tiden som kommer, ikke så mye å rote enda mer i fortiden. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner at du er drittlei å snakke om det samme for n'te gang til enda en fagperson - det er fullt forståelig. Det er nok likevel best å bare hoppe i det, og håpe det blir siste gangen du trenger å gjenta deg selv.

Anonymkode: c5c22...57b

En klok dame sa til meg at du er ikke ferdig med din egen historie før du er lei av den.

Mannen hennes tok livet sitt. Kan ikke forestille meg hvordan hun har hatt det...

Ofte opplever jeg selv at det blir verre før det blir bedre. Håper terapeuten får til et godt samspill og klarer å hjelpe deg. 

Anonymkode: d0a7b...9e6

• Hjerte 1
Skrevet

Tror nok man kan gå for lenge i terapi og bli terapi-trøtt. Det er slitsomt å starte på nytt og snakke om det samme, særlig når man ikke har opplevd varig bedring før. Samtidig virker det som du nå har bedre forutsetninger med riktig diagnose og en terapeut som kan passe. 

Motstanden du kjenner på gir mening. Men du må ikke være fullt motivert for å gi det en sjanse. Å utsette kan gi ro, men også bli en bremsekloss.

Samtidig; det er lov å være sliten og usikker, og likevel prøve.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Start opp, og si nøyaktig hva du her har skrevet. Så har dere et tema å begynne med. 

Anonymkode: fba51...28b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis du er lei av å snakke om deg selv og problemene dine ville jeg overlatt plassen til en som trenger det mere. Du har jo tross alt brukt helsevesenets ressurser i 20 år. 

Her vet du / vi for lite, og kommentaren din er ensidig. Det er ikke alt som er helt optimalt innenfor psykisk helse i helsevesenet. De som jobber der selv, sier til og med at de aldri ville søkt hjelp der selv. Du velger ikke behandler eller hvilken kompetanse de har, det er vær så god å bare åpne seg til en vilt fremmed person, det er deg det er noe galt med om du vil bytte, NAV har aktivitetsplikt og man må gå i behandling av noe slag for rettigheter. Hun kan ha fått sløvende medisiner, som noen uten mål og mening kan finne på å skrive ut i mange år uten oppfølging, psykologer og psykiatere f eks jobber HELT forskjellig... Psykisk helse / psykiatrien har ikke akkurat så mye å skryte av når det kommer til historikken med lobotomering og først nå begynner de å snakke om sammenhengen mellom kroppen og hjernen.... Så den psykiske helsehjelpen i Norge kan ta seg en pille selv. Ikke skyld på TS alene... det er for enkelt.

Anonymkode: 25fe6...6ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her vet du / vi for lite, og kommentaren din er ensidig. Det er ikke alt som er helt optimalt innenfor psykisk helse i helsevesenet. De som jobber der selv, sier til og med at de aldri ville søkt hjelp der selv. Du velger ikke behandler eller hvilken kompetanse de har, det er vær så god å bare åpne seg til en vilt fremmed person, det er deg det er noe galt med om du vil bytte, NAV har aktivitetsplikt og man må gå i behandling av noe slag for rettigheter. Hun kan ha fått sløvende medisiner, som noen uten mål og mening kan finne på å skrive ut i mange år uten oppfølging, psykologer og psykiatere f eks jobber HELT forskjellig... Psykisk helse / psykiatrien har ikke akkurat så mye å skryte av når det kommer til historikken med lobotomering og først nå begynner de å snakke om sammenhengen mellom kroppen og hjernen.... Så den psykiske helsehjelpen i Norge kan ta seg en pille selv. Ikke skyld på TS alene... det er for enkelt.

Jeg skal gå privat, det står i innlegget mitt, så denne diskusjonen er ikke relevant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal gå privat, det står i innlegget mitt, så denne diskusjonen er ikke relevant. 

20 år med terapi vil jeg si er relevant å utforske årsaken til hvorfor det ikke har hatt effekt. Offentlig eller privat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

20 år med terapi vil jeg si er relevant å utforske årsaken til hvorfor det ikke har hatt effekt. Offentlig eller privat.

Visse typer traumer, inkl relasjonsstraumer/skader kan gjøre at man må gå i terapi livet ut.  Sånn sett er 20 år ikke noe spesielt mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Visse typer traumer, inkl relasjonsstraumer/skader kan gjøre at man må gå i terapi livet ut.  Sånn sett er 20 år ikke noe spesielt mye. 

Jeg har nettopp fått diagnosen kompleks ptsd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...