AnonymBruker Skrevet 19. juli #81 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan gjerne komme på jobb med omgangssyke jeg, det må være min rett hvis jeg taper penger på å bli hjemme. Ingen kan si at jeg MÅ bli hjemme hvis jeg blir fratatt penger. Men klag ikke på at du blir smittet. Anonymkode: 54103...769 Jeg kommer til å bli helt nazi dersom jeg potensielt taper tusenvis av kroner hver gang jeg blir syk. Hadde dratt på jobb om jeg så måtte spydd på toget eller gitt alle på jobben korona. Jeg kan være verdens beste venn, men også det motsatte dersom jeg oppfatter at noe er urettferdig. Anonymkode: a4528...d87 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #82 Skrevet 19. juli Bedre de med 0 fravær og minimalt, max 3 dager pr år får bonus for godt oppmøte. Det hadde vært meget motiverende. Jeg har aldri fravær. Jobber fullt og har kun fri de 5 ukene pr år. Går på jobb uansett form og helse, og er heldigvis sjelden slakk. Anonymkode: ea41a...59d 3
Brunello Skrevet 19. juli #83 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er uenig, da jeg ikke synes det skal straffe seg på noen som helst måte å bli SYK. Man velger ikke å få kreft, havne i ulykker, få autoimmune sykdommer osv. Men kunne godt fått 80 % lønn for egenmelding, men 100 % ved legeerklæring/sykmelding. Anonymkode: e6e5e...45c Det er ikke straff. Det er en konsekvens av at man ikke er på jobb og produserer noe. 1
Brunello Skrevet 19. juli #84 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja det er jo helt innlysende at dette er nødvendig. Grunnen til at det ikke er innført er at vi har masse oljepenger som tillater oss å holde på slik. Samt at enkelte populistiske partier fremstiller det som at dette skulle være verdens undergang. Anonymkode: df0a0...188 En vel så viktig grunn er at det slår ekstremt urettferdig ut. Vi som har kontorjobb har kunnet sitte på pulten vår og ikke gjort særlig på en dag. Det nytter ikke om du er politi, sykepleier eller renholder. Og nå etter Coronaen er det enda enklere for oss. Er man småsyk, har man hjemmekontor, leser e-post og svarer på de få som må svares på. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #85 Skrevet 19. juli Brunello skrev (3 minutter siden): En vel så viktig grunn er at det slår ekstremt urettferdig ut. Vi som har kontorjobb har kunnet sitte på pulten vår og ikke gjort særlig på en dag. Det nytter ikke om du er politi, sykepleier eller renholder. Og nå etter Coronaen er det enda enklere for oss. Er man småsyk, har man hjemmekontor, leser e-post og svarer på de få som må svares på. Det nytter heller ikke for en kontorrotte som må timeregistrere alt man gjør i løpet av en dag. Mest mulig skal kunne viderefaktureres. Ta en prat med en kollega eller jobb for halve maskin. Sette timer på internfakturering hvor du må skrive noen ord om hvorfor. Anonymkode: e48cc...25c
AnonymBruker Skrevet 19. juli #86 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Stram i nå! Gjør som Sverige med null lønn første fraværsdag og 80% lønn ved lenger fravær. Er dere enig eller uenig? Anonymkode: 5505a...d45 Da må det samtidig åpnes opp for enda bedre ordninge rog støtte blant dem som får diagnoser og medisinske plager godkjent av lege som kan øke sykefravær. For det kan ikke bli slik at de som allerede er syke og sårbare skal straffes enda mer. Egenmeldinger uten at legen trenger å involveres kan likevel godt bli litt strengere. Null lønn første dag blir likevel for brutalt syns jeg. Da kan det heller være 80% fra start. Så kan de evt redusere mulige egenmeldinger og sørge for å få legene på banen raskere. En ting er ihvertfall sikkert. Det må jobbes hardere for å rekrutter og beholde flere fastleger dersom noe skal endres i egenmeldings ordningen vi har i dag. For det er ikke tvil om at reduserte rettigheter rundt egenmeldingsordningen vil øke belastningen på fastlegene. Det er jo bla pga fastlegemangelen det er vanskelig å gjøre noe med egenmeldings ordningen i dag. Det finnes ikke nok lege ressurser til å håndtere flere sykemeldinger enn vi har i dag. Og folk vil jo renne inn døra hos legene sine dersom de får feber og mister lønn dersom de må bli hjemme fra jobb. Anonymkode: 26554...8b6 1
tussi84 Skrevet 19. juli #87 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Stram i nå! Gjør som Sverige med null lønn første fraværsdag og 80% lønn ved lenger fravær. Er dere enig eller uenig? Anonymkode: 5505a...d45 Jeg er uenig. Greit nok at det er noen snyltere der ute, som er hjemme selv om de ikke er syke, men de fleste er nok reelt syke eller har en reel årsak til at de blir sykemeldt. Jeg tenker at en slik ordning med å stramme inn på sykepengene kan føre til at de med dårlig økonomi fra før, får det da enda verre økonomisk. Forskjell mellom fattig og rik bare øker i dette landet. En slik ordning vil bare føre til at gapet blir enda større. Vi skal ikke straffe noen økonomisk bare fordi dem blir syke. Istedenfor kan man heller se på hva mer kan bedrifter gjøre av tilrettelegging slik at man kan redusere antall sykemeldinger. Kan det feks være en løsning med hjemmekontor løsning flere steder? Hva med å flytte den syke til en annen avdeling en periode? Osv.. 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #88 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva slags sykehistorie har du ? Anonymkode: 93e35...6b1 Ah. Det sedvanlige angrep som beste forsvar. Hvorfor er jeg ikke overrasket 🙄 Anonymkode: 7d85f...6c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #89 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ah. Det sedvanlige angrep som beste forsvar. Hvorfor er jeg ikke overrasket 🙄 Anonymkode: 7d85f...6c3 Skjønner du ikke at en person som har hatt lite fravær på jobb kan ha problemer med å sette seg inn i hvordan en med kroniske plager vil få det økonomisk med et « svensk opplegg» ? Det kan være en midlertidig periode til en har fått rett behandling for sine plager, men er det da rett at en skal bli straffet for å ha vært en del borte fra arbeid? Det kan jo være at en har hatt minimalt med fravær før den tid ? Det du kaller angrep er det beste forsvar har ingenting med mitt innlegg å gjøre. Det jeg henviste til er at en bør tenke litt over om det var en selv det gjaldt før en foreslår at svensk helsevesen er løsningen vår. Nb! Jeg har opplevd å være under «svensk styresett « på en behandlingsreise , og det var nok til at jeg takket min skaper for at jeg ikke er svensk. Anonymkode: 93e35...6b1 2 2
NakenPanda Skrevet 20. juli #90 Skrevet 20. juli Himmelen_91 skrev (12 timer siden): Hvorfor det??? Staten har penger til krig, da bør dem ha penger til oss også 😍 Dere koster mer en krig 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #91 Skrevet 20. juli NakenPanda skrev (33 minutter siden): Dere koster mer en krig "Oss"og "dere" ? Virkelig!? Anonymkode: 27e3b...c03 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #92 Skrevet 20. juli Det blir jo veldig gøy å være både pasient og ansatt i helsesektoren, når de ansatte sleper seg på jobb med influensa og omgangssyken, fordi de ikke har råd til å være borte. Spesielt som alvorlig syk pasient... Anonymkode: 4597b...260 3 4
Druid Skrevet 20. juli #93 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): SÅ lenge regjeringen tilskriver seg tidenes gull-sykelønn, så er det ingenting som tilsier at de på gulvet skal ta børen heller. De gjør tross alt en viktigere jobb for å holde samfunnet i gang. Anonymkode: 4597b...260 Politikere har ikke sykelønn: de har ikke lønn. De gjør ikke en jobb.
AnonymBruker Skrevet 20. juli #94 Skrevet 20. juli NakenPanda skrev (17 timer siden): Sykefraværet domineres av kvinner i helse og sosial tjenester, personlige tjenester og offentlig administrasjon. Hvorfor admin ansatte har så høyt fravør må noen virkelig forklare for det er IKKE krevende. Hadde de hatt samme fraværet som menn i fysiske krevende bransjer så hadde vi engang hatt problemet vi nå diskuterer. Nå forventer jeg svar som "omg alle kvinner har jo tredje skiftet og vi er gravid", men det er bare bortforklaring på at kvinner som selv velger yrkene sine er 50% mer syke en menn i samme jevela yrket! Kvinner sykemelder seg enklere fordi dere ikke klarer å stå i jobb, og dette må få konsekvenser for resten av oss som finansierer dette, vi skattes hardt og avgiftsnivået i samfunnet er såpass ille at kostnaden for dette må ned. Menn har betydelig mengde fysisk krevende jobber som til tider er skikkelig farlig bygg og anlegg og transport er krevende jobber som også har høyere sykefravær men de kommer dog ikke i nærheten av kvinners fravær. Jeg har aldri skjønt hvorfor mannlige sykeplere har halvparten av sykefraværet av kvinnelige, det er ulogisk dere gjør jo samme jobben. Nå er det vel ganske mange som har kroniske sykdommer som bevisst har valgt en "ikke krevende"-kontorjobb. På min arbeidsplass er det mange som har sykdommer som de tvilsomt hadde klart å stå i ved å velge en mer fysisk krevende jobb. Altså ville man kanskje ha vært ufør hvis man ikke hadde en kontorjobb. Sykdommene forsvinner jo heller ikke av å ha en kontorjobb, så noe fravær blir det jo likevel. Har også kolleger som har ventet i lange, lange perioder på operasjoner, og som ikke har klart å stå i en jobb som krever at man er mentalt tilstedeværende og skjerpet. I tillegg er kontorjobb så mangt. Ansatte i barnevern og Nav jobber f.eks. også på kontor, men har samtidig mye brukerkontakt og står i mange tøffe situasjoner daglig. Omsorgstretthet kan også gjøre mennesker syke. For ordens skyld har jeg til dags dato aldri vært sykmeldt, selv om også jeg har en kronisk sykdom (migrene). Hadde det ikke vært for hjemmekontor (som absolutt ikke er noe "gjemmekontor" som en påsto tidligere i tråden), så hadde jeg nok hatt mye mer fravær enn jeg har per i dag. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bedre de med 0 fravær og minimalt, max 3 dager pr år får bonus for godt oppmøte. Det hadde vært meget motiverende. Jeg har aldri fravær. Jobber fullt og har kun fri de 5 ukene pr år. Går på jobb uansett form og helse, og er heldigvis sjelden slakk. Anonymkode: ea41a...59d Skulle tro det var belønning nok å være velsignet med god helse. Anonymkode: 62e31...62b 4 6
Himmelen_91 Skrevet 20. juli #95 Skrevet 20. juli NakenPanda skrev (1 time siden): Dere koster mer en krig Så bra! Vi har også jobbet, så vi fortjener det litt 🥹🥹❤️
AnonymBruker Skrevet 20. juli #96 Skrevet 20. juli Pilleville skrev (14 timer siden): Bruk munnbind og hold avstand Avstand til pasientene? God ide🥴 Munnbind kan jeg bruke👍🏻 Anonymkode: 54103...769 1
Stacy__ Skrevet 20. juli #97 Skrevet 20. juli (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Stram i nå! Gjør som Sverige med null lønn første fraværsdag og 80% lønn ved lenger fravær. Er dere enig eller uenig? Anonymkode: 5505a...d45 For min del så hadde det ikke gjort noe om man ble trukket lønn første arbeidsdag og hadde 80% lønn ved langtidssykemelding. MEN, og det er ett stort men her, hva med alle de uføre, alle de unge som havner utenfor arbeidslivet tidlig, alle millionene vi sender ut av landet som brukes på luft og ingenting, kriger vi støtter, og våpen vi deler ut gratis for å sponse en krig. Og alt det som svis av på Stortinget, fete offentlige direktørlønninger. Når vi greier å bruke så mye penger på det, men så er det sykefraværet til folk som jobber og er grunnpilarene i samfunnet vi skal ta å kutte ned på?! Hvor er rettferdigheten i det? I at samfunnet som Norge, der vi er helt avhengig av at folk står i jobb og bidrar til samfunnet, MÅ vi styrke arbeidsstyrkens rettigheter. Det blir for dumt å kutte ned på arbeidstakeres rettigheter. Det kan i verste fall føre til at flere havner utenfor arbeidslivet, som igjen er MYE dyrere for Norge AS Endret 20. juli av Stacy__ 3
Teknoil Skrevet 20. juli #98 Skrevet 20. juli Stacy__ skrev (53 minutter siden): For min del så hadde det ikke gjort noe om man ble trukket lønn første arbeidsdag og hadde 80% lønn ved langtidssykemelding. MEN, og det er ett stort men her, hva med alle de uføre, alle de unge som havner utenfor arbeidslivet tidlig, alle millionene vi sender ut av landet som brukes på luft og ingenting, kriger vi støtter, og våpen vi deler ut gratis for å sponse en krig. Og alt det som avis av på Stortinget, fete offentlige direktørlønninger. Når vi greier å bruke så mye penger på det, men så er det sykefraværet til folk som jobber og er grunnpilarene i samfunnet vi skal ta å kutte ned på?! Hvor er rettferdigheten i det? I at samfunnet som Norge, der vi er helt avhengig av at folk står i jobb og bidrar til samfunnet, MÅ vi styrke arbeidsstyrkens rettigheter. Det blir for dumt å kutte ned på arbeidstakeres rettigheter. Det kan i verste fall føre til at flere havner utenfor arbeidslivet, som igjen er MYE dyrere for Norge AS Reduserte ytelser fører ikke til at flere havner utenfor arbeidslivet i alle andre land enn norge. Vi har flere utenfor arbeidslivet enn andre land nettopp fordi vi har så gode ytelser. prøv igjen.
Eneri Skrevet 20. juli #99 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når det gjelder langvarig sykefravær, er det jo et faktum at noen er unødvendig lenge sykmeldt fordi det tar lang tid før de får utredning/operasjon/behandling pga helsekøer. Da kan man jo kaste brannfakkelen - burde folk som er i arbeid prioriteres i helsekøene? Ikke for kreftbehandling og slike ting, alvorlig sykdom må behandles uansett, men for mindre alvorlige tilstander, hvor behandling vil føre til at man blir arbeidsdyktig igjen. Vil vi akseptere et slikt system? Det vil nok lønne seg økonomisk. Hvis Beate (52) som er i jobb og har skadet kneet sitt blir prioritert foran Kåre (52) som er ufør og har samme kneskade? Slik at Beate kommer tilbake i jobb etter to måneder i stedet for 10, mens Kåre må vente i ti måneder på operasjon i stedet for fire? Anonymkode: 2c42c...6c3 Jeg har tenkt mye av det samme som du beskriver her. Det ville gitt bedre sykelønnsstatistikker, men samtidig signalisert at "folk i jobb er mer verdt enn uføre"; som du sier en brannfakkel. Og alltid den forskjellen at jeg med kontorjobb på eget kontor, kan stille på jobb med influensa og bare lukke døra til kontoret/ikke mingle med andre i lunsjen, kanskje også be om hjemmekontor. Mens andre av mine kollegaer i kommunen som feks jobber på sykehjemmet, ikke bør/får gå på jobb med infeksjon som er smittefarlig.
AnonymBruker Skrevet 20. juli #100 Skrevet 20. juli Tenker en slik ordning vil medføre at det blir enda større forskjell blant folk. Jeg tjener mer enn 6G, om jeg blir sykemeldt forskutterer arbeidsgiver lønn og jeg får det som er over 6G, samt full opptjening av feriepenger. Dersom jeg i tillegg skulle havne på aap eller bli uføretrygdet, trår forsikringen inn og dekker en del av lønnstapet og full pensjonsparing fram til fylte 67 år. I tillegg har vi behandlingsforsikring, skader jeg meg eller blir syk og det krever behandling av spesialist dekker forsikringen privat behandling innen 20 dager. Jeg slipper dermed å stå i behandlingskø med redusert inntekt. Vil tro det er en del arbeidsplasser som vil fortsette å dekke full lønn under sykdom, og forskjellen blant folk vil øke. Har en jobb som kan gjøres fra hjemmekontor, er derfor langt mellom de gangene jeg trenger sykedager. Anonymkode: e65f3...477
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå