Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men... Slik det er nå blir jo arbeidsgiver straffa om noen er syk, hva er forskjellen på det og det å "straffe" den som er borte fra jobb?

Ikke alle er ansatt i staten. Når man straffer arbeidsgiverne så tar man jo penger fra noen. Jeg ser ikke hvorfor det er bedre å ta penger fra firmaet / kommunen etc. du jobber for.

Anonymkode: df0a0...188

Sånn som systemet er nå taper vi alle. Arbeidstakere og arbeidsgivere. Systemet er ikke bærekraftig... På tide at vi alle innser at man må bli litt mindre naive i dette landet. 

Anonymkode: 30b53...2bc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uenig for da vil mange gå på jobb syke og smitte andre, og/eller utføre jobben sin dårligere. Jeg ønsker ikke en bussjåfør som kjører buss når han har feber eller annet som gjør han mindre oppmerksom fordi han har dårlig råd og ikke kan være hjemme en dag. Ieg ønsker heller ikke å bli smittet av sykdom på kontoret fordi kollegaene mine ikke tar en egnmelding og holder seg hjemme når de er smittsomme, fordi de ikke ønsker å tape penger. 

Det vil alltid være noen som sluntrer unna, og misbruker systemet. 

Kortidsfraværet er heller ikke det som er problemet i Norge. Det er langtidsfrværet som er økende og som vi må forsøke å forebygge. 

Anonymkode: 46fb3...2bc

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er vel helt irrelevant for spørsmålet? 

Anonymkode: 30b53...2bc

Ja, det er veldig relevant . 
Har du en kronisk sykdom så skjønner du sikkert at du ville tape på at det ble strammet på sykelønnsordningen. 
Men om du aldri er syk så ville det jo bra helt til det motsatte 

Anonymkode: 93e35...6b1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er uenig, da jeg ikke synes det skal straffe seg på noen som helst måte å bli SYK. Man velger ikke å få kreft, havne i ulykker, få autoimmune sykdommer osv. 

Men kunne godt fått 80 % lønn for egenmelding, men 100 % ved legeerklæring/sykmelding. 

Anonymkode: e6e5e...45c

Langtidssykdom er jo problemet ikke egenmelding, så tror ikke det løser noe som helst.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er "en del forskning" som viser at om man strammer inn sykepengeordningene så går fraværet opp?

Jeg trodde Norge var verdenshistoriens sykeste nasjon allerede jeg, med uendelig generøse sykepengeordninger. Da tør jeg ikke tenke på hvor ille det blir om vi strammer inn godene. I følge "en del forskning" da, om vi skal ta det for god fisk.

Anonymkode: df0a0...188

Du må skille mellom kortidsfravær, som egenmeldiger feks er, og langtidsfraværet. 

Hvis jeg ikke kan ta egenmelding må jeg gå til legen og få en sykemelding. I stedet for at jeg kanskje er borte to dager med egenmeldig vil jeg da belaste fastlegeordningne, og jeg vil også trolig få mer enn to dagers sykemelding for det er vanskelig å vite hvor lang tid feks en kraftig forkjølelse varer. Kanskje får jeg ikke time med det første heller, og jeg har dårlig råd, så jeg kreker meg på jobb og smitter flere andre ansatte som også så må være borte fra jobb. 

Langtidssykefraværet i Norge, og unge uføre er det vi bør fokusere på. Ikke kortidssykefraværet. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er uenig, da jeg ikke synes det skal straffe seg på noen som helst måte å bli SYK. Man velger ikke å få kreft, havne i ulykker, få autoimmune sykdommer osv. 

Men kunne godt fått 80 % lønn for egenmelding, men 100 % ved legeerklæring/sykmelding. 

Anonymkode: e6e5e...45c

Det går jo heller ikke, for da vil jo selvsagt folk prøve å få sykemelding med én gang og kapasiteten til fastlegene blir sprengt.

Anonymkode: c2b32...8be

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% enig.

Anonymkode: 0f77d...3aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det jaktes på de som kanskje utnytter systemet, rammer dette de som er syke og bør holde seg hjemme.  Dessuten er det veldig lett for uerfarne folk som ikke har vært lenge i arbeidslivet og heller ikke blitt rammet av noen av livets realiteter, å dømme andre.  

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig i mot.. jeg syns man heller skal normalisere at arbeidsgiver er mer samarbeidsvillig når det kommer til tilrettelegging ved sykdom. Jeg har hatt arbeidsgivere som har vært så lite løsningsorienterte og smidige, så det har til slutt endt opp med at jeg har blitt hjemme ved sykdom, fordi sjefen ikke er villig til å endre litt på hvem som gjør hva. Jeg har f.eks. en kronisk sykdom og har bedt om muligheten for å ha hjemmekontor så jeg kan jobbe hjemmefra på de verste dagene, dette vil ikke sjefen gå med på, da tyr jeg selvsagt til egenmelding eller sykemelding. Man må se nærmere på hvordan arbeidsplasser faktisk driftes, før man begynner å «straffe» arbeidstakere. Syns også det blir helt feil mtp. at mye av statistikken, mest sannsynlig er overrepresentert av helsesektoren, og spesielt da kvinner i helse. Helsesektoren er alvorlig underbemannet, hvorfor ikke heller investere mer penger inn i f.eks. helse, så man får ordentlig bemanning, mindre belastning, bedre vakter og bedre livskvalitet? Tror man ville sett en endring i statistikken da. 

Anonymkode: 31453...475

• Liker 8
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

De nekter deg og å bruke barnehagen om du er sykemeldt så du må være syk hjemme og ha barn hjemme som trenger tilsyn

Anonymkode: c66a4...67d

• Liker 1
Skrevet

Uenig. Man skal ikke straffe syke folk. Det kommer til å føre til større økonomisk ulikhet, flere dødsfall og flere uføre. Folk kommer til å drasse med seg sjukdom på jobb fordi de ikke kan være syke. Folk kommer til å dø på jobb.

Men neida, vi vil heller jakte på det vi tror er samfunnets latsabber og straffe dem.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De nekter deg og å bruke barnehagen om du er sykemeldt så du må være syk hjemme og ha barn hjemme som trenger tilsyn

Anonymkode: c66a4...67d

Hvem er "de"? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uenig, mye pga det som allerede har blitt sagt, men det vil også skape enda større skille mellom tilstedeværende jobber og de som har mulighet for hjemmekontor. Jeg vil ikke at renholdere, sjåfører, helsearbeidere, barnehageansatte, lærere, butikkansatte etc skal måtte påtvinges enda dårligere vilkår mens vi som kan ligge med jobbpcn i horisontal stilling på hjemmekontor/gjemmekontor «slipper unna».

Ser for meg det blir enda vanskeligere å rekruttere til de yrkene som Norge er komplett avhengige av og det vil skape enda større klasseskille.

Anonymkode: 8c207...e00

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere vil ha som i Sverige 

- du ikke på jobb  , barne må være hjemme

- du syk, barnet må være hjemme

-du må levere når du starter på jobb og når du slutter på jobb, barnet får kun lov å være i bhg den tiden du er på jobb. Så du kan ikke handle eller trenne før du henter. Et eks si far starter på jobb kl 6 og ferdig kl 14, mor starter på jobb kl 11. Da kan ikke barnet leveres av far, må leveres av mor før jobb. Far må hente kort tid etter 14 

Vet mange leverer ungene i bhg i dag selv om de er syke,fri osv det kan dere ikke ved svensk system  

Anonymkode: 92840...fcc

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (3 minutter siden):

Hvem er "de"? 

Sverige

Anonymkode: 92840...fcc

• Liker 1
Skrevet

Reduserer man sykepengene, vil nok en del arbeidsgivere tilby ordninger der de tilbyr full lønn ved sykdom likevel. Eller forsikringer som gjør det.

Og da typisk arbeidsgiverne i de bransjene/yrkene med høyest lønn, ikke i lavtlønnsyrker.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Karensdag er i alle fall veldig lite lurt. Det fører bare til at folk drar på jobb med smittsomme sykdommer, og smitter andre ansatte (og evt pasienter, kunder etc) med omgangssyken, influensa og fandens oldemor. Arbeidsgivere er også imot en slik endring.

Om det skal være 80% lønn ved sykefravær, evt ved sykefravær over tre mnd eller noe slikt, det er noe vi etter hvert nok må ta stilling til. Vi har jo allerede reduksjon i lønn ved langvarig sykefravær. Det heter AAP. Spørsmålet blir jo om ulempene ved en slik ordning er større enn fordelene. Det kan jeg ikke svare på. Men nesten alle land har jo en sykelønnsordning hvor man går ned i lønn når man blir syk. Bortsett fra Norge. Så langt har vi svevd på oljepenger - men de tidene er snart forbi. Vi ser at vi har fått mye dårligere råd de siste ti årene, pga kronekursen. Det er mye mindre attraktivt å være arbeidsinnvandrer i Norge nå pga dårligere lønn. Eldrebølgen er over oss. Jeg tror vi lånte inn over oss at dette vil få konsekvenser for velferdsordningene våre. 

Anonymkode: 2c42c...6c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Karensdag er i alle fall veldig lite lurt. Det fører bare til at folk drar på jobb med smittsomme sykdommer, og smitter andre ansatte (og evt pasienter, kunder etc) med omgangssyken, influensa og fandens oldemor. Arbeidsgivere er også imot en slik endring.

Om det skal være 80% lønn ved sykefravær, evt ved sykefravær over tre mnd eller noe slikt, det er noe vi etter hvert nok må ta stilling til. Vi har jo allerede reduksjon i lønn ved langvarig sykefravær. Det heter AAP. Spørsmålet blir jo om ulempene ved en slik ordning er større enn fordelene. Det kan jeg ikke svare på. Men nesten alle land har jo en sykelønnsordning hvor man går ned i lønn når man blir syk. Bortsett fra Norge. Så langt har vi svevd på oljepenger - men de tidene er snart forbi. Vi ser at vi har fått mye dårligere råd de siste ti årene, pga kronekursen. Det er mye mindre attraktivt å være arbeidsinnvandrer i Norge nå pga dårligere lønn. Eldrebølgen er over oss. Jeg tror vi lånte inn over oss at dette vil få konsekvenser for velferdsordningene våre. 

Den siste setningen skulle være at vi *må ta inn over oss* at dette vil få konsekvenser - autocorrect. 

Skrevet
Hedda-78 skrev (3 minutter siden):

Reduserer man sykepengene, vil nok en del arbeidsgivere tilby ordninger der de tilbyr full lønn ved sykdom likevel. Eller forsikringer som gjør det.

Og da typisk arbeidsgiverne i de bransjene/yrkene med høyest lønn, ikke i lavtlønnsyrker.

Jepp. Vi får amerikanske tilstander, som igjen øker sosiale forskjeller. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Langtidssykefraværet i Norge, og unge uføre er det vi bør fokusere på. Ikke kortidssykefraværet. 

Statistikken sier at du har helt rett i dette. Det er langtidssykefraværet som koster. Karensdag er symbolpolitikk, som vil føre til spredning av smittsomme sykdommer og liten økonomisk gevinst. 

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...