Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stram i nå! Gjør som Sverige med null lønn første fraværsdag og 80% lønn ved lenger fravær. Er dere enig eller uenig?

Anonymkode: 5505a...d45

• Liker 7
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

100% enig. Ja det vil åpenbart også være negative sider med den ordningen, men sykelønnen slik den er nå er for generøst. Det må lønne seg å jobbe og bidra i størst mulig grad til samfunnet. Norske politikere har sydd hvileputer under armene på oss alt for lenge. På tide at det strammes inn. Bare noen klikk rundt på nettet viser at folk misbruker ordningen slik den er i dag til de grader. Den svenske ordningen ville stoppet mange av dem som tar en sykemelding fordi de er småpjuske men egentlig kan jobbe.

Anonymkode: 30b53...2bc

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stram i nå! Gjør som Sverige med null lønn første fraværsdag og 80% lønn ved lenger fravær. Er dere enig eller uenig?

Hva slags sykehistorie har du ? 

Anonymkode: 93e35...6b1

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt enig

Anonymkode: 3145c...48a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel helt irrelevant for spørsmålet? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del forskning på området som viser at da går langtidsfravær opp- Sverige har jo ikke Max dager som oss hvor det går over på aap med lavere ytelse - de dekker også tenner sånn til orientering ..

Anonymkode: abfcd...ac6

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er jo helt innlysende at dette er nødvendig.

Grunnen til at det ikke er innført er at vi har masse oljepenger som tillater oss å holde på slik. Samt at enkelte populistiske partier fremstiller det som at dette skulle være verdens undergang.

Anonymkode: df0a0...188

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel helt irrelevant for spørsmålet? 

Nei- du fremstår lite reflektert 

Anonymkode: abfcd...ac6

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det lurer jeg også på.

Vi må heller jobbe med holdningen til arbeidstagere som synes det er ok å la være å dra på jobb når de har litt hodepine, har sovet litt dårlig eller snørrer litt. 

Anonymkode: d6d09...f4c

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en del forskning på området som viser at da går langtidsfravær opp

Det er "en del forskning" som viser at om man strammer inn sykepengeordningene så går fraværet opp?

Jeg trodde Norge var verdenshistoriens sykeste nasjon allerede jeg, med uendelig generøse sykepengeordninger. Da tør jeg ikke tenke på hvor ille det blir om vi strammer inn godene. I følge "en del forskning" da, om vi skal ta det for god fisk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes nå heller det burde vært null/redusert lønn etter noen dager i stedet fra første dag. Folk blir jo faktisk syke. Får man en kraftig virusinfeksjon så må man selvsagt holde seg borte fra jobb, men man trenger ikke å holde seg vekk til man er 100% seg selv igjen. 

Anonymkode: c2b32...8be

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, gjerne det! Noe må gjøres for å få ned sykefraværet. Og ja, jeg har både vært syk og sykmeldt. 

Anonymkode: 7f87c...751

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg også på.

Vi må heller jobbe med holdningen til arbeidstagere som synes det er ok å la være å dra på jobb når de har litt hodepine, har sovet litt dårlig eller snørrer litt. 

Og hvordan konkret jobbe med det? De som allerede er dedikert til jobben og har ansvarsfølelse vil høre på det, ikke de som burde endret holdning. Nei, økonomiske «sanksjoner» er det eneste som hjelper nå tror jeg. Ev også at kvinner med barn fra 0-6år kunne fått 100% lønn, mens de i realiteten jobbet 80%. Kanskje det kunne hjulpet slitne småbarnsforeldre som skal «rekke» alt? 

Anonymkode: 7f87c...751

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en del som holder seg borte fra jobb når de fint kunne tatt et par paracet og gått, og for dette vil det nok utvilsomt hjelpe, men jeg tenker kanskje null lønn er for strengt. Noen av oss har en tendens til å presse oss på jobb når vi egentlig burde vært hjemme, og tap av lønn vil nok forverre det.

Anonymkode: 19798...a53

• Liker 3
Skrevet

Da bør de med kronisk sykdom få ha andre regler i så fall. Egen løsning via lege og nav. De med kronisk sykdom som fremdeles jobber, men  har perioder skal få slippe økonomiske problemer i tillegg. De er kanskje avhengig av lønna for å få råd til behandling til å fortsette i jobb.

Ellers vil det bli flere uføre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes nå heller det burde vært null/redusert lønn etter noen dager i stedet fra første dag. Folk blir jo faktisk syke. Får man en kraftig virusinfeksjon så må man selvsagt holde seg borte fra jobb, men man trenger ikke å holde seg vekk til man er 100% seg selv igjen. 

Anonymkode: c2b32...8be

Folk blir jo faktisk også langtidssyke. 

Anonymkode: e6e5e...45c

• Liker 3
Skrevet

Vi vil alltid ha løgnere, unnasluntrere, latsabber og folk lav moral. Og vi klarer nok aldri å få til et perfekt system hvor alle behov blir ivaretatt.

I tillegg mener jeg soleklart at det er for enkelt og naivt å se på denne ene delen isolert og si at dette vil vi kopiere fra Sverige fordi "de får det til". Gjør de egentlig det? Det er tross alt mye annet som er galt i Sverige, og kanskje de hadde gjort det likt som oss om de og hadde hatt oljefondet?

Jeg mener vi må se på helheten, og spesielt de som kanskje taper mest på en eller flere innstramminger. Ofte de som har minst fra før og ekstra utsatt.

Og hva er konsekvensen av å stramme inn? Jeg _tipper_ vi vil få flere edge caser hvor folk er begynnende syke og smitsomme som presser seg til å gå på jobb fordi de ikke har råd til en sykedag, og det vil resultere i økt smitte samfunnet og enda flere syke. Spesielt rundt de med småbarn i barnehagen. Eller skal de være unntatt? Hvem andre skal være unntatt evnt?

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er uenig, da jeg ikke synes det skal straffe seg på noen som helst måte å bli SYK. Man velger ikke å få kreft, havne i ulykker, få autoimmune sykdommer osv. 

Men kunne godt fått 80 % lønn for egenmelding, men 100 % ved legeerklæring/sykmelding. 

Anonymkode: e6e5e...45c

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det lurer jeg også på.

Har prøvd å jobbe med holdningene til ei som utnytter  systemet. Har prøvd i 4 år. Umulig. Det er inngrodd. Hardere lut må til. Heilt enig med de øverste i tråden. Skal stemme FrP og håper de gjør noe m,ed denne ordningen. Møkk lei av venstresida sitt snikk satt.Handling.

Endret av Pilleville
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig, da jeg ikke synes det skal straffe seg på noen som helst måte å bli SYK

Men... Slik det er nå blir jo arbeidsgiver straffa om noen er syk, hva er forskjellen på det og det å "straffe" den som er borte fra jobb?

Ikke alle er ansatt i staten. Når man straffer arbeidsgiverne så tar man jo penger fra noen. Jeg ser ikke hvorfor det er bedre å ta penger fra firmaet / kommunen etc. du jobber for.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...