Gå til innhold

Galskap å bli gravid med nr 3 når yngste er 16 mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn, en på 4 år og en på 15 mnd. Har kommet frem til at vi vil ha ett barn til. Er det galskap å starte prøvingen nå? Hvis det går raskt blir eldste 5 år og yngste 2 år ca rundt den tiden babyen kommer. 4-åringen er for øvrig veldig grei, følger regler og er lett å ha med å gjøre. Han på 15 mnd er veldig sta, men det er jo ikke så rart når han er så liten. Ingen diagnoser eller noe som er spesielt utfordrende med de to vi har (bortsett fra at de liker å stå opp i 5-tiden). Økonomi og det praktiske er i orden.

Anonymkode: 5e50e...0f0

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det.

Anonymkode: b83b5...125

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det, ca.samme alder. Yngste er nå 3 år🥰 det er travelt, kaotisk, nydelig, gøy og utmattende. Ville ikke tatt annerledes valg hadde jeg måtte valgt på ny.

Anonymkode: 216da...2c6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

det kommer til å ende med at en av ungene ikke får nok oppfølgning da all tid går til sistemann

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis dere først vil ha en til er det like greit å gjøre det nå. Det blir ikke mer tid med skolebarn.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde ventet litt til. Ville gått for nærmere 3 år mellom 2 og 3 men går nok fint uansett 

AnonymBruker
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Hvis dere først vil ha en til er det like greit å gjøre det nå. Det blir ikke mer tid med skolebarn.

Ja, kjør på om dere vil!

vi har 13 måneder mellom de to minste, største var 4,5 når minste ble født.

ikke planlagt og hektisk var det selvsagt , men både jeg og mannen er enige i at det var supert 😀👍

Anonymkode: f2ba0...c55

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal ha tre, kjør på. Jo større aldersforskjell jo kjipere for eldste. Nå har dere sjanse til å få (minst) to med like interesser en god stund. 

Anonymkode: 24fde...5dd

• Liker 3
Skrevet

Vanskelig å si, vi har tre barn med to år mellom hver, og det er jo hektisk til tider men det går også veldig fint :) skal sies at vi har besteforeldre på begge sider som hjelper til med barna, vi har økonomi til at jeg kan jobbe 80%, mannen har fleksibel jobb med hjemmekontor og vi har hushjelp annenhver uke😅 alt går jo, men vi hadde nok slitt litt uten disse tingene

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Glemte å legge til at vi har langt over snittet interesserte besteforeldre på begge sider. Er nærmest førstemann til å passe barna og han på 4 år overnatter hos besteforeldre minst en dag i uka (han spør om det selv). Mannen har fleksibel jobb med hjemmekontor 2-3 dager i uka, og jeg har en snill sjef og kontorjobb uten turnus. Har selvsagt tenkt på disse tingene før vi vurderte nr 3. Synes det er null problem å følge opp de to vi har sånn som ting er nå, men blir kanskje verre med en baby, en 2-åring og en på 5? Kan liksom ikke forstå at det skal være helt umulig eller at barna lider noen nød av å være tre stk heller🤷‍♀️

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ingen andre svare på enn deg selv. Du vet hvilken kapasitet og begrensninger du og din mann har. 

Når det er sagt, så er mine tre enda tettere; det er nøyaktig 12 mnd mellom hver av de. Jeg elsker at alle tre er ca samme alder, det betyr at de har nogenlunde samme interesser og alltid er på samme stadiet. De har et ekstremt tett søskenforhold også, selvom de ikke alle er samme kjønn. De er voksne nå, og er like tette. 

om det er spedbarnstiden du er bekymret for, så er det ingen garantier uansett. Vi var uheldige, og yngste hadde kolikk, men det gikk egentlig greit, for de to andre var sove-babyer. 

Anonymkode: 63752...f66

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan ingen andre svare på enn deg selv. Du vet hvilken kapasitet og begrensninger du og din mann har. 

Når det er sagt, så er mine tre enda tettere; det er nøyaktig 12 mnd mellom hver av de. Jeg elsker at alle tre er ca samme alder, det betyr at de har nogenlunde samme interesser og alltid er på samme stadiet. De har et ekstremt tett søskenforhold også, selvom de ikke alle er samme kjønn. De er voksne nå, og er like tette. 

om det er spedbarnstiden du er bekymret for, så er det ingen garantier uansett. Vi var uheldige, og yngste hadde kolikk, men det gikk egentlig greit, for de to andre var sove-babyer. 

Anonymkode: 63752...f66

Ja, er egentlig det første året jeg er mest bekymret for. De to vi har har slitt mye med søvn første 1.5 leveår, så gjetter at sistemann blir lik. Men vil ikke la være å få et tredje barn pga 1-2 år til med dårlig søvn heller.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk 3 barn på 3 år og 9mnd. Livet er kaos, men det har sin sjarm innimellom. Problemet her er nå at nr 1 og 2 endelig er kommet i en alder hvor de er mer selvstendige ( 5 og 4) og kan gjøre ting, men så må vi fortsatt løpe etter nr 3.. Er så lei 🙈

Føler at det er for stort spenn mellom nr 3 og de to andre 🙈😅 Men det er bare fordi jeg er så fryktelig lei av babytiden og alt som har med det å gjør! Satser på at livet blir mye bedre når yngste nærmer seg 3🤞

Anonymkode: 21ffc...d9d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 år mellom våre tre. Synes det har gått veldig bra til tross for at nr. 3 hadde det vanskelig med søvn.

Kjør på! Kan hende tar det jo litt tid å bli gravid. 

Anonymkode: 9397f...1d1

Skrevet

Hva er problemet? Kort tid mellom søsknene medfører ofte at de får et godt forhold/selskap av hverandre. Mine to yngste er det 16 mnd mellom og det opplevdes som helt perfekt og de ble utrolig gode kompiser.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn født i januar og i desember samme år. Så har vi tvillinger født i oktober året etter.... hektisk ja, men alt går så lenge man er innstilt på det og samarbeider godt. Og ikke minst er villig til å sette seg selv i siste rekke i en god stund fremover.

Anonymkode: b4926...0d9

AnonymBruker
Skrevet

Om partneren din tar sin del av lasset med både stell av unger og hus, så går det helt fint. Dette er kritisk. Om barna har gode soverutiner vil det også hjelpe mye. 

Vi ble gravide med nr 2 da nr 1 var 12 mnd, og gravid med nr 3 da nr 2 var 8 mnd. Det er ikke så travelt for oss, vi angrer ikke og synes det er koselig å ha tette barn. Mye glede av hverandre, og jeg har det godt sammen med mannen 

Anonymkode: c66c6...b37

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid med nr 3 da nr 2 var 4 mnd😂 og nr 1 var 19mnd.

av erfaring anbefaler jeg å spre det litt mer enn dét, men samtidig er det gull etter det første hektiske året.

Anonymkode: 7e0a3...952

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ts her. Glemte å legge til at vi har langt over snittet interesserte besteforeldre på begge sider. Er nærmest førstemann til å passe barna og han på 4 år overnatter hos besteforeldre minst en dag i uka (han spør om det selv). Mannen har fleksibel jobb med hjemmekontor 2-3 dager i uka, og jeg har en snill sjef og kontorjobb uten turnus. Har selvsagt tenkt på disse tingene før vi vurderte nr 3. Synes det er null problem å følge opp de to vi har sånn som ting er nå, men blir kanskje verre med en baby, en 2-åring og en på 5? Kan liksom ikke forstå at det skal være helt umulig eller at barna lider noen nød av å være tre stk heller🤷‍♀️

Det virker jo som dere egentlig har bestemt dere. 

Klart det blir mer stress men snart er eldste mer selvstendig. Men ikke glem at skolebarn krever mye oppfølging, både med lekser og alle slags aktiviteter. Det er en heelt annen verden enn barnehagen. 

Anonymkode: b3a72...69e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det høres jo ut som om dere er i en drømmesituasjon mtp 3 barn. Vi har 3 barn selv og det er særdeles krevende, men vi mangler de fleste fordelene som dere har. Vi har ikke tilstedeværende besteforeldre, begge har rigid turnus uten mulighet for flex eller hjemmekontor. Eldstemann på 14 holder på med svært dyr og tidkrevende toppidrett, mellomste har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (diagnostisert rundt 8 års alder men vi skjønte at noe var veldig "off" ved 2 års alder), samt at minstemann på 8 trolig har adhd. Vi bor i tillegg usentralt og må kjøre alle på alt.

Her lister jeg opp det jeg mener er viktigst mtp 3 barn:

* At begge foreldre bidrar på lik linje med barna og i hjemmet. Ellers vil den som drar mesteparten av det ubetalte lasset i år etter år ende opp som utslitt og bitter, og ekteskapet vil ryke på lang sikt. (Denne fella har dessverre vi gått i, og jeg planlegger samlivsbrudd straks hverdagslogistikken tillater det, dvs om 3-4 år).

* At man bosetter seg sentralt, slik at barn i stor grad kan komme seg til og fra fritidsaktiviteter, skole og venner selv (vi gikk i denne fella og bruker bortimot 25 t i uka på kjøring av barn, mye pga toppidrettsbarnet).

* Nærhet til interesserte besteforeldre (dette mangler vi).

* At barna er tett i alder er en enorm fordel. Vi har 5 1/2 mellom nr 1 og nr 3, skulle veldig gjerne ha sett at de var tettere da eldstemann stort sett bare glir inn i rollen som barnevakt/forelder nr 3 da han er lysår foran 8-åringen i modenhet. Det er også vanskelig å finne en film eller aktivitet som alle 3 barna liker.

Anonymkode: 9fa95...dc9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...