Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 3 uker gammel nyfødt baby, og er midt oppi verste hetebølgen på østlandet. Det er så varmt at jeg ikke er komfortabel med å ta baby ut på dagtid, men går litt tur i bæresele på kvelden når sola har gått ned. Begynner å kjenne meg relativt tung til sinns da jeg føler meg fullstendig låst til hjemmet. Baby ammer døgnet rundt, vil være mye oppå, kan streve med å sove på dagtid i varmen. Partner får bare avlastet en begrenset mengde pga. hyppig amming (men gjør alt annet i huset og lager mat osv.). 

En del av meg tenker at dette er helt normalt - hadde vært veldig mye hjemme uansett vær og vind nå. Men en annen del tenker at "alle andre" får til trilleturer og ferier osv osv med helt små barn, og at jeg burde utfordre meg selv mer. Baby er ikke så glad i vogn enda, så det føles bare så mye å skulle utsette henne for det samtidig som varmen er der. 

Ser på værmeldingen og bli smådeppa :P Sier til meg selv at det bare er noen uker, og at alt snur. Men tror bare hetebølgen forsterker alt av vanskelige følelse nå postpartum hvor jeg tviler på alt og føler alle andre mester alt så mye bedre...Noen tips til å håndtere dette?

Anonymkode: 72866...091

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fåtallet som kommer seg ut med nyfødt. Den første fikk jeg i juni, fikk bevisst nummer 2 om vinteren for å slippe å sitte hjemme enda en sommer 😅😅

Anonymkode: f82be...adf

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også nyfødt og er bare hjemme nå, fikk til en liten trilletur i går på morgenen.

Men stort sett hjemme og har også tenkt barn fra før som også er hjemme og trives med det. 

Anonymkode: 6836d...b43

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er for det meste hjemme. Men jeg kan også finne på å kjøre en tur, dra på senteret å trille (litt farlig for lommeboka når man kjeder seg), eller sjekke ut om det er barseltreff på feks biblioteket eller ta med noen fra barselgruppa på kafé. Så man må ikke nødvendigvis ut i sola. 

Anonymkode: 52c30...f32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har en 3 uker gammel nyfødt baby, og er midt oppi verste hetebølgen på østlandet. Det er så varmt at jeg ikke er komfortabel med å ta baby ut på dagtid, men går litt tur i bæresele på kvelden når sola har gått ned. Begynner å kjenne meg relativt tung til sinns da jeg føler meg fullstendig låst til hjemmet. Baby ammer døgnet rundt, vil være mye oppå, kan streve med å sove på dagtid i varmen. Partner får bare avlastet en begrenset mengde pga. hyppig amming (men gjør alt annet i huset og lager mat osv.). 

En del av meg tenker at dette er helt normalt - hadde vært veldig mye hjemme uansett vær og vind nå. Men en annen del tenker at "alle andre" får til trilleturer og ferier osv osv med helt små barn, og at jeg burde utfordre meg selv mer. Baby er ikke så glad i vogn enda, så det føles bare så mye å skulle utsette henne for det samtidig som varmen er der. 

Ser på værmeldingen og bli smådeppa :P Sier til meg selv at det bare er noen uker, og at alt snur. Men tror bare hetebølgen forsterker alt av vanskelige følelse nå postpartum hvor jeg tviler på alt og føler alle andre mester alt så mye bedre...Noen tips til å håndtere dette?

Jammen er du heldig som har en partner som tar alt i huset så du har bare babyen å konsentrere deg om. Ja, det er varmt, men det går snart over, det er også ganske vanlig at man er mest hjemme med nyfødt baby, fint du tar deg en tur når det blir kjøligere på kvelden. De første ukene er slitsomme for alle, men se litt fremover, det blir snart mye lettere når den verste varmen gir seg og du får være mer ute.

Anonymkode: d1413...e2b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler det på akkurat samme måte!

Baby her er 8 uker, men allikevel er det alt for varmt for han. Vi lever for det meste nede i kjelleren for tiden 😅 Drømmer om late dager på stranda og en is i sola, men det føles litt bedre når jeg kan glede meg til neste år. Blir forhåpentligvis mye lettere da. 

Anonymkode: 044b9...351

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men det er altså helt normalt når man har en nyfødt at man er låst til hjemmet. Kanskje føler man seg mindre nedfor av det hvis man justerer forventningene. Du hadde sannsynligvis ikke følt deg noe bedre om du fikk barn midtvinters i verste mørketida og ikke kunne gå noe særlig med tur pga snøstorm og 10 minusgrader. I alle fall kan du se sola ut vinduet og få dagslys på øynene tenker jeg :) 

Anonymkode: 6eecd...ccc

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jammen er du heldig som har en partner som tar alt i huset så du har bare babyen å konsentrere deg om.

Er ikke det en selvfølge? 😅

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 6836d...b43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må invitere folk hjem til deg så du får følelsen av noe annet enn å bare vært låst til hjemmet! Hør med venninner, familie osv. 

Anonymkode: ca1b9...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det, men så mye klaging på menn som det er her inne, så høres det ut som Ts er den som er heldig, ingen andre 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme med baby nummer to, pappa og storesøsken er ute på stranda, bader og koser seg. Jeg og mini er inne hele dagene i denne varmen, der han har det best. Og sånn er det i år, neste sommer er det annerledes! Jeg syns det er litt kjedelig, men vet at det er best for baby og det er en kort periode. Snart blir det kjøligere og bedre for deg og baby, og neste år er dere med og bader og nyter sommeren. 💚 Selv om du ser noen ute med små babyer tror jeg de fleste av oss holder oss innendørs, så husk vi er mange om det kan være noen trøst. 😅 Legg lista lavt, stå støtt i deg selv, du tar de beste beslutningene for deg og ditt barn, du trenger ikke bevise noe for noen! Og be om hjelp på helsestasjon om du syns barseltiden blir for tøff. ❤️

Anonymkode: af5f3...421

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt å tenke at alle andre får det til! Sånn er det ikke, det er bare de du ser. Jeg strevde skikkelig i tiden 3 uker til 5 mnd. Det var bare skriking hele tiden. Hvis jeg prøvde å ta toget flyktet alle passasjerenes over i nabovognen. Hvis jeg gikk i barselgruppen lå alle de andre babyene og pludret mens min hylte og måtte bæres, og ingenting hjalp. I vogn på turer var det også skrik og skrål. Jeg ble ganske husbunden den perioden. 

Anonymkode: bc45e...7c1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var en del ute. Baby elsker hud mot hud, og det er jo 37 grader. Kan ikke forstå at 28 grader i skyggen skal være problematisk for en baby som ammes når den vil,

Anonymkode: d2e35...156

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jo, for de av oss som har valgt oss fornuftige partnere så er det absolutt det! 

Anonymkode: e6b9b...ce7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en nyfødt baby på 4 uker her. 
Vi triller en tur tidlig om morgenen, før den verste varmen begynner. Etter det er vi bare inne. Har aircondition på varmepumpen, så har heldigvis behagelig temperatur inne. Eneste er soverommet som ikke blir helt kjølig og veldig varmt i løpet av natten. Men det går. 

Frister ikke mye å gå ut i lite klær blant folk uansett, da jeg ikke føler meg 100% vel etter et svangerskap. Koser meg inne i pysjbukser, koser masse med baby og amming. Lever i en babyboble akkurat nå, klarer ikke tenke på at jeg går glipp av noe. Tenker mest at neste sommer blir bedre☺️ Da har jeg gått ned noen kilo, passer sommergarderoben min igjen, har en ettåring, sover bedre og mer energi. Forhåpentligvis😅

Anonymkode: 9d1a0...274

AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg fødte, var i slutten av april. Så det ble fort fint vær og føre. Men jeg var så ødelagt i kroppen at jeg bare måtte være inne. På 17.mai orket jeg hvertfall ikke gå ut. Jeg hadde sikkert besvimt.

Andre får barn på vinteren og går ikke ut pga kulde, is og slaps.

Det er helt normalt å bare være hjemme med baby den første tida, og det skal man jo. Man skal hvile og amme/flaske. Det er drit kjedelig, men sånn er det!

Anonymkode: a50bf...133

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn i juni 2023. Jeg var svært lite ute av huset de første 8 ukene. Det er absolutt ingen vits å dra ut hvis man kjenner at man er sliten, trenger ro, få til amming. Tror de fleste holder seg hjemme en stund før de drar ut med baby, og hvis du ser så små babyer ute er nok sjansen stor for at det er en av de sjeldnere gangene de har dratt ut

Anonymkode: 39445...7dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er en av de som «var ute og fikk til mye selv med en liten baby» i starten og la oss bare si det sånn: vi ville ikke ha gjort det samme igjen.

Baby er 8 uker nå og det viser seg at mye av kveldsuroen kom fordi han var overstimulert :klaske:

Nå er vi mye mer hjemme og bare korte turer ut av og til, og han er mye roligere! Kos deg inne med god samvittighet. 

Anonymkode: 044b9...351

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med din kontakt på helsestasjonen om tankene dine om du er komfortabel med det. Anbefaler å «slette» sosiale medier for en periode. 

Anonymkode: c2aa3...3ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...