Gå til innhold

Passer det seg at barn spiller barnemusikk/lyden av spill på mobilen høyt på badeplass?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg soler meg på en stor brygge der det er masse folk.

Like bortenfor meg ligger det en mor med en jente på 5-6 år, og jenten ser på barne-tv eller spiller spill på egen mobil, og musikken høres godt.

Det høres ut som ekorn/mus som synger i oppspeedet tempo, altså slik musikk som er vanlig på tiktok .

Jeg blir sliten i hodet av de samme strofene som blir gjentatt i ett forykende tempo hvert tredje sekund. Moren ligger ved siden av og scroller på sin mobil.

Burde ikke barn som ønsker å høre på denne slitsomme musikken ha hodetelefoner på?

Anonymkode: e4c7c...1d5

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det bør de. Si fra til moren, det gjør jeg. De blir ofte sure, men buhu. 

Anonymkode: e9010...236

• Liker 25
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Like bortenfor meg ligger det en mor med en jente på 5-6 år, og jenten ser på barne-tv eller spiller spill på egen mobil, og musikken høres godt.

Det høres ut som ekorn/mus som synger i oppspeedet tempo, altså slik musikk som er vanlig på tiktok .

Jeg blir sliten i hodet av de samme strofene som blir gjentatt i ett forykende tempo hvert tredje sekund. Moren ligger ved siden av og scroller på sin mobil.

Burde ikke barn som ønsker å høre på denne slitsomme musikken ha hodetelefoner på?

Nei hvorfor det? Fritt land for folk og fe. Er det så plagsomt ta på ørepropper 

Anonymkode: 0395e...c59

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at folk i det hele tatt greier skjerm i sola😅 

Anonymkode: f982a...141

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns folk må lære seg å ta hensyn til andre, det betyr å ta på ørepropper om du skal ha på lyd andre hører. Enten det er på badeplassen, bussen, kafe eller på egen terrasse. 

Anonymkode: 78a25...b11

• Liker 31
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo. Man må ta hensyn.

Anonymkode: 62dee...c4e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det passer seg ikke at NOEN plager andre med støy på offentlig sted.

Anonymkode: 944e0...61a

• Liker 16
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan like gjerne være voksene og ungdom som gjør. Så bare i går når jeg på formiddagen var på stranda da hørte en musikk og lyd fra barn. Kom ut på eftan ja da satt mange voksene og ungdom med full musikk

Anonymkode: 92348...b95

AnonymBruker
Skrevet

Både barn og voksne bør etter beste evne ta hensyn til hverandre. Det innebærer bl.a. at man begrenser høye/intense lyder i det offentlige rom. Synes dessverre det har vært en negativ utvikling på dette i senere år.

Anonymkode: 3e8f4...30e

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

I utgangspunktet synes jeg dette er en uting, og det er lov å si i fra. Samtidig prøver jeg å være litt ekstra overbærende når det gjelder barn. Man vet aldri hva som kan være grunnen. 

Mitt bonusbarn roer seg ned med musikk (dog ikke tiltok, mest barnesanger og klassisk musikk), spesielt hvis det er en veldig vanskelig dag. Vi prøver da å trekke oss unna, men det er ikke alltid like lett i alle situasjoner. Barnet klarer ikke å bruke høretelefoner (forstår ikke bruken, og ikke så lett å forklare til et barn med en hjerneskade). Vi trener på bruk av høretelefoner, men inntil barnet har lært seg det må vi bruke andre strategier.

Med andre ord; jeg synes det er viktig å ta hensyn, og prøve å gjøre dette. Samtidig må man også innfinne seg i at man er i offentlig rom. Hensyn går begge veier. Du kan spørre, men ikke nødvendigvis forvente.

Endret av SPOCA
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte moren om jenta kunne ta på hodetelefoner/propper, og moren sa at det hadde de ikke.

Dessuten var de utendørs og plaget ingen!??

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sitte hjemme og glane på skjerm når det er så fint vær? Det er jo så mye bedre å komme seg ut og glane på skjerm. Og i tillegg kan man forstyrre omgivelsene også. 

Føler med deg ts.

Anonymkode: b2763...a1e

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg spurte moren om jenta kunne ta på hodetelefoner/propper, og moren sa at det hadde de ikke.

Dessuten var de utendørs og plaget ingen!??

TS

Hvorfor sa du ikke at de plaget deg?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri skjønt poenget med lyd og musikk som er så høy at det høres av andre enn deg selv. Om det er naboen som hører på Bjarne Brøndbo klokka 2 på natta eller en som sitter og hører på reiseradioen eller fotballkamp midt på stranda. Hvorfor folk tror at andre er interessert i å høre dette er meg en stor gåte. Det holder da i massevis at man kun hører det selv...

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor sa du ikke at de plaget deg?

Jeg sa det var masete å høre på

Ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sa det var masete å høre på

Ts

Hva svarte hun da? 

AnonymBruker
Skrevet

Barn nå for tiden lærer dessverre ikke å ta hensyn til andre. De lærer av foreldrene at deres behov er viktigere enn alt annet i verden.

Anonymkode: ee2fd...367

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Hensatt skrev (12 minutter siden):

Tror du misset poenget med at moren ikke passer ungen sin...

Det er ikke TSs oppgave, det er morens oppgave.

• Liker 4
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke TSs oppgave, det er morens oppgave.

Det var nettopp hele poenget. Gratulerer :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Både barn og voksne bør etter beste evne ta hensyn til hverandre. Det innebærer bl.a. at man begrenser høye/intense lyder i det offentlige rom. Synes dessverre det har vært en negativ utvikling på dette i senere år.

Anonymkode: 3e8f4...30e

Enig. Blir mer og mer musikk på offentlige steder som på stranda og i parker. Hvorfor noen synes det er greit å ødelegge for så mange andre er meg en gåte. Drittsekker.

Det skulle vært parker hvor det var ulovlig med musikk på høyttalere, så kan de som liker bråk kose seg uten å hærpe opplevelsen for alle andre.

• Liker 9
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...