Gå til innhold

komme på innkalling

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jepp, det er da spørsmålet, hvordan skal jeg få den pokkers bikkja :) til å lyde asap?

hun kommer alltid når jeg roper, hun skal bare....først. snuse litt, grave litt, ordne litt....

Det er blitt et større og større irritasjonsmoment at hun ikke kommer med en gang jeg roper. Noen som har gode råd?

Det er forøvrig en 4 år gammel rottweiler tispe.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

finn en leke som hun blir skikkelig gira på, og lek med henne HVER gang hun kommer på oppfordring

Hvis hun ikke kommer med en gang, lar du være å leke med henne.

Du kan også bruke godbiter som hun elsker.

Det går an å bruke langline, og denne må brukes konsekvent.

Lat som om du ser noe superspennende på bakken, ikke rop på henne før hun fatter interesse for hva i all verden du holder på med, og når du ser hun er på full fart mot deg, så roper du.

:)

Håper noe av dette hjalp..

P.S. Har rottweiler selv ;)

Gjest camillo
Skrevet

I tillegg til å gjøre deg selv superinteressant, så er det en idè å ikke alltid koble henne/gå hjem når du kaller henne inn. Øv på å kalle henne inn, slippe henne/leke/gjøre noe kult, slik at hun ikke forbinder innkallingsordet med noe kjedeligere enn det hun driver med.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Vi går ikke alltid hjem når jeg roper henne inn. Jeg roper henne inn om vi møter noen, evt hvis jeg ser barn leke i hager vi skal forbi osv. Ikke for at hun på noen måte er farlig, men jeg prøver å vise respekt for andre som også bruker naturen og bor rundt her. En diger rottweiler kan jo skremme vannet av de fleste :)

Og hun kommer alltid, aldri noe problem. Det tar bare så himla lang tid.

Det samme med andre kommandoer forresten. Sitt !...så ser hun på meg....vurderer...og setter seg.

Er dette spede forsøk på å sjekke om hun trenger å være lydig meg? eller?

Skrevet

Ser du har fått mange bra tips her allerede, vil bare legge til at det er viktig at du har en fast kommando som du bruker når hunden skal komme TVERT. Står du der og roper "komme da, kom, kom, kom, kom hit", når du ser at hunden likevel ikke har tenkt å komme, vanner du ut kommandoen fullstendig, og den mister helt sin hensikt. Jeg bruker kommandoen "her" når hunden skal stoppe med alt den holder på med å pelle ræva si bort til meg, jeg lærte inn dette ved hjelp av en ball og godbiter. "Her" betyr altså i hundens ører godteri og kjempemorsom lek med ball, og det er klart han kjapper seg og kommer da! ;)

Sier jeg "kom" derimot, betyr det rett og slett at jeg bare vil ha litt oppmerksomhet, og at han skal følge etter meg. Siden det for meg er det mest naturlige ordet å bruke når jeg roper på ham, fant jeg ut at det var best at jeg gjorde det til den "minst viktige" av disse to kommandoene.

Gjest Gjest
Skrevet

når hun da er på tur bort til deg så øker du rosen (klapping på knærne og såå flink! og jubel i stua når hun kommer bort til deg) fikk jeg som tips på valpekurset.

Skrevet
Det samme med andre kommandoer forresten. Sitt !...så ser hun på meg....vurderer...og setter seg.

Helt utenfor tema, men akkurat dette fikk meg til å le godt!
Gjest camillo
Skrevet
Og hun kommer alltid, aldri noe problem. Det tar bare så himla lang tid.

Er dette spede forsøk på å sjekke om hun trenger å være lydig meg? eller?

Da tror jeg nok du må belønne bedre. Belønn bare de innkallingene/sittene/osv du er FORNØYD med, og ikke belønn de gangene hun kommer tregt. Til gjengjeld belønner du de gangene du er fornøyd SKIKKELIG bra, så hun virkelig skjønner hva som lønner seg.

Dette var det vel noen lenger opp som sa også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...