Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter som er halvt indisk og norsk. Hun har en fin lys brunfarge. Pga det så mener hun at hun trenger ikke solkrem. Hun blir ikke solbrent mener hun. Nå skal hun til Spania med besteforeldre og jeg vet at hun smører seg ikke med solkrem. Er jeg overbeskyttende som maser om dette?

Anonymkode: c19b8...fba

AnonymBruker
Skrevet

Si at det ikke handler om å ikke bli brent, men om å forebygge rynker og beskytte seg mot hudkreft…

Anonymkode: 6d068...6e1

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan informere om at huden blir fortere eldre, og at man ka få hudkreft selv om man ikke blir solbrent. 

Anonymkode: b4067...a15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pigmentflekker får man også av sola.

Anonymkode: 6d068...6e1

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig maser man på barna når de ikke snører seg.

all solen man eksponeres for, også som barn, kan bidra til å øke sannsynligheten for hudkreft

Anonymkode: a8ef7...0e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tenåring som er kvart indisk, men blir ganske mørk om sommeren og tåler sol godt. Han syns og det er unødvendig med solkrem, til vi lærte han om uv stråler og hudkreft. Tror man bare må mase og prøve å lære dem. 

Anonymkode: 7df1f...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en jente som er halvt (arabisk), har drillet henne i at vi bruker solkrem, minst faktor 50. Hun ser jo at jeg har lite rynker til å være snart 50 og hun vet at jeg bruker faktor hele året (pigmentflekker har jeg dessverre fått likevel). Hun ser også at de mest solutsatte hudpartiene ser eldre ut enn resten (på meg er det hendene og et lite parti på brystet).

Jeg blir skremt av trenden med å jakte høy UV, at selv med all info der ute om hudkreft og solskader så er det viktigere å bli «tan». Jeg håper at alle år tidligere med smøring og UV-drakt utligner noen år med litt mer ufornuftig soling (de smører seg som regel, men fort gjort å glemme), så tar de forhåpentligvis til vettet igjen.

Anonymkode: d1f0e...503

AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar sitt barn fra et arabisk land endte opp med å utvikle soleksem da foreldrene selv aldri har brukt solkrem. 

Du kan vise henne uv index skalaen. Vise henne daglig uv index og hva det betyr. At solkrem handler ikke kun om å ikke bli solbrent menn om kreft, tidlig aldring (rynker) og ting som pigment flekker.

Anonymkode: 6a042...1f1

Skrevet

Men når det er sagt er det klart at noen med mørk hudtype tåler solen langt, langt bedre en en eller annen blond og rødhåret person som blir solbrent etter 10 minutter utendørs i Norge. Har aldri hatt behov for krem i Norge selv, og faktor 10-12 på utsatte steder i "syden". Når jeg aldri har opplevd å bli rød engang i Norge er det rett og slett ikke nødvendig å kline seg inn med faktor 50 for en tur på stranden i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...