Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet som konduktør i femten år, men var i en alvorlig ulykke som har resultert i syv år med operasjoner og studie - uten jobb på siden. Prøver nå å få en «vanlig kontorjobb», men har aldri jobbet med pc, lønn, osv osv. Til tross for min nye bachelorgrad føler jeg meg likevel usikker og som en dårlig kandidat. Hvem vil ansette en nyutdannet 40-åring uten relevant erfaring? Noen her som har vært gjennom det samme, og kan fortelle hvordan det har gått?

Anonymkode: f35a9...c0a

Skrevet

Jeg har ikke vært i din situasjon, men det er jo mange som helt skifter yrkesretning etter noen år av mange grunner.

Ikke snakk ned deg selv; jeg tenker du har jo erfaring med transportnæringa, med kundebehandling, opplæring innen sikkerhet/krisehåndtering, kanskje har du hatt mange dager med ekstra lang arbeidsdag pga arbeidsmengde/fravær osv. Slike erfaringer er overførbare til andre jobber også 😊 OG: du har en stayerevne i det at du til tross for store skader har stått på og fått deg ny utdanning og ønsker å jobbe 

Lykke til med jobbsøking 🤗 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du skal være i arbeidslivet i 30 år til, så jeg ville ikke vært veldig bekymret mtp. å bytte yrke. Og selv om du ikke har relevant erfaring, har du god arbeidserfaring. Du vil muligens måtte leve med nybegynnerlønn i noen år, men det kommer seg.

Jeg brukte noen år på å finne ut hva jeg ville, og ble ferdig med min master når jeg var 30. Ikke helt det samme, men jeg var jo nesten 10 år eldre enn mange andre nyutdannede. For min del ble det en positiv ting, siden jeg ikke var like umoden og usikker som mange av de andre nyutdannede. Jeg klatret relativt fort opp i gradene og fikk mye selvstendighet i arbeidsoppgavene tidlig. Tidligere enn de andre som var like ferske.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jobbet som konduktør i femten år, men var i en alvorlig ulykke som har resultert i syv år med operasjoner og studie - uten jobb på siden. Prøver nå å få en «vanlig kontorjobb», men har aldri jobbet med pc, lønn, osv osv. Til tross for min nye bachelorgrad føler jeg meg likevel usikker og som en dårlig kandidat. Hvem vil ansette en nyutdannet 40-åring uten relevant erfaring? Noen her som har vært gjennom det samme, og kan fortelle hvordan det har gått?

Anonymkode: f35a9...c0a

Få vekk usikkerheten. Du er ny ja, MEN du har vært i jobb før, du har forholdt deg til kolleger (samarbeid), kunder (service). Du har MASSE erfaring som likevel tross et nytt yrke er super relevant. 

Anonymkode: c6fc3...d61

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Eneri skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke vært i din situasjon, men det er jo mange som helt skifter yrkesretning etter noen år av mange grunner.

Ikke snakk ned deg selv; jeg tenker du har jo erfaring med transportnæringa, med kundebehandling, opplæring innen sikkerhet/krisehåndtering, kanskje har du hatt mange dager med ekstra lang arbeidsdag pga arbeidsmengde/fravær osv. Slike erfaringer er overførbare til andre jobber også 😊 OG: du har en stayerevne i det at du til tross for store skader har stått på og fått deg ny utdanning og ønsker å jobbe 

Lykke til med jobbsøking 🤗 

Ja! Du må selge inn deg selv. Erfaring med å jobbe under press, prioritere oppgaver etc. 

Anonymkode: 16896...576

• Hjerte 1
Skrevet

Du har 15 års erfaring med arbeidslivet, ergo stiller du mye sterkere enn de fleste andre nyutdannede. Det er ikke bare relevant faglig erfaring som teller.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble ferdig omskolert da jeg var 42. Hadde da vært sykmeldt, vært på AAP, midlertidig ufør og var på div arbeidsutprøvelser de foregående 14 årene før det. Fikk fast jobb etter 3 år i forskjellige vikariater. 

Anonymkode: 14cc4...505

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...