AnonymBruker Skrevet 19. juli #1 Skrevet 19. juli Vi har lenge ønsket oss katt, og nå føltes tiden rett. Vi ønsker selvsagt ikke å støtte useriøse katteoppdrettere, så sendte inn søknad til dyrebeskyttelsen. Også fik vi avslag, da vi bor for nære en farlig vei 😳 Altså, vi bor på landet! Vi har åkre rundt oss, vi ser kuene beite fra kjøkkenvinduet og vekkes av en hane på den andre siden av huset. Inn til huset vårt går det en grusvei, ca 40 meter unna veien. Der er det 50-sone, er lite trafikkert (ingen gjennomkjøring, kun vi som bor her i bygda som kjører der) og minimalt med tungtrafikk/buss. Vi har stor hage, åkre rundt oss og en liten skog på den ene siden av huset. Hvis ikke vi kan adoptere en katt, hvem kan det da?! Må man må på gård, mange hundre meter unna trafikkert vei??? Anonymkode: ace56...885 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli #2 Skrevet 19. juli Jeg har hørt det selv fra flere. At det er vanskelig å adoptere. Flere som har gitt opp. Dem henter seg heller gratis kattunger. Anonymkode: 67698...a3a 10
AnonymBruker Skrevet 19. juli #3 Skrevet 19. juli Fikk uten probler fra Dyrebeskyttelsen, bor i byen. Mulig ulik praksis i de forskjellige lokallagene? Her i byen er det minst 4 andre organisasjoner som hjelper dyr, kanskje sjekkyut om det er flere i nærheten av deg enn bare DB? Anonymkode: 4498a...45c 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #4 Skrevet 19. juli Kommer nok an på hvilken avdelingen det er. Anonymkode: 798c7...2d8 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli #5 Skrevet 19. juli Hvor i landet holder du til? Vil anbefale deg å ta kontakt med en annen av dyrebeskyttelsens avdelinger, eller en annen organisasjon. Heldigvis har ikke aalleavdelingene og organisasjonene like håpløse krav. Anonymkode: 4db9b...d1c 2
Gjest jegerrinne Skrevet 19. juli #6 Skrevet 19. juli Ja en del er så strenge at det virker som de ikke vil at katter ska få nye hjem. Vennine av meg jobbet en stund på et slik katter sted, inntil jo så kriterier for å kunne få katter og spørsmål som en fikk. Hvor bor du, har du helse problemer, psykiske problemer, naboer, hvor jobber du, har du barn, hvor mye tjenner du og en del til. Ho da flere fikk avslag fordi de var uføre, pga vei, pga barn i huset, pga helse, Så ho sa opp å være frivillig. Og ho sluttet å anbefale folk å hente katter der og heller sjekke andre steder. Høre med naboer osv i stede
AnonymBruker Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli Det hørtes strengt ut, ja... Nesten som at innekatt er det eneste som er aktuelt. Det er nok mange involverte i Dyrebeskyttelsen som kanskje brenner litt mer for dyrene enn normale folk, og ikke nødvendigvis alltid er helt realitetsorientert. Send en mail og forklar. Det er greit å adoptere fra Dyrebeskyttelsen, da katten kommer ferdig kastrert, chippet og vaksinert. Anonymkode: 9b528...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #8 Skrevet 19. juli Det er dessverre et kjent problem i DB Anonymkode: e06d1...441 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli DB består av en gjeng fanatikere som prakker på dyra mennesklige egenskaper. Min største frykt er at katten skal bli kidnappa av de. Katten i barndommen ble fanga av DB en sommer hun hadde sovet ute en natt. Mamma hadde et helvette med å få henne tilbake og måtte til slutt ringe politiet. Anonymkode: 3160c...c80 6 1
Tripptrapp1 Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det hørtes strengt ut, ja... Nesten som at innekatt er det eneste som er aktuelt. Det er nok mange involverte i Dyrebeskyttelsen som kanskje brenner litt mer for dyrene enn normale folk, og ikke nødvendigvis alltid er helt realitetsorientert. Send en mail og forklar. Det er greit å adoptere fra Dyrebeskyttelsen, da katten kommer ferdig kastrert, chippet og vaksinert. Anonymkode: 9b528...3cd Er et liv som innekatt blitt idealet for et katteliv? Så trist. 1 1
Tripptrapp1 Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det hørtes strengt ut, ja... Nesten som at innekatt er det eneste som er aktuelt. Det er nok mange involverte i Dyrebeskyttelsen som kanskje brenner litt mer for dyrene enn normale folk, og ikke nødvendigvis alltid er helt realitetsorientert. Send en mail og forklar. Det er greit å adoptere fra Dyrebeskyttelsen, da katten kommer ferdig kastrert, chippet og vaksinert. Anonymkode: 9b528...3cd Er et liv som innekatt blitt idealet for et katteliv? Så trist. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #12 Skrevet 19. juli Huff, det er så leit at enkelte dyrebeskyttelser er slik🙈 Jeg er selv forvert hos db, og kan nesten garantere at du hadde fått katt hos oss! Anonymkode: c3d2f...c87 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli Fetteren min fikk adoptere katt dra dyrebeskyttelsen til tross for at han bor under femti meter unna en hovedvei med 60-sone. Den veien er STERKT trafikkert da den går til et fergeleie! Anonymkode: c5904...682
AnonymBruker Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hørtes strengt ut, ja... Nesten som at innekatt er det eneste som er aktuelt. Det er nok mange involverte i Dyrebeskyttelsen som kanskje brenner litt mer for dyrene enn normale folk, og ikke nødvendigvis alltid er helt realitetsorientert. Send en mail og forklar. Det er greit å adoptere fra Dyrebeskyttelsen, da katten kommer ferdig kastrert, chippet og vaksinert. Anonymkode: 9b528...3cd Veldig mange av dem godtar ikke at noen katter, uavhengig av bakgrunn, blir innekatter heller. Anonymkode: a0e4f...001 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli Hvorfor finner dere bare ikke en katt til "gis bort"på Finn? Det er jo disse kattene som havner hos Dyrebeskyttelsen til slutt, når ingen vil ha de. Vi har alltid tatt imot katter gratis fra Finn, og det er flotte eksemplarer av arten. Anonymkode: 61b75...e82 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #16 Skrevet 20. juli Jeg adopterte fra dyrebeksyttelsen, og måtte skrive under på at katten kun skulle være inne. De satt på kontoret og googlet adressen min og så at det var en bilvei i nærheten. Ergo - katten får ikke lov å gå ut. Nå trives min katt som innekatt, med tilgang til en stor utebalkong. Men jeg følte redsel for at den skulle komme seg videre ut i begynnelsen. For tenkt hvis DB hadde funnet den? Hadde sikkert aldri fått den tilbake. De nektet å overføre ID-merkingen til meg. Så de står som "eier",mens jeg bare er bosted... Anonymkode: fb3f9...593 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #17 Skrevet 20. juli Det varierer fra forening til forening. Her er de så strenge som det du beskriver, så vi endte opp med å kjøpe rasekatter. Anonymkode: 89004...646
Million Skrevet 20. juli #18 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg adopterte fra dyrebeksyttelsen, og måtte skrive under på at katten kun skulle være inne. De satt på kontoret og googlet adressen min og så at det var en bilvei i nærheten. Ergo - katten får ikke lov å gå ut. Nå trives min katt som innekatt, med tilgang til en stor utebalkong. Men jeg følte redsel for at den skulle komme seg videre ut i begynnelsen. For tenkt hvis DB hadde funnet den? Hadde sikkert aldri fått den tilbake. De nektet å overføre ID-merkingen til meg. Så de står som "eier",mens jeg bare er bosted... Anonymkode: fb3f9...593 Herregud, de høres jo helt fanatiske ut iflg innleggene i denne tråden, sånn som din erfaring. Snarere blitt Dyreovertagelsen enn Dyrebeskyttelsen... 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli #19 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg adopterte fra dyrebeksyttelsen, og måtte skrive under på at katten kun skulle være inne. De satt på kontoret og googlet adressen min og så at det var en bilvei i nærheten. Ergo - katten får ikke lov å gå ut. Nå trives min katt som innekatt, med tilgang til en stor utebalkong. Men jeg følte redsel for at den skulle komme seg videre ut i begynnelsen. For tenkt hvis DB hadde funnet den? Hadde sikkert aldri fått den tilbake. De nektet å overføre ID-merkingen til meg. Så de står som "eier",mens jeg bare er bosted... Anonymkode: fb3f9...593 Håper du da ikke betalte for katten Anonymkode: 9379f...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #20 Skrevet 20. juli Sist jeg fikk katt fra db så prøvde de å krangle på at det gikk en vei helt intill tomten. Og at det er en traffikert hovedvei 400 meter fra huset. Her har både jeg og naboen hatt katt å åresvis to stk hver, og ingen påkjørte da, veien forbi huset er lite trafikk. I tillegg er de dressert til å ikke gå av tomten. Så de går kun rett rundt tomten. Å argumentere for at katter kun skal være inne på natten er helt idioti også. Ble spurt om de ble tatt inn hver natt. Så jeg svarte nei, de er ute på natt og inne på dagtid. Og da skulle jeg iallefall ikke få katt som ikke tok slike hensyn. Så da svarte jeg at på sommeren gjorde vi det slik, fordi katten ble solbrent i hodebunnen og ørene. Hu. Argumenterte for solkrem, men det går jo ikke, fordi katten vasker det vekk, og i tillegg får det invortes. Så i perioder med mye sterk sol, så er de ute på natten og inne på dagtid. De har trygg ly ute Jeg fikk katt alikevel. Har hatt katt i over 40år. Ikke en eneste katt påkjørt, selv om det selvsagt aldri finnes noen garanti for. En katt tatt av rovdyr. Og alle har blitt fra 13 år og oppover. I tillegg har mange bodd hos meg midlertidig. Så å sette opp masse regler som egentlig må være individuelt blir jo bare tullete. Har tatt over innekatter. De er tykke, og mangler naturlige katte ferdigheter. De jeg har fått her, har også vært grinete og deprimert. De har hos meg blitt glade og lykkelige ute katter. Og med det fått normal vekt. Den siste innekatten var 5 år som innekatt, og forsto ikke kattesprålet. Men lærte det etterhvert. Og da kom også lykken tilbake Anonymkode: 54daa...d0f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå