Gå til innhold

Hvordan fordele oppgaver med kjæresten uten å bli som moren hans? Tips til apper, systemer o.l.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel de oppgavene jeg lurer på hva var. De du gjorde.

Anonymkode: 41a07...6a9

Hva mener du egentlig? Jeg handlet, lagde middag, vasket klær, vasket huset, arrangerte bursdager, kjøpte bursdagsgaver til barnas venner, skiftet dekk på bilene, klippet hekken, oljet terrassen, kjøpte julegaver, pyntet til jul, kjøpte klær til barna, pusset opp huset vårt, pusset opp huset til svigers, malte hele huset, malte hele hytta, skiftet halvparten av alle bleier, ga ungene mme hver 4. time hele døgnet, kjørte skrot til fyllinga.

For å nevne en brøkdel, helt usortert.

Fornøyd?

Anonymkode: d2b98...c25

Skrevet
lady_sunshine skrev (3 timer siden):

Siden jeg flyttet sammen med kjæresten min, har jeg sakte men sikkert blitt husets prosjektleder, på alt fra renovering, husarbeid, middagsplanlegging og handling. Jeg lager mat, vasker klær, rydder, organiserer, kjøper inn. Jeg har også pådratt meg ansvaret for hunden hans.

I tillegg hjelper jeg også familien min med diverse, så jeg har nesten ikke tid eller overskudd til egne ting. Og det verste? Jeg har begynt å utsette oppgavene med å sitte og spille på mobilen i stedet.

Jeg prøver å snakke med kjæresten om fordeling, og han vil jo bidra. Men likevel ender det med at jeg må være den som husker alt, følger opp, minner på, lager system. Og jeg hater å være hun som maser... 

Han vil bidra? Så snilt da.. ( nå er jeg ironisk)

Hva med at han skal ta sitt ansvar. Altså sin del av ansvaret? Ikke hjelpe deg, men ta sin del av ansvar for deres felles trivsel, matstell, hygiene, boevne, uteområder, vedlikehold, feiringer, ferier, 3. skift, osv osv. Fordi dere er et lag og da kan ikke en av dere bare sitte på rompa og si - jeg kan hjelpe til jeg om du bare forteller meg hva som skal gjøres.  Dere trenger å snakke samme og lage liste sammen.

Og du må la han ta sin del av ansvaret uten at du blander deg. Så får du se da. Er han egentlig et barn uten boevne eller manner han seg opp og gjør det han skal som en likeverdig partner? Vis han denne tråden er du snill. Han trenger å skjerpe seg. Du sier han snill, men en snill partner lar ikke kjæresten sin gjøre alt alltid. 

Skrevet
43 minutter siden, SPOCA said:

Bare et spørsmål; er det slik at han bidrar, men du ikke er fornøyd med bidraget, og dermed tar over oppgaven, eller er det slik at han selv ikke evner å gjøre noe selv? 

Ved førstnevnte tenker jeg at du ikke nødvendigvis kan forvente at alt skal være på din måte, og ved sistnevnte tror jeg hadde funnet meg en ny mann, altså. Jeg tenker at hvis han faktisk evner å bidra, så må du også slippe kontrollen litt. Hvis du derimot er etter han og ingenting er godt nok, så er jo dette like mye din feil som hans.

Han hjelper alltid til når jeg sier fra, men han er ikke "selvdreven", hvis det gir mening. Jeg tar aldri over midt i en oppgave. Han gjør ting ordentlig. Greia er at det blir ekstra mental belastning på meg. Han må liksom sveives i gang. Det er jo min skyld også, for det er ofte jeg bare gjør en oppgave fordi jeg ikke orker å mase. 

Skrevet
lady_sunshine skrev (40 minutter siden):

Han hjelper alltid til når jeg sier fra, men han er ikke "selvdreven", hvis det gir mening. Jeg tar aldri over midt i en oppgave. Han gjør ting ordentlig. Greia er at det blir ekstra mental belastning på meg. Han må liksom sveives i gang. Det er jo min skyld også, for det er ofte jeg bare gjør en oppgave fordi jeg ikke orker å mase. 

Men, hvordan var han før han traff deg da? Gjorde han ting da? Han høres jo utrolig tafatt ut.

Skrevet
2 hours ago, SPOCA said:

Men, hvordan var han før han traff deg da? Gjorde han ting da? Han høres jo utrolig tafatt ut.

Han klarte fint å holde det rent og ryddig i egen leilighet. Så han kan jo, hvis han vil. Han har mye stress på jobb, så jeg tror han har latt huslige sysler skli ut fordi jeg er så "på hugget" uansett. Vi skal ta en prat. Føler bare at vi mangler et skikkelig system for alle gjøremål. Skal prøve en av appene som er nevnt.

Skrevet

Her hjemme har det funket at jeg har lært meg at alt ikke må gjøres på sekundet. Jeg er typen som vil gjøre meg ferdig med en gang, men det er ikke han. Så ved at jeg ikke kaster meg rundt så fort det er noe som må gjøres, så har han fått muligheten til å bidra mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde lære deg å la ting ligge til han gjør  det. Ikke vask hans tøy. Ikke legg på sengetøy. Ikke lag middag. 

Ellers er det jo greit å si f eks «Vil du vaske kjøkkenet eller badet?» Det er ikke å mase, vel? 

Et alternativ til all listeføring er jo å gjøre oppgaver samtidig. «Nå kan du ta klesvask og tømme oppvaskmaskin mens jeg lager middag.»

Anonymkode: 33422...15c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du burde lære deg å la ting ligge til han gjør  det. Ikke vask hans tøy. Ikke legg på sengetøy. Ikke lag middag. 

Ellers er det jo greit å si f eks «Vil du vaske kjøkkenet eller badet?» Det er ikke å mase, vel? 

Et alternativ til all listeføring er jo å gjøre oppgaver samtidig. «Nå kan du ta klesvask og tømme oppvaskmaskin mens jeg lager middag.»

Men da er hun fortsatt prosjektleder - den som må „se“ at ting må gjøres, den som må planlegge at det må settes av tid til disse tingene. 

Som andre har sagt - han skal ikke „hjelpe til“ han skal ta ansvar, på lik linje med deg. Hvem som gjør hvilke oppgaver er sånn sett mindre viktig, for det handler mer om at helheten ivaretas. Jeg mener ikke at man ikke skal fordele oppgaver, fordi det er en hjelp i også å få manne til å ta ansvar. Og hvis han er så flink til å „hjelpe til“ og evt forstår at han må gjøre mer - hvorfor tar ikke han initiativ til en prat om fordeling av oppgaver? Hvorfor er ikke han interessert i at også du skal ha fritid - dvs at også HAN tar ansvar for hvordan DERE skal ha det? Igjen: du tar ansvaret også for dette. 

At han har mye stress på jobben er ingen unnskyldning for at han glatt overlater alt på hjemmefronten til deg. Inklusive ansvaret for et dyr han åpenbart har skaffet seg lenge før du kom inn i bildet. 

Jeg tror du må tenke gjennom forholdet deres og hvordan DU vil ha det. For dette handler om mye mer enn fordeling av arbeidsoppgaver. Dere kan fordele så mye dere vil, men du vil fortsatt sitte med ansvaret om det fortsatt er slik at han bare skal „hjelpe til“ og ta „sine“ oppgaver. Det er garantert også andre ting som må gjøres - og da sitter du fortsatt med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lady_sunshine skrev (23 timer siden):

Ja, ser problemet. Han er veldig snill ellers, men han er dessverre helt blind for rot og ting som trengs å gjøres. Vi har snakket sammen, og han vil gjerne bidra. Jeg skulle gjerne hatt en app eller noe som minner han på ting, i stedet for at jeg må gjøre det hele tiden.

Hvis han så gjerne ønsker å bidra, hvorfor lærer han seg ikke å se etter ting som trengs å gjøres? Han har vell bodd alene før du kom inn i bildet? 

Og hvis han så gjerne ønsker å bidra, hvorfor leter ikke han etter måter å faktisk gjøre det framfor å overlate det OGSÅ til deg?? Du får jo faktisk nok en oppgave å løse ved å skulle finne måter for at han skal bidra! Du gjør det ved å skrive innlegget og alle svarene. Er mannen helt blind på hva som skjer i huset? 

Om han så gjerne vil bidra, be han om å komme opp med løsning på dette! 

Anonymkode: c5f4b...899

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lady_sunshine skrev (20 timer siden):

Selvsagt blir det en ekstra belastning. Han ender opp med å gi deg nok en oppgave. Han er en voksen mann. Han skal vite hvordan et hus drives, hva som trengs å gjøres. Du skal nå liksom finne en app og skrive opp alle oppgaver og fordele de? Det er jo også en mental belastning. 

Hvorfor evner han ikke å se selv når klær trengs å vaskes? Eller å sette på oppvaskmaskinen, eller handle mat eller en av de tusen tingene som faktisk trengs å gjøres. 

Du er nesten ut av forholdet. Den dagen du slutter å mase, da er det bare å gjøre det slutt. Skjønner ikke hvorfor du skal måtte løse dette OGSÅ. 

Han ønsker ikke ei masekjerring, og du ønsker ikke å være ei masekjerring. Vel, da får han løfte ræva si og faktisk bidra og ta sin del av ansvaret. Han skal ikke HJELPE til. 

Anonymkode: c5f4b...899

AnonymBruker
Skrevet

Noen klarer ikke å se hva den andre gjør. Husker da vi pusset opp. Mannen var helt rigid på at alt skulle deles 50/50. Så da jeg gikk for å lage middag til oss, så måtte "han også ha pause"...

Anonymkode: 9f175...673

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortsettelse:

Og så klagde han på at han var SÅ sliten og ikke kunne bidra pga at han jobbet så mye overtid. Fakta er at han har fleksitid, og sov frempå mens jeg fikk ungene i barnehage før jeg kjørte på jobb. Dette måtte han da jobbe inn igjen en gang i blant. Og ellers så var det gloing på TV og gloing på mobilen. Trening og fest. Ikke EN gang så jeg at han jobbet overtid. Mens da JEG måtte jobbe overtid, så fikk jeg høre i månedsvis etterpå at han måtte legge ungene for meg. Og da jeg kom hjem om kvelden, så satt han i sofaen og spurte hva vi skulle ha til middag.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fortsettelse:

Og så klagde han på at han var SÅ sliten og ikke kunne bidra pga at han jobbet så mye overtid. Fakta er at han har fleksitid, og sov frempå mens jeg fikk ungene i barnehage før jeg kjørte på jobb. Dette måtte han da jobbe inn igjen en gang i blant. Og ellers så var det gloing på TV og gloing på mobilen. Trening og fest. Ikke EN gang så jeg at han jobbet overtid. Mens da JEG måtte jobbe overtid, så fikk jeg høre i månedsvis etterpå at han måtte legge ungene for meg. Og da jeg kom hjem om kvelden, så satt han i sofaen og spurte hva vi skulle ha til middag.....

Bra han omtales i fortid, da! 😊

AnonymBruker
Skrevet
a l'orange skrev (På 19.7.2025 den 13.24):

Enkelt!

Finn en mann som er mer nøye enn deg selv :) 

Hah.. min kone gjorde nettop dette. 
Hun har vært farlig nær å bli skilt et par ganger for å si det sånn 🤷‍♂️😅

Så jeg vet ikke om det gir er enklere liv i lengden.

Anonymkode: c01a7...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Ble skilt.

Jeg innså at han så etter en mamma og en hushjelp.

Fant meg en mann som ser på oss som likeverdige partnere.

Anonymkode: f9051...e19

AnonymBruker
Skrevet

En ting som har fungert hjemme hos oss er at vi har hver vår uke når det kommer til handling og mat. Vi har en app der vi legger inn ting og tang som mangler i huset og den uken man har ansvar skal man tenke ut middager og handle inn. 
jeg HATER de samtalene der han ringte å spurte: ja, hva skal vi ha til middag i dag da? 
å finne på middag når man er sliten etter jobb er utrolig slitsomt, man har liksom ikke overskudd. Da blir det pizza da, eller noe annet lettvint. Så på min uke lager jeg en plan der jeg kan reise og handle inn alt på mandag, gjerne bruker de samme ingrediensene slik at alt blir brukt opp. På uka hans legger jeg meg ikke borti hvordan han gjør det, men har gitt klar og tydelig beskjed at jeg skal ikke spørres om hva vi skal ha til middag. Hans uke, hans ansvar. 

Anonymkode: fb3de...32b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fordelt ansvar og oppgaver, og jeg blander meg ikke bort i mannens oppgaver. De er hans ansvar, og han bestemmer hyppighet, grundighet etc.

En app gjør deg til prosjektleder, så stur unna. Ta ansvar for egne oppgaver, og øv deg på å overlate andres ansvar til dem. 

Anonymkode: b8896...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...