lady_sunshine Skrevet 19. juli #1 Skrevet 19. juli Siden jeg flyttet sammen med kjæresten min, har jeg sakte men sikkert blitt husets prosjektleder, på alt fra renovering, husarbeid, middagsplanlegging og handling. Jeg lager mat, vasker klær, rydder, organiserer, kjøper inn. Jeg har også pådratt meg ansvaret for hunden hans. I tillegg hjelper jeg også familien min med diverse, så jeg har nesten ikke tid eller overskudd til egne ting. Og det verste? Jeg har begynt å utsette oppgavene med å sitte og spille på mobilen i stedet. Jeg prøver å snakke med kjæresten om fordeling, og han vil jo bidra. Men likevel ender det med at jeg må være den som husker alt, følger opp, minner på, lager system. Og jeg hater å være hun som maser. Så, det jeg lurer på er: Har noen prøvd noen apper eller systemer som faktisk hjelper to voksne mennesker å fordele ansvar? Hva funker? Hva suger? Vi har prøvd sånn felles "to do" liste på mobilen, men den blir bare glemt. Skulle gjerne hatt noe visuelt og oversiktlig, og mulighet til å sette opp både engangsoppgaver og rutiner. Gjerne noe som ikke gir dårlig samvittighet for alt som ikke blir gjort. Kort sagt: Jeg prøver å unngå å bli både prosjektleder og mor i eget forhold. Tar gladelig imot tips, erfaringer og ideer. 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #2 Skrevet 19. juli lady_sunshine skrev (2 minutter siden): Siden jeg flyttet sammen med kjæresten min, har jeg sakte men sikkert blitt husets prosjektleder, på alt fra renovering, husarbeid, middagsplanlegging og handling. Jeg lager mat, vasker klær, rydder, organiserer, kjøper inn. Jeg har også pådratt meg ansvaret for hunden hans. I tillegg hjelper jeg også familien min med diverse, så jeg har nesten ikke tid eller overskudd til egne ting. Og det verste? Jeg har begynt å utsette oppgavene med å sitte og spille på mobilen i stedet. Jeg prøver å snakke med kjæresten om fordeling, og han vil jo bidra. Men likevel ender det med at jeg må være den som husker alt, følger opp, minner på, lager system. Og jeg hater å være hun som maser. Så, det jeg lurer på er: Har noen prøvd noen apper eller systemer som faktisk hjelper to voksne mennesker å fordele ansvar? Hva funker? Hva suger? Vi har prøvd sånn felles "to do" liste på mobilen, men den blir bare glemt. Skulle gjerne hatt noe visuelt og oversiktlig, og mulighet til å sette opp både engangsoppgaver og rutiner. Gjerne noe som ikke gir dårlig samvittighet for alt som ikke blir gjort. Kort sagt: Jeg prøver å unngå å bli både prosjektleder og mor i eget forhold. Tar gladelig imot tips, erfaringer og ideer. Dårlige nyheter, du har allerede blitt mamma, sjef, hjelper, og alt det der, og nå er du tom. Dette skjedde meg og eksen, for å snu skuta så fordelte vi fysiske områder av huset, feks hans ansvar ble bad, gang, søppel osv, og da ble det det, jeg rørte det ikke. Det må dere også gjøre, skriv en liste med ansvar og gjøremål og hold dere til det. Om han ikke evner å bo med noen og gjøre sin del, så ville jeg faktisk vurdert særbo.. Anonymkode: 35114...745 9 3
a l'orange Skrevet 19. juli #4 Skrevet 19. juli lady_sunshine skrev (18 minutter siden): Siden jeg flyttet sammen med kjæresten min, har jeg sakte men sikkert blitt husets prosjektleder, på alt fra renovering, husarbeid, middagsplanlegging og handling. Jeg lager mat, vasker klær, rydder, organiserer, kjøper inn. Jeg har også pådratt meg ansvaret for hunden hans. I tillegg hjelper jeg også familien min med diverse, så jeg har nesten ikke tid eller overskudd til egne ting. Og det verste? Jeg har begynt å utsette oppgavene med å sitte og spille på mobilen i stedet. Jeg prøver å snakke med kjæresten om fordeling, og han vil jo bidra. Men likevel ender det med at jeg må være den som husker alt, følger opp, minner på, lager system. Og jeg hater å være hun som maser. Så, det jeg lurer på er: Har noen prøvd noen apper eller systemer som faktisk hjelper to voksne mennesker å fordele ansvar? Hva funker? Hva suger? Vi har prøvd sånn felles "to do" liste på mobilen, men den blir bare glemt. Skulle gjerne hatt noe visuelt og oversiktlig, og mulighet til å sette opp både engangsoppgaver og rutiner. Gjerne noe som ikke gir dårlig samvittighet for alt som ikke blir gjort. Kort sagt: Jeg prøver å unngå å bli både prosjektleder og mor i eget forhold. Tar gladelig imot tips, erfaringer og ideer. Du bør oppsøke noen å snakke med selv, en coach eller psykolog, for her gjør du alt feil. Du påtar deg alle oppgaver og deres mor og deres bror, og så forsøker du samtidig å unngå å bli prosjektleder. Kom igjen, dette ser du vel selv at er feil?
lady_sunshine Skrevet 19. juli Forfatter #5 Skrevet 19. juli 8 minutter siden, a l'orange said: Du bør oppsøke noen å snakke med selv, en coach eller psykolog, for her gjør du alt feil. Du påtar deg alle oppgaver og deres mor og deres bror, og så forsøker du samtidig å unngå å bli prosjektleder. Kom igjen, dette ser du vel selv at er feil? Ja, ser problemet. Han er veldig snill ellers, men han er dessverre helt blind for rot og ting som trengs å gjøres. Vi har snakket sammen, og han vil gjerne bidra. Jeg skulle gjerne hatt en app eller noe som minner han på ting, i stedet for at jeg må gjøre det hele tiden.
Elle Melle Skrevet 19. juli #6 Skrevet 19. juli Fordeling av oppgaver. At begge har ansvaret fungerer ikke alltid så godt. Lage handleliste sammen. En av dere handler. Alle vasker sine klær. Eller den som hater det minst tar all klesvask. Den som er først hjemme lager middag. Eller den som liker å lage mat. Samme med støvsuging, vaske bad, ta ut søppel. Finn ut av alle oppgaver og hvem som kan tenke seg hva. Ikke løs den andres oppgaver med mindre den andre ber om hjelp og skjønner at det i tilfellet er en hyggelig tjeneste. Så lenge noen er rask til å løse alle oppgaver er det veldig lett å ikke koble seg på. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli Det finnes mange apper, ikke godt å si hvem som passer for dere. Samboer.app vil iallfall vise hvilken fordeling dere har. Når jeg søker opp den på App Store på Mac får jeg mange andre forslag. Jeg og samboer satte av noen bestemte timer hver torsdag og gjorde husarbeidet, slik at begge brukte like mye tid. Så skrev vi ukehandelsliste hver søndag, med middagsplaner. Jeg lagde middag, han hadde ansvar for innkjøp, rydding og oppvaskmaskin. Jeg vasket klær, han ryddet dem på plass. Mht gaver hadde han ansvar for sin familie, jeg min (og jeg minte han ikke på at «Nå må du kjøpe gave til søstera di», hadde han glemt det var det hans ansvar, noe familien hans visste.) Men vi hadde ikke barn, ser for meg det ville vært mer vanskelig da. Pluss at han faktisk tok ansvaret, din er kanskje en skikkelig unnasluntrer? Nå er jeg særboer med en annen man, og det er faktisk enda enklere. Anonymkode: b4da7...f48 1
a l'orange Skrevet 19. juli #8 Skrevet 19. juli lady_sunshine skrev (3 minutter siden): Ja, ser problemet. Han er veldig snill ellers, men han er dessverre helt blind for rot og ting som trengs å gjøres. Vi har snakket sammen, og han vil gjerne bidra. Jeg skulle gjerne hatt en app eller noe som minner han på ting, i stedet for at jeg må gjøre det hele tiden. Hva med belønning da? Hold igjen på absolutt alt av det han liker, når han ikke har gjort det han skal. Vær rundhåndet med belønning de gangene han har gjort ting riktig. Det blir et forhold med en ujevn maktdynamikk, men hei, det er det jo allerede, bare motsatt vei.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli lady_sunshine skrev (4 minutter siden): Ja, ser problemet. Han er veldig snill ellers, men han er dessverre helt blind for rot og ting som trengs å gjøres. Vi har snakket sammen, og han vil gjerne bidra. Jeg skulle gjerne hatt en app eller noe som minner han på ting, i stedet for at jeg må gjøre det hele tiden. Minner ham på det? Det må han faktisk ta ansvar for selv. Skriv opp alle arbeidsoppgavene på et ark, og del dem dere imellom. Også lar du det være med det. Hvis han feilet å opprettholde sine, må du bare sitte jævlig stille i båten. Hvis det blir helt jævlig kan du nevne det 1 gang. Hvis det ikke blir tatt tak da, feks søppel flyter over eller bad gror igjen, så forstår du at du er sammen med en fyr du må henge over og mikro manage resten av livet. Behandle ham som en voksen, han får lære å ta ansvar selv. Bare forestill deg denne situasjonen med barn, du får bleiebarn og en tenåring å følge opp. Et minste krav av et menneske er at han holder sin bopel ren og ryddig, det er det minste faktisk. Anonymkode: 35114...745 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli Jeg tenker at det kanskje er best at du ER prosjektleder, men at han da gjør mer av selve arbeidet, slik at fordelingen blir mer rettferdig. Og så tenker jeg at han kan ha 100% ansvar for arbeidsoppgaver som kun får konsekvenser for han selv. Da får det direkte konsekvenser for han, og han lærer noe av det (eller må sulte ihjel og gå med skitne klær). Anonymkode: 9f175...673 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli Finn en bedre mann… Han hadde gjort sin del, om han ville. Anonymkode: 41a07...6a9 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #12 Skrevet 19. juli Jeg blei av mas fra eksen om at hun gjorde alt, så jeg lagde et regneark med ALLE oppgaver. Det ble ikke godt mottatt, for det ble jo klart at hun på ingen måte gjorde mest. Det ble starten på slutten på vårt forhold. Ikke kunne hun klage, og i tillegg måtte hun gjøre mer. Så da ble hun "utslitt". Anonymkode: d2b98...c25 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg blei av mas fra eksen om at hun gjorde alt, så jeg lagde et regneark med ALLE oppgaver. Det ble ikke godt mottatt, for det ble jo klart at hun på ingen måte gjorde mest. Det ble starten på slutten på vårt forhold. Ikke kunne hun klage, og i tillegg måtte hun gjøre mer. Så da ble hun "utslitt". Anonymkode: d2b98...c25 Hvordan så det regnearket ut? Hva gjorde hun og hva gjorde du? Anonymkode: 41a07...6a9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli lady_sunshine skrev (2 timer siden): Ja, ser problemet. Han er veldig snill ellers, men han er dessverre helt blind for rot og ting som trengs å gjøres. Vi har snakket sammen, og han vil gjerne bidra. Jeg skulle gjerne hatt en app eller noe som minner han på ting, i stedet for at jeg må gjøre det hele tiden. Hjelper ikke at han er snill ellers. Du blir uføretrygdet snart om du ikke setter foten ned, eller kvitter deg med han! Og hvorfor i alle dager har du tatt ansvar for hunden hans oppå dette???? Anonymkode: c60b7...450
Snok1 Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli lady_sunshine skrev (2 timer siden): Kort sagt: Jeg prøver å unngå å bli både prosjektleder og mor i eget forhold. Tar gladelig imot tips, erfaringer og ideer. Du er ikke prosjektleder, du er kokk og vaktmester.
SPOCA Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli Bare et spørsmål; er det slik at han bidrar, men du ikke er fornøyd med bidraget, og dermed tar over oppgaven, eller er det slik at han selv ikke evner å gjøre noe selv? Ved førstnevnte tenker jeg at du ikke nødvendigvis kan forvente at alt skal være på din måte, og ved sistnevnte tror jeg hadde funnet meg en ny mann, altså. Jeg tenker at hvis han faktisk evner å bidra, så må du også slippe kontrollen litt. Hvis du derimot er etter han og ingenting er godt nok, så er jo dette like mye din feil som hans. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli #17 Skrevet 19. juli lady_sunshine skrev (2 timer siden): Han er veldig snill ellers, Jeg synes ikke det er noe snilt å ikke ta ansvar for noe og la alt falle på andre. Anonymkode: 1da7e...fd4 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli lady_sunshine skrev (2 timer siden): Siden jeg flyttet sammen med kjæresten min, har jeg sakte men sikkert blitt husets prosjektleder, på alt fra renovering, husarbeid, middagsplanlegging og handling. Jeg lager mat, vasker klær, rydder, organiserer, kjøper inn. Jeg har også pådratt meg ansvaret for hunden hans. I tillegg hjelper jeg også familien min med diverse, så jeg har nesten ikke tid eller overskudd til egne ting. Og det verste? Jeg har begynt å utsette oppgavene med å sitte og spille på mobilen i stedet. Jeg prøver å snakke med kjæresten om fordeling, og han vil jo bidra. Men likevel ender det med at jeg må være den som husker alt, følger opp, minner på, lager system. Og jeg hater å være hun som maser. Så, det jeg lurer på er: Har noen prøvd noen apper eller systemer som faktisk hjelper to voksne mennesker å fordele ansvar? Hva funker? Hva suger? Vi har prøvd sånn felles "to do" liste på mobilen, men den blir bare glemt. Skulle gjerne hatt noe visuelt og oversiktlig, og mulighet til å sette opp både engangsoppgaver og rutiner. Gjerne noe som ikke gir dårlig samvittighet for alt som ikke blir gjort. Kort sagt: Jeg prøver å unngå å bli både prosjektleder og mor i eget forhold. Tar gladelig imot tips, erfaringer og ideer. La han feile, slutt å hjelpe med å huske, ikke vask hans klær, ikke hjelp å finn ting han mister. Du omtaler han som voksen, da er han vel i stand til å lære seg slikt selv. ingen app i verden kommer til å hjelpe deg, for han har det helt supert slik det er. Øv på å si: nei det vet jeg ikke. Ta å sett av tid sammen hver dag, f.eks en halvtime og da skal det ryddes, støvsuges og vaskes. Faste dager til middag, den må planlegges og handles til selv. Felles handleliste, står det ikke der blir det ikke kjøpt. Hver sin dag å handle. ikke gjør han tjenester før han er blitt voksen. Klarer han ikke ta grep så flytt, da har han store mangler. Du må og ta grep om din adferd og slutte med å legge til rette for hjelpeløshet, både hos samboer og familie. Anonymkode: aa741...c1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #19 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan så det regnearket ut? Hva gjorde hun og hva gjorde du? Anonymkode: 41a07...6a9 Kolonne A: Oppgave Kolonne B: Ansvar Det var ca 200 rader, tror ikke det er plass til å utbrodere hvem som gjorde hva her gitt. Men i hovedsak var det slik at hun mente vi måtte gjøre like mye av alt, men det var svært mange oppgaver som kom inn på den lista som jeg bare gjorde uten at hun visste at det faktisk måtte gjøres. Og det ble det dårlig stemning av. Anonymkode: d2b98...c25 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #20 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kolonne A: Oppgave Kolonne B: Ansvar Det var ca 200 rader, tror ikke det er plass til å utbrodere hvem som gjorde hva her gitt. Men i hovedsak var det slik at hun mente vi måtte gjøre like mye av alt, men det var svært mange oppgaver som kom inn på den lista som jeg bare gjorde uten at hun visste at det faktisk måtte gjøres. Og det ble det dårlig stemning av. Anonymkode: d2b98...c25 Det er vel de oppgavene jeg lurer på hva var. De du gjorde. Anonymkode: 41a07...6a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå