Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om et par stykker. 

En jobbet i butikk. Relativt rolig. Hun løy om at arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge pauser, dobesøk, stol bak disken, kortere arbeidsdager (jobbe mindre). Var kvalm noen få uker, men sa hun løy om kvalme for å være lengre borte. Var sykemeldt fra uke 5 til fødsel...

En annen jobbet i barnehage. Skjønner det kan være mer problematisk. Men hun var super sprek. Løp på fjellet, trente, dro på ferier, pusset opp hjemme. Var sykemeldt fra uke 8 og til fødsel. Hun sa til og med at hun måtte jo ha tid å pusse opp før lille kom.

Blir litt irritert av slike folk. Jeg og andre i jobber som "krever" en del (barnehage, sykepleiere, yrker med mye fysisk aktivitet osv) blir omtrent tvunget i jobb. Tilrettelegging, tilrettelegging og tilrettelegging. Som ofte ikke er tilrettelegging. Det kan re beskjed om å ta pause når det passer, men det passer aldri. Sitte med beina høyt når man kan. Men det går ikke når det er travelt. Ikke bli sykemeldt 100%, men 20%, og være helt på felgen når baby kommer. 

For det ER faktisk en del som misbruker systemet. Og det ødelegger veldig for de som faktisk bør ha sykemelding. Og alle blir sett på som late i stedet.

Anonymkode: aee60...317

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som mener de lyver seg til sykemelding. Sånn "Jeg har det superfint men har lyst på fri, så må ljuger jeg til legen min og sikrer meg en sykemelding".

Men jeg kjenner gravide som kanskje har lagt lista veldig lavt for å be om sykemelding, og som gjerne smører litt tjukt på hos legen. Så ja, jeg kjenner et par gravide (av kanskje 50-60 jeg har kjent oppigjennom livet, så det er ikke mange det er snakk om) som har hatt sykemeldinger de kanskje ikke burde hatt. Spesielt tydelig blir det jo når de samtidig går ut med at de misliker jobben sin, misliker kolleger eller sjefer osv. Da kan jeg forstå (men synes ikke det er greit) at noen blir fristet til å fremstille seg litt ekstra dårlig for å få en sosialt akseptert grunn til å slippe jobben en stund.

Anonymkode: e9270...da3

• Liker 6
Skrevet

Og dette skader deg fordi?

Du bare lurer? Bare vil få igang en 100 diskusjon om folk som ",faker" sykdom for du tror og ser ting....ok .

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen som mener de lyver seg til sykemelding. Sånn "Jeg har det superfint men har lyst på fri, så må ljuger jeg til legen min og sikrer meg en sykemelding".

Det jeg mener er at de overbeviser andre men også seg selv om at de er for slitne/trøtte/har for vondt til å jobbe selv om plagene ikke egentlig er all verdens. Men tror de tenker selv at de er reelt sykemeldte.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet om et par stykker. 

En jobbet i butikk. Relativt rolig. Hun løy om at arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge pauser, dobesøk, stol bak disken, kortere arbeidsdager (jobbe mindre). Var kvalm noen få uker, men sa hun løy om kvalme for å være lengre borte. Var sykemeldt fra uke 5 til fødsel...

En annen jobbet i barnehage. Skjønner det kan være mer problematisk. Men hun var super sprek. Løp på fjellet, trente, dro på ferier, pusset opp hjemme. Var sykemeldt fra uke 8 og til fødsel. Hun sa til og med at hun måtte jo ha tid å pusse opp før lille kom.

Blir litt irritert av slike folk. Jeg og andre i jobber som "krever" en del (barnehage, sykepleiere, yrker med mye fysisk aktivitet osv) blir omtrent tvunget i jobb. Tilrettelegging, tilrettelegging og tilrettelegging. Som ofte ikke er tilrettelegging. Det kan re beskjed om å ta pause når det passer, men det passer aldri. Sitte med beina høyt når man kan. Men det går ikke når det er travelt. Ikke bli sykemeldt 100%, men 20%, og være helt på felgen når baby kommer. 

For det ER faktisk en del som misbruker systemet. Og det ødelegger veldig for de som faktisk bør ha sykemelding. Og alle blir sett på som late i stedet.

Anonymkode: aee60...317

Denne typen holdninger til sine medmennesker er så lavt man bare kan synke. 

Var du tilstede da samtalen mellom den gravide og legen fant sted? Ved du dermed hva som ble sagt og hvilke medisinsk faglige vurderingen som ble gjort? 
Siden du vet dette så godt, hvordan de du kjenner, har løyet, så er her bare en måte du kan vite dette sikkert på, nemlig at forholdene gjelder deg selv. 
Gjelder det ikke deg selv, så slutt å spre rykter som en gammel sladrekjerring på landsbygda. 

Anonymkode: 53b34...f31

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke vært i deres sko. Og dersom det er gravide du synes ikke holder ut nok da må du bare ta deg en bolle. 

Anonymkode: 8f4ba...d2c

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Ingen faktisk, og da snakker vi er godt tosifret antall damer. Ikke en eneste snylter.

Jeg kjenner damer som hadde kunnet unngå perioder de var delvis sykemeldt hvis de hadde hatt en jobb/leder som tilrettela mer ved kvalme, bekkenløsning etc. Men når de ikke gjør det, får man ikke noe annet valg enn å prioritere egen helse. Særlig når det kommer til det å ikke komme til fødselsfasen knekt og sliten som et slips.

Anonymkode: 07ce9...9ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En i nær familie har hatt perioder med relativt dyp depresjon flere ganger, men har ikke vært åpen om det til alle pga skamfølelse. Svangerskapet gjorde at hun nok en gang ble depressiv. Legen var bekymret for at depresjonen skulle bli enda verre før fødsel,  og at hun skulle få barseldepresjon oppå det hele, og sykemeldte henne omtrent halveis i svangerskapet. Med beskjed bl.a. om å få frisk luft hver dag.

Til arbeidsgiver og folk rundt seg sa hun at hun var sykemeldt for bekkenløsning, men det var egentlig tydelig for alle at hun ikke hadde bekkensmerter der hun gikk lange turer på fjellet. (Jeg ville helst at hun skulle holde seg på flat mark og blant folk, for jeg var redd hun skulle finne på å hoppe utfor en fjellskrent i et mørkt øyeblikk). Jeg hørte folk mumle at hun hadde "trikset seg til å få fri", men det hadde hun altså ikke. Men hun ville holde depresjonen hemmelig, så jeg kunne ikke forklare til folk.

Pjokken er nå 4 år og hun har ikke vært depressiv de tre siste årene :)

Anonymkode: 77c73...c1a

• Liker 9
  • Hjerte 5
Skrevet

Ingen.

Jeg kjenner mange gravide som har gjort det motsatte, og presset seg selv ALT for langt i jobb. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om et par gravide som har lagt lista veldig lavt som en over skriver her. De tenkte nok at de var sykmeldte av en grunn, men den grunnen forstod ikke jeg (basert på hva de sa, nøyaktig samme aktivitetsnivå og samtidig ingen skjul på at de mistrivdes i utgangspunktet). Har også snakket med et par menn som sa rett ut at de skulle ta en egenmelding for å få utnyttet det fine været til å gå på ski. Så jeg er for karensdag slik de har i Sverige. Heller kutte der enn i uføretrygd, de er de mest sårbare. 

Anonymkode: c1191...70b

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Men jeg kjenner en mann som sa til folk at han hadde juksa seg til uføretrygd pgs bullshit grunner, og brukte trygda på fancy utenlandsturer, og folk var ganske opprørt over hans moral. Men jeg fant ut at han var ufør pga psyken, og at han satt hjemme og røykte når han sa han var på ferier (jeg begynte å jobbe nær det som viste seg å være hans hjem, en lokasjon han også løy til folk om). 

Samme var han fyren som sa i media at han hadde bare bestilt sykemelding/aap, han var også psykisk syk. 

Så jeg tror det er vanlig i disse gravide og andre arbeidstakere som sier de faker sykdom. De vil ikke at folk skal vite at de sliter psykisk, og later som de er et slags ondt geni istedet for å dele at de er deprimert ol.

Anonymkode: b6165...cd8

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt på, hvis alle bare lot være å få barn - som i en felles protest mot hets som foregår mot gravide og det sinnsvake hamsterhjulet når man er småbarnsfamile, ville vi blitt hørt på en annen måte da? I den ene sammenhengen så er det mas om lave fødselstall, i den andre - mas om at gravide og småbarnsfamilier krever så mye og er en belastning for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 9325d...088

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Men kjenner gravide som absolutt BURDE vært sykemeldt, men som sto i det, fordi de orket ikke anna. 

Når noen blir så dårlige att de blir sengeliggende hver dag etter jobb, og de ikke makter ta seg av de andre barna, og ender opp med alvorlige bieffekter av råkjøret som hastekeisersnitt fordi de overser  svangerskapsforgiftninger og lignende. Og de mister nesten livet til både mor og barn, fordi de er så totalt nedkjørt att de bare stuper og ikke lytter til kroppen, fordi det er så forbanna viktig å bite tenna i hop og "bidra", da synes jeg ting har gått altfor langt. 

En graviditet TAR på kroppen, noen av oss kvinner blir rett og slett dårlige, andre greier seg jo helt fint i jobb, og det skal de også få lov til. 

Vi bør hylle kvinner som orker i dagens samfunn og ikke ta de for gitt! 

Hilsen en bestemor som er ferdig for lengst, og er veldig glad for det. 

Anonymkode: 61d14...323

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har lurt på, hvis alle bare lot være å få barn - som i en felles protest mot hets som foregår mot gravide og det sinnsvake hamsterhjulet når man er småbarnsfamile, ville vi blitt hørt på en annen måte da? I den ene sammenhengen så er det mas om lave fødselstall, i den andre - mas om at gravide og småbarnsfamilier krever så mye og er en belastning for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 9325d...088

Veldig selvmotsigende ja at det skrikes om lave fødselstall, men det gjøres absolutt ikke noe for å bedre situasjonen - utover å skylde på kvinnen så klart. 

Anonymkode: 7c8a8...34b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen sykemelder seg fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.  Som gravid sliter man med søvn, får ikke god søvnkvalitet og sliter med å fungere optimalt på jobb. Da kan du få sykemelding. 

Jeg kjenner ingen som har løyet på seg sykemelding men jeg kjenner mange som har presset seg for hardt og har født flere uker før termin. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i motsatt ende av skalaen. Presset meg altfor lenge i full jobb. Ble enig med legen om at det var ikke så dumt med sykemelding siste uken. Er i uke 36 nå, og skal bare jobbe fem dager til. Burde sikkert ha jobbet redusert siden slutten av juni.... Plutselig høyt blodtrykk og flere andre plager som er veldig merkbart i det varme været. Det psykiske tankekjøret om jobb er tilstede 24/7, da jeg har fagansvar i stillingen min. Klarer ikke å forholde meg til at jeg blir mor snart og hva det innebærer. 

Har gjort meg noen tanker til neste graviditet. 

Anonymkode: 07fab...4ce

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en. Kjenner langt flere som har presset seg på jobb når de ikke burde.

Hun som løy på seg sykmelding som gravid har generelt dårlig arbeidsmoral og tar seg også egenmeldinger for fyllesyke etc. Hun fikk ikke brått dårlig arbeidsmoral sv å bli gravid.

Anonymkode: c8662...8b3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei.

Men jeg kjenner en mann som sa til folk at han hadde juksa seg til uføretrygd pgs bullshit grunner, og brukte trygda på fancy utenlandsturer, og folk var ganske opprørt over hans moral. Men jeg fant ut at han var ufør pga psyken, og at han satt hjemme og røykte når han sa han var på ferier (jeg begynte å jobbe nær det som viste seg å være hans hjem, en lokasjon han også løy til folk om). 

Samme var han fyren som sa i media at han hadde bare bestilt sykemelding/aap, han var også psykisk syk. 

Så jeg tror det er vanlig i disse gravide og andre arbeidstakere som sier de faker sykdom. De vil ikke at folk skal vite at de sliter psykisk, og later som de er et slags ondt geni istedet for å dele at de er deprimert ol.

Anonymkode: b6165...cd8

Dette tror jeg gjelder veldig mange der folk på KG «vet» at naboen, svigerdatter, bror etc er en ond snylter som har jugd på seg uføretrygd.

Anonymkode: c8662...8b3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kjenner ingen som har gjort det. Nesten alle gravide jeg kjenner har derimot løyet om at de ikke er kvalme/kaster opp, er dautrøtte ol. Bare for å holde graviditet skjult frem til 3 mnd. Syns vi burde verne om gravide og nybakte mødre, forde de er noexav det mest sårbare og mest verdifulle vi har. Hvis vi beskytter og hjelper mor, hjelper vi også baby. 

Vi hjelper ikke baby ved å få mor til føle seg dårlig.  

Anonymkode: e81a3...c15

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg vet at noen ting man er sykmeldt for kan være flaut å innrømme, så man tar noen hvite løgner. 

Anonymkode: 406af...88b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...