AnonymBruker Skrevet 22. juli #101 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (På 20.7.2025 den 16.11): Edit: Jeg går som nevnt i tidligere innlegg på ADHD-medisiner. Da jeg testet ut medisinene så fulgte legen med på vekten min og kostholdet mitt. For det er mange som mister matlysten og går ned i vekt. ADHD medisin ble også opprinnelig brukt som slankepiller. Ser at trådstarter får mye pepper for denne tråden. Men jeg tenker det er positivt at hun faktisk tenker over om slankingen kan gå for fort. Ser også mange sier at dette er ting hun bør snakke om legen med og ikke på Kvinneguiden. Men jeg tenker at det må være lov å gjøre begge deler. Hun bør absolutt snakke med legen, det er jo hun som sitter på fagkunnskapen og som mest informasjon om pasienten. Men jeg synes det må være lov å lufte tankene på Kvinneguiden også. Men erfaringen er dessverre at om man skriver tråder på Kvinneguiden så får man ofte mange svar som shamer trådstarter. Mange kan være litt redd for å ta opp ting med legen. Men jeg håper ikke det er tilfellet her. Men det er også mange som er utålmodige og ikke klarer å vente med spørsmålet til neste legetime og spesielt nå i fellesferien hvor det kan være lenge til neste legetime. Og at de derfor poster spørsmålet på Kvinneguiden. Vet selv jeg har vært utålmodig når legen har hatt sommerferie. Om legen til tråstarter har sommerferie. Kanskje kunne legen vært flinkere også på forhånd og forklare trådstarter hva hun bør være obs på når hun starter med medisinene og hva hun bør gjøre og ikke gjøre i ulike situasjoner. At man ikke kun gir informasjon om hva som er farlig, men også gir pasienten nok informasjon til at hun føler seg trygg. Det er mye som kan være ufarlig, men som kan gjøre pasienten usikker fordi hun ikke vet at det er ufarlig. Anonymkode: 0d1ca...bb7 Tusen takk for råd og innspill 🥰 jeg hadde spiseforstyrrelser da jeg var 16, nå er jeg 42. Fikk aldri hjelp den gangen da foreldra mine mente det ikke var noe galt selv om jeg ikke spiste . Gikk opp og ned i vekt etter den tid til jeg fant ut da jeg var 18 at jeg har pcos. Skal til legen mandag .da hun er tilbake fra ferie.Jeg ønsker jo å gå ned mer men redd hun ber meg slutte da jeg har gått ned så mye på kort tid. Anonymkode: be8f9...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #102 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for råd og innspill 🥰 jeg hadde spiseforstyrrelser da jeg var 16, nå er jeg 42. Fikk aldri hjelp den gangen da foreldra mine mente det ikke var noe galt selv om jeg ikke spiste . Gikk opp og ned i vekt etter den tid til jeg fant ut da jeg var 18 at jeg har pcos. Skal til legen mandag .da hun er tilbake fra ferie.Jeg ønsker jo å gå ned mer men redd hun ber meg slutte da jeg har gått ned så mye på kort tid. Anonymkode: be8f9...2ee Skjønner og trist du har opplevd spiseforstyrrelser. Jeg kjenner også igjen dette med at man kan være redd for å ta opp problemer med legen fordi man er redd for å ikke få fortsette med medisinene. Men for det første så bør man selvsagt si ifra uansett siden det er viktig at medisiner brukes forsvarlig. For det andre så er frykten for å ikke bruke medisinene ofte overdrevet. Nå er ikke jeg lege og jeg har ikke erfaring med wegovy, men legen har sikkert noen strategier som gjør at du både kan få fortsette medisinbruken og for å senke tempoet på slankingen OM det skulle gå for fort. Jeg tviler på at det er alt eller ingenting. Jeg skriver også dette for jeg synes leger bør bli flinkere til å fortelle det til pasientene slik at pasientene føler seg tryggere på å kunne være ærlig med legen. Anonymkode: 0d1ca...bb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå