Gå til innhold

Gått ned 9 kg på 1 mnd med wegovy,synes det går litt vel fort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er sinnssykt at leger skriver ut Wegovy til folk som har under 30 i BMI. Viser hvor slu legemiddelindustrien er... 

Anonymkode: af3a4...31f

Hvorfor er det «sinnsykt»? For eksempel: Hvorfor har en med bmi under 30 som kanskje jobber knallhardt mot kiloene mindre «rett» på en medisin enn en med bmi på over 30 som er inaktiv, og aldri har gjort et seriøst forsøk på livsstilsendring? Bare spør. 

Anonymkode: 8925a...643

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noe sier meg at du ikke leser så mange medisinsk relaterte tidsskrift/artikler. Det har vært mange advarsler om bivirkninger allerede, også på psyken.

Anonymkode: c7a58...ee2

Jeg er godt oppdatert , ellers takk. Du tar feil.  Jeg håper ikke du regner kommentarfeltet på Vg som kilde. Noe sier meg det.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enormt med vann i starten. Utrolig at noen tør å gjøre seg avhengig av sprøyter. 

Anonymkode: d4090...29a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enormt med vann i starten. Utrolig at noen tør å gjøre seg avhengig av sprøyter. 

Har ikke tenkt å bruke sprøytene resten av livet .

Anonymkode: be8f9...2ee

AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat det samme. Men da jeg begynte med ADHD-medisiner gikk jeg  ned i vekt raskt.  Jeg hadde også opprinnelig over 30 i BMI så  i starten så likte jeg at jeg gikk ned i vekt raskt. Men etter en stund så kjente jeg på at jeg hadde lite energi og da skjønte at det ikke var så rart med tanke på at jeg knapt hadde spist. 

Når det kommer til slanking så tenker jeg at man både må ha fokus på dette med spiseforstyrrelser, men også dette med hå ha energi nok til at man får gjort oppgavene man skal gjøre. 

Når det kommer til slanking så vil man jo også gå ned i vekt så lenge man får i seg færre kalorier enn man forbrenner. Men når det kommer til å ha nok energi så handler det ikke kun om kalorier, men at man har et balansert og sunt kosthold slik at man holder blodsukkeret jevnt og at man får i seg de viktige næringsstoffene. 

Anonymkode: 0d1ca...bb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke akkurat det samme. Men da jeg begynte med ADHD-medisiner gikk jeg  ned i vekt raskt.  Jeg hadde også opprinnelig over 30 i BMI så  i starten så likte jeg at jeg gikk ned i vekt raskt. Men etter en stund så kjente jeg på at jeg hadde lite energi og da skjønte at det ikke var så rart med tanke på at jeg knapt hadde spist. 

Når det kommer til slanking så tenker jeg at man både må ha fokus på dette med spiseforstyrrelser, men også dette med hå ha energi nok til at man får gjort oppgavene man skal gjøre. 

Når det kommer til slanking så vil man jo også gå ned i vekt så lenge man får i seg færre kalorier enn man forbrenner. Men når det kommer til å ha nok energi så handler det ikke kun om kalorier, men at man har et balansert og sunt kosthold slik at man holder blodsukkeret jevnt og at man får i seg de viktige næringsstoffene. 

Hvordan fokus på spiseforstyrrelser mener du ? Hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har ikke tenkt å bruke sprøytene resten av livet .

Tro meg, det er mange som må bruke de sprøytene mest sannsynlig resten av livet. 

Anonymkode: 9eba3...f07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tro meg, det er mange som må bruke de sprøytene mest sannsynlig resten av livet. 

Anonymkode: 9eba3...f07

Er nok mulig det ,jeg skal bruke de til jeg er nede på 59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei , brukt wegovy nå 1 mnd, og gått ned 9 kg,ingen matlyst .Når vil det stabilisere seg ? Kjenner jeg blir litt skremt over hvor fort det går. Hilsen kvinne

Det er nok mye vann i starten, og vil stabilisere seg etter hvert. Blir stadig overrasket over at folk begynner på disse preparatene uten å lese seg litt opp, men det er altså viktig å spise riktig selv om man ikke har matlyst. Prioriter å få i deg nok proteiner og dernest trege karbohydrater. 

Hvis jeg forstår deg riktig i denne tråden så har du ikke tenkt å gå på denne medisinen resten av livet, og da må du faktisk bruke hodet og legge en plan og etablere gode rutiner for hva du driver med i forhold til mat. På nåværende tidspunkt virker det på meg som at du ikke har hverken bevissthet eller plan i det hele tatt når det kommer til kosthold, og da kommer du nesten garantert til å bli en del av den statistikken som går opp igjen minst like mye som de gikk ned når de slutter med sprøyten. Så er «løsningen» å ta en «kur» til når man har lagt på seg nok igjen(?) 

Oppsummert: Skjerp deg. Sett deg inn i hva som er et godt kosthold, etabler gode mosjons- og kostholdsrutiner som du kan følge også når du ikke går på en medisin som bedøver alt av sultfølelse. Det du føler nå er faktisk ikke deg, vektreduksjonen er ikke deg, det er kun medisinen. 

Hilsen en som også går på wegovy.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva så? Et lite stikk en gang online også holder de seg slankere og sunnere. Det er genialt. Håper ikke du er «avhengig av piller», da det er helt det samme. Det er ikke noe å «tørre», det er ikke farlig.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok mye vann i starten, og vil stabilisere seg etter hvert. Blir stadig overrasket over at folk begynner på disse preparatene uten å lese seg litt opp, men det er altså viktig å spise riktig selv om man ikke har matlyst. Prioriter å få i deg nok proteiner og dernest trege karbohydrater. 

Hvis jeg forstår deg riktig i denne tråden så har du ikke tenkt å gå på denne medisinen resten av livet, og da må du faktisk bruke hodet og legge en plan og etablere gode rutiner for hva du driver med i forhold til mat. På nåværende tidspunkt virker det på meg som at du ikke har hverken bevissthet eller plan i det hele tatt når det kommer til kosthold, og da kommer du nesten garantert til å bli en del av den statistikken som går opp igjen minst like mye som de gikk ned når de slutter med sprøyten. Så er «løsningen» å ta en «kur» til når man har lagt på seg nok igjen(?) 

Oppsummert: Skjerp deg. Sett deg inn i hva som er et godt kosthold, etabler gode mosjons- og kostholdsrutiner som du kan følge også når du ikke går på en medisin som bedøver alt av sultfølelse. Det du føler nå er faktisk ikke deg, vektreduksjonen er ikke deg, det er kun medisinen. 

Hilsen en som også går på wegovy.

Takk for peptalk:) problemet mitt er at jeg bestandig har vært småspist. Bare perioder jeg har spist drittmat ellers hadde jeg nok vært normalvektig tidligere. La på meg en del og pga en medisin jeg gikk på for noen år siden ,ingen unnskyldning altså . Men ja håper jeg klarer få I meg litt mer mat etterhvert.Fokuserer på proteiner og lite karbo. Er veldig aktiv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Må ha bmi på.over 50 for å få det dekket .koster fra 1746-3000

Det skal mye til for å få det på blå resept da også, da Helfo sjelden godkjenner søknader om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan fokus på spiseforstyrrelser mener du ? Hilsen ts

Min erfaring var at det  å gå på medisiner som hjalp med slankingen økte risikoen for å få spiseforstyrrelser. I tillegg til at folk med spiseforstyrrelser ofte har lyst til å bruke disse medisinene. 

Nå har ikke jeg brukt wegovy, men jeg skulle tro at dere som får disse medisinene har en lege som følger med på vektendringene slik at reseptene stopper eller dosene blir redusert om pasienten slanker seg uforsvarlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk wegovy for der var fint å bruke det for å ned i vekt med pcos. Jeg har 10 kg til Jeg skal ned så er det slutt.hilsen ts

Har du en plan for hvordan du takler ulvehungeren og de andre symptomene når du slutter? De kan virkelig fucke opp metthetsreguleringen din.

Anonymkode: 6df2e...fb0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du en plan for hvordan du takler ulvehungeren og de andre symptomene når du slutter? De kan virkelig fucke opp metthetsreguleringen din.

Nei har ikke noen plan akkurat nå

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei har ikke noen plan akkurat nå

Det burde du få. Det handler både om hvordan du gjør det når du går på dem, hvordan du deponerer og hvilke grep med kostholdet du gjør i etterkant. Hvis ikke går de fleste rett opp igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At dere tør med alle bivirkningene, og flere kommer... Jeg kjenner tre stykker som har operert bort galleblæren etter å ha fått akutt sykdom pga bruk av Wegovy. Og samtlige av de jeg kjenner som går på dette, eldes utrolig raskt i ansiktet. 

Anonymkode: 9a5e9...9ba

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS,

Her var det mye skremselspropaganda og antagelig en del som ikke har noe (særlig?) kunnskap om PCOS - eller Wegvoy for den saks skyld.

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg har PCOS og alltid slitt veldig med blodsukker og vekten. Hadde BMI på 31 da jeg begynte med Wegvoy, og har siden jeg startet gått ned til normalvekt med BMI på 21. 

For min del gikk det ikke like raskt som deg. Det tok ca 1,5 år for meg å gå ned de 25 kiloene. Går enda på Wegvoy men mindre dose. Aldri hatt noe bivirkninger og blodtrykket har også (ikke overraskende) blitt mye bedre. 

Og til dere som er bekymret for både skattepenger og helse, så følger selvfølgelig legene normalt opp (inkludert min egen), og jeg har betalt for medisinen hele veien.

Anonymkode: 7bd61...e71

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Når man mister så mye så fort så er det en del muskler som mistes (absolutt ikke bra). Fettvev inneholder lite vann. Muskler holder derimot på mye, så når så mye vekt forsvinner så er det altså muskler med tilhørende vann som er mye av det. 

Ville snakket med lege og senket dosen, tenker jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (5 timer siden):

Når man mister så mye så fort så er det en del muskler som mistes (absolutt ikke bra). Fettvev inneholder lite vann. Muskler holder derimot på mye, så når så mye vekt forsvinner så er det altså muskler med tilhørende vann som er mye av det. 

Ville snakket med lege og senket dosen, tenker jeg. 

Går på laveste dose så blir nok vanskelig å senke dosen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...