Gå til innhold

Allergisk reaksjon humlestikk/vepsestikk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har blitt stukket av humle/veps og fått en slik reaksjon? Vet det er en humle, fikk den inni buksebeinet. Er generelt veldig allergisk, første gang jeg blir stukket. Er det slik at jeg bør få legen til å skrive ut Epipen til en evt. neste gang i tilfelle jeg reagerer sterkere? Må sies at det tar minst 15min før en ambulanse er her jeg bor. Har tegner på prikker nå for å se om det blir verre.

IMG_6816.jpeg

Anonymkode: 540e1...538

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir presis sånn av humler jeg også. Reagerer generelt kraftig på alle stikkende og bitende insekter. Store hevelser, kløe i ukesvis og kan bli kvalm og uvel. Med hveps reagerer jeg sterkere om jeg blir stukket igjen samme sesong. 

Ta antihistamin og smør xylocain på områder. Ta gjerne en prat med legen. Jeg har ikke gjort det men burde kanskje. 

Anonymkode: ecc86...f2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen som har blitt stukket av humle/veps og fått en slik reaksjon? Vet det er en humle, fikk den inni buksebeinet. Er generelt veldig allergisk, første gang jeg blir stukket. Er det slik at jeg bør få legen til å skrive ut Epipen til en evt. neste gang i tilfelle jeg reagerer sterkere? Må sies at det tar minst 15min før en ambulanse er her jeg bor. Har tegner på prikker nå for å se om det blir verre.

IMG_6816.jpeg

Dette ringer du legevakt om, nå med en gang. Nummeret er 116 117. Det har ingenting på kg å gjøre.

Om det er allergi eller noe annet og behandling er en legesak å vurdere. Og helst få det vurdert før det evt blir verre.

Tegn rundt med kulepenn i kanten mellom hud og hevelse så du vet om det vokser mer eller går tilbake.

Anonymkode: 0e4c5...b44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette ringer du legevakt om, nå med en gang. Nummeret er 116 117. Det har ingenting på kg å gjøre.

Om det er allergi eller noe annet og behandling er en legesak å vurdere. Og helst få det vurdert før det evt blir verre.

Tegn rundt med kulepenn i kanten mellom hud og hevelse så du vet om det vokser mer eller går tilbake.

Stikket var i går, har snakket med legevakt. De sa det ikke var farlig så lenge jeg hadde normal allmenntilstand og ikke problemer med puste osv., men jeg spør her kun fordi jeg er bekymret for en evt neste reaksjon da jeg er veldig allergisk, om noen har lignende erfaringer. Stikkområdet blir bare større og større, har vokst mye mer i natt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stikket var i går, har snakket med legevakt. De sa det ikke var farlig så lenge jeg hadde normal allmenntilstand og ikke problemer med puste osv., men jeg spør her kun fordi jeg er bekymret for en evt neste reaksjon da jeg er veldig allergisk, om noen har lignende erfaringer. Stikkområdet blir bare større og større, har vokst mye mer i natt.

Når tid du får problemer med å puste kan ikke legevakten uttale seg om. Det kan gå mange timer etter stikk før du merker noe på pusten. 
Du kan og rundt neste sving bli stukket av noe på nytt, og få en kjempe allergisk reaksjon, der det er snakk om minutter før du får pustestopp. 
Dog ser jeg ingen innstikks punkter på de bildene, så at du er stukket av noe er høyst tvilsomt. 
Har du badet ute, og kan være utsatt for parasitter i badevann? 
Tar ikke legevakten deg inn så må du ha underkommunisert problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når tid du får problemer med å puste kan ikke legevakten uttale seg om. Det kan gå mange timer etter stikk før du merker noe på pusten. 
Du kan og rundt neste sving bli stukket av noe på nytt, og få en kjempe allergisk reaksjon, der det er snakk om minutter før du får pustestopp. 
Dog ser jeg ingen innstikks punkter på de bildene, så at du er stukket av noe er høyst tvilsomt. 

Fikk en humle innenfor buksen som stakk meg, vet 100% sikkert at det er stikk. Så godt stikkene før jeg hovnet opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med humle ser man typisk ikke noe stikk. Av til et lite område med litt ekstra sår hissig hud. Tror absolutt på det der er humle. Jeg blir presis slik jeg også. 

Anonymkode: ecc86...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klør du på det så vil hevelsen også øke. 

Anonymkode: b6296...a12

Skrevet

Ha alltid antihistaminer på deg/med deg. 

Kan være lurt å snakke med lege om hva som kan skje ved et neste stikk. Noen ganger kan det bli værre, noen ganger forblir det det samme. 

Har du tatt antihistaminer etter du ble stukket?

• Liker 1
Skrevet
strawberry88 skrev (23 minutter siden):

Ha alltid antihistaminer på deg/med deg. 

Kan være lurt å snakke med lege om hva som kan skje ved et neste stikk. Noen ganger kan det bli værre, noen ganger forblir det det samme. 

Har du tatt antihistaminer etter du ble stukket?

Hvis det kommer så langt som til en anafylaktisk reaksjon(allergisjokk), så vil en adrenaline-penn være en sterkere forsikring. Du kan ha svært liten tid på deg hvis reaksjonen blir såpass betydelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en voldsom reaksjon på stikk da jeg var barn, jeg aner ikke hva som stakk meg. Besvimte og fikk store kuler på bena der stikkene var. 

I ettertid har jeg alltid med meg EpiPen for sikkerhets skyld. Jeg tar den med i sekken uansett om vi skal på kort eller langtur i skog og fjell. 

Anonymkode: f7d2e...934

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk reaksjon i huden her også ved humlestikk. Det var hovent og vondt i et par dager etterpå. Vi har ikke gjort noe nummer ut av det, annet enn at vi pakker med oss Zyrtec.

Anonymkode: ba900...4f4

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha epipenn. 

Blodprøve kan bekrefte allergi mot veps, men du vil uansett få det hvis du viser de bildene der.

Slike stikk har en tendens til å gi større reaksjon om du blir stukket flere ganger i løpet av en sesong, og hvis du blir stukket på hals/øre kan du hovne opp slik at du blokkerer luftveiene.

Skaff epipenn, nå!

Anonymkode: 5dfc7...260

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestill time hos fastlegen så du eventuelt kan få en epi pen, hvis du skulle reagere enda mer neste gang.

Anonymkode: df6e3...f91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal ringe legevakt eller Amk for vurdering med en slik reaksjon. 

Anonymkode: aad4c...261

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så faktisk mye verre ut etter å ha blitt stukket av veps. Bodde langt på landet, men naboen var lege. Han hadde antihistaminer hjemme. Gav meg disse og beskjed til legevaktlegen om å komme med epipen, sånn for å være sikker. Antihistaminene fungerte, så jeg slapp EpiPen. Fastlege har i ettertid sagt nei til at jeg skal ha EpiPen, men skrev ut antihistaminer i stedet. Dette er 10 år siden, kanskje jeg må spør igjen nå. Vet ikke hvor tablettene er en gang🙈

Anonymkode: 8dc54...ed0

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Matas, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...