Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker da hvis man er ufaglært og ikke kan slå i bordet med ettertraktet kompetanse, men må passe på å be om det selv ellers så får man ikke noe økning. Det sitter så utrolig langt inne og misunner de som kan spørre om sånt på strak arm. Vet ikke om det er blitt litt skambelagt for min del av å jobbe i en bedrift som hele tiden går i 0…

Anonymkode: 286db...387

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker da hvis man er ufaglært og ikke kan slå i bordet med ettertraktet kompetanse, men må passe på å be om det selv ellers så får man ikke noe økning. Det sitter så utrolig langt inne og misunner de som kan spørre om sånt på strak arm. Vet ikke om det er blitt litt skambelagt for min del av å jobbe i en bedrift som hele tiden går i 0…

Hvilken jobb har du om det er lov å spørre?

Du må vel bare forberede deg godt på forhånd sånn du ikke kommer uforberedt og usikker. Ellers er vel dette boe mange gruer seg til. Er ikke så mte man får gjort med det. 

Sjekk hva andre uten utdanning med den jobben tjener. 

Du må fortelle hva som gjør til at du fortjener det

1. Ansvaret du har i din stilling
  2. Innsatsen du gjør på jobb
  3. Kompetansen din  kurs osv
  4. Resultatene du har oppnådd

Så må du vere forberedt på at du får motargumenter. 

Anonymkode: d558e...8a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å spørre om sånt på strak arm er en øvingssak. Det har det hvert fall vært for meg.

1. Har du kjennskap til hvilken lønn andre i tilsvarende stilling har? Aller best er om du vet hva kollegene dine har, nest best er hva som er vanlig i bransjen.

2. Når det gjelder hvordan du spør, jeg har funnet ut at det enkleste er å snakke om det på en helt ukomplisert og hverdagslig måte. Jeg har hatt jobber hvor det har vært vanlig å spørre om det på medarbeidermøte etter endt prøvetid. Hvis leder ikke har kalt inn til et slikt møte, så har jeg bedt om det selv. Jeg tar opp det med lønn som en del av møtet. Jeg spør på en slik måte at det ikke går prestisje i det, hverken for meg eller leder. Samtidig viser jeg at jeg ikke er redd for temaet og synes det er naturlig at lønna justeres opp. Ikke vær unnskyldende. Vær høflig og spør hva leder har tenkt å gjøre med lønnen. Hvis han sier "ingenting", så kan du si at det er jo rart for han vil sikkert ikke at du skal ha negativ lønnsutvikling mtp inflasjon.

Har du tenkt å be om mer enn indeksregulering, så kan du godt ha noen argumenter i bakhand. Men min erfaring er at det ikke er det det står på.

Øv deg på folk du kjenner; greia er altså å hverken stå med lua i hånda eller være konfronterende. Se for deg at du spør om det går an å skifte ut persiennene på møtekontoret.

Anonymkode: e6b4d...919

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forberedelse er tingen. Du må ha gode argumenter, gjør forarbeidet skikkelig. Undersøk, være detektiv i egen bransje. Følg rådene til de to foran meg. Og så ØV.

Anonymkode: b60f7...c15

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...