Gå til innhold

Kan vi slå av internett når vi har feriegjester?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ha det på ditt vis, ts. Men du kan ikke kontrollere voksne mennesker. 

Anonymkode: 42654...9f0

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de trenger å få slappe av og tenker at dere vil være med barnebarna 🤷‍♀️ om dere ønsker noe annet, så snakk med de da vel,

Anonymkode: 5cc32...43b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje de ikke orker å lytte mer? Etter en del dag med barn og familie og aktiviteter vil de kanskje "snakke" litt med andre venner, lese litt bok eller skrive huskeliste for turen hjem. Eller bare rett og slett nyte å være hjemme hos mor og ha mors nærvær. 

Det er noe fascinerende over dem som alltid må fylle en stillhet. 

Anonymkode: de003...0ec

Hadde det vært riktig så ville det vært samme resultat om man tok fra dem mobilen.

Årsaken til at de ikke vil lytte mer er fordi de er avhengig av digital dop.

Anonymkode: 90048...d32

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor må alt dette skje på mobiltelefon? Hva er galt med papiraviser? 5 timer skjermtid per dag er for mye, selv om man kaller det å svare på meldinger, ta bilder, filme litt, og lese nyheter.

Anonymkode: 1e4b1...4bb

Hvorfor skal jeg betale ekstra for en papiravis når en leser den digitalt dagen før og dermed er en papiravis bare en reprise på det en allerede har lest ? Her husker jeg ikke sist jeg kjøpte en papiravis.

Anonymkode: 71efe...394

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2025 den 11.44):

De aller fleste satt ikke med nesen i en bok på 80 og 90-tallet når de var på besøk hos familie.

Lesestundene sammen med min gamle bestemor er noen av mine fineste barndomsminner fra 80 tallet. Vi kunne sitte i timesvis, lese i hver vår bok i hver vår godstol og bare være i samme rom. Trengte ikke snakke annet enn å komme med små kommentarer eller ett eller annet spørsmål. Det er så godt å bare kunne «være» sammen med noen uten å måtte engasjere seg i prat hele tiden. 

Anonymkode: dee72...abc

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev i en annen kommentar: Lesestundene sammen med min gamle bestemor er noen av mine fineste barndomsminner fra 80 tallet. Vi kunne sitte i timesvis, lese i hver vår bok i hver vår godstol. Trengte ikke snakke annet enn å komme med små kommentarer eller ett eller annet spørsmål. Det er så godt å bare kunne «være» sammen med noen uten å måtte engasjere seg i prat hele tiden.
Jeg har en jobb der det er fullpakka av møter hver dag, diskusjoner og har folk tett på meg hele tiden. Når jeg har fritid og helg så har jeg behov for ro, og gjøre noe som ikke trenger masse tankevirksomhet. Ofte finner jeg det på mobilen! For å sove, så scroller jeg et kvarters tid før jeg blir trøtt og sovner. For meg er det en avkobling og jeg tømmer hodet og nullstiller dagen! Har nettopp tilbrakt ei ukes tid på ferie på hytta sammen med svigers. Det snakkes konstant, skravla går og det diskuteres om varmen, regn, dårlig vår, vanning av blomster, middagen i morgen, kafeen nede i bygda som legges ned, krise i kongefamilien og sønnen til gammeltante Kari som skal gifte seg for tredje gang osv, Jeg er kjempe glad i svigerfamilien min, men de er glade i å snakke og er veldig sosiale. Jeg liker å tilbringe tid med de, de er flotte folk alle sanmen, men av og til kjennes det ut som hjernen skal sprenges, og skulle til tider ønske at vi kunne tilbrakt noe tid slik som jeg og bestemor. Å kunne sitte i dagligstuen, med dørene ut til hagen åpne, høre lyder fra ungene som leker, fugler eller duskregnet og bare bla i ei bok, eller: å scrolle gjennom Facebook, aviser og svare på noen snap på mobilen, ikke tenke på noe spesielt, uten forventninger og bare komme med noen små kommentarer om det man leser, og så bare være…

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

nei, men dere kan foreslå mobilfrie tidspunkter 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lesestundene sammen med min gamle bestemor er noen av mine fineste barndomsminner fra 80 tallet. Vi kunne sitte i timesvis, lese i hver vår bok i hver vår godstol og bare være i samme rom. Trengte ikke snakke annet enn å komme med små kommentarer eller ett eller annet spørsmål. Det er så godt å bare kunne «være» sammen med noen uten å måtte engasjere seg i prat hele tiden. 

Hadde jeg ment bestemor som du møter titals ganger i året, så hadde jeg skrevet bestemor.

Det jeg skrev var, de aller fleste satt ikke med nesen i en bok på 80 og 90-tallet når de var på besøk hos familie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hadde jeg ment bestemor som du møter titals ganger i året, så hadde jeg skrevet bestemor.

Det jeg skrev var, de aller fleste satt ikke med nesen i en bok på 80 og 90-tallet når de var på besøk hos familie.

Men det er jo forskjell på om man treffer folk 1 gang i året i et familieselskap på 2 timer. Der er det naturlig å prate masse. Men på et besøk over flere dager så må man vel ikke prate hvert øyeblikk av dagen?

Anonymkode: 4ecce...56a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man drar ikke på en ettermiddagsbesøk og sitter med nesen i en mobil når man er samme kun et par timer en skjelden gang. Men om man er med familie over flere dager kanskje i uke eller mer så mener jeg det er helt i orden å kunne sitte med nesen i ei bok. Det må da ikke snakkes hele tiden! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 8.58):

Men det er jo forskjell på om man treffer folk 1 gang i året i et familieselskap på 2 timer. Der er det naturlig å prate masse. Men på et besøk over flere dager så må man vel ikke prate hvert øyeblikk av dagen?

AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 10.21):

Man drar ikke på en ettermiddagsbesøk og sitter med nesen i en mobil når man er samme kun et par timer en skjelden gang. Men om man er med familie over flere dager kanskje i uke eller mer så mener jeg det er helt i orden å kunne sitte med nesen i ei bok. Det må da ikke snakkes hele tiden! 

"Man drar ikke på en ettermiddagsbesøk og sitter med nesen i en mobil" – nettopp! 

Det er akkurat det jeg har forsøkt å si hele tiden. Problemet er at noen faktisk gjør nettopp dette, fordi mobilen tar over. Det hindrer relasjonsbygging i de få timene man har sammen. Jeg snakker ikke om bestemor man ser ofte, eller lange familiebesøk med naturlige pauser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"Man drar ikke på en ettermiddagsbesøk og sitter med nesen i en mobil" – nettopp! 

Det er akkurat det jeg har forsøkt å si hele tiden. Problemet er at noen faktisk gjør nettopp dette, fordi mobilen tar over. Det hindrer relasjonsbygging i de få timene man har sammen. Jeg snakker ikke om bestemor man ser ofte, eller lange familiebesøk med naturlige pauser.

Jeg er absolutt enig i det! Det er unødvendig og så avhengige behøver man ikke være av skjermen! Men problemet til ts er folk på lengre feriebesøk. Ikke bare noen timer et par ganger i året! Her kommer det inn det jeg snakker om, at andre er på mobilen - eller leser ei bok, i alle fall deler av tiden. En uke eller mer er mye å sosialisering, og jeg i alle fall kjenner at etter familieferie i en uke så har jeg behov for å trekke meg litt unna. Forsvinne litt inn i bøkenes eller mobilens verden, samtidig kan jeg godt ønske å være i nærheten av de jeg er på ferie med, men uten at noe absolutt skal skje hele tiden.  For meg utgjør også dette tid sammen.

Jeg foreslår til ts at hun trekker familiemedlemmer litt mer inn i gjøremål, hvis det er mange på besøk, så la de ta hver sin tur med oppgaver - da er det ikke naturlig med mobil, og så i tillegg bare gi beskjed om at ved feks. måltidene lar vi mobilene ligge. Jeg tenker det er naturlige grenser hun som vert kan sette for å begrense mobilbruken. Ellers er det voksne folk som må kunne bestemme selv…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det er jo det TS snakker om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 7.46):

TS her. Vi ser gjerne etter barnebarn mye av dagen. Kjøper inn nye leker før de kommer osv. De kan selvfølgelig tegne og male så mye de vil. 

Anonymkode: c929e...eca

Hvorfor spiller det noen rolle for deg om de sitter med mobilen eller en tegneblokk? De gjør jo fortsatt ikke noe med deg.

Enig med de andre her, du må nesten aktivt få dem med på ting, ikke bare sørge for at du har andre greier enn mobiler i huset. 

Anonymkode: 9e99d...cf5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2025 den 12.21):

Hehe, men noen av oss gjorde det, og det var akkurat like provoserende for de oppmerksomhetssyke da som mobilbruk er nå 😆😆 satt på spissen såklart, men interessant fenomen at aktiviteter som er mer introverte regnes som mindre sosialt akseptable av noen.

Anonymkode: de003...0ec

Det husker jeg så inderlig godt. Fikk helt enormt mye pes i barndommen fordi jeg ikke orket å høre på timer med sladder, eller ville spille fotball med unger jeg knapt kjente og ikke hadde stort til felles med. Fikk klar beskjed om at å heller ville lese, tegne eller skrive var trassig sabotasje, og at jeg var vanskelig med vilje. 🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 7.46):

TS her. Vi ser gjerne etter barnebarn mye av dagen. Kjøper inn nye leker før de kommer osv. De kan selvfølgelig tegne og male så mye de vil. 

Med "hotell", så mener jeg bare at gjester ikke trenger å tenke på hva som skal lages til middag og frokost, handling, lage frokost, lunsj og middag, vaske klær, tømme oppvaskmaskin osv. Så foreldrene har egentlig masse tid til barna. Det er jo ferie, så hyggelig for foreldre å ha god tid til barna sine også 🙂. De får sove lenge her også, selvfølgelig.

Liker å ha gjester, liker å se etter barnebarna, så ikke det som er problemet. Bare mobilavhengighet som irriterer. Især når gjester har barn. Syns det er uhøflig.

Anonymkode: c929e...eca

Irriterer meg over dette selv. Utrolig uhøffelig, og ikke så bra for barna når de må streve etter kontakt. Flott at dere ikke bruker mobil og gir barnebarna oppmerksomhet! 

Selv er jrg småbarnsmor, og legger alltid vekk mobilen når jeg er på besøk eller sammen med barna. Ikke mange igjen av oss desverre 😅

Anonymkode: b99d9...320

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...