Gå til innhold

Kan vi slå av internett når vi har feriegjester?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bonusbarn, svigerbarn og små barnebarn på feriebesøk en uke. Kan vi kutte internett?

Disse foreldrene sitter med nesene i mobilene fra morgen til kveld, litt overdrevet 😄. Såvidt vi eller barna får kontakt med dem. De svarer hmm, mmmm, osv om man prøver å prate til dem. 

Jeg er veldig glad i dem alle sammen, og vi har et nært og godt forhold, men denne mobilbruken irriterer meg mer og mer. De har små barn, som ofte blir avvist fordi mobilen er mer spennende.

Har prøvd å si veldig forsiktig fra til dem i noen år, men det nytter ikke.

Syns synd i dagens barn om dette er vanlig. 

Våre barn/bonusbarn har vokst opp med strenge og fornuftige regler for skjermbruk. Og hos oss har vi aldri sittet med mobilen når flere er samlet. Min mann og jeg har faktisk ikke mobiler med i stua, ut på uteplasser og hage osv. Og vi sitter i hvertfall ikke med mobiler når vi er på besøk hos noen.

Hvordan løser vi dette irritasjonsmomentet?

Anonymkode: c929e...eca

• Liker 4
  • Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner noen sånne. De har heldigvis ikke barn. Jeg har forsøkt å skru av wifi, men det virker som de ikke enser det engang og surfer videre på 5G. De som er så glade i å scrolle betaler gladelig for ekstra data. 

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet

Det hjelper vel ikke å slå av internettet hjemme. Det er jo det som er greia med mobiler, de har internett-tilgang overalt via mobilnettet. Greit nok at man da må bruke av sine G, men mange har da store abonnementer som gir fri bruk osv.

Tror ikke gjestene dine hadde lagt fra seg mobilene bare fordi du skrudde av hjemmenettet.

• Liker 30
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke, i dag har de fleste ubegrenset data på telefonen. Men jeg ville dratt i gang en aktivitet med barnebarna, gått til byen å kjøpe is, gå på stranda, bake boller, fisketur, frisbeegolf etc så kanskje de melder seg på etter hvert?

Anonymkode: 300d0...7a0

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Er det bare hos oss vi opplever dette, eller er det vanlig? Når vi har overnattingsgjester her, så har de en egen etg til disposisjon, med rom og stue. Fullt mulig å ha mobilene der, og lure seg til fem min med scrolling nå og da. Vi kan selvfølgelig se etter barna imens, om vi ikke er veldig opptatte med middagslaging osv. 

Når vi er på besøk hos andre, så har vi ikke mobilene fremme når alle sitter samlet. Trodde det var vanlig skikk og bruk, men jeg er kanskje på bærtur 😄

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper da ingenting mtp 5G. Dra heller igang aktiviteter. 

Anonymkode: 00a7c...675

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjelper da ingenting mtp 5G. Dra heller igang aktiviteter. 

Anonymkode: 00a7c...675

Er aktiviteter her for store og små om de vil 🙂. Nydelig vær, stor hage, masse leker inne og ute, spill man kan spille i hagen osv. Nå, når det gjelder barnebarn, så ser vi gjerne etter dem. Likevel ønsker de selvfølgelig kontakt med foreldre. De vil spørre om noe, fortelle noe, vise noe....Og perioder av dagen er vi faktisk opptatt. Når vi har gjester her, bor de som på hotell. Liker å skjemme bort gjester med gode måltidet osv. Det er litt jobb når huset er stappfullt 🙂.

Har opplevd feriegjester uten barn som også sitter konstant med mobil i hånda, men da går det hvertfall ikke utover små barn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Dere som har en sånn kurv i gangen der det står "gjester bes legge mobilen her". Får dere folk til å gjøre det 🙂?

Må presisere at jeg selvfølgelig skjønner at folk vil gå og sjekke mobilen sin noen ganger i løpet av dagen. Kan jo være noen som har ringt. Det er dette med å sitte med mobilen når man er mange samlet jeg ikke liker. Og småbarnsforeldre som er gor opptatt av mobilen til å gidde å se på barna sine om de vil noe. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå, når det gjelder barnebarn, så ser vi gjerne etter dem. Likevel ønsker de selvfølgelig kontakt med foreldre. De vil spørre om noe, fortelle noe, vise noe....Og perioder av dagen er vi faktisk opptatt.

Det er bedre om du aktivt finner på noe sammen med dem. Sier f.eks. kom så går vi og tegner, eller kom så spiller vi er spill. 

de søker foreldrene fordi de er trygge personer for dem. 

Har akkurat kommet hjem fra hyttetur med utvidet familie selv, og det er slitsomt å være på besøk hos andre, spesielt på «hotell». Jeg føler meg ikke hjemme når mine foreldre styrer på i hvert fall. 
Bruker selv mobilen innimelllommog prøver å koble litt av, men blir ikke mye tid til det når man har småbarn. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Disse foreldrene sitter med nesene i mobilene fra morgen til kveld, litt overdrevet 😄. Såvidt vi eller barna får kontakt med dem. De svarer hmm, mmmm, osv om man prøver å prate til dem.

Dette høres ganske spesielt ut. Jeg kjenner også voksne mennesker som ikke klarer å legge ifra seg mobilen, men de har da sosiale antenner og deltar i samtaler (med mobilen ved sin side, men ser ikke på den hele tiden).

Jeg lurer litt på hva du egentlig legger i at de har øynene klistret til skjermen. Ettersom du selv virker ganske uinteressert i å benytte mobilen (jeg kunne aldri tenkt meg å skru av wifi i en uke), så kan det tenkes at ditt begrep om "mye bruk" ikke samsvarer med flertallet sitt begrep. Så det hadde vært interessant å vite mer om.

Her hos oss, har vi spesielt en på begynnelsen av 20 år som lett lar seg distrahere av mobilen. Så når vi har familiebesøk, pleier vi å finne på aktiviteter, f eks turer, spill osv som tvinger han til å legge den fra seg en stund. Men jeg kan ikke forvente at besøket skal være av mobilen hele tiden. Den er blitt en del av hverdagen, og ønsker man besøk av familien, må dette faktisk godtas. 

Anonymkode: c3154...fc8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og småbarnsforeldre som er gor opptatt av mobilen til å gidde å se på barna sine om de vil noe. 

Hva om du prøver å se mobilen som en bok? Da jeg hadde små barn, lengtet jeg ofte etter en time der jeg kunne sette meg ned og lese en bok. Koble av med noe jeg trivdes med.

I dag er mobilen blitt den nye "boken". Så mulig det du ser, er foreldre som prøver å få litt avkobling fra "se hva jeg har tegnet", "se nå danser jeg", "se på meg, se på meg". Du er besteforelder og ser kanskje ikke barnebarna så ofte? Så for deg er det å se på alt barna vil at de voksne skal se på viktig. Foreldrene ser det hver dag. Nå er de på ferie. La de få koble litt av.

Når det gjelder den kurven. Gjestene mine hadde trodd jeg var sprø hvis jeg hadde en slik kurv. Det virker veldig overformynerisk.

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lyslys skrev (6 minutter siden):

Det er bedre om du aktivt finner på noe sammen med dem. Sier f.eks. kom så går vi og tegner, eller kom så spiller vi er spill. 

de søker foreldrene fordi de er trygge personer for dem. 

Har akkurat kommet hjem fra hyttetur med utvidet familie selv, og det er slitsomt å være på besøk hos andre, spesielt på «hotell». Jeg føler meg ikke hjemme når mine foreldre styrer på i hvert fall. 
Bruker selv mobilen innimelllommog prøver å koble litt av, men blir ikke mye tid til det når man har småbarn. 

TS her. Vi ser gjerne etter barnebarn mye av dagen. Kjøper inn nye leker før de kommer osv. De kan selvfølgelig tegne og male så mye de vil. 

Med "hotell", så mener jeg bare at gjester ikke trenger å tenke på hva som skal lages til middag og frokost, handling, lage frokost, lunsj og middag, vaske klær, tømme oppvaskmaskin osv. Så foreldrene har egentlig masse tid til barna. Det er jo ferie, så hyggelig for foreldre å ha god tid til barna sine også 🙂. De får sove lenge her også, selvfølgelig.

Liker å ha gjester, liker å se etter barnebarna, så ikke det som er problemet. Bare mobilavhengighet som irriterer. Især når gjester har barn. Syns det er uhøflig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette høres ganske spesielt ut. Jeg kjenner også voksne mennesker som ikke klarer å legge ifra seg mobilen, men de har da sosiale antenner og deltar i samtaler (med mobilen ved sin side, men ser ikke på den hele tiden).

Jeg lurer litt på hva du egentlig legger i at de har øynene klistret til skjermen. Ettersom du selv virker ganske uinteressert i å benytte mobilen (jeg kunne aldri tenkt meg å skru av wifi i en uke), så kan det tenkes at ditt begrep om "mye bruk" ikke samsvarer med flertallet sitt begrep. Så det hadde vært interessant å vite mer om.

Her hos oss, har vi spesielt en på begynnelsen av 20 år som lett lar seg distrahere av mobilen. Så når vi har familiebesøk, pleier vi å finne på aktiviteter, f eks turer, spill osv som tvinger han til å legge den fra seg en stund. Men jeg kan ikke forvente at besøket skal være av mobilen hele tiden. Den er blitt en del av hverdagen, og ønsker man besøk av familien, må dette faktisk godtas. 

TS her. Som sagt helt i orden om gjester går jevnlig til "sin" etasje og sjekker mobilen. Men når man er mange samlet i et rom eller ute, så kan vel den legges bort? Her er det sånn at svært ofte om vi eller barna deres prøver å si noe til dem, så løftes ikke blikket fra mobilen, og svarene viser tydelig at 99% av oppmerksomheten er rettet mot skjermen 🙃. Vi ser dem bare noen få ganger i året pga lang avstand, så da hadde det vel vært hyggelig om man hadde tid til å være sammen?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere egentlig et så nært og godt forhold som du tror dersom du ikke kan ta opp dette temaet på en god og ordentlig måte uten å oppføre dere passivt aggressivt med å slå av internett fordi dere ikke liker adferden?

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi ser dem bare noen få ganger i året pga lang avstand, så da hadde det vel vært hyggelig om man hadde tid til å være sammen?

Men si det til dem da? Og ikke på en veldig forsiktig måte. Si at du har gledet deg til tid sammen med dem, og at deres opptatthet av mobilen opplever du ødelegger for hyggelige stunder. Lag noen kjøreregler: ikke mobil under måltider, ikke mobil når dere spiller spill, osv. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Har dere egentlig et så nært og godt forhold som du tror dersom du ikke kan ta opp dette temaet på en god og ordentlig måte uten å oppføre dere passivt aggressivt med å slå av internett fordi dere ikke liker adferden?

Et veldig godt poeng. Hadde mine voksne barn oppført seg slik ts beskriver, hadde jeg vært ganske direkte med dem. Og tror de hadde blitt ganske flau og forstått sine egen feil.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bonusbarn, svigerbarn og små barnebarn på feriebesøk en uke. Kan vi kutte internett?

Jeg er veldig glad i dem alle sammen, og vi har et nært og godt forhold, men denne mobilbruken irriterer meg mer og mer. De har små barn, som ofte blir avvist fordi mobilen er mer spennende.

Har prøvd å si veldig forsiktig fra til dem i noen år, men det nytter ikke.

Syns synd i dagens barn om dette er vanlig. 

Våre barn/bonusbarn har vokst opp med strenge og fornuftige regler for skjermbruk. Og hos oss har vi aldri sittet med mobilen når flere er samlet. Min mann og jeg har faktisk ikke mobiler med i stua, ut på uteplasser og hage osv. Og vi sitter i hvertfall ikke med mobiler når vi er på besøk hos noen.

Hvordan løser vi dette irritasjonsmomentet?

Tror dere bare må ta det opp med de. Hjelper ikke så mye å stenge internett da de fleste har mobilnett

Anonymkode: 282a8...28f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Voksne mennesker har mobildata 

Anonymkode: 73473...cf0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

TS her Vi har et nært og godt forhold, så spørsmålet var vel litt satt på spissen, og litt desperat 😄. Og jeg syns det er litt vanskelig å si sånt til voksne mennesker. Men jeg har prøvd noen ganger, på en fin måte. Å si at barnet trenger din oppmerksomhet, burde du ikke legge bort mobil osv.

Men nå har jeg ikke tid til å følge opp tråden på en stund 😄. Barnebarn våkner, så da skal de få min oppmerksomhet og frokost lages, mens foreldrene går sove 🙂

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Å nei. Man må jobbe døgnet rundt....

Er mange individer som blir utrolig sinte om man ikke svarer mail på minuttet.  Greit å ha  molben på nett også,er faktisk en håndfull som ringer Kl 23 på en søndag fordi dem trenger en tennplug  eller få stemmet et piano om 6 mnd også.

Anonymkode: 99539...5e4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...