AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Ser på filmer og serier der franskmenn drikker vin til maten, engelskmenn tar seg en øl på puben etter jobb, dansken som tar seg en Bayer til lunsj og den amerikanske forretningsmannen som tar seg en whisky etter jobb. Gjerne hver dag ser det ut som. Lurer egentlig bare på om det er slik i IRL. At det finnes slike folk eller om det er bare på film/serie ? Men blir ikke helsa helt fucka opp av det ? Eller er det sunt å ta seg en drink etter endt arbeidsdag ? Anonymkode: 9ecc8...1fb
Grüner Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli (endret) Å ta et glass vin til maten hver dag eller en pint på pub gjør deg ikke til alkoholiker. Endret 18. juli av Grüner 4 3
Brunello Skrevet 18. juli #3 Skrevet 18. juli De fleste andre europeiske land, USA, Australia og de andre landene der det drikkes alkohol har et annet drikkemønster enn oss. Det er langt vanligere å drikke daglig enn det det er i Norge. Hva som defineres som alkoholisme er vel litt ulikt. På kvinneguiden har mange et helt skrudd forhold til alkohol og kaller folk som drikker mer enn et par øl i uka som alkoholikere. Det er en del folk som får problemer. Dersom vi skal ta filmer som eksempel slik det ble gjort i HI, er det jo alltid haugevis av folk som går på AA møter. 2 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #6 Skrevet 19. juli Hver dag = alkoholiker ja. Anonymkode: 64dc3...dcf 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli Nei. Det er ingenting som heter alkoholisme eller alkoholiker Anonymkode: 98782...1bc 1
Kålrota Skrevet 19. juli #8 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Det er ingenting som heter alkoholisme eller alkoholiker Anonymkode: 98782...1bc Neivel? Og begrunnelsen din er? Alkohol kan være et stort problem for mange, også for oss som har vokst opp med voksne som ble utrygge fordi alkoholen ble prioritert. Når behovet for alkohol styrer livet, er man alkoholiker i mitt hode. Når relasjoner og opplevelser blir nedprioritert fordi det er viktigere «å roe seg ned» med alkohol. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli Kålrota skrev (8 minutter siden): Neivel? Og begrunnelsen din er? Alkohol kan være et stort problem for mange, også for oss som har vokst opp med voksne som ble utrygge fordi alkoholen ble prioritert. Når behovet for alkohol styrer livet, er man alkoholiker i mitt hode. Når relasjoner og opplevelser blir nedprioritert fordi det er viktigere «å roe seg ned» med alkohol. Begrunnelse for hvorfor jeg mener nei, eller hvorfor jeg mener at man ikke skal bruke stigmatiserende begreper? Jeg har vokst opp med en mor som drakk seg ihjel og har hatt alkoholavhengighet selv, så jeg vet godt hvor utrygt det er. Vet også derfor hva sykdommen heter. Diagnosekriteriene for avhengighetssyndrom står øverst i tråden og handler om noe langt mer omfattende og alvorlig enn å drikke en enhet per dag, selv om det er svært usunt. Anonymkode: 98782...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ser på filmer og serier der franskmenn drikker vin til maten, engelskmenn tar seg en øl på puben etter jobb, dansken som tar seg en Bayer til lunsj og den amerikanske forretningsmannen som tar seg en whisky etter jobb. Gjerne hver dag ser det ut som. Lurer egentlig bare på om det er slik i IRL. At det finnes slike folk eller om det er bare på film/serie ? Men blir ikke helsa helt fucka opp av det ? Eller er det sunt å ta seg en drink etter endt arbeidsdag ? Anonymkode: 9ecc8...1fb Nei man er ikke nødvendigvis alkoholavhengig selv om man drikker hver dag, det er flere faktorer som spiller inn for å kalle det en avhengighet. Alkohol er ikke sunt, men i slike små mengder er det ikke direkte usunt heller. Det er veldig mye i livet som hverken er sunt eller usunt, men man blir ikke ødelagt av den grunn. Anonymkode: 9b5ab...2d6 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli For meg handler det om mengde og i hvilken grad man greier å la være. Hvis man MÅ ha og det blir vanskelig å gå uten. Da har man et avhengighetsproblem enten det er hver dag eller bare hver helg. Hvis man drikker såpass at man blkr beruset hver dag vil jeg og si det er et problem. Hvis man elsker å lage seg skikkelig middag hver dag med et glass vin til. Eller gjennom sommeren digger å kjøle seg ned med en 0.33 øl etter jobben. Så vil jeg ikke kalle det alkoholisme. Det er bare at man liker best en drikke som tilfeldigvis også har en alkoholprosent i seg. De landene som driver med vin/øl i lunsjen (Belgia f.eks, jeg fikk litt kultursjokk når vi hadde totimers lunsj der «alle» bestilte seg en øl eller to) eller etter jobb (typisk England eller Frankrike), de drikker seg ofte ikke så fulle som nordmenn. Greier man å stoppe på 1 enhet tenker jeg man sjelden har noe problem med hverdagsdrikke. Men nordmenn gjør ofte ikke det. Personlig prøver jeg å holde det til helgene fordi det har en del kalorier. Jeg synes et glass vin eller bobler er såpass godt at jeg kunne fint nytt det mange ganger i uken, uten å oppnå noen som helst rus så det er ikke målet. Men det blir litt mye kalorier… Anonymkode: 54af8...354
AnonymBruker Skrevet 19. juli #12 Skrevet 19. juli Vil si det har med mengde også. 1 øll/vinglass hver dag? Vil ikke kalle deg alkoholiker av den grunn. Men når du nesten daglig tar deg flere enheter og blir subler/fylleringer, ja da er du definitivt en alkoholiker. Anonymkode: c2407...433
Kålrota Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Begrunnelse for hvorfor jeg mener nei, eller hvorfor jeg mener at man ikke skal bruke stigmatiserende begreper? Anonymkode: 98782...1bc Du skrev at det ikke finnes, jeg lurte på hva begrunnelsen var. Du kunne skrevet at du mente merkelappene var feil? Uansett er alkoholisme eller avhengighet svært alvorlig, det vet alle som har vært utsatt for det. Mine foreldre var syke, pleier jeg å tenke, det stemmer jo på sitt vis. De døde også før de kom ut av det. (og mengden er ikke nødvendigvis avgjørende for avhengighet, da). 1
Rogadame Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli Jeg kan lett ta et glass hver dag- spes sommerferien frister det veldig. Men gjør det ikke fordi jeg blir feit av kaloriene i alkohol hver dag. Nei man blir ikke alkoholiker av et glass vin hver dag- problemer starter når en øker mengden gradvis og kjenner " alkohol- suget"
Majer Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli Føler alkoholiker er et sterkt ord, men man er gjerne rusavhengig. Men det samme gjelder de som må ha kaffe for å føle seg kvikke. Det fungerer også som selvmedisinering mot udiagnostisert adhd osv. 1
Knirke Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli Jeg synes det er helt merkelig at KG og VG etc kan dele ut psykiske diagnoser i hytt og vær, på bakgrunn av at noen har et annet drikkemønster enn dem selv. Spesielt ivrige er de som er avholds selv, til å kalle andre alkoholikere. Alkoholisme er et alvorlig problem. Man kan ikke påstå at en ellers helt normal person som tar seg et glass vin hver dag har et alvorlig problem (med mindre personen selv mener de har et problem). I Norge er det ansett som normalt å gå på fylla i helger og ferier, og være edru i uka. Man kan være stupfull på byen hver eneste lørdag uten å bli kalt alkoholiker. Men drikker du én øl alene på en tirsdag, da får du høre det! 4 2
Purple_Pixiedust Skrevet 19. juli #17 Skrevet 19. juli Nei det er vel ikke alkoholisme å ta seg en øl til maten. Tar man én øl hver middag så drikker man fortsatt mindre enn hva jeg gjør én dag. Jeg er rusavhengig av multiple stoffer. Har greid å slutte med narkotika, men sliter med å slutte med alkoholen. Det er langt verre enn å bare ta seg en øl til maten. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ser på filmer og serier der franskmenn drikker vin til maten, engelskmenn tar seg en øl på puben etter jobb, dansken som tar seg en Bayer til lunsj og den amerikanske forretningsmannen som tar seg en whisky etter jobb. Gjerne hver dag ser det ut som. Lurer egentlig bare på om det er slik i IRL. At det finnes slike folk eller om det er bare på film/serie ? Men blir ikke helsa helt fucka opp av det ? Eller er det sunt å ta seg en drink etter endt arbeidsdag ? Anonymkode: 9ecc8...1fb Du ser på film, hva er film? En fordreid virkelighet som skal ha den som ser til å tro at det de ser er virkelighet. Film er ikke virkelighet. Anonymkode: 95366...edf 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #19 Skrevet 19. juli Hvis man drikker fordi man må, eller for å glemme, for å føle seg bedre osv, da har man problemer ja. Anonymkode: 7ad31...adb
AnonymBruker Skrevet 19. juli #20 Skrevet 19. juli Purple_Pixiedust skrev (4 minutter siden): Nei det er vel ikke alkoholisme å ta seg en øl til maten. Tar man én øl hver middag så drikker man fortsatt mindre enn hva jeg gjør én dag. Jeg er rusavhengig av multiple stoffer. Har greid å slutte med narkotika, men sliter med å slutte med alkoholen. Det er langt verre enn å bare ta seg en øl til maten. Alkohol er faktisk forjævlig, en stund siden innså jeg at jeg hadde alvorlige problemer med alkohol og sluttet. Ingen rundt meg visste, jeg visste ikke, men ting jeg gjorde for å drikke eller når jeg drakk, måter jeg ga faen i meg selv på for den rusen, det skremmer meg. Det er mer alvor rundt alkohol enn folk tror, tror jeg. Anonymkode: 7ad31...adb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå