AnonymBruker Skrevet 18. juli #21 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du mistenker dyremishandling eller at ditt familiemedlem på noen måte har forvoldt dyrets død så er det Mattilsynet som er rette instans. Det er de som har myndighet til å eventuelt gjøre videre undersøkelser. Som privatperson har du ikke den muligheten. Veterinær kan jo ha gjort seg noen tanker om mulig dødsårsak eller kadaverets tilstand, men vedkommende har jo verken plikt eller lov til å underrette deg om det. Mattilsynet kan ta kontakt ved behov. Anonymkode: 24126...aa5 Skulle skrive noe mer, men kom ani og ble publisert. Så hvis jeg forstår deg riktig, er det nok ikke mulig for meg å få denne informasjonen fra veterinær siden jeg personlig ikke står som eier? Anonymkode: 966be...31b
Tough cookie Skrevet 18. juli #22 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Et familiemedlem kjørte en lang biltur gjennom Norge og hadde med seg familiehunden. Hunden var nokså gammel, men fremdeles sprek. Når familiemedlemmet kom fram sa hen at hunden lå å sov så godt i bilen og lot dermed være med å ta hunden ut av bilen for natten. Noe som aldri har skjedd tidligere. Og nå viser det seg at hunden er død og levert inn til veterinær for kremering. Er det mulighet for å spørre veterinær om obduksjon? Grunnen til at jeg skriver litt rart er for å unngå for mye info, hvis det gir mening. Syns hele forløpet er merkelig. Anonymkode: 966be...31b Så du mener at hunden var allerede død når eieren kom frem?
AnonymBruker Skrevet 18. juli #23 Skrevet 18. juli Hunden var gammel og daua lykkelig på tur mest sannsynlig. TS bør jekke seg ned litt hvis h*n vil ha råd fra folk, og ikke fremstå som en frekk kverulant. Anonymkode: 516ed...e39 3 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli #24 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En veterinær er ikke synsk. Hva mener du skal komme ut av en obduksjon? https://www.vetinst.no/provetaking-og-diagnostikk/prislister-og-analysetilbud/obduksjon-av-hund-og-katt-12-uker Vil du betale de kr. 7 500 pluss forsendelse, pluss emballasje for å få hunden obdusert? Mistenker du noe straffbart så får du gå til politiet og ikke til kvinneguiden. Anonymkode: 619b6...cb7 Nei, kanskje ikke direkte obduksjon, men en indikasjon på årsak eventuelt. Folk rådfører seg om alt mulig her, sier du til alle at de skal gå til sexolog, lege, jurist osv? Tenker vanlige folk har mye bra å komme med uten at de trenger å ha en tittel og utdanning. Men at den vanlige mannen/kvinnen i gata har vett og kunnskap til å gi gode råd, det tror jeg. Men flere her viser jo at den hypotesen var vist litt for optimistisk Anonymkode: 966be...31b
AnonymBruker Skrevet 18. juli #25 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hunden var gammel og daua lykkelig på tur mest sannsynlig. TS bør jekke seg ned litt hvis h*n vil ha råd fra folk, og ikke fremstå som en frekk kverulant. Anonymkode: 516ed...e39 Jaja du er vel en av de som støtter dyremishandling du. Godt du viser deg frem Anonymkode: 966be...31b
AnonymBruker Skrevet 18. juli #26 Skrevet 18. juli Tough cookie skrev (8 minutter siden): Så du mener at hunden var allerede død når eieren kom frem? Det er en tanke som har slått meg. Men om det er sannheten, det vet jeg ikke og vil kanskje ikke få svaret på det heller Anonymkode: 966be...31b
AnonymBruker Skrevet 18. juli #27 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vil helst unngå å involvere andre parter på det nivået og tenkte at veterinæren kunne si noe om tilstanden til hunden og hva mulig årsak kunne være? Men er kanskje ikke mulig uten å gjøre en obduksjon Anonymkode: 966be...31b Jeg antar at juridisk sett er en hund definert som en eiendel til vedkommende som har den. Den er hans til å "disponere" og ta beslutninger for. En veternær har sikkert taushetsplikt også av en eller annen grad? Det er tvilsomt at du kan få informasjon, men du kan sikkert gi informasjon så kan veterinær gjøre hva hen vil med den informasjonen. Anonymkode: 68b32...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #28 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skulle skrive noe mer, men kom ani og ble publisert. Så hvis jeg forstår deg riktig, er det nok ikke mulig for meg å få denne informasjonen fra veterinær siden jeg personlig ikke står som eier? Anonymkode: 966be...31b Det stemmer. De har taushetsplikt og må få tillatelse fra eier for å dele informasjon med andre. Unntaket er ved mistanke om dyremishandling, da kan de varsle mt. Anonymkode: 82974...e03
Million Skrevet 19. juli #29 Skrevet 19. juli Dødsfall, både hos hunder og mennesker, kan hos de eldre skje på et øyeblikk, dessverre. Fulgte med på en dokumentarserie om noen britiske veterinærer en lang stund, og den ene veterinæren hadde en eldre boxer-hund. Den var ute på tur med kona til veterinæren, glad og fornøyd, og plutselig bare datt hunden sammen på stien. Kona klarte å bære den hjem, men den døde innen en time. Og dette var en hund som var ekstremt godt ivaretatt helsemessig av eieren sin, som er veterinær og har vært det i 40 år. Ting kan skje og de skjer - ofte. Ikke hadde jeg giddet å be om obduksjon av en eldre hund, der de sannsynligvis ikke hadde greid å finne noen dødsårsak heller annet enn at "det var sannsynligvis hjertet" eller noe.
Kålrota Skrevet 19. juli #30 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er du for dyremishandling? For det var det som var mye av problemet før hundens død, mye neglisjering. Vil jo bare bekrefte hva denne personen er kapabel til å gjøre Anonymkode: 966be...31b Ja, det er jo den mest logiske slutningen å dra. At jeg er for mishandling. Det sto ingenting om den forhistorien. Hva med å konfrontere vedkommende? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå