AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:51 #1 Skrevet fredag kl 20:51 Eller er det utopi? Familie ferie og hen drikker tidlig om formiddagen og er godt brisen før middag. Sitter ute i baren når resten av familien legger seg. Kommer full inn døren og er i dårlig form og sur dagen etter. Hva er det beste man kan si / gjøre? Evnt ikke si? Eller bare handle? Anonymkode: 84a27...640 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:18 #2 Skrevet fredag kl 21:18 Spør direkte når personen er edru om hvorfor han/hun drikker så mye. Hva er det som ligger bak? om det er din ektefelle så er det trist at det har gått så langt med aksept fra deg. Anonymkode: 5df4a...a42 1
Nymerïa Skrevet fredag kl 21:28 #3 Skrevet fredag kl 21:28 Du kan si noe, men resultatet er utenfor din kontroll. Gjelder det partneren din? 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:28 #4 Skrevet fredag kl 21:28 Si i vei, men det fører i 99 av 100 tilfeller til sinne, benektelse og null endring. Anonymkode: 562d5...fc9 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:36 #5 Skrevet fredag kl 21:36 Kommer jo helt an på relasjonen din til denne personen. Er det partneren din eller forelderen din så gi for all del beskjed. Hvis ikke er det kanskje opp til vedkommendes respektive å si noe. Men i bunn og grunn gjør man jo som man vil… og kommer gjerne ikke så langt med det. Anonymkode: 1a5f6...651 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:50 #6 Skrevet fredag kl 21:50 Jeg ville sagt fra om det er et menneske jeg bryr meg om, selv om en risikerer å få en skyllebøtte tilbake. De trenger å høre det selv om de ikke vil se det i øynene. Men da har de fått en feedback på alkoholbruken sin. Anonymkode: e17c2...4dc 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:56 #7 Skrevet fredag kl 21:56 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Si i vei, men det fører i 99 av 100 tilfeller til sinne, benektelse og null endring. Anonymkode: 562d5...fc9 Ikke helt enig her. Det er nok sannsynlig at det blir møtt med benektelse og forsvar, men det betyr ikke at personen ikke hører deg. Jeg hadde en sånn samtale med min samboer og det var første steget i riktig retning for han. Han gikk i forsvar der og da, men i ettertid hadde han tenkt mye på det og han kom til samme konklusjon selv. Han trengte det tuppet bak… Anonymkode: e4852...711 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:03 #8 Skrevet fredag kl 22:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller er det utopi? Familie ferie og hen drikker tidlig om formiddagen og er godt brisen før middag. Sitter ute i baren når resten av familien legger seg. Kommer full inn døren og er i dårlig form og sur dagen etter. Hva er det beste man kan si / gjøre? Evnt ikke si? Eller bare handle? Anonymkode: 84a27...640 Du sier «nei takk, det er ikke aktuelt å feriere sammen med deg. Du velger dagfylla, og utgår derfor som omgangskrets. Send meg gjerne en invitasjon når du har valgt å ta ansvar». Det burde dere alle - samtlige - ta ansvar og gjøre. Man finner seg ikke i uønsket adferd. Man eliminerer sin omgang med den. Og så - takker du nei. Til alt. Enten så velger de å ta seg sammen. Eller så velger de å ofre relasjonen. I begge tilfeller slipper du bryet. Om du kan si noe som får dem til å ønske å ta ansvar? Nei. Det er uansett ikke ditt ansvar. La dem leve som de ønsker. Det å drikke er et aktivt valg de har tatt. Det er lov. La dem. Anonymkode: e2aa4...d66
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:06 #9 Skrevet fredag kl 22:06 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du sier «nei takk, det er ikke aktuelt å feriere sammen med deg. Du velger dagfylla, og utgår derfor som omgangskrets. Send meg gjerne en invitasjon når du har valgt å ta ansvar». Det burde dere alle - samtlige - ta ansvar og gjøre. Man finner seg ikke i uønsket adferd. Man eliminerer sin omgang med den. Og så - takker du nei. Til alt. Enten så velger de å ta seg sammen. Eller så velger de å ofre relasjonen. I begge tilfeller slipper du bryet. Om du kan si noe som får dem til å ønske å ta ansvar? Nei. Det er uansett ikke ditt ansvar. La dem leve som de ønsker. Det å drikke er et aktivt valg de har tatt. Det er lov. La dem. Anonymkode: e2aa4...d66 Du høres ut som et eiegodt menneske som vil la noen drikke seg i hel. Anonymkode: e17c2...4dc 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:14 #10 Skrevet fredag kl 22:14 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du høres ut som et eiegodt menneske som vil la noen drikke seg i hel. Anonymkode: e17c2...4dc Nei dette er det dummeste jeg har hørt. Personen har helt rett. Anonymkode: 1f0fa...d26 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:42 #11 Skrevet fredag kl 23:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei dette er det dummeste jeg har hørt. Personen har helt rett. Anonymkode: 1f0fa...d26 Hei troll Anonymkode: e17c2...4dc 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:17 #12 Skrevet søndag kl 17:17 AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 1.42): Hei troll Anonymkode: e17c2...4dc Nei. En person med rusproblemer må innse selv at man har det. Ingen andre kan gjøre jobben for dem. Det beste er å ta avstand til de velger å gjøre noe med problemet dersom det går ut over en selv. Anonymkode: 1f0fa...d26 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå