AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Har kjøpt leilighet i en bygård som kommer til å få en del oppgraderingsutgifter utvendig i årene fremover, så fellesutgiftene kommer til å dobbles og kanskje mer. Standarden på bad/ kjøkken er enkel men ikke gammeldags og nedslitt. Overhørte en samtale mellom to naboer som stod på sine verandaer i kveld og snakket om leilighetene de hadde kjøpt. Begge to sa at "selvfølgelig må badet totalrenoveres for å få det mer praktisk slik de ønsker det", og "selvfølgelig må kjøkkenet bygges om slik at det blir mye bedre". Dette er førstegangskjøpere og jeg lurer på hvor de får alle pengene fra når de har kjøpt en leilighet til 4 millioner som skal få høye fellesutgifter, og så skal det renovere bad/ kjøkken og flytte dører og vegger. Det heter seg at nordmenn bor seg i hjel og vi er det folkeslaget i verden som pusser mest opp, og det tror jeg gjerne på. Anonymkode: 2bc81...1b9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har kjøpt leilighet i en bygård som kommer til å få en del oppgraderingsutgifter utvendig i årene fremover, så fellesutgiftene kommer til å dobbles og kanskje mer. Standarden på bad/ kjøkken er enkel men ikke gammeldags og nedslitt. Overhørte en samtale mellom to naboer som stod på sine verandaer i kveld og snakket om leilighetene de hadde kjøpt. Begge to sa at "selvfølgelig må badet totalrenoveres for å få det mer praktisk slik de ønsker det", og "selvfølgelig må kjøkkenet bygges om slik at det blir mye bedre". Dette er førstegangskjøpere og jeg lurer på hvor de får alle pengene fra når de har kjøpt en leilighet til 4 millioner som skal få høye fellesutgifter, og så skal det renovere bad/ kjøkken og flytte dører og vegger. Det heter seg at nordmenn bor seg i hjel og vi er det folkeslaget i verden som pusser mest opp, og det tror jeg gjerne på. Anonymkode: 2bc81...1b9 Hvor folk får penger fra? Jo, de jobber, de selger og kjøper nytt, de får gaver og de arver. 4 mill er ikke mye penger i dag. Skal bad totalrenoveres, så kan dere forvente at det blir en generalforsamlingssak der noen krever eller andre bestemmer at alle bad må taes. Det er helt vanlig. Anonymkode: 5ae3b...9eb 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #3 Skrevet 18. juli Jeg kjøpte nylig en leilighet til 8mill alene, der jeg «må» pusse opp badet. (Tror de aller fleste ville tenkt det). Pengene har jeg fra salg av tidligere leilighet, men gjorde det samme med den første jeg kjøpte. Det å pusse opp bad og kjøkken er en reell og god investering, som fond eller aksjer, ikke som en forbruksvare. Tipper mange også har midler fra arv og familie osv. Leilighet til 4mill er umulig å få her i Oslo uansett, synes det hørtes veldig rimelig ut. Anonymkode: 64d8b...8a9
AnonymBruker Skrevet 18. juli #4 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kjøpte nylig en leilighet til 8mill alene, der jeg «må» pusse opp badet. (Tror de aller fleste ville tenkt det). Pengene har jeg fra salg av tidligere leilighet, men gjorde det samme med den første jeg kjøpte. Det å pusse opp bad og kjøkken er en reell og god investering, som fond eller aksjer, ikke som en forbruksvare. Tipper mange også har midler fra arv og familie osv. Leilighet til 4mill er umulig å få her i Oslo uansett, synes det hørtes veldig rimelig ut. Anonymkode: 64d8b...8a9 Den ene leiligheten kostet 4 og den andre 4,3 mill Ts Anonymkode: 2bc81...1b9
AnonymBruker Skrevet 18. juli #5 Skrevet 18. juli Man makser ikke boliglånet. Så enkelt er det. Fordi det koster å bo, utover å betale lån. Fordi man ønsker å leve, utover det å bo. Anonymkode: 6de08...5ec 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #6 Skrevet 18. juli "Jeg burde gjøre", "jeg ønsket gjøre", "jeg vil gjøre" og "jeg drømmer om" er ikke det samme som "i morgen starter vi!!" Jeg kjøpte leilighet med behov for oppussing av kjøkken. Kjøpt 2016, prosjekt-start 2020. Anonymkode: c7f56...e3c 3
Brunello Skrevet 18. juli #7 Skrevet 18. juli (endret) Dette har endret seg enormt de siste 20-30 årene. Da vi og våres venner kjøpte vår første leilighet, hadde alle ganske nøktern standard. Så har vi jobbet oss oppover. Nå skal alle unge ha strøkne leiligheter med en gang. Det er egentlig helt sykt. Nordmenn men helt gjennomsnittlig inntekt har leiligheter med standard bare folk med høy inntekt har i utlandet. Endret 18. juli av Brunello 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #8 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har kjøpt leilighet i en bygård som kommer til å få en del oppgraderingsutgifter utvendig i årene fremover, så fellesutgiftene kommer til å dobbles og kanskje mer. Standarden på bad/ kjøkken er enkel men ikke gammeldags og nedslitt. Overhørte en samtale mellom to naboer som stod på sine verandaer i kveld og snakket om leilighetene de hadde kjøpt. Begge to sa at "selvfølgelig må badet totalrenoveres for å få det mer praktisk slik de ønsker det", og "selvfølgelig må kjøkkenet bygges om slik at det blir mye bedre". Dette er førstegangskjøpere og jeg lurer på hvor de får alle pengene fra når de har kjøpt en leilighet til 4 millioner som skal få høye fellesutgifter, og så skal det renovere bad/ kjøkken og flytte dører og vegger. Det heter seg at nordmenn bor seg i hjel og vi er det folkeslaget i verden som pusser mest opp, og det tror jeg gjerne på. Anonymkode: 2bc81...1b9 Dersom du, personlig, akkurat og med et nødskrik har egenkapital og lønn nok til å få banken med på å gi deg lån til å kjøpe en leilighet til 4 mill og så velger å kjøpe deg en leilighet til - 4 million? Ja, da bor du deg ihjel. Du har ikke midler til buffer, renovasjon og løpende nødvendig vedlikehold. Dersom naboen har egenkapital og lønn nok til å kunne kjøpe seg en leilighet til 5-7 mill men velger å kjøpe en til 4? Da bor hen bedagelig. Og kan pusse opp kjøkkenet uten å likevel bo seg ihjel. Svaret er der: Man kjøper noe mindre enn det man har råd til om man strekker seg. Anonymkode: 838fb...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor folk får penger fra? Jo, de jobber, de selger og kjøper nytt, de får gaver og de arver. 4 mill er ikke mye penger i dag. Skal bad totalrenoveres, så kan dere forvente at det blir en generalforsamlingssak der noen krever eller andre bestemmer at alle bad må taes. Det er helt vanlig. Anonymkode: 5ae3b...9eb Skal bad renoveres så kontakter en bademiljø selv og inkluderer ikke hele blokka. At en skal ha det som en generalforsamlingsak å pusse opp bad,har jeg aldri vært borti. Anonymkode: 84d3d...f38 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli Når de snakker om å flytte vegger og sånt så høres det ut som en oppussing som betaler seg. Både ved videresalg, og ikke minst fordi en selv skal bo der, og om planløsnigen er håpløs så er det jo dårlig valuta for pengene. Jeg pusset ikke opp min første noe særlig, da var jeg fattig student, ble bare litt maling og DIY. Men jeg har vært stor på oppussing etter det, kan nesten kalle det en hobby. Gjør det aller meste selv og gjør det litt pø om pø. Pengene jeg bruker er fra lønna mi. Da jeg flyttet inn hadde jeg vel rundt 100 000 fra banken (boliglån). Jeg skal også totalrenovere badet her på sikt, men det er ikke krise, badet funker men er slitt og litt lite, jeg tenker også å flytte noen vegger for å utvide det. Jeg har bodd her tre år med det badet, renoverer kanskje om 1-2 år. De pengene vil bli opplåning på boliglånet, boligen har steget mye i verdi. Anonymkode: d3d20...11b
Knirke Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har kjøpt leilighet i en bygård som kommer til å få en del oppgraderingsutgifter utvendig i årene fremover, så fellesutgiftene kommer til å dobbles og kanskje mer. Standarden på bad/ kjøkken er enkel men ikke gammeldags og nedslitt. Overhørte en samtale mellom to naboer som stod på sine verandaer i kveld og snakket om leilighetene de hadde kjøpt. Begge to sa at "selvfølgelig må badet totalrenoveres for å få det mer praktisk slik de ønsker det", og "selvfølgelig må kjøkkenet bygges om slik at det blir mye bedre". Dette er førstegangskjøpere og jeg lurer på hvor de får alle pengene fra når de har kjøpt en leilighet til 4 millioner som skal få høye fellesutgifter, og så skal det renovere bad/ kjøkken og flytte dører og vegger. Det heter seg at nordmenn bor seg i hjel og vi er det folkeslaget i verden som pusser mest opp, og det tror jeg gjerne på. Anonymkode: 2bc81...1b9 Du vet vel ikke hva naboene tjener? Jeg er over 40 og førstegangskjøper, fordi jeg har valgt å vente med å kjøpe bolig og spare opp penger i fond først, nettopp for å slippe å bo meg ihjel. Kjøpte sammen med samboer, så da blir jo utgiftene delt på to. Hele huset skal renoveres, og det er ikke fordi «nordmenn er besatt av oppussing», men fordi vi ønsker å ha både bad og kjøkken som er praktiske og som passer vår smak, ikke smaken til 80-åringene som bodde der før oss.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #12 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har kjøpt leilighet i en bygård som kommer til å få en del oppgraderingsutgifter utvendig i årene fremover, så fellesutgiftene kommer til å dobbles og kanskje mer. Standarden på bad/ kjøkken er enkel men ikke gammeldags og nedslitt. Overhørte en samtale mellom to naboer som stod på sine verandaer i kveld og snakket om leilighetene de hadde kjøpt. Begge to sa at "selvfølgelig må badet totalrenoveres for å få det mer praktisk slik de ønsker det", og "selvfølgelig må kjøkkenet bygges om slik at det blir mye bedre". Dette er førstegangskjøpere og jeg lurer på hvor de får alle pengene fra når de har kjøpt en leilighet til 4 millioner som skal få høye fellesutgifter, og så skal det renovere bad/ kjøkken og flytte dører og vegger. Det heter seg at nordmenn bor seg i hjel og vi er det folkeslaget i verden som pusser mest opp, og det tror jeg gjerne på. Anonymkode: 2bc81...1b9 Jeg har reagert på det samme hos flere. Det som overrasker meg mest er at det er det kosmetiske som prioriteres. Et konkret eksempel er noen som kjøpte et hus som er 30 år gammelt. Huset har hatt 4 ulike eiere, like mange kjøkken og bad, flere ulike planløsninger, og hver av eierne har satt "sitt preg" på eiendommen ved at det er bygget store verandaer og diverse påbygg. Men i alle tilstandsrapporter har det vært poengtert at taket er dårlig, det er dårlig ventilasjon og masse muggsopp på loftet og i kjeller, det er utette vinduer, kledningen bør byttes osv. Ingen av eierne har tatt fatt på disse kjedelige reparasjonene, og huset er tipp-topp innvendig, men det råtner på rot. Forstå det den som kan. Anonymkode: db6bb...16a 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli Dette er så typisk norsk greie. Å mene at de som ønsker å pusse opp må ‘bo seg ihjel’ eller legge seg opp i at folk ønsker å pusse opp. Og ikke forstå at andre kan ha penger til sånt når en selv kanskje ikke har det. Naboene dine jobber og sparer sikkert da? Leiligheter til 4-5 mill er ikke så voldsomt dyrt og de fleste med litt økonomisk smartness makser ikke boliglån. Vi fikk samme i fleisen av enkelte 50+ slektninger da vi pusset opp kjøkkenet sist. Det ‘funket jo okey’ så hvorfor ‘kastet vi bort penger på det’? 😅 Jo fordi det var slitt, ekstremt lite funksjonelt og i en totalt annen stil enn vi liker. Skal pengene heller sitte og godtgjøre seg på sparekontoen, eller skal man bruke de til noe som gjør hverdagen bedre? Anonymkode: 63faa...60a
Gjest Linneah2013 Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har kjøpt leilighet i en bygård som kommer til å få en del oppgraderingsutgifter utvendig i årene fremover, så fellesutgiftene kommer til å dobbles og kanskje mer. Standarden på bad/ kjøkken er enkel men ikke gammeldags og nedslitt. Overhørte en samtale mellom to naboer som stod på sine verandaer i kveld og snakket om leilighetene de hadde kjøpt. Begge to sa at "selvfølgelig må badet totalrenoveres for å få det mer praktisk slik de ønsker det", og "selvfølgelig må kjøkkenet bygges om slik at det blir mye bedre". Dette er førstegangskjøpere og jeg lurer på hvor de får alle pengene fra når de har kjøpt en leilighet til 4 millioner som skal få høye fellesutgifter, og så skal det renovere bad/ kjøkken og flytte dører og vegger. Det heter seg at nordmenn bor seg i hjel og vi er det folkeslaget i verden som pusser mest opp, og det tror jeg gjerne på. Anonymkode: 2bc81...1b9 Du vet jo ikke hvor mye penger de har, kanskje har de spart, jobbet mye, arvet, forskudd på arv. At en del nordmenn bor seg i hjel er jo fordi det er veldig dyrt å kjøpe og det er veldig dyrt å leie.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli Selv om kjøkken og bad i din leilighet er i OK stand, er det ikke sikkert de andre er det. Sånn varierer fra leilighet til leilighet. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skal bad renoveres så kontakter en bademiljø selv og inkluderer ikke hele blokka. At en skal ha det som en generalforsamlingsak å pusse opp bad,har jeg aldri vært borti. Anonymkode: 84d3d...f38 Noen ganger gjøres det i regi av borettslaget, særlig om rørene må byttes ut. Om man må bryte opp gulvene i alle badene uansett er det like greit å gjøre oppussingen samtidig og man får som regel en bedre pris enn om man bestiller enkeltvis. Anonymkode: aae2f...fed 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg kjøpte nylig en leilighet til 8mill alene, der jeg «må» pusse opp badet. (Tror de aller fleste ville tenkt det). Pengene har jeg fra salg av tidligere leilighet, men gjorde det samme med den første jeg kjøpte. Det å pusse opp bad og kjøkken er en reell og god investering, som fond eller aksjer, ikke som en forbruksvare. Tipper mange også har midler fra arv og familie osv. Leilighet til 4mill er umulig å få her i Oslo uansett, synes det hørtes veldig rimelig ut. Anonymkode: 64d8b...8a9 Nei, det er det ikke. Det er bare folk som er kresne på hvor de vil bo, og skal bo midt i smørøyet i sentrum, på Grünerløkka eller Majorstua, Vestkanten. Min leilighet har en prisestimering til 3.9 mill, iflg bank-appen min. Naboblokken solgte nettopp en identisk leilighet til 4.3, men det var noe uvanlig. Ikke sett det før for disse leilighetene her. Anonymkode: 543af...3c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå