Gå til innhold

Bråker portabel aircondition så mye at naboene blir forstyrret (jeg bor i leilighet)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en portabel aircondition. Men jeg bor i en blokk. Bråker disse så mye at de forstyrrer naboene? For det vil jeg jo ikke.  Hilsen en som har fine naboer

Anonymkode: 98d21...b57

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min bråker ikke så ille inne at det høres gjennom veggene. Men, den bråker ganske mye utenfor vinduet der den henter luft. Så ved vindu oppe hører man den godt. Er en Mill 7000 ett eller annet.

Anonymkode: 083c1...1f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar 🙏 !

Vanskelig det her... Det er så stille og fint i borettslaget, ønsker ikke å støyforurense det.

Hører du støy fra andres ac da, når du har vinduene åpne (og ikke har på din egen ac)?

(Ps: Unner deg virkelig kalde rom altså, så kos deg med din ac 🤗)

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

En AC kan bråke litt men ikke så mye enn den høres gjennom veggen. Jeg har en den bråker når du er på rommet men i stua ned høres den nesten ikke og der er ingen isolasjon mellom tak og gulvet. Hvor rør gå ut av vinduet høres den nesten ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vurderer å kjøpe en portabel aircondition. Men jeg bor i en blokk. Bråker disse så mye at de forstyrrer naboene? For det vil jeg jo ikke.  Hilsen en som har fine naboer

Spørs jo hvilken du velger å kjøpe, og hvordan du plasserer den. Vi har luftrensere. De står opp på eikeplater, skåret til og satt hjul på. Dermed kommer de opp fra gulvet og er lette å flytte rundt. Bruker du gummihjul, så tar det og bort vibrasjon fra gulvet. 

Anonymkode: 3a8e1...311

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor, ble det innført forbud mot aircondition i 2018 pga støy. Det var helt fryktelig. 

Anonymkode: f7fe6...35f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har benyttet en del varianter av portabel AC. Varierende støynivå på de jeg har erfaring med, spesielt om de "jobber tungt".

Problemet med portabel AC som består av en enhet er måten de frakter varmen ut som varm luft. Rommet som skal kjøles trenger dermed påfyll av luft. Luften som trekkes inn er gjerne varm, som gjør kjøleeffekt fra denne typen maskiner er begrenset i forhold til andre typer maskiner.

Ved at maskinen står inne blir det ikke mye lyd utendørs. Stor fordel er den forholdsvis lave prisen.

Annen variant er Mini Split AC, der det går gassrør og strøm mellom to deler, plasseres ved vindu som lukkes nesten igjen. Ved å tette rundt vindu kjøles bare luften inne ned. 

Ulempen er kostnadene og mer støy utvendig da den utvendige delen har vifte.

Fastmontert varmepumpe bråker gjerne svært lite i kjølemodus. Men, fastmontert er mange steder ikke lov å montere i blokk. Det er også en høyere kostnad.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her jeg bor, ble det innført forbud mot aircondition i 2018 pga støy. Det var helt fryktelig. 

Anonymkode: f7fe6...35f

Fryktelig pga støyen eller fryktelig pga å miste sjansen til å ha ac?

Stor medfølelse uansett :trøst:

Ts

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (33 minutter siden):

Har benyttet en del varianter av portabel AC. Varierende støynivå på de jeg har erfaring med, spesielt om de "jobber tungt".

Problemet med portabel AC som består av en enhet er måten de frakter varmen ut som varm luft. Rommet som skal kjøles trenger dermed påfyll av luft. Luften som trekkes inn er gjerne varm, som gjør kjøleeffekt fra denne typen maskiner er begrenset i forhold til andre typer maskiner.

Ved at maskinen står inne blir det ikke mye lyd utendørs. Stor fordel er den forholdsvis lave prisen.

Annen variant er Mini Split AC, der det går gassrør og strøm mellom to deler, plasseres ved vindu som lukkes nesten igjen. Ved å tette rundt vindu kjøles bare luften inne ned. 

Ulempen er kostnadene og mer støy utvendig da den utvendige delen har vifte.

Fastmontert varmepumpe bråker gjerne svært lite i kjølemodus. Men, fastmontert er mange steder ikke lov å montere i blokk. Det er også en høyere kostnad.

Hjertelig takk for all info 🙏 !

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er et alternativ for deg TS. Kan du høre med naboene om dere kan gå sammen om å montere varmepumpe? De kan også brukes til å kjøle. 

Anonymkode: 5731f...920

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (19 timer siden):

Kan legge til, fordampings kjøler. Har ikke erfaring med dem selv. Krever ingen utendørs enhet. Fordamper vann. Rimelig i innkjøp, enkel i bruk

Gir høyere luftfuktighet, kan senke temperaturen noen grader, men begrenset.

https://www.danthermgroup.com/no/artikler/hva-er-fordampningskjoeling-og-hvorfor-er-det-bra

Ja, når du nevner det, så har jeg faktisk lest om disse for en stund siden.

Husker jeg tenkte: hæ? hvordan kan noe som gir høyere luftfuktighet hjelpe i varmen (jmf lummert vær, som er SÅ ubehagelig) 😄

Absolutt verdt å vurdere 🙂 !

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vet ikke om dette er et alternativ for deg TS. Kan du høre med naboene om dere kan gå sammen om å montere varmepumpe? De kan også brukes til å kjøle. 

Anonymkode: 5731f...920

Det har jeg jo ikke engang tenkt på. Tusen takk! Definitivt noe å ta opp på neste års generalforsamling 👍💚

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en portabel aircondition på soverommet. Den kjøler rommet godt ned, så det er ikke noe problem at luften den trekker inn er varm. Den bråker inne i rommet, men man hører den nesten ikke utenfor rommet (hvis døren er lukket), og man hører den heller nesten ikke utendørs. Ville absolutt anbefale deg å investere i en! Du kan jo velge en litt dyrere modell som scorer bra på lav lyd. Og sørg for at den er riktig dimensjonert for størrelsen på rommet du skal kjøle ned.

Anonymkode: 69c12...cc2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en portabel aircondition på soverommet. Den kjøler rommet godt ned, så det er ikke noe problem at luften den trekker inn er varm. Den bråker inne i rommet, men man hører den nesten ikke utenfor rommet (hvis døren er lukket), og man hører den heller nesten ikke utendørs. Ville absolutt anbefale deg å investere i en! Du kan jo velge en litt dyrere modell som scorer bra på lav lyd. Og sørg for at den er riktig dimensjonert for størrelsen på rommet du skal kjøle ned.

Anonymkode: 69c12...cc2

👍 !

Ja, for det er jo det jeg er redd for: jeg har naboer på hver side av meg, og i etasjen over og under, og vi har soverom på samme side (= vest) alle sammen. Og vinduer ganske nær hverandre. Da hadde det jo vært fælt om det røret fra a/c, som må ut av vinduet, hadde bråket i den stille sommernatten. Og ødelagt for alle sammen. Huff.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en man ikke må ha luft utenfra, men man fyller vann og isbiter i.

Anonymkode: 3b75c...d9c

• Liker 1
Skrevet

Har en portabel arbeidshest på hjul gående i naborommet nå som jeg skriver dette og hører omtrent ingenting til den. Hører den greit når man ligger på rommet men med døren igjen så reagerer jeg ikke på lyden i det hele tatt.

Min er noen år gammel og har en slange ut vinduet i likhet med den du ser på bildet her. Hører nesten ikke en lyd når jeg står på utsiden av vinduet. Hører utedelen til varmepumpen til naboen 20 meter unna bedre enn slangen min.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en man ikke må ha luft utenfra, men man fyller vann og isbiter i.

Tusen takk! Ja, slike er også under vurdering ☺️

Hvor mye kjøler de ned, synes du? Har lest at de kjøler noen grader, så et rom med 30 grader får rundt 28 grader etter bruk av en sånn. Stor fordel å kunne ha vinduet lukket, må jeg si (for å spare folka rundt for lyd)

Ts

AnonymBruker
Skrevet
minienthe skrev (8 timer siden):

Har en portabel arbeidshest på hjul gående i naborommet nå som jeg skriver dette og hører omtrent ingenting til den. Hører den greit når man ligger på rommet men med døren igjen så reagerer jeg ikke på lyden i det hele tatt.

Min er noen år gammel og har en slange ut vinduet i likhet med den du ser på bildet her. Hører nesten ikke en lyd når jeg står på utsiden av vinduet. Hører utedelen til varmepumpen til naboen 20 meter unna bedre enn slangen min.

Hjertelig takk! Arbeidshester som hjelper oss er gull verdt 🥰

Blir glad av å lese opplysningen om at den nesten ikke høres på utsiden! 🤩

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk! Ja, slike er også under vurdering ☺️

Hvor mye kjøler de ned, synes du? Har lest at de kjøler noen grader, så et rom med 30 grader får rundt 28 grader etter bruk av en sånn. Stor fordel å kunne ha vinduet lukket, må jeg si (for å spare folka rundt for lyd)

Ts

Jeg har den bare på soverommet, den gjør i alle fall så jeg klarer å sove, regner med at den kjøler ned opp til 5 grader.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...