AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Hei, Jeg er snart 30 år og kjenner jeg virkelig trenger en endring. Jeg har prøvd så mange ganger å komme i gang med trening og løping, men bare etter et par uker så gir jeg opp. Jeg vil så gjerne bli glad i å løpe, men føler øktene jeg finner på nett er altfor lange og da blir dørstokken ekstra tung å komme over.. I tillegg har jeg en tendens til å få overtenning og ta for hardt i. Sist jeg gikk for hardt ut fikk jeg krafting senebetennelse og de smertene jeg hadde da vil helst ikke oppleve igjen. Har veldig lyst å få til å løpe 5 km, men jeg klarer såvidt 1km… Har noen et enkelt program å starte opp med og noen gode tips til hvordan finne løpegleden og holde fast på nye løperutiner? Jeg har ikke pulsklokke så håper ikke det er et must nå til dags.. Anonymkode: 630e7...a32
AnonymBruker Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli Har slitt med det samme, men føler jeg er på god vei nå. Jeg startet på treningssenter for å trene styrke, fant ut jeg måtte trene litt puls også. Er nå snart på 5 km. 43 år og aldri løpt før. Start i det små, sett deg små mål slik at du får mestringsglede. For meg hjelper klokka da, se svart på hvitt at det blir bedre, enten litt lengre, litt raskere, litt lavere puls osv. Og det som har hjulpet mest, er musikk på øret. SÅ mye lettere å jogge da. Kjøpte Shokz OpenRun Pro Mini. Dyre, men så verdt det for min del Anonymkode: fa9f8...6c3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #3 Skrevet 18. juli og husk styrketrening, både for at det skal bli lettere, men også å unngå skader/senestrekk osv. Anonymkode: fa9f8...6c3
Majer Skrevet 18. juli #4 Skrevet 18. juli (endret) Det viktigste er å starte på en måte som får deg til å fortsette- og det du har gjort hittil har jo ikke fungert Du får det altså gøy når du får overtenning, men sliter med å balansere det mot skader. Og særlig i starten er det med skader en viktig greie. Nå skal jeg foreslå noe de færreste foreslår og det er mest mulig fartlek! I starten er tre økter i uka perfekt mtp restitusjon og effekt. Med fartlek får du effekten man trenger gjennom rolige økter samtidig som du får muligheten til å løpe fort. Du trenger ikke være rigid mtp tid, men ville prøvd å ligge 2-7 minutter rolig for hvert raske drag. Du kan gjerne ta det helt naturlig. Da bygger du opp både fartsfølelse, muskler og kapillærer. Du går glipp av laktatterskel og litt oksygenopptak, men det kan du fint hente inn etterhvert. Eks på uke: Dag 1: 30 sekunders løp etterfulgt av 5 minutters rolig jogging mellom hver Dag 3: 15 sekunders løp etterfulgt av 3 minutters rolig jogging Dag 5: motbakkeløp 45 sekunder hardt, 30 sekunders pause Endret 18. juli av Majer Rettelse
AnonymBruker Skrevet 18. juli #5 Skrevet 18. juli Appen Just Run, og jogg/løp så seint at det er flaut. Omtrent samme tempo som du ville gått i. Er nesten ferdig med programmet, og for første gang i mitt liv både liker jeg og får til jogging! Gode sko, se noen videoer om bra løpeteknikk, gjør litt squats, the og utfall i tillegg, så blir det! Anonymkode: b48ec...f93 1
Tulla25j Skrevet 18. juli #6 Skrevet 18. juli Man må starte i det små, samtidig være litt streng med seg selv! Sette seg mål og fullføre! Jeg selv bestemte meg ganske tidlig for at jeg skulle komme meg gjennom 3 km som et minstekrav. Det var det samme om jeg gikk, jogget eller løp. Her må man selv bestemme hva som funker best! Vet at mange bruker lydstolpe metoden, løp til en stolpe, gå til neste, løp to stolper, gå neste, etc! Tar man samme runde så har man likt utgangspunkt hele veien! Så handler det ikke alltid om raskt tempo, man får mye ut av powerwalk/«sakte» tempo. Ta det rolig, se hvor langt man kommer. Jeg har dager jeg føler meg bra og løper 5 km på under 30 min, så har jeg dager jeg bruker 40 min. Godta at man har gode og dårlige dager. Det har vært min største utfordring - lære seg at man ikke kan løpe nye rekorder hver gang. For oss kvinner har jo blant annet syklus mye å si! Noen dager føles det som jeg flyr, mens neste dag «dør jeg». Så må man bare lære seg å fullføre selv om det noen ganger føles skikkelig dritt! Jeg har alltid likt å løpe, men slitt med vonde bein. Begynte igjen med løpingen i fjor, og har nesten ikke slitt med vonde bein siden da. Kjøpte sko til 399,- på tights og de fungerte fint for meg! I tillegg har jeg hatt en styrkeøkt i uka med øvelser som passer for løping. Hadde 5-6 timer med PT på sats, det hjalp mye for min vei videre! Det er jo ingen fasit her, men det handler om å prøve seg litt frem. Hva motiverer deg? Hva synes du er gøy? Trening er jo et slit og ofte tungt å komme i gang, men om man setter lave forventninger og krav så kan man ta det litt etter litt. Da går mye av seg selv egentlig. Løping er jo lettere å starte med om våren/sommeren for da er det bare å gå ut av døra å begynne! Og husk: restitusjon, gjerne ta en dag pause minst mellom hver løpeøkt i starten. Blir man for ivrig så kan skadene komme på løpende bånd! 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli Tusen takk for fine svar. Tror kanskje jeg skal investere i pulsklokke dvs. kjøpe brukt). Kanskje det å se tall vil hjelpe motivasjonen også. Anonymkode: 630e7...a32
AnonymBruker Skrevet 19. juli #8 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tusen takk for fine svar. Tror kanskje jeg skal investere i pulsklokke dvs. kjøpe brukt). Kanskje det å se tall vil hjelpe motivasjonen også. Anonymkode: 630e7...a32 Jeg har ikke klokke, men bruker appen Strava for å se hvor langt og fort jeg løper. Det er god motivasjon:) har tenkt på klokke, men har ikke lyst til å bli opphengt i tallene. Anonymkode: b48ec...f93
AnonymBruker Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli Løp med Liva (Ingebrigtsen) er et program med fokus på mengde på lav intensitet. Man trenger en pulsklokke for å følge det. Det hjalp meg til å fokusere på å ikke gå ut for hardt. Anonymkode: b343f...8c5
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli Du må fortsette. Det er det enkle, og kjedelige svaret. Jeg begynte å løpe for januar 2024. Klarte 2 km. Fortsatte, 2-3xuken. I mai løp jeg 12 km. Løper sakte, men etterhvert fortere. Anonymkode: 0e3f0...e27
AnonymBruker Skrevet 20. juli #11 Skrevet 20. juli Google deg frem til et "couch to 5k" program du liker, print det ut, og kryss av hver økt. Her er et eksempel. Løpegleden kommer når du begynner å mestrer løpingen og ser framgang. I starten et alt bare kjipt. Men det fine med å være fersk, og følge et program, det er at du vil oppleve framgang veldig kjapt! Anonymkode: 94e0e...716 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #12 Skrevet 21. juli Spring rundt det nærmeste vannet er par ganger i uka. Anonymkode: 8351f...639
AnonymBruker Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli Jeg begynte å løpe for 1,5 år siden, hadde ikke trent på årevis, og greide ikke løpe sammenhengende 5 km. Å komme igang første tiden var hardt, veldig hardt. Mine beste tips: + ikke gå for hardt ut, ikke tren for hyppig eller gjennomfør alle øktene med høy intensitet. Fokuser på restitusjon. + Hvilken løping liker du best? Intervaller? Rolig løping? En kombinasjon av gåing og løping? Fokuser i starten på det du liker best. Jeg fulgte ingen program helt i startfasen, jeg gjorde det jeg følte for og hadde lyst til. + Gåturer, jeg gikk mye i starten. Jeg var for utrent til rolig jogging i sone 2, så da ble det gåturer i et tempo som gav meg litt puls. + God musikk eller podcast på øret. + Jeg meldte meg på et løp, det hjalp veldig på dørstokkmila. Hadde god tid til å forberede meg før løpet, slik at det ikke ble sånn veldig press. Løpegleden kom sigende etterhvert når formen ble bedre og det ikke lenger føltes som et blodslit. Anonymkode: dde8b...e97 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 11.56): Tusen takk for fine svar. Tror kanskje jeg skal investere i pulsklokke dvs. kjøpe brukt). Kanskje det å se tall vil hjelpe motivasjonen også. Anonymkode: 630e7...a32 Det er typisk å tenke (bare jeg skaffer meg en ting til så..) Men greia er at du starter for hardt ut og så gir opp. Klarer du såvidt 1 km, løp en km. Ikke øk både lengde og intensitet, kun en av gangen. Og ikke tenk at bare 20 minutter ikke er noe poeng, det er det. Løp i skog hvis det er gøy for deg, løp sammen med noen hvis det gir motivasjon. Varier løyper og ruter. Fokuser mer på hva det gir deg enn hva slags utstyr du «trenger» Anonymkode: 9c0c5...2b3 1 1
MiominMio Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli Husk ikke fokuser på fart. La farten komme til deg med tiden. Husker for mange år siden når jeg begynte løping med min datter da løp vi og gikk mellom lysstolpene annenhver gang. Jeg hører på lydbok når jeg løper, men for andre fungerer jo musikk da. D finner det som passer for deg Og viktigst: Ikke sammenlikne deg med andre. Vi er forskjellige og har forskjellige utgangspunkt.
AnonymBruker Skrevet 26. juli #16 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 22.08): Hei, Jeg er snart 30 år og kjenner jeg virkelig trenger en endring. Jeg har prøvd så mange ganger å komme i gang med trening og løping, men bare etter et par uker så gir jeg opp. Jeg vil så gjerne bli glad i å løpe, men føler øktene jeg finner på nett er altfor lange og da blir dørstokken ekstra tung å komme over.. I tillegg har jeg en tendens til å få overtenning og ta for hardt i. Sist jeg gikk for hardt ut fikk jeg krafting senebetennelse og de smertene jeg hadde da vil helst ikke oppleve igjen. Har veldig lyst å få til å løpe 5 km, men jeg klarer såvidt 1km… Har noen et enkelt program å starte opp med og noen gode tips til hvordan finne løpegleden og holde fast på nye løperutiner? Jeg har ikke pulsklokke så håper ikke det er et must nå til dags.. Anonymkode: 630e7...a32 Vil først anbefale pulsklokke, fordi det gir enormt med motivasjon når du ser at selv om det føles like tungt ut som forrige uke, så løper du raskere eller med lavere puls. Det er også viktig når du skal løpe med lav puls for å øke utholdenhet. men uansett, jeg startet med klassisk intervall på 4 minutter løping, 2 minutter gå. Startet med 4 runder, og løpte ikke i intervall fart for å si det sånn, men la meg i tempo som jeg klarte å holde i 4 minutter. Måtte krige for å holde ut mange ganger, men da har man et endepunkt som er nærmere enn 5 km. Kjøp en pulsklokke:) Trenger ikke å være en dyr klokke! Garmin har rimelige klokker, til 2000 kr, noen under dette også, som fungerer utmerket! Anonymkode: 55e76...11c 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #17 Skrevet 26. juli Enig med det å bruke pulsklokke. Les gjerne pulskuren også, da får man litt ekstra motivasjon før treningen. Anonymkode: 75de4...ae3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Jeg løp nylig min først mill i en alder av 46 år! Jeg har forsøkt så mange ganger tidligere, men alltid mistet motivasjonen før jeg har fått til det. Det viktigste jeg har gjort må, er å ha fokus på fart! Ikke at jeg skal løpe raskest mulig, men at jeg skal løpe sakte nok. Jeg har pulsklokke og har lagt inn det jeg tror er min egen makspuls (dem som kom automatisk etter alder var for lav) og så blir sonene automatisk etter det. Mange anbefaler langturer i sove 2, jeg valgte å ha sone 3 som mål. Da sier klokka fra når pulsen er lavere eller høyere enn sone 3 og jeg tilpasser tempoet etter det. Andre dager løper jeg intervaller, det også etter pulssoner, da legger jeg inn sone 4. Varmer opp først ved å løpe sakte, så løper jeg så raskt jeg kan til klokka sier pulsen et for høy (noe jeg stort sett kjenner omtrent samtidig som klokka sier fra), så går jeg til pulsen når sone 3, da løper jeg igjen. Dette fungerer for meg og jeg det at jeg må ta i mer for å oppnå samme puls som tidligere og jeg kan løpe lengre før pulsen blir for høy, og ikke minst den går raskere ned igjen. Jeg trener i tillegg styrke og det er viktig for å unngå skader, i tillegg til å ikke ta i for hardt. Har trent styrke en stund, men har hatt mer fokus på skadeforebyggende med tanke på løping den siste tiden. Anonymkode: 9c543...e0f
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august 5k runner appen (gul), den jobber gradvis opp til 5 km. Du legger inn eget nivå og kan basically begynne på 0. Brukte den første gang jeg begynte å løpe, da kunne jeg ikke løpe 1 km nei. For ikke lenge siden tok jeg 25 km for moro skyld, elsker å løpe nå, synes det er gøy, har vanligvis 2 økter i uken på 5-10 km. Anonymkode: 27c11...de2
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 12.48): Jeg har ikke klokke, men bruker appen Strava for å se hvor langt og fort jeg løper. Det er god motivasjon:) har tenkt på klokke, men har ikke lyst til å bli opphengt i tallene. Anonymkode: b48ec...f93 Samme her.. Ikke gå i fella å kjøpe nye ting/utstyr for å finne motivasjon. Det kommer uansett til å være kortvarig. Motivasjonen må nesten komme fra at du etterhvert liker å løpe. Ikke at du liker å sette på deg den nye pulsklokka di. For meg er ikke utstyr viktig. Jeg bruker bare Strava på telefonen. Det er jo litt gøy å følge med, men det er ikke det viktigste for meg. Men telefonen har jeg jo med uansett. Det viktigste for meg sånn utstyrsmessig er kanskje å ha et godt headset. Fordi jeg gleder meg til løpetur annenhverdag der jeg får ca 45 min i fred, tid som er bare min der jeg får løpe og høre musikk. Jeg løper ca 7,5 km og gjør det ganske regelmessig annenhver dag. Det har blitt en rutine. Og det er vel nøkkelen: Man må like det og gjøre det til en rutine. Distansen er ikke det viktigste heller. Jeg løper denne distansen fordi det passer med en rute i området jeg liker å løpe, og det passer med den tiden jeg stort sett har tilgjengelig til en løpetur. Jeg har nå gjort dette så lenge at jeg kan løpe 7,5 km uten for store anstrengelser. Om jeg senker tempoet bittelitt kan jeg egentlig løpe runden uten å være merkbart sliten etterpå. Men det er fordi jeg er ok trent og har gjort det i mange år. jeg kunne overhode ikke det i starten, og løp da mer 3-4 km. Men jeg løp sjeldnere da, og det var da jeg klarte å etablere rutinen med annenhver dag at ting løsnet for meg. Anonymkode: 006fe...f7f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå