Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i kjæresten min, men han har ekstremt lav selvtillit. Og viser det tydelig til meg, så jeg hele tiden må «holde hodet hans over vann» (om det gir mening). Dette visste jeg fra starten av forholdet, men regnet med at det ville modne seg til etterhvert som vi har blitt eldre. Det har det derimot ikke. Jeg var svært selvsikker, trygg i meg selv og energisk før forholdet og merker at han med tiden har blitt mer småfrekk, kommer med stikk, sier noe nedlatende, ler det bort og sier at han bare tuller. Merker at dette tærer veldig på meg da det skjer daglig at det er et eller annet som er feil med meg, enten det går på utseende eller personlighet. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre. Har tatt det opp med han et par ganger tidligere, det bedrer seg en periode før det er tilbake til samme gamle.

Hva gjør jeg? Jeg vet at han elsker meg over alt på jord men hvorfor i alle dager behandler han meg sånn da? Jeg bare fatter ikke når han selv vet hvor vondt det gjør å ha dårlig selvtillit. 

Anonymkode: 0f6c5...f46

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det får han til å føle seg bedre når han jekker deg ned. 

Anonymkode: 52e88...938

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn holdt typen min på meg meg og. 

Jeg fikk noe problemer med selvtillitmen jeg ble trist av hele forholdet og gikk for siste gang. 

Skjønte etterhvert hvor slem han var og at jeg ikke ville være med noen som ikke vil ha meg og er slem mot meg. Det er ikke kjærlighet. Føles ikke som kjærlighet og et ikke det. 

Samme hvor kjekk han er og hva han påstår utenom, er det ikke verd det. 

Anonymkode: dd8ad...5a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere har en skeiv «maktbalanse « siden du tar ansvar for hans følelser. Det er ikke bra for noen å være i et slikt forhold.
Dere må finne ut hva som skal til for at han kan ta ansvar for seg selv og han må oppsøke den hjelpen han trenger for det. Du skal heller ikke ha jobben med å holde partner flytende, dere skal begge være likestilte voksne og dra lasset like mye. Du blir som en foresatt slik det er nå, og alle opponerer mot sine foresatte før eller senere. 

Anonymkode: a3617...a03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fordi det får han til å føle seg bedre når han jekker deg ned. 

Anonymkode: 52e88...938

Nettopp !

Klassisk hersketeknikk 

Det fins måter å håndtere dette, men ikke alltid like lett. Og jeg forstår hvordan du har det. 

Du må legge problemet på han og ikke deg. Det er han som sliter, ikke du.

Jeg ville ha hevet meg over det, blitt litt kald/distansert og sett etter om han skjønner hva han holder på med.

Du må vise at du ikke lar deg bryte ned. 

Anonymkode: 4f69b...88f

AnonymBruker
Skrevet

Som andre skrev - han gjør dette fordi han føler seg bedre når han får deg til å føle deg dårligere...

Og det... det har ingenting med kjærlighet å gjøre.

Dere har tydeligvis vært sammen i noen år, du har snakket med ham mange ganger før om dette, han gjør ingen endringer. Dvs. du må se på hva han gjør. Han psyker deg ned daglig, og det har han tenkt å fortsette å gjøre. Har du tenkt å leve livet ditt på denne måten, med en mann som har så store personlige problemer han ikke vil ta ansvar for at han heller velger å behandle deg dårlig for å føle seg bedre selv?

Jeg ville fortalt ham at nå er det slutt, at hvis han ønsker seg et godt forhold i fremtiden må han selv ta ansvar for egen psykiske helse, oppsøke psykolog og finne ut av hvorfor han har så dårlig selvbilde og hvorfor han føler seg bedre av å trykke ned deg. 

Dere to har gått så lenge i et så dårlig mønster at dere ikke kommer ut av dette uten langvarig terapi for ham, og langvarig parterapi sammen. Merk langvarig - og likevel er det lite trolig at mønsteret mellom dere vil kunne endre seg nok. 

Unn deg selv bedre enn dette, Ts!

Anonymkode: a11a4...e98

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Gå før det er for sent.. Mannen min var også sånn, men jeg overbeviste meg selv om at det ble bedre,  ikke var så ille som jeg skulle ha det til og kom til å slutte etter hvert i forholdet.

Nå har vi barn sammen, og det har ikk sluttet. Jeg lever i et forhold hvor jeg har mistet alle følelsene for mannen min og har pliktsex av og til. Klarer stort sett å fokusere på alt det andre jeg har i livet mitt, men av og til så havner jeg i kjelleren og får ganske mørke tanker. 

Jeg er ikke interessert i å se barna mine 50%, så jeg kommer ikke til å gå,  men blir for å være hundre prosent tilstede i oppveksten deres. Har heller ikke noe ønske om en ny partner. Hadde jeg visst det jeg visste i dag før vi fikk barn, hadde jeg dratt. Det blir ikke bedre,  og du kommer til å miste deg selv. 

Anonymkode: 526db...2d4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva gjør jeg? Jeg vet at han elsker meg over alt på jord men hvorfor i alle dager behandler han meg sånn da? Jeg bare fatter ikke når han selv vet hvor vondt det gjør å ha dårlig selvtillit. 

Nei, det gjør han ikke, og han respekterer deg heller ikke. Hadde han virkelig elsket deg, hadde han ikke behandlet deg sånn.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg holder meg unna folk som er stygg mot meg. Hjelper ikke at de "elsker meg". INGEN får lov til å være stygg mot meg!

Anonymkode: 1cf25...333

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 18.35):

Jeg er veldig glad i kjæresten min, men han har ekstremt lav selvtillit. Og viser det tydelig til meg, så jeg hele tiden må «holde hodet hans over vann» (om det gir mening). Dette visste jeg fra starten av forholdet, men regnet med at det ville modne seg til etterhvert som vi har blitt eldre. Det har det derimot ikke. Jeg var svært selvsikker, trygg i meg selv og energisk før forholdet og merker at han med tiden har blitt mer småfrekk, kommer med stikk, sier noe nedlatende, ler det bort og sier at han bare tuller. Merker at dette tærer veldig på meg da det skjer daglig at det er et eller annet som er feil med meg, enten det går på utseende eller personlighet. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre. Har tatt det opp med han et par ganger tidligere, det bedrer seg en periode før det er tilbake til samme gamle.

Du får ta igjen med samme mynt og se hvor hyggelig han synes det er å bli snakket til sånn

Skrevet

Og likevel så velger du å bli i forholdet 

Anonymkode: 1019a...0f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg holder meg unna folk som er stygg mot meg. Hjelper ikke at de "elsker meg". INGEN får lov til å være stygg mot meg!

Anonymkode: 1cf25...333

Enig med deg. Men skulle ønske jeg hadde visst det da jeg var 20 og ikke da jeg var 50. 

💔

Anonymkode: a8244...2c3

Skrevet

Nei, han vet ikke hva kjærlighet er. Han behandler deg sånn fordi å bryte deg ned på hans nivå, er det eneste som kan få deg til å bli. 

Jeg var svært selvsikker, trygg i meg selv og energisk før forholdet og merker at han med tiden har blitt mer småfrekk, kommer med stikk, sier noe nedlatende, ler det bort og sier at han bare tuller. Merker at dette tærer veldig på meg da det skjer daglig at det er et eller annet som er feil med meg, enten det går på utseende eller personlighet. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre.

VAR! Han tuller ikke. Kom deg unna så fort som overhodet mulig. Hans følelser er ikke de du skal hensyn til, det er dine egne du skal bry deg aller mest om. ALDRI la en annen person bryte deg ned. Kutt ut slike gifte personer i livet ditt. Du er ikke ansvarlig for hans helse ved å måtte holde 'hans hode over vannet'. Slutt å ofre deg for en mann som vil kaste deg over bord når du er på ditt laveste! 

Anonymkode: ab3f2...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...