Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et kjøleskap som er ødelagt, innenfor garantitiden. Det har vært reparert én gang, uten hell. Nå mener Power at jeg må opprette ny reklamasjonssak og få reparatør hjem nok en gang, før jeg evt kan få nytt kjøleskap. Alt dette tar fryktelig lang tid, og jeg står her uten fungerende kjøleskap. Jeg kunne fåmælte et kjøleskap av Power, men må evt frakte det selv, eller betale for frakt. Jeg har ingen til å hjelpe meg med frakt av kjøleskap, og syns jo at Power burde ordne frakt kostnadsfritt når det er en reklamasjonssak innenfor garantien? Jeg betalte for frakt den gangen jeg kjøpte kjøleskapet som nå er ødelagt. Er dere ikke enig i at dette er svært dårlig av Power, og ikke ordne frakten? El-firmaet som kjøleskapsforhandleren bruker er også helt håpløst. De tar ikke telefonen og svarer ikke på mail. Herregud for et styr det er, og prosessen tar jo månedsvis!!

Anonymkode: 4d898...d39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm…. Pussig. Reklamasjon på hvitevarer pleier de jo (alle el-kjedene) å henvise til produsenten, og la de ta seg av det…. Første gang jeg hører om at butikken skal håndtere dette, spesielt når det er snakk om kjøleskap… 🤔

Anonymkode: 6dcac...efe

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm…. Pussig. Reklamasjon på hvitevarer pleier de jo (alle el-kjedene) å henvise til produsenten, og la de ta seg av det…. Første gang jeg hører om at butikken skal håndtere dette, spesielt når det er snakk om kjøleskap… 🤔

Anonymkode: 6dcac...efe

Jo, kanskje jeg uttalte meg utydelig. Produsenten ble kontaktet, som igjen opprettet sak og kontaktet el-firma som kom og utførte reparasjon. Reperasjonen funket ikke, og kjøleskapet er like dårlig. Prøver så å få kontakt med el-firmaet ved å ringe mange ganger over flere dager, ingen svar. Sender mail, ingen svar. Så kontakter jeg Power, som ber meg opprette ny sak hos produsenten, for å få giennomført nok en reparasjon. Dersom el-firmaet hadde skrevet en mail til Power om at kjøleskapet er ødelagt, så hadde Power kunnet gi meg et nytt kjøleskap, og kjørt det gratis hjem til meg. Men el-firmaet er ikke å få kontakt med. Må derfor kontakte produsenten på nytt, som må opprette ny sak og kontakte el-firmaet for ny reparasjon.. i mellomtiden må jeg ha et fungerende kjøleskap, og får låne et av Power, men de vil ikke frakte kjøleskapet kostnadsfritt til meg. Jeg mener at de bør gjøre det, at jeg ikke skal måtte ut med utgifter til dette, når det er en reklamasjon.

Anonymkode: 4d898...d39

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ganske vanlig praksis, produsenten er nok i feriemodus og lavt bemannet -derfor ingen respons nå 🙁

Anonymkode: 6dcac...efe

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er nok ganske vanlig praksis, produsenten er nok i feriemodus og lavt bemannet -derfor ingen respons nå 🙁

Anonymkode: 6dcac...efe

Ja ser den. Men til det store spørsmålet; burde ikke Power frakte et lånekjøleskap kostnadsfritt til meg? 

Anonymkode: 4d898...d39

AnonymBruker
Skrevet

Det er power som har ansvaret når du kjøpte det der (iallefall inne 2 år) og du har rett på lånevare om det er vesentlig ulempe for deg å ikke ha produktet, som det jo selvsagt er å være uten kjøleskap.  Om du ser på lov om forbrukerkjøp §30 så står det at gjennomføring av avhjelpe skal skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for forbruker. Jeg vil påstå at å kreve at du henter kjøleskapet selv når du ikke har mulighet til det er en vesentlig ulempe og kostnad, men du kan gjerne ta kontakt med Forbrukerrådet å høre. 

Min erfaring i slike saker er at om du hyggelig, men bestemt henviser til lovverket så fikser saken seg oftest med en gang. 

Anonymkode: 5bbb1...370

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er power som har ansvaret når du kjøpte det der (iallefall inne 2 år) og du har rett på lånevare om det er vesentlig ulempe for deg å ikke ha produktet, som det jo selvsagt er å være uten kjøleskap.  Om du ser på lov om forbrukerkjøp §30 så står det at gjennomføring av avhjelpe skal skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for forbruker. Jeg vil påstå at å kreve at du henter kjøleskapet selv når du ikke har mulighet til det er en vesentlig ulempe og kostnad, men du kan gjerne ta kontakt med Forbrukerrådet å høre. 

Min erfaring i slike saker er at om du hyggelig, men bestemt henviser til lovverket så fikser saken seg oftest med en gang. 

Anonymkode: 5bbb1...370

Jeg viste ikke til lovverket, men jeg var tydelig på at dette er en reklamasjon som Power er ansvarlig for, og jeg var tydelig på at jeg ikke kunne stå uten kjøleskap, og at jeg ikke har noen som kan hjelpe meg med å frakte det. Likevel sa de «beklager, men vi kan ikke gjøre noe med reglene». Skal prøve å ringe til Power’s hovedkontor i Oslo, og se hva de sier der. Takk for påminnelse om forbrukerloven!

Anonymkode: 4d898...d39

AnonymBruker
Skrevet

Dette står på forbrukerradet.no:

 

«Kan eg krevje låneprodukt?

Nokre ting er vanskeleg å unnvere. Du har krav på å få låne ei erstatning av butikken dersom det ikkje blir urimeleg dyrt for butikken, målt opp mot kva nytte du har av tingen. Tingen treng ikkje å vere lik din, men skal kunne brukast på omtrent same måte. Du kan be om det frå fyrste dag, og har krav på det dersom det er klart at reparasjonen tek meir enn ei veke.

Dersom du ikkje får låne for eksempel ei vaskemaskin, trass i at du har krav på det, kan du ha krav på å heve kjøpet. Det vil seie at du leverer inn det du har kjøpt, og får tilbake pengane.»

- det står ingenting her om gratis frakt🤔

 

 

Anonymkode: 4d898...d39

  • Liker 1
Skrevet

Power har 60 dager åpent kjøp. 

Om du "kjøper" et kjøleskap og returnerer det innenfor 60 dager?

Men, frakten må nok uansett dekkes.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har et kjøleskap som er ødelagt, innenfor garantitiden. Det har vært reparert én gang, uten hell. Nå mener Power at jeg må opprette ny reklamasjonssak og få reparatør hjem nok en gang, før jeg evt kan få nytt kjøleskap. Alt dette tar fryktelig lang tid, og jeg står her uten fungerende kjøleskap. Jeg kunne fåmælte et kjøleskap av Power, men må evt frakte det selv, eller betale for frakt. Jeg har ingen til å hjelpe meg med frakt av kjøleskap, og syns jo at Power burde ordne frakt kostnadsfritt når det er en reklamasjonssak innenfor garantien? Jeg betalte for frakt den gangen jeg kjøpte kjøleskapet som nå er ødelagt. Er dere ikke enig i at dette er svært dårlig av Power, og ikke ordne frakten? El-firmaet som kjøleskapsforhandleren bruker er også helt håpløst. De tar ikke telefonen og svarer ikke på mail. Herregud for et styr det er, og prosessen tar jo månedsvis!!

Anonymkode: 4d898...d39

Løft opp telefonen på mandag morgen og ring Forbrukerrådet. Der får du kvittes sikret juridisk svar og klar tale. 
Vi andre kan mene hva vil vil om saken men det hjelper ikke deg videre. 

Anonymkode: 24f1a...09a

Gjest pop up bruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har et kjøleskap som er ødelagt, innenfor garantitiden. Det har vært reparert én gang, uten hell. Nå mener Power at jeg må opprette ny reklamasjonssak og få reparatør hjem nok en gang, før jeg evt kan få nytt kjøleskap. Alt dette tar fryktelig lang tid, og jeg står her uten fungerende kjøleskap. Jeg kunne fåmælte et kjøleskap av Power, men må evt frakte det selv, eller betale for frakt. Jeg har ingen til å hjelpe meg med frakt av kjøleskap, og syns jo at Power burde ordne frakt kostnadsfritt når det er en reklamasjonssak innenfor garantien? Jeg betalte for frakt den gangen jeg kjøpte kjøleskapet som nå er ødelagt. Er dere ikke enig i at dette er svært dårlig av Power, og ikke ordne frakten? El-firmaet som kjøleskapsforhandleren bruker er også helt håpløst. De tar ikke telefonen og svarer ikke på mail. Herregud for et styr det er, og prosessen tar jo månedsvis!!

Anonymkode: 4d898...d39

Du skal ikke ha noen kostader i forbindelse med reklamasjonssaken, og hvis det er rimelig at de stiller med et utlån av kjøleskap så skal du ikke måtte betale for det. 

Gjest pop up bruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette står på forbrukerradet.no:

 

«Kan eg krevje låneprodukt?

Nokre ting er vanskeleg å unnvere. Du har krav på å få låne ei erstatning av butikken dersom det ikkje blir urimeleg dyrt for butikken, målt opp mot kva nytte du har av tingen. Tingen treng ikkje å vere lik din, men skal kunne brukast på omtrent same måte. Du kan be om det frå fyrste dag, og har krav på det dersom det er klart at reparasjonen tek meir enn ei veke.

Dersom du ikkje får låne for eksempel ei vaskemaskin, trass i at du har krav på det, kan du ha krav på å heve kjøpet. Det vil seie at du leverer inn det du har kjøpt, og får tilbake pengane.»

- det står ingenting her om gratis frakt🤔

 

 

Anonymkode: 4d898...d39

Se forbrulerkjøpsloven paragraf 30 - du skal ikke ha noen kostander knyttet til retting av feilen. Hvis du må betale masse penger for å få en lånegjenstand vil du indirekte betale for rettingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg viste ikke til lovverket, men jeg var tydelig på at dette er en reklamasjon som Power er ansvarlig for, og jeg var tydelig på at jeg ikke kunne stå uten kjøleskap, og at jeg ikke har noen som kan hjelpe meg med å frakte det. Likevel sa de «beklager, men vi kan ikke gjøre noe med reglene». Skal prøve å ringe til Power’s hovedkontor i Oslo, og se hva de sier der. Takk for påminnelse om forbrukerloven!

Anonymkode: 4d898...d39

Jeg er den venner/ familie tar med for å løse slike situasjoner der de har prøvd selv å si hvor urimelig det er. Det er desverre slik at du må påpeke lovverket for at de skal gjøre noe. Ofte prøver de seg for de erfarer at folk ikke vet hva de har krav på. 

Anonymkode: 5bbb1...370

AnonymBruker
Skrevet
pop up bruker skrev (1 time siden):

Se forbrulerkjøpsloven paragraf 30 - du skal ikke ha noen kostander knyttet til retting av feilen. Hvis du må betale masse penger for å få en lånegjenstand vil du indirekte betale for rettingen. 

Takk! Men i forhold til sakens kjerne, kan denne paragrafen tolkes litt ulikt. Selgeren stiller jo i dette tilfellet et kjøleskap til rådighet, bare at jeg må hente det selv. Det står ingenting om frakt i paragrafen🤔

Anonymkode: 4d898...d39

AnonymBruker
Skrevet

Normalt at ny sak må opprettes. Du skal ikke ha ekstra kostnader ved reklamasjon, så de skal kunne dekke frakt. Men de vil alltid prøve unngå det…

Anonymkode: be271...af9

Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk! Men i forhold til sakens kjerne, kan denne paragrafen tolkes litt ulikt. Selgeren stiller jo i dette tilfellet et kjøleskap til rådighet, bare at jeg må hente det selv. Det står ingenting om frakt i paragrafen🤔

Anonymkode: 4d898...d39

Nei, det står ikke direkte i bestemmelsen at du ikke skal ha noen kostnader knyttet til utlånsdelen. Sånn er de ofte i jussen - bestemmelsen må tolkes for en liten bestemmelse på et par avsnitt kan ikke inneholde alle detaljer. 

I ditt tilfelle så har du reklamert, og de skal forsøke å rette feilen, for andre gang. For at det ikke skal bli for belastende for deg så får du låne et kjøleskap. Så er det sånn at du skal ikke ha noen økonomisk utgifter på grunn av alt dette. Det betyr at de må stille dette lånekjøleakapet til din rådighet, kostnadsfritt (inkludert frakt og alt). Hvis de ikke gjør det vil du måtte ha kostnader knyttet til reklamasjonen som er i konflikt med paragraf 30. 

 

Endret av pop up bruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg viste ikke til lovverket, men jeg var tydelig på at dette er en reklamasjon som Power er ansvarlig for, og jeg var tydelig på at jeg ikke kunne stå uten kjøleskap, og at jeg ikke har noen som kan hjelpe meg med å frakte det. Likevel sa de «beklager, men vi kan ikke gjøre noe med reglene». Skal prøve å ringe til Power’s hovedkontor i Oslo, og se hva de sier der. Takk for påminnelse om forbrukerloven!

Anonymkode: 4d898...d39

Hjelper ofte å vise til lovverket, for å få de bak disken til å forstå at den på utsiden av disken vet hva hen har rett på. 
Gjelder i de fleste sammenhenger. Der finnes en lov for nesten alt. Så å bruke litt tid på å finne rettigheter, og paragrafer hjelper ofte til at ting går lettere. 
 

Anonymkode: 24f1a...09a

AnonymBruker
Skrevet
pop up bruker skrev (16 timer siden):

Nei, det står ikke direkte i bestemmelsen at du ikke skal ha noen kostnader knyttet til utlånsdelen. Sånn er de ofte i jussen - bestemmelsen må tolkes for en liten bestemmelse på et par avsnitt kan ikke inneholde alle detaljer. 

I ditt tilfelle så har du reklamert, og de skal forsøke å rette feilen, for andre gang. For at det ikke skal bli for belastende for deg så får du låne et kjøleskap. Så er det sånn at du skal ikke ha noen økonomisk utgifter på grunn av alt dette. Det betyr at de må stille dette lånekjøleakapet til din rådighet, kostnadsfritt (inkludert frakt og alt). Hvis de ikke gjør det vil du måtte ha kostnader knyttet til reklamasjonen som er i konflikt med paragraf 30. 

 

Tusen takk! Skal ringe Power’s hovedkontor på mandag🙏🏻

Anonymkode: 4d898...d39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hjelper ofte å vise til lovverket, for å få de bak disken til å forstå at den på utsiden av disken vet hva hen har rett på. 
Gjelder i de fleste sammenhenger. Der finnes en lov for nesten alt. Så å bruke litt tid på å finne rettigheter, og paragrafer hjelper ofte til at ting går lettere. 
 

Anonymkode: 24f1a...09a

Takk, skal gi det et nytt forsøk!

Anonymkode: 4d898...d39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Normalt at ny sak må opprettes. Du skal ikke ha ekstra kostnader ved reklamasjon, så de skal kunne dekke frakt. Men de vil alltid prøve unngå det…

Anonymkode: be271...af9

Ja de er noen sniker..

Anonymkode: 4d898...d39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...