AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Hei, Jeg har fått utdelt en svigermor som det må være noe galt med, eller er det meg? Trenger litt hjelp om dere orker å lese. Jeg og min mann har vært gift i 10 år, har nå to barn på 6 mnd og 6 år. Mannen min er den yngste i en søskenflokk på 4, og hans mor er enke på snart 70 som bor hjemme i et hus med stor hage, mye arbeid. Hun er egentlig ikke i stand til å gjøre mye selv av plenklipp, vedlikehold osv., trenger hjelp men vil ikke ha hjelp av andre enn min mann. Hun bor i et boligfelt, og mange naboer rundt seg som er veldig hjelpsomme. Så problemet; hun må være sjalu på meg, om det faktisk er mulig kan skje? Min mann kjører frem og tilbake for å hjelpe med det meste, og når kan kommer hjem får han en melding eller telefon om noe annet som hun trenger hjelp til. Hun liker ikke at vi reiser på ferie, og blir ofte da verre og mer stakkarslig enn noen gang. Hun har utleieleilighet i huset sitt, og forrige helg toppet det hele seg, hun foreslo at min mann skulle flytte inn i utleieleiligheten sin sammen med vårt eldste barn. Hun mener jeg ikke er god i hodet, at han har hatt det bedre uten meg. Dette må jo være helt tullete å si? Ens mor vil vel i aller fleste tilfeller at forhold skal holde? Vi har hatt våre utfordringer som de fleste har, og han deler nok mer av våre «problemer» men henne enn jeg trodde, men uansett er dette sykt å si. Jeg har siden dag en hatt en mistanke (uten å si det), han hun ønsker han skal bo hos henne. Jeg har opp gjennom årene stelt i stand mange bursdager, barnedåper, og jeg er den som liker å stelle i stand litt ekstra. Hun har aldri noe pent å si, men når andre av hans søsken ordner i stand noe er det overdådig skryt så jeg hører det. Kunne nevnt mange flere situasjoner. Hva tror dere er galt her? Anonymkode: fb90b...c3f 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli Er dette en enkelthendelse eller er det et mønster? Ja det kan godt tenkes at hun er sjalu på deg og vil ha sønnen for seg selv. Det finnes emosjonelt umodne voksne. Hvordan forholder mannen din seg til alt dette? Anonymkode: 77606...909 3
Skogstrolle Skrevet 18. juli #4 Skrevet 18. juli Du er ikke bra nok for hennes sønn. Finnes dessverre slike svigermødre. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #5 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei, Jeg har fått utdelt en svigermor som det må være noe galt med, eller er det meg? Trenger litt hjelp om dere orker å lese. Jeg og min mann har vært gift i 10 år, har nå to barn på 6 mnd og 6 år. Mannen min er den yngste i en søskenflokk på 4, og hans mor er enke på snart 70 som bor hjemme i et hus med stor hage, mye arbeid. Hun er egentlig ikke i stand til å gjøre mye selv av plenklipp, vedlikehold osv., trenger hjelp men vil ikke ha hjelp av andre enn min mann. Hun bor i et boligfelt, og mange naboer rundt seg som er veldig hjelpsomme. Så problemet; hun må være sjalu på meg, om det faktisk er mulig kan skje? Min mann kjører frem og tilbake for å hjelpe med det meste, og når kan kommer hjem får han en melding eller telefon om noe annet som hun trenger hjelp til. Hun liker ikke at vi reiser på ferie, og blir ofte da verre og mer stakkarslig enn noen gang. Hun har utleieleilighet i huset sitt, og forrige helg toppet det hele seg, hun foreslo at min mann skulle flytte inn i utleieleiligheten sin sammen med vårt eldste barn. Hun mener jeg ikke er god i hodet, at han har hatt det bedre uten meg. Dette må jo være helt tullete å si? Ens mor vil vel i aller fleste tilfeller at forhold skal holde? Vi har hatt våre utfordringer som de fleste har, og han deler nok mer av våre «problemer» men henne enn jeg trodde, men uansett er dette sykt å si. Jeg har siden dag en hatt en mistanke (uten å si det), han hun ønsker han skal bo hos henne. Jeg har opp gjennom årene stelt i stand mange bursdager, barnedåper, og jeg er den som liker å stelle i stand litt ekstra. Hun har aldri noe pent å si, men når andre av hans søsken ordner i stand noe er det overdådig skryt så jeg hører det. Kunne nevnt mange flere situasjoner. Hva tror dere er galt her? Anonymkode: fb90b...c3f Har hun vært sånn hele tiden eller nå i det siste? Tenkte på begynnende demens eller noe sånt? Anonymkode: 9f7b4...215 2 3
Fionas Skrevet 18. juli #6 Skrevet 18. juli Du bør prøve å begrense kontakten han har med henne. Lag planer som han må holde med deg. Kanskje hun heller bensin på bålet når han lufter sine tanker. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #7 Skrevet 18. juli Skogstrolle skrev (1 minutt siden): Du er ikke bra nok for hennes sønn. Finnes dessverre slike svigermødre. Det finnes vel neppe noen som er bra nok til sønnene våre, men vi prøver å oppføre oss som normale folk, og respekterer sønnenes valg, tenker jeg 😅 Anonymkode: 9f7b4...215 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #8 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei, Jeg har fått utdelt en svigermor som det må være noe galt med, eller er det meg? Trenger litt hjelp om dere orker å lese. Jeg og min mann har vært gift i 10 år, har nå to barn på 6 mnd og 6 år. Mannen min er den yngste i en søskenflokk på 4, og hans mor er enke på snart 70 som bor hjemme i et hus med stor hage, mye arbeid. Hun er egentlig ikke i stand til å gjøre mye selv av plenklipp, vedlikehold osv., trenger hjelp men vil ikke ha hjelp av andre enn min mann. Hun bor i et boligfelt, og mange naboer rundt seg som er veldig hjelpsomme. Så problemet; hun må være sjalu på meg, om det faktisk er mulig kan skje? Min mann kjører frem og tilbake for å hjelpe med det meste, og når kan kommer hjem får han en melding eller telefon om noe annet som hun trenger hjelp til. Hun liker ikke at vi reiser på ferie, og blir ofte da verre og mer stakkarslig enn noen gang. Hun har utleieleilighet i huset sitt, og forrige helg toppet det hele seg, hun foreslo at min mann skulle flytte inn i utleieleiligheten sin sammen med vårt eldste barn. Hun mener jeg ikke er god i hodet, at han har hatt det bedre uten meg. Dette må jo være helt tullete å si? Ens mor vil vel i aller fleste tilfeller at forhold skal holde? Vi har hatt våre utfordringer som de fleste har, og han deler nok mer av våre «problemer» men henne enn jeg trodde, men uansett er dette sykt å si. Jeg har siden dag en hatt en mistanke (uten å si det), han hun ønsker han skal bo hos henne. Jeg har opp gjennom årene stelt i stand mange bursdager, barnedåper, og jeg er den som liker å stelle i stand litt ekstra. Hun har aldri noe pent å si, men når andre av hans søsken ordner i stand noe er det overdådig skryt så jeg hører det. Kunne nevnt mange flere situasjoner. Hva tror dere er galt her? Anonymkode: fb90b...c3f Men, hvordan reagerer han på det? Og hvorfor forteller han det til deg, med mindre det er for å fortelle at han har kranglet med moren sin? Er du veldig negativ til at han hjelper henne så mye kanskje, og så er han dum nok til å fortelle det til henne, eller til og med bruke deg som unnskyldning? Anonymkode: a0046...c88
AnonymBruker Skrevet 18. juli #9 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har hun vært sånn hele tiden eller nå i det siste? Tenkte på begynnende demens eller noe sånt? Anonymkode: 9f7b4...215 Dette var det første jeg tenkte også. Hvis denne adferden er ny. Anonymkode: f7faf...0d9
AnonymBruker Skrevet 18. juli #10 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har hun vært sånn hele tiden eller nå i det siste? Tenkte på begynnende demens eller noe sånt? Anonymkode: 9f7b4...215 Kan dette være symptom på demens? Hun har ikke vanskeligheter med å huske. Ts. Anonymkode: fb90b...c3f
AnonymBruker Skrevet 18. juli #11 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er dette en enkelthendelse eller er det et mønster? Ja det kan godt tenkes at hun er sjalu på deg og vil ha sønnen for seg selv. Det finnes emosjonelt umodne voksne. Hvordan forholder mannen din seg til alt dette? Anonymkode: 77606...909 Mønster, vært slik i alle år men mye verre i det siste. Eskalerte mest etter mannen hennes gikk bort og hun ble alene for 3 år siden. Mannen min er mammagutt, ikke vits i å ta det opp men han. Han synes synd på henne fordi hun er alene. Og hun vil etter hans mening kun godt. Om jeg spør han om hun er sjalu, vil det bare bli krangel og eskalerer. Da ender det opp med at han mener jeg ikke vil han skal hjelpe henne og at jeg er sjalu fordi han er der veldig mye. Noe jeg absolutt ikke er, men det må finnes en mellomting synes jeg. Han er det hver eneste dag. Anonymkode: fb90b...c3f
AnonymBruker Skrevet 18. juli #12 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men, hvordan reagerer han på det? Og hvorfor forteller han det til deg, med mindre det er for å fortelle at han har kranglet med moren sin? Er du veldig negativ til at han hjelper henne så mye kanskje, og så er han dum nok til å fortelle det til henne, eller til og med bruke deg som unnskyldning? Anonymkode: a0046...c88 Han forholder seg dårlig til situasjonen, føler seg nok dratt mellom to sider, men han mener hun er normal. Det kan hun umulig være. Han er den eneste sønnen (barnet) som besøker henne og hjelper henne. Kanskje en grunn til at de andre søsknene ikke er der, tenker jeg. Ts. Anonymkode: fb90b...c3f
AnonymBruker Skrevet 18. juli #13 Skrevet 18. juli Jeg tror svigermor en ensom. Helt enkelt. Anonymkode: 56267...cf3 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #14 Skrevet 18. juli Hun er ensom og litt deprimert? Og så er det fasade-generasjonen, der alt skal være perfekt i stand utad og man skal klare seg selv. Hva med å prate litt om hvordan hun har det? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 25acf...eee
AnonymBruker Skrevet 18. juli #15 Skrevet 18. juli Få de andre søsknene til å stille opp mer. Han kan ikke dra dit hver dag. Min mor liker heller ikke st vi reiser på ferie men hun er 86 og trenger hjelp Anonymkode: a2375...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #16 Skrevet 18. juli Skogstrolle skrev (1 time siden): Du er ikke bra nok for hennes sønn. Finnes dessverre slike svigermødre. Sånn tenkte min (eks)svigermor også, selv om jeg helt beviselig både var mest attraktiv, mest ressursterk/smart og mest sosialt vellykket. Han skjule selvfølgelig de negative sidene i starten, men litt ut i forholdet gikk han all in med å leve taper-livet sitt, dvs kun ligge på sofaen, dyrke den sosiale angsten sin og nekte å kommunisere når noe ble vanskelig å svare på (f.eks kan ikke du skifte på senga denne gangen? Kan ikke du lage middag en dag denne uka?) Mye arbeidsledighet fordi han ikke turte å prøve seg i forskjellige bransjer eller starte på ny utdannelse. Han sluttet selv også å prøve å ta seg godt ut. Brukte ikke kremer/lotion og gikk konstant ut med tørr og ekkel hud, dusjet sjeldent, dårlig tannhygiene osv. I eks-svigermors øyne var han så snill, rolig og stødig. Hun kjeftet meg huden full da jeg til slutt forlot han. Hun sa det var mitt livs tabbe og at jeg aldri kom til å finne noen som han igjen. Fire år senere er han fortsatt singel og jeg er i et supert forhold. Manglet absolutt ikke tilbud fra bra menn da det ble slutt. Anonymkode: 77282...342
AnonymBruker Skrevet 18. juli #17 Skrevet 18. juli Dette hørtes ut som min eks. Farens ha døde når eksen var 19. Så var det de to i alle år før jeg kom inn i bildet. Hun hata meg. Sa så mye stygt om meg, invaderte, eksen kom løpende hver gang hun ba om noe selvom vi hsdde andre planer, han dro hjem til henne hver dag for å spise middag. Kunne nevnt masse. Hvis jeg prøvde å ta det opp med han, gikk han rett i forsvar. Det var han det var mest synd på, fordi han sto i midten.... jeg ble psykisk syk av dette, men ble bedre da jeg tok avstand fra henne å sluttet å bry meg om alt det stygge hun sa om meg. Etter noen år fikk jeg nok av denne mammadalten, og pakket sakene mine å dro. Det beste jeg har gjort. Jeg forstår situasjonen din veldig godt ts. Men her er det mannen din som må sette grenser, å for meg så høres det ikke som om han er villig til det. Prøv å hold kontakten med svigemor til et minimum er mitt råd. Det er svigemoren din og mannen din det er noe galt med, ikke deg. Anonymkode: 94d68...c6f
AnonymBruker Skrevet 18. juli #18 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg har fått utdelt en svigermor som det må være noe galt med, eller er det meg? Trenger litt hjelp om dere orker å lese. Jeg og min mann har vært gift i 10 år, har nå to barn på 6 mnd og 6 år. Mannen min er den yngste i en søskenflokk på 4, og hans mor er enke på snart 70 som bor hjemme i et hus med stor hage, mye arbeid. Hun er egentlig ikke i stand til å gjøre mye selv av plenklipp, vedlikehold osv., trenger hjelp men vil ikke ha hjelp av andre enn min mann. Hun bor i et boligfelt, og mange naboer rundt seg som er veldig hjelpsomme. Så problemet; hun må være sjalu på meg, om det faktisk er mulig kan skje? Min mann kjører frem og tilbake for å hjelpe med det meste, og når kan kommer hjem får han en melding eller telefon om noe annet som hun trenger hjelp til. Hun liker ikke at vi reiser på ferie, og blir ofte da verre og mer stakkarslig enn noen gang. Hun har utleieleilighet i huset sitt, og forrige helg toppet det hele seg, hun foreslo at min mann skulle flytte inn i utleieleiligheten sin sammen med vårt eldste barn. Hun mener jeg ikke er god i hodet, at han har hatt det bedre uten meg. Dette må jo være helt tullete å si? Ens mor vil vel i aller fleste tilfeller at forhold skal holde? Vi har hatt våre utfordringer som de fleste har, og han deler nok mer av våre «problemer» men henne enn jeg trodde, men uansett er dette sykt å si. Jeg har siden dag en hatt en mistanke (uten å si det), han hun ønsker han skal bo hos henne. Jeg har opp gjennom årene stelt i stand mange bursdager, barnedåper, og jeg er den som liker å stelle i stand litt ekstra. Hun har aldri noe pent å si, men når andre av hans søsken ordner i stand noe er det overdådig skryt så jeg hører det. Kunne nevnt mange flere situasjoner. Hva tror dere er galt her? Anonymkode: fb90b...c3f Vel, min bestefar tilkaller sine barn til alle døgnets tider. Det er alder og nerver som er pproblemet. Bestefar blir mer masete når et av barna er på ferie. Faren min blir navet av tlf hver natt. Anonymkode: 2895b...c23 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #19 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel, min bestefar tilkaller sine barn til alle døgnets tider. Det er alder og nerver som er pproblemet. Bestefar blir mer masete når et av barna er på ferie. Faren min blir navet av tlf hver natt. Anonymkode: 2895b...c23 Vekt* Anonymkode: 2895b...c23
AnonymBruker Skrevet 18. juli #20 Skrevet 18. juli Enkelte av de eldre som blir sånn. Min bestefar ringer mine foreldre flere ganger om dagen og de reiser langt og ofte for å hjelpe han med alt mulig (som han også klarer fint selv, så fort de er kommet frem😅). Og han har problemer med at familien drar på ferie i tilfelle han trenger noe. Han har alltid vært sånn. Etter vår erfaring er det ikke mulig å få slike til å se at slik oppførsel tærer på alle rundt, og om din mann ikke klarer å si fra så vil nok dette aldri endre seg stort. Så her må du på en eller annen måte klare å omskrive hjernen til å rett å slett ikke bry deg om hva hun sier og gjør, og be mannen om å redusere tiden han bruker vekke fra familien om han er hos henne hver bidige dag. Det burde han jo klare. Anonymkode: d28c9...340 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå