Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #1 Skrevet 23. mars 2006 Er det en av disse? propan-, butan-, metan-, hydrogen eller acetylengass. Spør fordi jeg er på jakt etter en gassvarsler som varsler eksosgass, men den varsleren jeg har funnet varsler de gassene ovenfor.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mars 2006 #2 Skrevet 23. mars 2006 CO2, karbondioksyd. Og det heter hvilken, ikke hvordan.
Gjest HB Skrevet 23. mars 2006 #3 Skrevet 23. mars 2006 Eksos / kullos er vel karbonMONoksid, CO? Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #4 Skrevet 23. mars 2006 CO2, karbondioksyd. Og det heter hvilken, ikke hvordan. ← Er karbondioksyd en av disse gassene? propan-, butan-, metan-, hydrogen eller acetylengass. Ps. trenger ikke mer norskopplæring.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mars 2006 #5 Skrevet 23. mars 2006 Er karbondioksyd en av disse gassene? propan-, butan-, metan-, hydrogen eller acetylengass. Ps. trenger ikke mer norskopplæring. ← Nei
Gjest gjest1 Skrevet 23. mars 2006 #9 Skrevet 23. mars 2006 I tillegg inneholder eskos svovelgasser og nitrøsegasse bl.a
Gjest trådstarter. Skrevet 23. mars 2006 #10 Skrevet 23. mars 2006 Nå har jeg fått proffsvar, så nå vet jeg hvilke varslere jeg trenger. Spurte også om det med CO, og fikk til svar at all forbrenning avga CO - altså ikke bare eksos.
Prinsesse på erten Skrevet 23. mars 2006 #11 Skrevet 23. mars 2006 Eksos / kullos er vel karbonMONoksid, CO? Hilsen Lille meg ← Nei, eksos er en blanding av ulike gasser og partikler. Det dannes mest CO2, men også mindre mengder CO, nitrogenoksider, NMVOC og partikler ved bilkjøring. CO dannes ved ufullstendig forbrenning, og katalysatorer er med på å redusere mengden CO i eksosen. Fra gammelt av ble CO kalt kullos.
Gjest HB Skrevet 23. mars 2006 #12 Skrevet 23. mars 2006 Er klar over at eksos ikke bare er CO (selv om kjemi ikke var mitt sterkeste fag på skolen), men siden trådstarter skulle ha en gassvarsler antok jeg at det var farlig gass h*n trengte varsel om. CO2 er jo ikke så farlig som CO. Hilsen Lille meg
skrue Skrevet 23. mars 2006 #13 Skrevet 23. mars 2006 Er det en av disse? propan-, butan-, metan-, hydrogen eller acetylengass. Spør fordi jeg er på jakt etter en gassvarsler som varsler eksosgass, men den varsleren jeg har funnet varsler de gassene ovenfor. ← Du vil mest sannsynlig ha en CO-måler. Når noen dør av eksosforgiftning så er det normalt CO-innholdet som får kroppen til å slutte å ta opp oksygen.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #14 Skrevet 23. mars 2006 Du vil mest sannsynlig ha en CO-måler. Når noen dør av eksosforgiftning så er det normalt CO-innholdet som får kroppen til å slutte å ta opp oksygen. ← Jeg vet det nå - proffmannen jeg snakket med har utdannet meg til ekspert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå