Hololo Skrevet fredag kl 14:19 #1 Skrevet fredag kl 14:19 I Mars ble det opprettet en del tråder ang aksjefond og nedgangen etter toll fasaden til Trump. Flere inkludert meg prøvde å formidle at det ville mest sannsynlig stige og at det kunne vær lurt å handle ekstra på "tilbud". jeg investerte for første gang i aksjefond tilbake i 2007 så har vært igjennom noen "kriser" med andre ord, og gang på gang så har jeg tjent gode penger på å gire opp et par hakk under disse krisene. Det ga meg jo en pangstart på min investering start da vi opplevde finanskrisen allerede i 09. Nå begynte det allerede å stige i April og i dag(tatt utgangspunkt i DNB aksjefond), så kan øynene for første gang siden nedgangen se grønne tall også dette året. Vi var vel nede på rundt -20% på det meste. Det vil jo si at dere som solgte dere ut før nedgangen eller etter den hadde startet har tapt på det. selv om dere skulle kjøpe dere inn igjen nå så vil dere jo gå glipp av hele oppgangs perioden. Nå betyr jo dette nada da fond for alle(håpe ialfall for alle) er en lang investering og det er jo "sluttsummen på fondet" som teller, men et spørsmål til dere som sa "det er annerledes denne gang", "hele aksjemarkede kommer til å krasje" "det vil ta år for å hente seg inn igjen" osv, Hva fikk dere til å tro det? Jeg skjønner spesielt ikke hva som skulle vær så annerledes med denne krisen kontra tidligere. Nå er det bare å lene seg tilbake og vente på neste nedgang, Trump sitter jo ennå med makta så da kan den jo fort komme allerede neste uke, hvem vet.
Knirke Skrevet fredag kl 15:44 #2 Skrevet fredag kl 15:44 Er det aksjekrise nå? Både enkeltaksjene og fondene mine har kun pekt oppover siden Mars, og tapet fra de ukene med uro er dekt inn. Jeg tror markedet bryr seg mye mindre om Trump enn du tror. 2
Hololo Skrevet fredag kl 15:51 Forfatter #3 Skrevet fredag kl 15:51 Knirke skrev (3 minutter siden): Er det aksjekrise nå? Både enkeltaksjene og fondene mine har kun pekt oppover siden Mars, og tapet fra de ukene med uro er dekt inn. Jeg tror markedet bryr seg mye mindre om Trump enn du tror. jeg tror du misforsto hva jeg skrev, tilbake i Mars skrek jo så mange at det var annerledes denne gang, at det ville ta år å komme tilbake, Jeg ønsker å vite hvorfor de trodde det. Men om noen av de svarer nå tviler jeg egentlig litt på.
Knirke Skrevet fredag kl 16:04 #4 Skrevet fredag kl 16:04 Hololo skrev (10 minutter siden): jeg tror du misforsto hva jeg skrev, tilbake i Mars skrek jo så mange at det var annerledes denne gang, at det ville ta år å komme tilbake, Jeg ønsker å vite hvorfor de trodde det. Men om noen av de svarer nå tviler jeg egentlig litt på. Ah, ok. Nå skjønte jeg hva du mente😅 De som mente det var krise har vel solgt seg ut med tap, og holder seg unna aksjediskusjoner. 1
Schmuhu Skrevet fredag kl 16:09 #5 Skrevet fredag kl 16:09 (endret) Men de som skriker sånt forstår jo ikke våre strategier uansett om vi snakker langsiktig eller korte shots. Hvorfor bry seg? Forstå de produktene du kjøper, hvilke risikoer de har og hvordan dette passer din strategi og tidshorisont. Personlig er jeg tilhenger av langsiktige strategier med få posisjoner, men det finnes selvsagt også mye annet spennende. Alle her på forumet er alltid velkommen med en grei og konstruktiv debatt ang. forskjellige strategier. Men jeg synes ikke det finnes så mange tråder egentlig. Schmuhu Endret fredag kl 18:18 av Schmuhu skrivefeil
Hololo Skrevet fredag kl 18:07 Forfatter #6 Skrevet fredag kl 18:07 Schmuhu skrev (1 time siden): Men de som skriker sånt forstår jo ikke våre strategier uansett om vi snakker langsiktig eller korte shots. Hvorfor bry seg? Forstå de produktene du kjøper, hvilke risikoer de har og hvordan dette passer din strategi og tidshorisont. Personlig er jeg tilhenger av langsiktige strategier med får posisjoner, men det finnes selvsagt også mye annet spennende. Alle her på forumet er alltid velkommen med en grei og konstruktiv debatt ang. forskjellige strategier. Men jeg synes ikke det finnes så mange tråder egentlig. Schmuhu Ja, si det, var vel bare litt nysgjerrighet. Virka bare at det var så mange som trodde det gikk til h........ nå og virka som mange var redde for å miste alt, om det bare var uerfarenhet og redd når markede går ned, dette er jo ikke akkurat nytt, mange mente at det skilte seg ut kontra andre kriser, og er egentlig det som hadde vært interessant og høre hvorfor de mente det. Knirke skrev (2 timer siden): Ah, ok. Nå skjønte jeg hva du mente😅 De som mente det var krise har vel solgt seg ut med tap, og holder seg unna aksjediskusjoner. Hehe, ja godt mulig det.
newman01 Skrevet lørdag kl 05:59 #7 Skrevet lørdag kl 05:59 Hololo skrev (15 timer siden): Jeg skjønner spesielt ikke hva som skulle vær så annerledes med denne krisen kontra tidligere Det var en politisk avgjørelse som ikke har støtte verken blant økonomer, forskere eller nasjonalister. Ingen liker toll, med unntak av de som ønsker å beskytte egen produksjon. Men trusler om toll hjelper ikke mye når Wall Street bare sier «no worries, TACO». 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:29 #8 Skrevet lørdag kl 06:29 De som trodde på et langvarig fall antok sannsynligvis at USA virkelig kom til å innføre de ekstremt høye tollsatsene det var snakk om. Det ville jo hatt stor effekt på verdenshandelen. Anonymkode: 8078b...70f
NakenPanda Skrevet lørdag kl 08:24 #9 Skrevet lørdag kl 08:24 Hvis man kjøpte mer aksjer hele veien (måndlig sparing etc) har man hatt god avkastning på det, men markedet er enda ikke tatt seg helt opp igjen etter knekken tidlig i år. Jeg solgt meg litt ned (ca 30%) i amerikansk dominerte fond og kjøpte meg inn i mer europeiske fond, og jeg tror jeg sparte meg 50-75 000 på den dealen. Fondene (globale) er jo generelt på tur opp igjen, men det er fremdeles lavere en toppen i januar 2025. Nå har jo NOK svekket seg enda mer igjen siste ukene og det er nok grunnen til at fond i USD/EURO har "Gått opp" mens de kanskje egentlig ikke har gått spesielt bra i kurs. Jeg sparer månedlig i fond så nedturer gir meg jo bare mere aksjeandeler per investert kapital.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:34 #10 Skrevet lørdag kl 08:34 Det er mulig markedet generelt ikke har tatt seg helt opp igjen. Men jeg har sittet fullstendig rolig i båten siden februar. Solgte ingenting, men har heller ikke kjøpt noe. Ikke pga Trumps eskapader, men fordi jeg hadde planlagte investeringer i huset som jeg skulle bruke penger på dette halvåret . Og hele «krakket» fra februar og utover er nullstilt igjen for meg. Er tilbake der jeg var før nedgangen begynte, og har nå 50% avkastning totalt på fondene mine. Men, det er sikkert fordi jeg har en del amerikansk og tech, så det gikk både fort ned og fort opp igjen. Hvis man solgte seg ut av amerikansk og kjøpte noe annet, har det muligens gått saktere opp igjen. Anonymkode: f4f5a...29d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:53 #11 Skrevet lørdag kl 08:53 Jeg har også «handlet på salg» flere ganger, inkludert denne gangen. Tjente særlig mye på Korona-krakket, men må innrømme det krever ganske mye is i magen gitt skremsels-overskfirtene på nett Anonymkode: 86506...972
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:14 #12 Skrevet lørdag kl 17:14 Hololo skrev (På 18.7.2025 den 16.19): I Mars ble det opprettet en del tråder ang aksjefond og nedgangen etter toll fasaden til Trump. Flere inkludert meg prøvde å formidle at det ville mest sannsynlig stige og at det kunne vær lurt å handle ekstra på "tilbud". jeg investerte for første gang i aksjefond tilbake i 2007 så har vært igjennom noen "kriser" med andre ord, og gang på gang så har jeg tjent gode penger på å gire opp et par hakk under disse krisene. Det ga meg jo en pangstart på min investering start da vi opplevde finanskrisen allerede i 09. Nå begynte det allerede å stige i April og i dag(tatt utgangspunkt i DNB aksjefond), så kan øynene for første gang siden nedgangen se grønne tall også dette året. Vi var vel nede på rundt -20% på det meste. Det vil jo si at dere som solgte dere ut før nedgangen eller etter den hadde startet har tapt på det. selv om dere skulle kjøpe dere inn igjen nå så vil dere jo gå glipp av hele oppgangs perioden. Nå betyr jo dette nada da fond for alle(håpe ialfall for alle) er en lang investering og det er jo "sluttsummen på fondet" som teller, men et spørsmål til dere som sa "det er annerledes denne gang", "hele aksjemarkede kommer til å krasje" "det vil ta år for å hente seg inn igjen" osv, Hva fikk dere til å tro det? Jeg skjønner spesielt ikke hva som skulle vær så annerledes med denne krisen kontra tidligere. Nå er det bare å lene seg tilbake og vente på neste nedgang, Trump sitter jo ennå med makta så da kan den jo fort komme allerede neste uke, hvem vet. Et poeng er at ikke alle markedsnedganger er like kortvarige som du påstår. Alle kursfall er ikke som f.eks. under Covid, hvor S&P falt 34% for så å være tilbake på samme nivå under 1 år senere. Andre eksempler: Dot-com boblen, S&P 500 kurstopp 2000 - bunn først i 2002, fall over 50 %, og det tok 7,5 år før indeksen var tilbake på samme nivå. Finanskrisen, S&P 500 kurstopp okt 2007 - bunn først i 2009, fall over 55%, det tok 5,5 år før indeksen var tilbake på samme nivå. Har du spart i fond i 30 år og har planer om pensjonere om å pensjonere deg om 3 år, eller spart i fond i 12 år og kjøpe deg bolig om 3 år, så kan det være relativt stang ut. Hadde du 2 millioner i fond mars 2000, giret opp mer (som du sier) under det videre fallet i 2001,2002, så hadde du i starten av 2003 vært i langt over 1 million i minus. Et tap du ble nødt til å ta hvis du trengte pengene innen 7,5 år. Var det da snakk om giring med lån, så hadde personen gått konkurs. Sagt på en annen måte så går det an å ikke ha den berømte flaksen du selv sier du har hatt. Samt det stemmer overhodet ikke at alle nedganger er kortvarige. Sistnevnte er det jo mulig at du vil få oppleve. Det er nok også sånn at fondssparing/indekssparing har blitt såpass utbredt og mantraet "fond kan bare gå opp" kan ha gjort at veldig mange faktisk ikke er forberedt/klar over at sparepengene deres kan reduseres kraftig, og da reagerer med panikk på det som ofte viser seg å være verst tenkelig tidspunkt. Jeg har for orden skyld ikke solgt noen fond, men jeg syns likevel du fremstår vel arrogant i din "jeg kan ikke fate og begripe hvorfor noen solgte etter Liberation day". Jeg ser heller ikke bort fra at du kan ta den "seieren" der på forskudd hva angår børsutviklingen i årene fremover. Anonymkode: d0542...1e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå