Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror at de som har det rotete som regel alltid har det rotete, ja. Rot kommer av manglende rutiner. Brett sammen klærne med en gang, eller legg de i kurven. Samme med andre ting. Ta det med en gang, så hoper det seg ikke opp. Kjøp en trådløs håndholdt støvsuger så kan man fyke over gulvet med en gang istedet for å la rusket flyte til ukas vaskedag. Kast søppel med en gabg, sett i oppvaskmaskina med en gang, tøm den når den er ferdig, vask av benken med en gang. And so on and so on. Det tar ofte ikke mer enn 5 minutter ila en dag. Og det fører til at ting ikke hoper seg opp og at man unngår skippertak. 

Anonymkode: 25886..

Manglende rutiner, eller forskjellige prioriteringer?

Vi har basseng og ungene løper inn og ut hele dagen, så det er vannpytter gjennom hele huset fordi de må gjennom hele huset for å komme til badet. Det er vannpytter der selv om jeg har bedt de om å tørke bena på håndkle som ligger ved døra. I de vannpyttene liker tydeligvis dyrene vi har å bade i, for hele huset er fulle av brune potespor. Brune fordi vi har hatt gravearbeid i hagen og det er da «fersk» jord tilgjengelig som alle MÅ tråkke i. Så da er alle dyrene egentlig konstant møkkete på potene. i tillegg ser jeg jo da at noen av de tydeligvis har tatt seg en lur i sofaen mens vi andre var ute, for den er også full av møkk.
Jeg er da mye ute for å holde oppsyn med unger som ramler inn og ut av bassenget mesteparten av tiden. (Jeg lar ikke barn bade i et svømmebasseng alene fordi jeg føler jeg må gjøre husarbeid.)

Så om du hadde kommet til meg i dag, så hadde du blitt møtt av åpen badedør der dagens klær, bløte håndklær og bløtt badetøy ligger strødd på badegulvet, går du lenger inn så ser du at benken er ganske så full av oppvask etter mannens forberedelser på grilling, så går du videre inn i stuen og ser brune potespor, bløte dammer i stua og spisestua og til slutt en lite delikat sofa overstrødd av nettopp brune potespor.
Men du hadde kommet ut og sett unger som ler og koser seg i bassenget, musikk som står på i bakgrunn, grilling, dyr som koser seg i sola og avslappa voksne. 

Anonymkode: 20665...2d8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er fra et ryddig hjem med 2 foreldre, husker jeg la godt merke til min venninne sin mor som var alenemor til 4 og vaskemaskinen hennes stod konstant på, og gangen var rotete og luktet tåfis

Anonymkode: 3ce86...319

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du kommer på besøk til en småbarnsfamilie også er det rotete (klesvask fremme på badet, barneklær her og der, skitne kopper og kar på kjøkkenbenken, rusk på gulvet), tror du at de du besøker alltid har det rotete?

Spør fordi jeg enten føler vi må ha det strøkent eller at vi må unnskylde oss hvis noen kommer til oss når det er dagligdags rot. Det gjør alt av besøk til stress og påkjenning.

Anonymkode: 28013...a1c

Nei, det tror jeg ikke. Jeg synes det er befriende at andre småbarnsfamilier også har det rotete fordi vi har det ikke særlig strøkent vi heller som småbarnsfamilie. Vi sørger for å ha rent bad og rent kjøkken, men det ligger klær og leker litt her og der altså. 

Anonymkode: 617e9...d6a

Skrevet

Tror aldri at det er rotete 

Skrevet

Jeg tenker de fleste ser forskjell på " vi har småbarn og dårlig tid rot" og " aviser og mat fra 1994 rot i stabler rundt i stua, gjerne en bruksanvisning eller 100 fra elektriske apparater du ikke har lenger også "rot... det er her forskjellen ligger..

Anonymkode: 883d9...79c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den tid kommer når barna blir større 😀

Anonymkode: be23b...19b

Jeg bor alene og det er langt fra ryddig. 

Anonymkode: bbf37...e5c

Skrevet

At småbarnsforeldre har de rotete, er jo mer normalt enn ikke normalt vil jeg si.

At folk som ikke har små barn har det rotete og ikke så rent, reagerer jeg på.

Jeg har en venninne som har så mye skrot og dilldal i skuffer og skap på kjøkkenet, at man ser ikke hvilke skap det skal være glass eller tallerkner i, eller hvilke skuff det skal være bestikk i.

Alt fra skolisser, reklameaviser, gammelt godteri som er åpnet, capser, gamle nøkler og sugerør ligger sammen med bestikk og glass/ tallerkner.

Anonymkode: fdb70...f50

• Liker 1
Skrevet

Det du beskriver er vanlig hverdagsrot, slik det er hos oss alle. Det vil de færreste reagere på, tvert i mot er det hyggeligere å være på besøk der ikke alt er strøkent. 

Har man det derimot rett og slett skittent, man merker at her er det dårlig boevne, med gamle talletkener på en overfylt benk, søpla er ikke tatt ut på ukesvis, do og bad er skittent - ja da reagerer man. Da er det noe galt.

Anonymkode: 71710...cb7

Skrevet

Hvis det er rotete ved besøk, tenker jeg at det er endra mer rotete ellers. 

Anonymkode: 9c89e...880

Skrevet

Hvis det er rotete ved besøk, tenker jeg at det er endra mer rotete ellers. 

Anonymkode: 9c89e...880

Skrevet

Jeg vet hvor fort det går fra strøkent til kaos/rot/skittent, så tenker ingenting om det hos andre. Synes egentlig det er litt bedre enn at det er så klin strøkent at man blir redd for å etterlate merker..

Anonymkode: f78fd...76c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er bare glad jeg, når jeg ser at andre folk har "menneskelig rot" hjemme. Det gjør at min dårlige samvittighet letter, for å ikke alltid orke å ha det strøkent hjemme hos meg selv :D 

Så lenge det ikke er direkte skittent, da, selvfølgelig. Skittent på do, skitten kjøkkenbenk osv. Det er ikke så kult.

Rot er greit. Men skitt er litt...eklere?

Endret av Million
Skrevet

Nei, tenker ikke at de alltid har det rotete. For å være ærlig så synes jeg det er litt forfriskende at det skinner gjennom at man ikke alltid har tid til å rydde, og når man har barn er det mer vanlig med litt rot enn at det er strøkent. Det er naturlig at det ser ut som at folk bor der. 

Anonymkode: d7382...1f6

Skrevet

Synes det er ganske spesielt at noen har det rotete hjemme. Altså, det er ikke vanskelig å ha det ryddig - vi (og alle i omgangskretsen) hadde ryddige hjem da jeg vokste opp, og vi har det fortsatt ryddig nå. Til tross for fulle jobber og barn. 

Anonymkode: fe8f6...ccd

Skrevet

Hadde ikke brydd meg, ts. De aller fleste har det rotete innimellom. Jobber i barneverntjenesten, og de eneste gangene jeg bryr meg om rot er om det er helsefarlig for barna. Det du beskriver er langt i fra det nivået. Ellers får folk ha det akkurat slik som de vil hjemme. 

Anonymkode: 4e1bf...d5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du kommer på besøk til en småbarnsfamilie også er det rotete (klesvask fremme på badet, barneklær her og der, skitne kopper og kar på kjøkkenbenken, rusk på gulvet), tror du at de du besøker alltid har det rotete?

Spør fordi jeg enten føler vi må ha det strøkent eller at vi må unnskylde oss hvis noen kommer til oss når det er dagligdags rot. Det gjør alt av besøk til stress og påkjenning.

Anonymkode: 28013...a1c

Jeg rydder opptil 3 ganger om dagen, men det ser oftest akkurat slik ut. Det blir så kjapt rotete igjen.

Det er møkkete oppvask i vasken fordi maskinen går eller akkurat er ferdig. Det er klær utover gulvet fordi 5 åringen kaster av seg et par ganger om dagen for å bade i bassenget. Det er leker på stue og kjøkken fordi jeg tillater de å leke der jeg er. Det står to fulle du kurver med klær, men det er rent som jeg ikke har brettet. 

Ellers er det rene bad, ryddig sofa, ryddig på bordene, støvsuger hver dag og egentlig tlig ikke noe støv. Så rotet som er, er kun daglig bruk.

Hadde nok reagert mer om man tråkker i smuler, møkkete bad og lagvis med støv.

Anonymkode: 49d2d...5df

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...