Gå til innhold

Hvordan høre spotify fra Samsung 24S til bilen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en Volvo v70, 2011mod.

Har prøvd litt med android auto, Bluetooth, usb. Får det ikke til å funke.

Anonymkode: 6bcf2...959

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aux ledning?

Anonymkode: 73ba4...b67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bluetooth vel

Innstillinger: finn din enhet og legg til mobilen 

Anonymkode: 5f9ee...d14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aux ledning?

Anonymkode: 73ba4...b67

Har ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Bluetooth vel

Innstillinger: finn din enhet og legg til mobilen 

Anonymkode: 5f9ee...d14

Fikk til å legge til telefonen så anrop mottas i bilen. Men får ikke til å bruke spotify

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk til å legge til telefonen så anrop mottas i bilen. Men får ikke til å bruke spotify

Har du på innstilling for medielyd? 

Anonymkode: 0d4c7...242

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du på innstilling for medielyd? 

Hvor finner jeg det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor finner jeg det?

Jeg har et valg for det på min bil når jeg går inn på enhetene som er koblet til bilen. Men jeg har en Mitsubishi. 

Anonymkode: 0d4ed...e33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke Samsung nå, men Android så vil tro det er rimelig likt. Gå inn på bluetooth på telefonen, velg tilkoblingen som er til bilen og gå til innstillinger. Der skal det ligge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

V70 kom ikke med bluetooth streaming før i 2012, på din 2011 modell kan du koble telefonen til stereoen og bruke den som handsfree men du kan ikke strømme musikk fra telefonen.

Anonymkode: 45671...3c4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Når mobil skal kobles til en eldre bil kan det være flere ting som må sjekkes. 

Første spørsmål er om bilen har blåtann støtte? Antar det er mulig å gjennomføre telefonsamtaler?

Den generelle måten for å koble til er via meny i bilen sette bilens blåtann klar til koble til mobil.
Ta gjerne bort gamle telefoner fra bilen, det er gjerne maks 2-3 som kan kobles til.
Deretter på mobilen gå på blåtann og søke opp bilen. Må gjerne svare ja både i bil og telefon, noen ganger taste inn en kode som kommer opp i bilen, eller står i instruksjonsboken. Koden kan være 0000 eller 1234 osv. 

I denne prosessen med koble til kommer det opp spørsmål på telefonen hvilke funksjoner bilen skal få tilgang til. I følge innlegg over er ikke medie lyd støttet på 2011 modell.
Lyd, telefonsamtaler, medie lyd, anropslogg og tekstmeldinger er typiske alternativer.

2011 har i følge forrige innlegg bare støtte for telefonsamtaler og anropslogg, ikke å spille av lyd fra Spotify og andre apper på telefonen.

Test om du kan ringe med lyd og mikrofon i bilen. Da vet du blåtann fungerer, og se hvilke valg som kommer når du kobler til for å se om medie lyd er støttet.

Oppsummert: Det virker som å spille av lyd ikke er støttet, bare telefonsamtaler.

Har bilen en AUX inngang finnes det blåtann adapter som kan kobles og lyden strømmes da til adapter, som spiller av lyden i bilen.

USB inngang på bilen spiller gjerne av filer på en minnepinne i MP3 format. Må sjekke hva bilens instruksjonsbok sier om hvordan denne fungerer om den kan benyttes til å spille av fra telefon.

(Jeg vet det ble laget DAB radio som ble koblet til USB inngang i noen biler. Da opprettet DAB radio MP3 filer, som var radio stasjoner en kunne "spille av". Oppdaterte filen løpende. Men, det var ikke støttet på alle biler. )

Android Auto krever støtte i bilen for å fungere, vanlig på nyere biler.

Endret av TBL12
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fant denne Aux2A2DP adapter som skal gjøre det mulig å adapter er for å spille av musikk trådløst, usikker hvordan den kobles til.

https://bcb.no/bluetoothadapter-til-musikk-v70-xc60-s80-xc70

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar!

Har venner som helt problemfritt har koblet sin iphone til min bil. Så det er bare problemer for samsung?

Tror dere AUX funker da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for alle svar!

Har venner som helt problemfritt har koblet sin iphone til min bil. Så det er bare problemer for samsung?

Tror dere AUX funker da?

Blåtann består av flere typer profiler. Eksempelvis er lydoverføring og telefonsamtaler ikke samme profil.

Om det fungerer med iPhone burde det fungere med Samsung, telefonen bruker bare profilen som bilen tilbyr.

Som nevnt i tidligere innlegg, sjekk hvilke alternativer som vises når du kobler telefonen til blåtann. Vises bare telefonsamtaler, eller også media avspilling?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart den har AUX.

Den har ofte aux på rare plasser men den har aux. Finn instruksjonsboka og lete. Har hatt to Volvo, oppigjennom årene. Den ene har den gjemt under dashbordet på passasjersiden og den andre har den gjemt nede i det lille rommet du har til oppbevaring og til å hvile albuen på.

Frem med instruksjonsboka så finner du AUX. Om du ikke tror meg så ser du jo den har AUX som alternativ på stereoen. 

Kjøp deg en AUX ledning på Elkjøp, eller AUX til type C eller hva nå enn telefonen din har. Så får du musikk 🤩

Anonymkode: a3742...22f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for alle svar!
Tror dere AUX funker da?

Har dine venner koblet seg til trådløst, via blåtann med iPhone, eller benyttet de AUX?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp deg en AUX ledning på Elkjøp, eller AUX til type C eller hva nå enn telefonen din har. Så får du musikk 🤩

Vær oppmerksom på AUX til USB C kan ikke lade telefon samtidig.

Kan løses med overgang fra USB C til 3,5 mm jack og USB C i samme enhet. Trenger en 3,5 mm kabel til bilen, samt USB C lader.

Eksempel: https://www.komplett.no/product/1243775/mobil-tablets-klokker/mobiltilbehoer/mobilladere/belkin-rockstar-audiocharge-usb-c-adapter-sort

Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Hvis ikke aux.  Kan en kjøpe sigarett tenner som kobler seg opp på FM båndene i bilen og koble tlf til på den måten. Det gjør vi i staben og i en eldre datsun

FM-sender med Bluetooth | Clas Ohlson https://share.google/mvdaA9BgAlDXLI5T8

Endret av jegerrinne
Skrevet
jegerrinne skrev (20 minutter siden):

Hvis ikke aux.  Kan en kjøpe sigarett tenner som kobler seg opp på FM båndene i bilen og koble tlf til på den måten. Det gjør vi i staben og i en eldre datsun
FM-sender med Bluetooth | Clas Ohlson https://share.google/mvdaA9BgAlDXLI5T8

Ja, FM sender er en enkel og rimelig løsning, som fungerer i alle biler.

Jeg har benyttet en slik en periode. I tett trafikk ble det ofte forstyrrelser fra FM sendere i andre biler.

Mulig det bedre nå ved at mange av bilene på veien har støtte for strømming direkte fra telefonen, og bruken av FM sendere trolig er mindre?

Gjest jegerrinne
Skrevet
TBL12 skrev (52 minutter siden):

Ja, FM sender er en enkel og rimelig løsning, som fungerer i alle biler.

Jeg har benyttet en slik en periode. I tett trafikk ble det ofte forstyrrelser fra FM sendere i andre biler.

Mulig det bedre nå ved at mange av bilene på veien har støtte for strømming direkte fra telefonen, og bruken av FM sendere trolig er mindre?

Vi valgte annen en hva som er standard. Inn på FM båndene.

Men ser på original dab hos ene ungdommen der kan vi eks sitte å høre på p10, plutselig slår andre inn på vår dab i bil så da får en inn alt fra noen sitter i tlf i sin bil eller den radioen de hører på. Det opplevde vi ikke sån på FM senderen. 

Så lurer litt hvorfor original radioen i bilen gjør det🙈🤣

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (På 20.7.2025 den 19.08):

Vises bare telefonsamtaler, eller også media avspilling?

Bare tlfsamtaler ja.

AnonymBruker skrev (På 21.7.2025 den 7.49):

Bilen har aux ja. Jeg bare lurer på om det funker med akkurat min tlf. Jeg aner ikke hva aux er, men en venninne sa at aux ikke nødvendigvis kommer til å funke for meg.

TBL12 skrev (På 21.7.2025 den 10.12):

Har dine venner koblet seg til trådløst, via blåtann med iPhone, eller benyttet de AUX?

Vær oppmerksom på AUX til USB C kan ikke lade telefon samtidig.

Kan løses med overgang fra USB C til 3,5 mm jack og USB C i samme enhet. Trenger en 3,5 mm kabel til bilen, samt USB C lader.

Eksempel: https://www.komplett.no/product/1243775/mobil-tablets-klokker/mobiltilbehoer/mobilladere/belkin-rockstar-audiocharge-usb-c-adapter-sort

Trådløst ja. Dette er helt gresk for meg. Skal sjekke linken nå. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...