Gå til innhold

Tidlig pubertet - lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente på 7 år som vi lurer på om begynner å komme i puberteten. Begnner å få kvinnelige former og vi lurer på om det er bryster på gang, samt økt hårvekst. Hun har også store humørsvingninger, men ikke menstruasjon.

Jeg har googlet litt og slik jeg forstår det burde man kintakte lege. Nå har fastlegen ferie så jeg får ikke gjort det akkurat nå, så da spør jeg dere om noen har opplevd dette og hvordan gikk det? Både det psykologiske for barnet, vennskap, kroppsbilde og høydevekst.

Anonymkode: f7d36...51e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ei jente på 7 år som vi lurer på om begynner å komme i puberteten. Begnner å få kvinnelige former og vi lurer på om det er bryster på gang, samt økt hårvekst. Hun har også store humørsvingninger, men ikke menstruasjon.

Jeg har googlet litt og slik jeg forstår det burde man kintakte lege. Nå har fastlegen ferie så jeg får ikke gjort det akkurat nå, så da spør jeg dere om noen har opplevd dette og hvordan gikk det? Både det psykologiske for barnet, vennskap, kroppsbilde og høydevekst.

Ta en prat om bekymringene dine med fastlegen uten å blande jenta inn i dette, får legen har vurdert om det er grunn til bekymring. 

Anonymkode: 2119f...187

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta en prat om bekymringene dine med fastlegen uten å blande jenta inn i dette, får legen har vurdert om det er grunn til bekymring. 

Dette. Bestill time hos fastlegen når denne er tilbake fra ferie, for en prat om dette… ingen bråhast akkurat, men greit å ha en «plan» 

Anonymkode: 2a310...08d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart kontaktet lege. Det er ikke bare positivt med å være i puberteten som 7 åring. 

Anonymkode: 65af9...01d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er dette som er planen! Hun skal slippe unødvendige bekymringer så jeg har ikke snakket med henne om dette. Jeg ønsker å forberede henne på feks menstruasjon før hun får den, men vil i utgangspunktet vente litt lenger om vi kan. Hvis legen mener praten snart bør komme så tar jeg den. Som noen over her nevner, så er det greit å ha en plan. Husker jeg selv fikk haka nedpå gulvet da jeg hørt om mensen som 10åring. Hun kommer til å trenger en del forberedels for at det ikke skal bli en veldig negativ opplevelse slik hun er i dag ❤️

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde helt klart kontaktet lege. Det er ikke bare positivt med å være i puberteten som 7 åring. 

Har notert meg dette fra googlingen min. Feks slutthøyden kan bli lavere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er dette som er planen! Hun skal slippe unødvendige bekymringer så jeg har ikke snakket med henne om dette. Jeg ønsker å forberede henne på feks menstruasjon før hun får den, men vil i utgangspunktet vente litt lenger om vi kan. Hvis legen mener praten snart bør komme så tar jeg den. Som noen over her nevner, så er det greit å ha en plan. Husker jeg selv fikk haka nedpå gulvet da jeg hørt om mensen som 10åring. Hun kommer til å trenger en del forberedels for at det ikke skal bli en veldig negativ opplevelse slik hun er i dag ❤️

Ja, jeg ser av de jeg kjenner som kom i pubertet tidlig at de er veldig lave som voksene enn resten av oss. Så er det jo det da at kroppen modnes før hjernen er klar for det. En 7 åring som skal håndtere blødninger, smerter osv. når de er så små. De slutter å være barn, for meg så er det verste "bivirkningen". Jeg har en på 10 som ønsker å komme i pubertet, jeg håper hun er like treg som jeg var. Jeg hadde masse barndom uten å tenke på mens, pupper osv. 

Så jeg hadde snakket om legen med dette, men barn er tidligere ute nå enn før. 
Jeg hadde ei i klassen som var 7 år når hun fikk mens, hun syntes det var vanskelig husker jeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ene datteren vår fikk mensen når hun var 10. Gikk veldig greit, og ikke noe stor ståhei. Flere jenter hun kjente fikk det rundt samme alder. Hun er 175cm idag, og vokste mye selv etter hun fikk mensen. 

Anonymkode: 1ea4c...3e4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ene datteren vår fikk mensen når hun var 10. Gikk veldig greit, og ikke noe stor ståhei. Flere jenter hun kjente fikk det rundt samme alder. Hun er 175cm idag, og vokste mye selv etter hun fikk mensen. 

Anonymkode: 1ea4c...3e4

Det er 3 år mellom 7 og 10 år. Stor forskjell.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom i puberteten når jeg var 8 og fikk mensen da. Jeg ble 163 høy  🙂

Anonymkode: 730b9...82e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

. En studie viste at et betennelsesfremmende kosthold kan føre til tidligere menstruasjon. Imidlertid er pubertetens start primært styrt av gener og hormoner, men kosthold kan spille en rolle. Overvekt og fedme, som kan påvirkes av kosthold, er også faktorer som kan bidra til tidligere pubertet. 
Kosthold og menstruasjon:
Forskning tyder på at et kosthold rikt på prosessert mat, sukker og mettet fett, som kan bidra til betennelse i kroppen, kan akselerere utviklingen av puberteten, spesielt menstruasjonsstart hos jenter. 
Overvekt og pubertet:
Overvekt og fedme er sterkt knyttet til tidligere pubertet, og kosthold er en viktig faktor som påvirker vekt. 
Hormonell balanse:
Kostholdet spiller en rolle i produksjonen og reguleringen av hormoner, som er sentrale for pubertetsutviklingen. For lite eller for mye av visse næringsstoffer kan påvirke hormonbalansen. 

Anonymkode: 09183...bd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en ting jeg virkelig ikke forstår med  enkelte av dagens mødre. Hvorfor skjuler dere for jentene deres at det er noe som heter menstruasjon? Vet ikke jenten din om at du har truseinnlegg, at kvinner kan bruke bind eller tamponger? 
Spør ikke barna om hva dette r når det ligger i skapet på badet, eller i handlekurven? 
Kommer mens produktene inn hjemme, eller ligger de i skapet naturlig, så slipper man alt dette prate om når og hvordan ta praten med jenter. 
De fleste jenter vet og hvor babyer kommer fra…og mange er lang mer kunnskapsrike fra tidlig av enn foreldrene tror. 

• Nyttig 2
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min datter kom i puberteten som 7-åring. Vi kontaktet fastlegen og ble henvist videre til spesialist ved sykehus. Der var hun gjennom flere undersøkelser som viste at puberteten hadde startet. De fant aldri noen årsak til at hun fikk det så tidlig. Hun var slank og spiste normalt osv.

Hun fikk pubertetsblokkere fram til hun var 11. Utrolig glad for denne behandlingen, det hadde nok vært tøft uten. Har ikke merket noen bivirkninger, men noen får visst vektøkning. 

Lykke til!

Anonymkode: 1d514...c25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan se på den danske serien om et sykehus som går på tv nå, om tirsdagene tror jeg, der er det en syvåring som får oppstart av pubertetsblokkere.

Anonymkode: 00562...19a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker det er hormoner i drikkevannet og mat som gjør det, at barn kommer tidligere i puberteten 

Anonymkode: 79674...1e7

Skrevet

Kontakt fastlegen for utredning og så hun evt kan settes på pubertetsblokkere. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...