Gå til innhold

Hvor lite skal egentlig til for å erte på seg en svigermor?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har svigermor på besøk og hun skal bo her i to uker. Det er fascinerende hvor lite som faktisk skal til for å plage henne og erte på seg dama. Jeg er egentlig en veldig konfliktsky person som strekker meg langt for å gjøre andre til lags, og dessverre har dette gjort meg til ett lett bytte i mange sammenhenger. Så dere kan forestille dere at svigermor behandles med den største verdighet og respekt her i heimen. Hun ble møtt med åpne armer, fikk eget bad, nyvaska gjesterom med rent sengetøy, egne håndklær, duftlys og baderomstøfler. Og en perfume av sorten hun liker i velkomstgave. Kjellerstua er til hennes disposisjon. Der har hun både lesekrok, tv og sofa og muligheten til å trekke seg unna.

Jeg spurte henne på forhånd hva hun likte å spise og middagene i uka er planlagt utfra hennes ønsker. Vi har også fylt opp skapet med hennes favorittsnacks, kjøleskapet med Pepsi Max (hun drikker helst det) og kjøpt inn en stabel av hennes favoritt kaffekapsler. I tillegg til dette blir hun daglig spurt om hun trenger eller har lyst på noe. 

Men jeg har visst greid å drite på draget likevel! Bare ved å ta oppvasken og vaske tøy. Jeg er glad i å få unna ting, hater rot på kjøkkenet og innrømmer at jeg vasker tøy noe mer enn gjennomsnittet. Alt går i oppvaskmaskinen hos oss, jeg kjøper bevisst KUN ting som kan vaskes i oppvaskmaskin her. Så her kjører vi både kasseroller, matbokser (rustfri stål), drikkeflasker og selvfølgelig de vanlige tingene i oppvaskmaskinen. Vi har en veldig god og stillegående oppvaskmaskin som vasker alt rent på en time. Jeg hater ting og tang stående på kjøkkenbenken, er opptatt av å gjøre unna mest mulig. Setter alt i maskin og kjører den på hurtigprogram. 

Det samme gjelder tøyet, alt vaskes og kjøres i tørketrommel etterpå. Da får vi det unna og jeg hater klesstativ som står og tørker midt i stua. 

Dette har svigermor blitt veldig provosert av. Hun mener det er sløsing og ikke greit for miljøet eller økonomien. Hun argumenter for at mye av det som jeg setter inn i maskinen må kunne vaskes for hånd. Det samme gjelder tøyet jeg vasker, det sliter på tøyet å vaskes så mye. Og tørketrommel er fyfy! Jeg kan være enig i at det er fullt mulig å vaske kasseroller og en del andre ting for hånd, men jeg gidder ikke. Liker ikke ekstraarbeid og mine kasseroller tåler fint å vaskes i oppvaskmaskin.

Dette har plaget henne såpass at hun har tatt opp dette med mannen min. Og hun tar også ut av oppvaskmaskinen og begynner å vaske ting for hånd, på trass, for å statuere ett eksempel 🙈 Min konfliktskye mann har sagt at jeg ikke må bry meg om moren, hun er av den sparsomme sorten. 

Her må jeg understreke at jeg har rikelig med både bestikk, glass og tallerkener. Stillegående oppvaskmaskin og vi betaler selvsagt både strøm og annet selv. Og har god økonomi, aldri lånt penger av noen osv. Dette går ikke utover henne på noen måte. Det samme gjelder klesvasken, vaskerommet er langt unna hennes rom og jeg setter selvsagt ikke på maskinen etter hennes leggetid. 

Jeg bestemte meg for å bare overse henne og holde ut de ukene hun er her. Det gikk likevel langt over min toleransegrense i dag, da hun ringte søstera si for å klage over mitt «overforbruk». Hun sa rett ut at jeg svir av sønnens hardt tjente penger, mens jeg selv går hjemme og ikke gidder å vaske så mye som en kopp. Her må jeg bare understreke at jeg er hjemme i mammaperm, er til vanlig heltidsansatt og mottar full lønn nå. Og tjener dessuten mer enn sønnen hennes. 

Hva gjør jeg?! Dama er jo helt spinnvill! 

Anonymkode: dd070...95a

• Hjerte 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har svigermor på besøk og hun skal bo her i to uker. Det er fascinerende hvor lite som faktisk skal til for å plage henne og erte på seg dama. Jeg er egentlig en veldig konfliktsky person som strekker meg langt for å gjøre andre til lags, og dessverre har dette gjort meg til ett lett bytte i mange sammenhenger. Så dere kan forestille dere at svigermor behandles med den største verdighet og respekt her i heimen. Hun ble møtt med åpne armer, fikk eget bad, nyvaska gjesterom med rent sengetøy, egne håndklær, duftlys og baderomstøfler. Og en perfume av sorten hun liker i velkomstgave. Kjellerstua er til hennes disposisjon. Der har hun både lesekrok, tv og sofa og muligheten til å trekke seg unna.

Jeg spurte henne på forhånd hva hun likte å spise og middagene i uka er planlagt utfra hennes ønsker. Vi har også fylt opp skapet med hennes favorittsnacks, kjøleskapet med Pepsi Max (hun drikker helst det) og kjøpt inn en stabel av hennes favoritt kaffekapsler. I tillegg til dette blir hun daglig spurt om hun trenger eller har lyst på noe. 

Men jeg har visst greid å drite på draget likevel! Bare ved å ta oppvasken og vaske tøy. Jeg er glad i å få unna ting, hater rot på kjøkkenet og innrømmer at jeg vasker tøy noe mer enn gjennomsnittet. Alt går i oppvaskmaskinen hos oss, jeg kjøper bevisst KUN ting som kan vaskes i oppvaskmaskin her. Så her kjører vi både kasseroller, matbokser (rustfri stål), drikkeflasker og selvfølgelig de vanlige tingene i oppvaskmaskinen. Vi har en veldig god og stillegående oppvaskmaskin som vasker alt rent på en time. Jeg hater ting og tang stående på kjøkkenbenken, er opptatt av å gjøre unna mest mulig. Setter alt i maskin og kjører den på hurtigprogram. 

Det samme gjelder tøyet, alt vaskes og kjøres i tørketrommel etterpå. Da får vi det unna og jeg hater klesstativ som står og tørker midt i stua. 

Dette har svigermor blitt veldig provosert av. Hun mener det er sløsing og ikke greit for miljøet eller økonomien. Hun argumenter for at mye av det som jeg setter inn i maskinen må kunne vaskes for hånd. Det samme gjelder tøyet jeg vasker, det sliter på tøyet å vaskes så mye. Og tørketrommel er fyfy! Jeg kan være enig i at det er fullt mulig å vaske kasseroller og en del andre ting for hånd, men jeg gidder ikke. Liker ikke ekstraarbeid og mine kasseroller tåler fint å vaskes i oppvaskmaskin.

Dette har plaget henne såpass at hun har tatt opp dette med mannen min. Og hun tar også ut av oppvaskmaskinen og begynner å vaske ting for hånd, på trass, for å statuere ett eksempel 🙈 Min konfliktskye mann har sagt at jeg ikke må bry meg om moren, hun er av den sparsomme sorten. 

Her må jeg understreke at jeg har rikelig med både bestikk, glass og tallerkener. Stillegående oppvaskmaskin og vi betaler selvsagt både strøm og annet selv. Og har god økonomi, aldri lånt penger av noen osv. Dette går ikke utover henne på noen måte. Det samme gjelder klesvasken, vaskerommet er langt unna hennes rom og jeg setter selvsagt ikke på maskinen etter hennes leggetid. 

Jeg bestemte meg for å bare overse henne og holde ut de ukene hun er her. Det gikk likevel langt over min toleransegrense i dag, da hun ringte søstera si for å klage over mitt «overforbruk». Hun sa rett ut at jeg svir av sønnens hardt tjente penger, mens jeg selv går hjemme og ikke gidder å vaske så mye som en kopp. Her må jeg bare understreke at jeg er hjemme i mammaperm, er til vanlig heltidsansatt og mottar full lønn nå. Og tjener dessuten mer enn sønnen hennes. 

Er hun spinnvill fordi hun tenker på miljøet?🤔

Anonymkode: 327b8...04d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja hun er faktisk gal! Ikke gjenta dette neste sommer, hun er dominant og ufin. Det er deres hjem, dere gjør det på deres måte. Og det er vel ikke noe annet å gjøre enn å bare holde ut nå? 

Anonymkode: d9cda...85a

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ei oppvaskmaskin nå til dags bruker ei bøtte med vann. 

En kan fort bruke mer når en skal skylle og vaske ei panne for hånd, så miljøgevinsten der er lite eller minimal, mer såpe bruker en også. - Dette har vi forska på i hus nemmelig, så her vasker vi oppvaskmaskin med god samvittighet. 

Utover det så hadde jeg svart tilbake med samme mynt, - ditt hjem, dine regler, du har åpnet opp hjemmet ditt for 2 uker, som er nøyaktig 11 dager for mye til dette mennesket, så ho får jammen innordne seg.. 

Hadde du vært min svigerdatter og gått naken hjemme, bærende rundt på eit rødvinsglass i lavpromille hele dagen, i ett rotete og skittent hjem mens du røkte når du amma, DA hadde jeg satt foten ned. 

Hilsen gammel bestemor og svigermor som vet å innordne seg andre.

Anonymkode: 4a707...519

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Syntes det er du som er lite tolerant jeg.

Du driver jo med overforbruk, men du tåler ikke at noen kommenterer det ..

Anonymkode: da2f3...6ba

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er spinnvill som blander seg i den grad hun gjør borte på besøk hos voksne mennesker. 

Anonymkode: e382b...56c

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alle vet at håndvask bruker mye mer energi enn maskinoppvask, så hvis man tenker på miljøet så bruker man selvsagt maskinen. Jeg ville sagt at "sånn gjør vi det her" og hvis svigermor fortsatte å klage så ville jeg kastet henne på dør. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette høres jo ut som vesentlig mer enn en kommentar, som de fleste av oss tåler. Jeg hadde heller ikke orket det der ts beskriver, hverken fra egen mor eller svigermor. Man er tross alt på besøk i andres hjem, hvordan de som voksne mennesker gjør ting trenger da ikke svigermor mene så voldsomt mye om at hun må ringe rundt for å fortelle om det eller ta ut av oppvaskmaskinen for å vaske det 

Anonymkode: e382b...56c

• Liker 5
Skrevet

Hun skal bare drite i hva du gjør i ditt eget hjem. Makan til frekkhet. Hadde aldri hatt henne på besøk igjen. Hun er jo ute etter deg høres det ut som. 

Anonymkode: 42101...1ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun er jo tydeligvis ikke oppdatert på hvor effektiv en oppvaskmaskin faktisk er. 

Hun har gammeldags tanker. Skal vedde på at mesteparten av garderoben hennes består av plastikk. So much for miljøet… 

Anonymkode: a4575...eb0

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjære vene da, er da forskjell på å snakke om det. Å lage en stor sak å henge henne ut for familien etc. Dama er desverre typisk dame, finn en feil,  og lag drama ut av det

Anonymkode: 93a4a...993

• Liker 1
Skrevet

IKKE gi etter for hva hun vil. Da er det noe annet neste gang. Makan til frekkhet.

Anonymkode: 42101...1ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde faktisk sagt at dersom hun ikke har bedre å gjøre enn å klage og kommentere på hvordan husholdningen fungerer, får hun komme seg til sin egen husholdning! 

Anonymkode: a4575...eb0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Her https://iform.nu/sunn-livsstil/hva-er-best-a-vaske-opp-for-hand-eller-fylle-oppvaskmaskinen

Skriv ut denne til henne og si du har litt lesestoff til henne. Det er mer økonomisk å bruke oppvaskmaskin, bla fordi det er billigere å varme opp 10 liter vann enn 730liter vann. 

I tillegg  er ikke vasketablettene mer miljø svin enn zalo. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun fant ikke noe annet å ta deg på. Ta det som en hederserklæring. Vær en stein i vannet…. La det fare. 

Anonymkode: 6be05...f50

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde bitt tenna sammen - og aldri bedt henne overnatte igjen.. jepp.. lager de et nummer av så lite blir det bare verre med åra.. trust me

Anonymkode: 808f1...703

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hun er spinnvill og du må stå opp for deg selv. Hvis ikke mannen din klarer det! Ofte må det inn med t-skje for den generajonen. 
Si det akkurat som det er at du har behov for kontroll, renhet og har litt ocd. 

Anonymkode: e0e45...299

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er drøy, men jeg hadde ikke giddet å si noe. Evt bare sagt «vi pleier å gjøre det sånn» og smilt. Og så begynt å snakke om noe annet.

Anonymkode: aaa85...bca

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her https://iform.nu/sunn-livsstil/hva-er-best-a-vaske-opp-for-hand-eller-fylle-oppvaskmaskinen

Skriv ut denne til henne og si du har litt lesestoff til henne. Det er mer økonomisk å bruke oppvaskmaskin, bla fordi det er billigere å varme opp 10 liter vann enn 730liter vann. 

I tillegg  er ikke vasketablettene mer miljø svin enn zalo. 

Dette hadde jeg også gjort. Jeg blir sååå forbanna av slike mennesker! Og jeg har til vanlig lang lunte altså, men folk som er ufine og vet best med utdatert kunnskap i tillegg, det er verste sort. 

Anonymkode: af160...9b3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er langt mindre miljøvennlig å vaske opp for hånd.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...