AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:19 #1 Skrevet fredag kl 12:19 Og hun spurte idag om jeg hadde lærevansker. Føler meg ganske knust. Tror du at noen ikke klarer å ta lappen? Jeg har ikke hatt oppkjøring ennå. Men jeg har tatt langkjøring og avsluttende kjøring. Forskjellige lærere. Jeg trodde jeg var bedre men nå vet jeg ikke lengere. Læreren sa at hun håpte jeg fikk lappen i hennes levetid. Third opinion? Eller skal jeg kaste inn håndkle? Anonymkode: 05827...302 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:22 #2 Skrevet fredag kl 12:22 Min kjørelærer sa det fint "Det er ingen menneskerett å få førerkortet". Om du er udugelig på veien, så er det jo ingen grunn til å ta lappen - men tro meg, det er mange av dem, som fortsatt får sertifikatet, eller bare kjører bil uansett. Du vet også at det er lov til å klage inn kjørelærer, bytte kjøreskole eller ta lappen på andre måter? Altså innlegget ditt skriker jo usikkerhet. Du har lov til å bestemme helt selv hva du gjør! Skal du virkelig la en helt tilfeldig person i denne verden fortelle deg at du er dum og da gir du opp? Anonymkode: af55c...d47 4 1 1
Laraa Skrevet fredag kl 12:23 #3 Skrevet fredag kl 12:23 Oj, bytt kjørelærer. Du betaler ikke flere tusen for å bli tråkket ned av den som skal skaffe deg nok selvbilde til å bestå en oppkjøring. Hvis det stemmer at du har endel igjen å lære, må hun klare å formidle det på en fin og reflektert og saklig, men ærlig måte. Hadde klagt inn hun der 8 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:24 #4 Skrevet fredag kl 12:24 Det syns jeg var stygt sagt av læreren.... Da jeg tok lappen (eller prøvd, for mange herrens år siden) så hadde jeg en kjørelærer som på en pen måte sa at jeg burde vurdere å vente litt, var 18 og ville ta lappen som "alle andre" gjorde på den tida. Fikk aldri stygge kommentarer som det der. Syns du skal si fra, eller få hjelp til å si fra. Sånn skal man ikke ordlegge seg når man lærer bort noe. Jeg regner med at du er flink til å kjøre, du har jo klart langkjøring og avsluttende kjøring. Stå på og ikke la denne burugla knekke deg! Lykke til Anonymkode: 25914...1e3 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:25 #5 Skrevet fredag kl 12:25 Det kjørelæreren din sa her høres jo helt jævla håpløst ut uansett. Noen mestrer bare aldri bilkjøring godt nok til at det er trygt å slippe dem løs i trafikken. En del fordi de ikke helt kognitivt er på nett, andre fordi de bare får for høye skuldre bak rattet til at de noen gang klarer å få kontroll på det hele. Det betyr likevel ikke at kjørelærere, profesjonelle som guider nye sjåfører gjennom opplæringen i år etter år etter år, bør finne på å si ting som "later du som om du er dum?", "har du lærevansker?" (annet enn som en nøytral og saklig avklaring der den trengs) og "håper du får lappen mens jeg er i live". Det er faktisk helt vanvittig dårlig gjort, både som lærer og som voksent menneske. Anonymkode: edb39...29a 4 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:26 #6 Skrevet fredag kl 12:26 Jeg lurer veldig på hva som fikk kjørelæreren til å stille disse spørsmålene… Anonymkode: a1d79...239 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:28 #7 Skrevet fredag kl 12:28 Altså dette var ufattelig stygt, om du så var "udugelig" eller "dum" og ikke forstår ting så er det jo nettopp trafikklæreren sin jobb å løfte deg, og få deg til å forstå og lære å bli flinkere på dette. De skal jo ikke trøkke deg ned i søla. Anonymkode: c71b9...030 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:28 #8 Skrevet fredag kl 12:28 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og hun spurte idag om jeg hadde lærevansker. Føler meg ganske knust. Tror du at noen ikke klarer å ta lappen? Jeg har ikke hatt oppkjøring ennå. Men jeg har tatt langkjøring og avsluttende kjøring. Forskjellige lærere. Jeg trodde jeg var bedre men nå vet jeg ikke lengere. Læreren sa at hun håpte jeg fikk lappen i hennes levetid. Third opinion? Eller skal jeg kaste inn håndkle? Anonymkode: 05827...302 Hvis hun vil at du skal lære så gjør hun jo ikke akkurat en god jobb ved å gjøre deg usikker. Sikkert bare ute etter å få deg til å ta flere kjøretimer for å tjene mer penger. Hva slags tilbakemeldinger har du fått fra andre kjørelærere? Anonymkode: 404d7...b62 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:30 #9 Skrevet fredag kl 12:30 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen mestrer bare aldri bilkjøring godt nok til at det er trygt å slippe dem løs i trafikken. Anonymkode: edb39...29a Og bare for å legge til det: Jeg sier ikke at du trenger å være en av dem. De aller fleste klarer å lære seg det, og blant de som først kommer så langt at de gjennomfører langkjøring og en avsluttende kjøring vil jeg tenke det er helt usedvanlig sjelden at det stopper helt opp. Det bare er jo sant at noen ikke klarer å få tatt lappen. Det er nok ikke så sannsynlig at du er en av dem, og om du mot formodning er det skal uansett ikke kjørelæreren si noe sånt. Anonymkode: edb39...29a 2
Daisy-love Skrevet fredag kl 12:36 #10 Skrevet fredag kl 12:36 (endret) En venninne av meg hadde en kjørelærer som var veldig på med alt som var galt, og hvor mange timer mer hun trengte for å bli klar til å kjøre opp. Stadig noe. Min venninne valgte å beholde kjøreskolen, men bytte kjørelærer. Den nye kjørelæreren var riktig så fornøyd og sa min venninne var klar for å kjøre opp. Hun gjorde det, og stod med glans. Tolker ikke at det er helt likt her, men husk de tjener penger på at du må ta stadig flere timer. Selvsagt om en trenger det, og er skikkelig dårlig er det en ting, men her hadde jeg i hvert fall byttet lærer, om ikke skole også, for så mye som det koster så bør det komme med bedre holdninger. Lykke til 🩵 Endret fredag kl 12:36 av Daisy-love 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:38 #11 Skrevet fredag kl 12:38 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis hun vil at du skal lære så gjør hun jo ikke akkurat en god jobb ved å gjøre deg usikker. Sikkert bare ute etter å få deg til å ta flere kjøretimer for å tjene mer penger. Hva slags tilbakemeldinger har du fått fra andre kjørelærere? Anonymkode: 404d7...b62 At jeg må bli litt tøffere 😅 Men ofte så mener jeg at lua ikke er stor nok, eller at det er vanskelig å se om bilene bak meg er "med" når jeg skal ta forbikjøringer på motorvei osv. Vet at det er dårlig flyt, men jeg holder fartsgrenser og jeg sinker dem ikke så mye, men jeg nøler for mye. Eller det er min vurdering da. Jeg får ikke så mye tilbakemelding men jeg er for nølete. ts Anonymkode: 05827...302
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:39 #12 Skrevet fredag kl 12:39 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At jeg må bli litt tøffere 😅 Men ofte så mener jeg at lua ikke er stor nok, eller at det er vanskelig å se om bilene bak meg er "med" når jeg skal ta forbikjøringer på motorvei osv. Vet at det er dårlig flyt, men jeg holder fartsgrenser og jeg sinker dem ikke så mye, men jeg nøler for mye. Eller det er min vurdering da. Jeg får ikke så mye tilbakemelding men jeg er for nølete. ts Anonymkode: 05827...302 * Luker (som i rundkjøringer for eksempel) ts Anonymkode: 05827...302
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:46 #13 Skrevet fredag kl 12:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): men jeg holder fartsgrenser og jeg sinker dem ikke så mye, men jeg nøler for mye. Virker som du ikke helt får med deg hva du selv gjør i trafikken. Hvis du skaper hindringer for andre pga for mye nøling, så medfører ikke dette bare dårlig flyt, men mye irritasjon hos andre trafikanter. Og det igjen kan føre til ulykker. Det hjelper ikke å holde fartsgrensen på et rett strekk, for så å skape kork så snart det dukker opp en hindring fordi du er usikker på om åpningen din er stor nok eller ikke. Hvis du er så usikker, bør du kanskje ta en pause og vente til du er litt eldre og tryggere på deg selv. Å ha dårlige evner i trafikken, kan være veldig farlig. Både for deg selv og andre. Men måten læreren sa det på, er selvsagt ikke greit. Anonymkode: 06a1d...e65 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:51 #14 Skrevet fredag kl 12:51 Synes du skal bytte kjørelærer, hun høres ut som en bitch. Ville gått for en mann, de er mer laidback og har roen på slike ting, ja jeg vet jeg generaliserer men det er nå en gang sånn. Er overbevist om at ALLE som er oppegående nok til å stå opp selv og kle på seg og gjennomført grunnskolen sånn noenlunde kan få lappen, men noen trenger mer tid enn andre av variable grunner. Har veldig mange venninner som har har fucket opp første gang de kjørte opp for de stresset seg opp. Herregud hun ene klarte det ikke før forsøk 4 og hun hadde øvelseskjørt nesten daglig fra hun va 16., men hun var veldig sjenert og stresset i slike situasjoner. Hun er for øvrig en av de som kjører best og tryggest i dag, hun har helt roen på veien for hun slipper å ha noen med seg som skal "dømme" situasjonen, Anonymkode: 4a806...3de 2 2
Laraa Skrevet fredag kl 13:01 #15 Skrevet fredag kl 13:01 Et annet råd, hvis du ikke allerede har gjort det, er å bytte til/velge automat. Det er ingen skam og gjør stresset og simultankapasiten mye enklere 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:10 #16 Skrevet fredag kl 13:10 Klage vedkommende inn til ledelsen. Anonymkode: 6c9ee...df0 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:23 #17 Skrevet fredag kl 13:23 Hva er det med unge i dag og lappen? Jeg skjønner det ikke. Selv er jeg av de første som fikk prøver etter dagens standard. Automatbiler var ikke vanlig. Og vi hadde noen tilbakestående i bygda som klarte det de også. Med gir bil og to til 4 år. Er det at man ikke gidder å øvelsekjøre nok, eller lese nok? Jeg skjønner det ikke, fordi jeg tenker ikke oss som mer smarte 18 åringer enn 18 åringer i dag. Men jeg hører dette stadig vekk. Har hatt med ungdom på øvelse kjøring også, men det blir ikke lett når det er woke å gortelle hva de skal og ikke skal gjøre. Og tenker de bare skal sette seg bak rattet å kjøre som de vil. Altså jeg har ikke opplevd genuin interesse i å lære det. Og opplever at det sees på noe man bare skal få. Lappen får du kun når du jobber for det. Og tenker at det er ingenting galt med deg, så da antar det er insatsen det går på Anonymkode: e2c98...ee6 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:26 #18 Skrevet fredag kl 13:26 Laraa skrev (21 minutter siden): Et annet råd, hvis du ikke allerede har gjort det, er å bytte til/velge automat. Det er ingen skam og gjør stresset og simultankapasiten mye enklere Det er et godt råd 😊 Helt ærlig føles det litt som et nederlag siden jeg har lagt så mye arbeid inn i det j*vla giret 😅 Men det gir meg mer frihet til å fokusere mer på det jeg er usikker på. ts Anonymkode: 05827...302
Laraa Skrevet fredag kl 13:30 #19 Skrevet fredag kl 13:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et godt råd 😊 Helt ærlig føles det litt som et nederlag siden jeg har lagt så mye arbeid inn i det j*vla giret 😅 Men det gir meg mer frihet til å fokusere mer på det jeg er usikker på. ts Anonymkode: 05827...302 Altså, hvis det er det som skal til, hvorfor ikke? Det er i allefall en ting mindre å stresse med/tenke på. Jeg kjenner flere som det løsnet for da de gikk over til automat. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:30 #20 Skrevet fredag kl 13:30 Tok lappen i 2002. Min kjørelærer sa jeg var klar og oppkjøring ble bestilt. Deretter ringte han meg og sa at han ble usikker likevel og anbefalte meg en dobbelttime til. Først takket jeg ja til det, men fant ut at jeg heller stolte på meg selv - og avbestilte selv om han protesterte. Stod på oppkjøringen. Kjørelæreren virket overrasket da sensor fortalte at jeg stod. Noen kjørelærere vil helst holde folk gående på kjøretimer. Anonymkode: abade...df1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå