Gå til innhold

Trafikklærer spurte om jeg lot som om jeg var dum.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan fortelle om ungdommen her.

Første kjøre lærer: jenter trenger ikke manuell, satt å trykte ungdommen nå så gammel seg til slutt å gikk over til automat, da ble det byttet lærwe

Kjørelærer 2: sammenlignet ho med datteren sin, kom aldri med tilbake melding hva en skulle trene på, var altid negativ, humør sur, satt å sa: Jeg ska ha deg ut av komfor sonen, jeg ska få deg til å grine. Beste ercat jeg bryter dere helt ned.  Det er ikke lov å øvelse kjøre på hovedveier(dette fikk jeg skriftlig etter jenta sa vi hadde kjørt på e6) at jeg kunne miste lappen pga ho hadde gjort dette. Etter 25.000 hadde ikke kjøreskolen gjort 1 trinn vurdering selv om vi spurte hvorfor   så fikk vi bare som svar: trenger mer timer, trenger mer timer.

Tok kontakt med ny kjøreskole, fikk satt opp en evulerings time. De ønsket tett kontakt med oss foreldre så vi måtte bli med på første tur. Ble da satt opp trinvurdering uka etter, så skrev kjøre lærer opp hva vi ska øve på de neste 2 ukene, før neste trinn. Han sa at ungdommen burde ha kjørt opp, men pga andre kjøreskolen ikke har notert noen ting om kjøringen, må han gjennomføre noe kjøring for å kunne ta de forskjellige trinn. Vi fikk å hjelp til å sende klagge til andre kjøreskolen men har ikke hørt noe derfra, der ungdommen er nå sa ungdommen vår var nr 25 på 3 mnd som hadde sagt det samme om denne kjøreskolen en brukte før

Anonymkode: 2a1a0...3e1

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det med unge i dag og lappen? 

Jeg skjønner det ikke. 

Selv er jeg av de første som fikk prøver etter dagens standard.  Automatbiler var ikke vanlig. Og vi hadde noen tilbakestående i bygda som klarte det de også.  Med gir bil og to til 4 år.

Er det at man ikke gidder å øvelsekjøre nok, eller lese nok? Jeg skjønner det  ikke, fordi jeg tenker ikke oss som mer smarte 18 åringer enn 18 åringer i dag.

Men jeg hører dette stadig vekk. Har hatt med ungdom på øvelse kjøring også, men det blir ikke lett når det er woke å gortelle hva de skal og ikke skal gjøre. Og tenker de bare skal sette seg bak rattet å kjøre som de vil. Altså jeg har ikke opplevd genuin interesse i å lære det. Og opplever at det sees på noe man bare skal få. 

Lappen får  du kun når du jobber for det. Og tenker at det er ingenting galt med deg, så da antar det er insatsen det går på 

Anonymkode: e2c98...ee6

Huffda, "ungdommen i dag" er nok ikke så ille som du tror. Jeg tror ikke lappen "bare er noe som jeg får" heller. Mange legger så mye stolthet i å ha tatt lappen en gang iløpet av livet. Ja, jeg har master....og lappen IKKE automat men skikkelig bil :P 

Nei jeg er ikke "tilbakestående" så det må være noe annet 😬

ts

Anonymkode: 05827...302

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du ikke er flink så er ikke dette et pedagogisk godt miljø. Å skape stress avler ikke læring. Å skape stress skaper også utrygg trafikant. Bytt lærer, uansett om du er treg. Ikke alle er god i allt, men alle fortjener å bli respektert.

Anonymkode: 80b37...596

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Flaks du ikke tok lappen i nord på 90-tallet. Der dro en kjørelærer kniven etter at eleven hadde prøvd å ta livet av alle i bilen (forbikjøring)....

Anonymkode: 70589...794

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner faktisk 2 som aldri klarte å ta førerkortet. Jobber sammen med den ene. Vedkommende hadde haugevis av kjøretimer, men fikk det aldri til. Så bestemte seg for å droppe det. Prøvde 3 foskjellige kjørelærere også.

En i klassen til det ene barnet mitt kjørte opp 4-5 ganger før vedkommende klarte bestå

Anonymkode: c0388...efc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Huffda, "ungdommen i dag" er nok ikke så ille som du tror. Jeg tror ikke lappen "bare er noe som jeg får" heller. Mange legger så mye stolthet i å ha tatt lappen en gang iløpet av livet. Ja, jeg har master....og lappen IKKE automat men skikkelig bil :P 

Nei jeg er ikke "tilbakestående" så det må være noe annet 😬

ts

Her jeg bor går det ikke busser, selv om.vi er en hod del med folk. Men vi er 100% avhengige  sv førerkort for bla å komme oss på jobb. Det er kanskje  en eller to som ikke tar lappen til 18 års dagen i året. Sånn har det vært i åresvis. Og ja vi har også strenge  kjøreskole lærere. Det å ikke få  lappen har i generasjoner ikke vært et tema. Og alle får det til. Det er bare siste 10 årene det plutselig  er blitt vanskelig  å ta lappen.  Selv med samme  prøver  vi hadde før. Biler er også lettere å kjøre. Når jeg tok lappen, var det ikke ofte å få øvelsekjøre med bla servostyring etc. 

Så jeg skjønner ikke hva som er problemet  i dag. Det er vel ikke vanskeligere nå enn tidligere?  Jeg bare nevner det, at det jeg ser hos noen, er motstand til å kjøre privat og at man kun vil kjøre på skole, bla fordi man ikke tåler tilbakemeldinger, og at mange ikke gidder å lese. 

Selv holdt det med kun obligatoriske timer på kjøre skole. Ikke fordi jeg var så fantastisk fabelaktig naturtalent, for det var jeg ikke. Vi hadde forøvrig  kun lov å øvelseskjøre  ett år privat, og ikke to. Så jeg kjørte bil hver eneste dag, både på korte og lange turer. 

Poenget  med kjøre skole er at der lærer du, får beskjed om hva du skal øve på til neste gang. Ikke at du nødvendigvis  skal ha all øving der. Man lærer ikke å styre bilen og gire samtidig på 10 timer. Det er jo det man må øve masse på hjemme og hver dag.

Det finnes jo de som ikke  har noen å øvelsekjøre med, de må jo ta alt på skolen osv. Men det vil jo ta tid, å blir vanskelig  om man ikke øver mye hjemme. En til to småturer i uken  er jo ikke nok. Pedaler  skal du kunne så godt at du ikke  behøver å tenke  på dem, du bare gjør. Og da må det til mer trening. Og er der jeg tror mange har feil beregnet. For dere unge er jo ikke dummere enn oss.  Men mulig vi har litt forskjellig  syn på forventet fremgang. 

Øver du nok hjemme, skal det holde med kun obligatoriske timer på kjøre skolen. 

Skal di vente med alt iht lesing og kjøre innsats  til siste liten. Da går det jo tregt.

Så jeg tenker at det er ikke fordi du ikke klarer det. Men at du ikke har øvd nok

Anonymkode: e2c98...ee6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 14.51):

Synes du skal bytte kjørelærer, hun høres ut som en bitch.

Ville gått for en mann, de er mer laidback og har roen på slike ting, ja jeg vet jeg generaliserer men det er nå en gang sånn.

Er overbevist om at ALLE som er oppegående nok til å stå opp selv og kle på seg og gjennomført grunnskolen sånn noenlunde kan få lappen, men noen trenger mer tid enn andre av variable grunner. Har veldig mange venninner som har har fucket opp første gang de kjørte opp for de stresset seg opp. Herregud hun ene klarte det ikke før forsøk 4 og hun hadde øvelseskjørt nesten daglig fra hun va 16., men hun var veldig sjenert og stresset i slike situasjoner. Hun er for øvrig en av de som kjører best og tryggest i dag, hun har helt roen på veien for hun slipper å ha noen med seg som skal "dømme" situasjonen,

Anonymkode: 4a806...3de

Mitt inntrykk også. Endel kvinnelige som elsker å endelig få muligheten til å herske litt.. På en litt stygg måte faktisk.

Hadde en mannlig, litt eldre kar, men med veldig ungdommelig humor.. Hadde det gøy, fant tonen fra starten av. Sånn gikk deg gjennom hele opplæringa. Gledet meg til hver time.

Anonymkode: 403a8...d10

AnonymBruker
Skrevet

Stygt sagt, men hva går det ut på? Jeg er lærer - på ungdomsskole, ikke trafikkskole - og det er sannelig flere og flere barn og unge som rett og slett ikke kan lære. "Brain rot" og generell dumskap har kommet så langt at vårt land ligger klar for vår egen Trump-bølge, der idioter stemmer inn idioter for å ødelegge et samfunn som er bygd opp av generasjoner. Så, ja, noen klarer det ikke, men det fins bedre måter å formidle det på. Og uten konkrete eksempler eller mer kjøtt på beinet for den samtalen der kan jo ingen svare deg noe som helst fornuftig. 

Anonymkode: 8943b...764

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Stygt sagt, men hva går det ut på? Jeg er lærer - på ungdomsskole, ikke trafikkskole - og det er sannelig flere og flere barn og unge som rett og slett ikke kan lære. "Brain rot" og generell dumskap har kommet så langt at vårt land ligger klar for vår egen Trump-bølge, der idioter stemmer inn idioter for å ødelegge et samfunn som er bygd opp av generasjoner. Så, ja, noen klarer det ikke, men det fins bedre måter å formidle det på. Og uten konkrete eksempler eller mer kjøtt på beinet for den samtalen der kan jo ingen svare deg noe som helst fornuftig. 

Anonymkode: 8943b...764

Lærer du bort meningsmangfold på skolen din? Det kan nemlig virke som du blir utsatt for andre meninger enn du har selv, og at det er det du kaller "brain rot". 😜

Anonymkode: 0ea24...c4e

• Nyttig 1
Skrevet

Kjenner ikke ts, aner ikke hvordan sjåførlærer-bitchen er så å prøve å bedømme om dette er riktig gjort mot ts eller ikke gidder jeg ikke. Men en ting vet jeg: Sjåførlærerer er generelt ikke de skarpeste traktorene på tunet. Jada det er forskjeller der men generelt ingen rakettforskere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kjørelærer sa at jeg var veldig veldig søt, kalte meg superwoman og ville helst ikke kjøre en ny time med meg da jeg ba ham STOPPE.

Anonymkode: ec284...8a0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 14.19):

Og hun spurte idag om jeg hadde lærevansker. Føler meg ganske knust. Tror du at noen ikke klarer å ta lappen? Jeg har ikke hatt oppkjøring ennå. Men jeg har tatt langkjøring og avsluttende kjøring. Forskjellige lærere. Jeg trodde jeg var bedre men nå vet jeg ikke lengere. Læreren sa at hun håpte jeg fikk lappen i hennes levetid. Third opinion? Eller skal jeg kaste inn håndkle? 

Å bli spurt om en later som en er dum, betyr at læreren mener at du har et høyere nivå, en du gir utrykk for, strengt tatt et kompliment , sikkert sagt på en litt håpløs måte. har du dokumenterte lærevansker, så kan du få tilrettelagt opplæring både på den praktiske og teoretiske biten. Den siste kommentaren som gikk på lappen i hennes levetid, var dog litt sur, litt avhengig av relasjonen dere i mellom .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 14.19):

Tror du at noen ikke klarer å ta lappen?

Definitivt. Jeg kjørte opp i en middelstor bygd og klarte det på første forsøk, men her var det grei skuring. Ville aldri ha klart det hvis jeg skulle ha kjørt i en by;  lyskryss, motorvei, flere felter, lese skilter til steder jeg ikke er kjent osv, er uoverkommelig. Jeg fikk uansett aldri til parkeringen så kjørte kun noen mnd etter oppkjøringen og så ga jeg meg da jeg skjønte at jeg ikke fikk det til. Det er ikke for alle, og det må være greit (skjønt upraktisk). 

Du klarer det nok. Skift lærer. Har kjøreskolen andre lærere? 

Ellers vet jeg ikke om det lar seg gjøre å få godkjent opplæringen du har, ved bytte til ev. ny skole. Men det burde være lov? Koster jo en god del penger for oss med flere timer enn snittet. 

Anonymkode: bb891...fb4

• Hjerte 1
Skrevet

Hun var frekk, bytt lærer

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes trafikklæreren er streng, vent til du møter sensor på oppkjøring. Det er de fæleste menneskene jeg har vært borti. Det ville vært bedre om private aktører fikk slippe til, slik at Statens vegvesen ikke hadde monopol.

Anonymkode: d85a9...0d5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne kjørelæreren gjør deg farlig I trafikken. Kjørelæreren skal støtte, hjelpe og gjøre deg trygg. Klag og bytt, kast ikke bort en krone mer på ubrukelige drittsekker.

Anonymkode: 2eab2...9d3

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...