AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #81 Skrevet 23. juli 2025 TS her. Jeg får gi en oppsummering. 1. I desember sa jeg ja til prisforslag fra eksen. Vi har vært enige helt til da. Jeg hadde papirene klare og sa fra at det er klart til overdragelse. Da ville h*n ikke skrive under likevel. 2. I mars fikk jeg endel uttalelser om at nå måtte vi bli enige om overdragelse og h*n ville ikke ha mer økonomisk ansvar for leiligheten. H*n stoppet å betale på lånet fra og med mai. Jeg måtte da betale for begge to, noe jeg ikke har økonomi til. Jeg betaler også hele husleien til borettslaget. 3. I mai fikk jeg brev fra en advokat, uten forvarsel, om at eksen vil begjære oppløsning av sameie og kreve tvangssalg av leiligheten. Jeg hadde da fått innvilget boliglån og ga beskjed om det. Etter 6 uker fikk jeg tilbakemelding om at det var planlagt å gå til rettssak. Ingen forslag om pris, ingenting om overdragelse til meg. Jeg har sendt flere mail til advokaten med ønske om å rydde opp i dette og påpekt eksen sitt ansvar for boligen. Svaret fra advokaten er at det er h*n klar over. Utover det, kun snakk om oppløsning og tvangssalg. 4. I forrige uke, den dagen jeg startet tråden, altså fredag 18 juli, fikk jeg mail fra advokaten om at det blir begjært oppløsning av sameie i august. Så det er det jeg må forholde meg til nå. Jeg har fått motstridende opplysninger i forhold til prosessen med tvangssalg og det må jeg finne ut. Anonymkode: 34e7b...83e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #82 Skrevet 23. juli 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): TS her. Jeg får gi en oppsummering. 1. I desember sa jeg ja til prisforslag fra eksen. Vi har vært enige helt til da. Jeg hadde papirene klare og sa fra at det er klart til overdragelse. Da ville h*n ikke skrive under likevel. 2. I mars fikk jeg endel uttalelser om at nå måtte vi bli enige om overdragelse og h*n ville ikke ha mer økonomisk ansvar for leiligheten. H*n stoppet å betale på lånet fra og med mai. Jeg måtte da betale for begge to, noe jeg ikke har økonomi til. Jeg betaler også hele husleien til borettslaget. 3. I mai fikk jeg brev fra en advokat, uten forvarsel, om at eksen vil begjære oppløsning av sameie og kreve tvangssalg av leiligheten. Jeg hadde da fått innvilget boliglån og ga beskjed om det. Etter 6 uker fikk jeg tilbakemelding om at det var planlagt å gå til rettssak. Ingen forslag om pris, ingenting om overdragelse til meg. Jeg har sendt flere mail til advokaten med ønske om å rydde opp i dette og påpekt eksen sitt ansvar for boligen. Svaret fra advokaten er at det er h*n klar over. Utover det, kun snakk om oppløsning og tvangssalg. 4. I forrige uke, den dagen jeg startet tråden, altså fredag 18 juli, fikk jeg mail fra advokaten om at det blir begjært oppløsning av sameie i august. Så det er det jeg må forholde meg til nå. Jeg har fått motstridende opplysninger i forhold til prosessen med tvangssalg og det må jeg finne ut. Anonymkode: 34e7b...83e Feilen som er gjort er at du skulle fått 1 mnd beskjed før eksen skulle begjært tvangsoppløsning av sameiet men trur ikke du har noe du kan gjøre før det blir lagt ut for tvangssalg og det er å kjøpe leiligheten til høyeste pris om det kommer andre folk som vil kjøpe den Anonymkode: c8a41...c4a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #83 Skrevet 23. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Feilen som er gjort er at du skulle fått 1 mnd beskjed før eksen skulle begjært tvangsoppløsning av sameiet men trur ikke du har noe du kan gjøre før det blir lagt ut for tvangssalg og det er å kjøpe leiligheten til høyeste pris om det kommer andre folk som vil kjøpe den Anonymkode: c8a41...c4a Det er vel en måned varsel siden jeg fikk beskjed 18 juli om at det blir i august. TS Anonymkode: 34e7b...83e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #84 Skrevet 23. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel en måned varsel siden jeg fikk beskjed 18 juli om at det blir i august. TS Anonymkode: 34e7b...83e Det vil jeg ikke uttale meg om for jeg er ikke sikker men tror at man skal ha 1 mnd før man har begynt prosessen( sendt inn papirene Anonymkode: c8a41...c4a
Snublefot62 Skrevet 23. juli 2025 #85 Skrevet 23. juli 2025 Hvordan forholder banken seg til at deler av boliglånet ikke blir betalt inn? På et eller annet tidspunkt vil jo de og begjære tvangssalg med alt det som det medfører (anmerkninger, økte kostnader ++).
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #86 Skrevet 23. juli 2025 Snublefot62 skrev (13 minutter siden): Hvordan forholder banken seg til at deler av boliglånet ikke blir betalt inn? På et eller annet tidspunkt vil jo de og begjære tvangssalg med alt det som det medfører (anmerkninger, økte kostnader ++). Ja, jeg har snakket med banken sånn at de er klar over det som skjer. På et tidspunkt må de også begjære tvangssalg men det er ikke helt der enda. Og det har jeg gitt beskjed om til advokaten. Det fikk jeg ikke tilbakemelding på. TS Anonymkode: 34e7b...83e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #87 Skrevet 23. juli 2025 Jeg er i feriemodus og kan ha gått glipp av vesentlige ting du har formidlet her, men det minner meg litt om min sak. Min samboer gjennom 15 år gjorde det slutt. Vi hadde to barn sammen. Jeg ønsket og overta huset (enebolig vi eide 50/50 og jobbet med banken for å kjøpe huset). Han sluttet å betale på lån, jeg betalte da alt, men fikk avdragsfrihet, så jeg betalte "kun" renter. Han ønsket tvangssalg. Det viste seg at han hadde vært utro og ønsket å overta boligen vår, så de to kunne bo der med hans og hennes barn. Han nektet å endre folkeregisteret, selv om han flyttet inn til henne. Ved tvangssalg ville han kunne by på huset sammen med henne og ant få huset til rimeligere pris enn ved markedspris. Han visste jo da at de var to økonomisk og jeg en økonomisk. Derfor ønsket han tvangssalg. Det hele løste seg med at jeg i samtale med bank og eiendomsmekler fikk lagt det ut for markedspris. Huset ble solgt til markedspris og ingen av oss kjøpte det. Anonymkode: 33c62...b56
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #88 Skrevet 23. juli 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i feriemodus og kan ha gått glipp av vesentlige ting du har formidlet her, men det minner meg litt om min sak. Min samboer gjennom 15 år gjorde det slutt. Vi hadde to barn sammen. Jeg ønsket og overta huset (enebolig vi eide 50/50 og jobbet med banken for å kjøpe huset). Han sluttet å betale på lån, jeg betalte da alt, men fikk avdragsfrihet, så jeg betalte "kun" renter. Han ønsket tvangssalg. Det viste seg at han hadde vært utro og ønsket å overta boligen vår, så de to kunne bo der med hans og hennes barn. Han nektet å endre folkeregisteret, selv om han flyttet inn til henne. Ved tvangssalg ville han kunne by på huset sammen med henne og ant få huset til rimeligere pris enn ved markedspris. Han visste jo da at de var to økonomisk og jeg en økonomisk. Derfor ønsket han tvangssalg. Det hele løste seg med at jeg i samtale med bank og eiendomsmekler fikk lagt det ut for markedspris. Huset ble solgt til markedspris og ingen av oss kjøpte det. Anonymkode: 33c62...b56 Hmmm 🤔 Såpass ja, bra utspekulert må jeg si. Jeg må bare si at tanken har slått meg om det er noe annet som ligger bak her også. Jeg regner ikke med at de tenker å overta her for leiligheten er altfor liten for dem. Men alt styret med tingretten og diverse kostnader gir ingen mening. Så bra at du fant ut hva som foregikk 🙏 TS Anonymkode: 34e7b...83e
Jadaomatte Skrevet 23. juli 2025 #89 Skrevet 23. juli 2025 (endret) Er lånet/leiligheten 50/50? At lånet er delt, du betaler på din halvdel og han på sin? Endret 23. juli 2025 av Jadaomatte
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #90 Skrevet 23. juli 2025 Hei , 90% av det folk skriver her er folk uten kunnskap. Hvis eiendom er verdt mindre enn gjeld bør du ha tvangssalg, slik får du redusert verdien på boligen, slette overflødig gjeld og kan sitte igjen med lavere gjeld og bolig. Informer takstmann og be om en ekstra streng rapport + gjør mindre ting som gjør boligen verre enn den er. ( fjern f eks en dør på innredning osv) for å se tinglysingte heftelser gå på seeiendom.no Anonymkode: f07b8...866
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #91 Skrevet 23. juli 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei , 90% av det folk skriver her er folk uten kunnskap. Hvis eiendom er verdt mindre enn gjeld bør du ha tvangssalg, slik får du redusert verdien på boligen, slette overflødig gjeld og kan sitte igjen med lavere gjeld og bolig. Informer takstmann og be om en ekstra streng rapport + gjør mindre ting som gjør boligen verre enn den er. ( fjern f eks en dør på innredning osv) for å se tinglysingte heftelser gå på seeiendom.no Anonymkode: f07b8...866 Overflødig gjeld blir vel delt på oss? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg i forhold til å kjøpe den på tvangssalg? Det er flere ting som krever oppgradering her så å få ned verdien på leiligheten blir ikke noe problem. TS Anonymkode: 34e7b...83e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #92 Skrevet 23. juli 2025 Jadaomatte skrev (2 timer siden): Er lånet/leiligheten 50/50? At lånet er delt, du betaler på din halvdel og han på sin? Lånet er felles. Eksen har tidligere betalt på boliglånet men sluttet å betale fra og med mai. jeg betaler husleien til borettslaget. TS Anonymkode: 34e7b...83e
Snublefot62 Skrevet 23. juli 2025 #93 Skrevet 23. juli 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei , 90% av det folk skriver her er folk uten kunnskap. Hvis eiendom er verdt mindre enn gjeld bør du ha tvangssalg, slik får du redusert verdien på boligen, slette overflødig gjeld og kan sitte igjen med lavere gjeld og bolig. Informer takstmann og be om en ekstra streng rapport + gjør mindre ting som gjør boligen verre enn den er. ( fjern f eks en dør på innredning osv) for å se tinglysingte heftelser gå på seeiendom.no Anonymkode: f07b8...866 Godt at du brillierer med dine kunnskaper her da! Dersom boligen går for en lavere pris en utestående gjeld på boligen på salgstidspunktet så vil TS fortsatt være ansvarlig for 50% av denne gjelden. Og banken bryr seg ikke om det er konflikt eller uenighet, så dersom eksen er ekstra vanskelig kan banken gå på TS for 100% av gjelden da de er gjensidig ansvarlige. Kjempelurt! Eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2025 #94 Skrevet 23. juli 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er vel en måned varsel siden jeg fikk beskjed 18 juli om at det blir i august. TS Anonymkode: 34e7b...83e De må gi rimelig varsel om at de vil begjære tvangsoppløsning av sameiet vis retten. Det kan f.eks. være et brev sendt noen uker før saken oversendes til retten. Det skal ikke allverdens til for at motpart har sitt på det rene, og å henge seg opp i denne fristen vil uansett kun forsinke saken med maks noen uker. Anonymkode: 50bd3...992
Barix Skrevet 24. juli 2025 #95 Skrevet 24. juli 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei , 90% av det folk skriver her er folk uten kunnskap. Hvis eiendom er verdt mindre enn gjeld bør du ha tvangssalg, slik får du redusert verdien på boligen, slette overflødig gjeld og kan sitte igjen med lavere gjeld og bolig. Informer takstmann og be om en ekstra streng rapport + gjør mindre ting som gjør boligen verre enn den er. ( fjern f eks en dør på innredning osv) for å se tinglysingte heftelser gå på seeiendom.no Anonymkode: f07b8...866 Restgjelden blir IKKE slettet ved tvangssalg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå